fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Plaatje lukt weer eens niet.
Dit is het schema maar die drie spoelen in het midden zijn dus die trafo. Daar kan dus geen aftakking op en C overheen voor de detector dus die wikkeling zit nu in de anode leiding. De afgestemde kring zit nu dus zoals op de tekening maar dan niet gekoppeld aan die andere twee.
Ik ga die trafo er uit halen er zou daar best wat zo kunnen zitten dat ik net iets in de verkeerde fase terugkoppel daarnaast kan het best zijn dat het ding onbedoelt als smoorspoel fungeert. Ik ga het schema nu gewoon maken zoals hier staat. Ik pak nu gewoon een ferrietstaaf en wikkel daar naast elkaar eerst een antenne wikkeling, dan de preselectie en dan de detectorwikkeling met aftakking op en alles de zelfde kant op. De VFO spoel maak ik dan wel appart en de koppelwikkeling leg ik dan weer naast de detector.
Fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Die gebruikte ik vroeger altijd maar nu stond er een tijdje geleden dat imageshack bij de faq's ipv deze.
fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
schema is leuk trouwens.
Je weet zeker dat het buisje goed is?
Ja, de terugkoppeling is op deze manier meestal wel in fase. Al zou het nog steeds best kunnen dat de terugkoppelwinding in tegenfase is... Dat is zo geprobeerd. Op hoeveel windingen heb je de aftakking?
Ja, je mag jaloers zijn op me. Bij mij oscilleert het wel. Sterker nog, alles oscilleert, alle kanten op, en door 5 trappen heen...
fred101
Golden Member
Hij werkt, geen idee op welke frequentie maar als ik verstem hoor ik vanalles. Ik heb ook morse gehoord dus ik moet als bedoeld, ergens in de buurt van de 80m zitten.
De afregeling is nog niet je van het. Met de antenne helemaal eraan hoor ik een paar sterke bc stations erg zuiver. Met alleen de coax kern eraan zonder de mantel moet ik alles terugdraaien ivm oscillaties en kan ik enorm veel horen. oa morse. Ik heb nog geen vertraging op de varco zitten enzo dus afstemmen gaat nog wat lastig maar belangrijkste is dat het schema werkt. (de VFO zit er nog niet op. Dat wordt de volgende stap.)
Schema is mijn eigen ontwerp maar de waardes die erbij de componenten horen is het werk van Eat want ik wist niet hoe dat ivm 24V moest. Hij draait nu maar op 19V, als de vfo erbij komt moet hij naar 31,5V met alle gloeidraden in serie of 24V en dan gaan de twee gloeidraden van de vfo triode parallel.
Ikke is erg blij vanavond. Leuk die starved instelling voor buisjes, lekker veilig en gewoon met 1/4W weerstandjes en simpele Ctjes werken. Het audio natuurlijk via mijn ECL86 superamp.
Fred
(Z)weetvoetje
Mooi dat ie werkt.
Ik wil toch even mijn frustatie uitten over het feit dat ik deze morgen gepoogd heb een college bij te wonen. Dit is jammerlijk gefaald. Een huisgenoot bood een fles Olifant-jenever aan als ik deze morgen naar het college kwantummechanica2 zou komen, terwijl ik deze nacht neit geslapen heb. door middel van een gesprek over de diepe roerselen van het menselijk schepsel, en enkel eenheden bier en jenever is hij er akelig goed in geslaagd. Dus nu kom ik hersendood aan op college, en kijk in het lokaal. Blijkt dat de colleges al een week of 3 geleden gestopt zijn. 
Nouja, ik had er toch vast niet teveel van opgestoken, in mijn huidige, ietwat wankele toestand.
Ik heb overigens ondertussen al wel enigszins gevonden waar de socillaties bij mijn zender vandaan komen. Het lijkt erop dat er weer zo'n verdomde 7812 aan het oscilleren is geslagen.
rbeckers
Overleden
Ik weet niet wat ik in mijn nuchtere staat van dat college had opgestoken.
Wat betreft de 7812. Altijd de voeding controleren met een scoop bij problemen of vreemd gedrag van een schakeling.
(Z)weetvoetje
Ja, dat klopt, ik heb het probleem al zo vaak gehad. Maar ik had de condensatortjes zo mooi dichtbij geplaatst. Ik kon me niet voorstellen dat het daaraan zou liggen. Maar goed, ik heb het nog niet kunnen verhelpen, omdat ik nog allerlei andere verplichtinen had. Maar ik hoop dat dit het nu is. Nouj,a dat zullen we volgende week wel weer zien...
fred101
Golden Member
De VFO is af en de ontvanger staat aan op morse en hij staat daar nu zo'n half uur op zonder dat er BC stations doorbreken en hij lijkt ook niet te verlopen. Klinkt erg goed. Ik ga hem mooi inbouwen en afschermen en van fijnafstemming voorzien
Fred
fred101
Golden Member
Gisteravond nog even de trimmers aan gepast en nu zit hij redelijk goed in de 80m band. Heb diverse QSO's gehoord. Dacht eerst dat het omroep was want er was weinig QRM en ze klonken te natuurlijk. Afstemmen zonder vertraging is wat lastig natuurlijk bij SSB maar zelfs dat lukt. Als ik de VFO uitschakel lukt het niet meer SSB te vinden.
Nooit gedacht dat dit zou werken.
Fred
In plaats van een vertraging kan je ook een kleine (20p) varco parallel aan de kring hangen of een grote varco met een kleine serie condensator, als een soort fijnafstemming/bandspreiding.
Bandspreiding voor VFO:

Dacht eerst dat het omroep was want er was weinig QRM en ze klonken te natuurlijk.
Je hebt een DC of heterodyne ontvanger gemaakt, als je niet te veel filtert op het audio, klinken die ontvangers erg rustig en erg helder.
Je hebt immers geen steile en rinkelende filters, geen "QSO in rioolbuis" DSP en andere brol.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (37%)]
(Z)weetvoetje
Ik zou een condensator inductief aankoppelen. Dat werkt veel handiger dan een parallelle condensator. Dan mag het best een flinke condensator zijn, dat maakt niet meer uit. Gewoon een koppelwinding met condensator om de spoel heen schuiven. Dat werkt.
Kan ook, of een varco op een (lage) aftakking van je spoel schakelen.
Edit:
BTW je kan in plaats van een condensator aan een koppelwinding, ook gewoon een kortgesloten spoel nemen. Beetje het variometer idee, ik ben dat ergens tegengekomen, even zoeken.
(Z)weetvoetje
Trouwens, ik vrees dat dat misschien de Q-factor wel erg kan beinvloeden, en daarmee is het misschien niet zo verstandig.
Waarom eigenlijk? Je introduceert niet direct een verliesweerstand in de spoel, het lijkt er meer op alsof je een heel kleine zelfinductie parallel zet met de andere (grotere) spoel, maar dan variabel, door de koppeling te variëren.
/e
Of in geval van een kortsluitwinding de spoel steeds meer kortsluit, precies hetgeen men bij rolspoelen doet.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (20%)]
(Z)weetvoetje
Je dwingt ermee de veldlijnen van het magnetisch veld een andere kant op te gaan. Dan zullen ze vanzelf wel een iets andere materialen tegenkomen, en dus een andere q-factor krijgen. Groot is het effect niet, maar het is er wel, en bij een Q-factor van 5000 spelen hele kleine dingetjes al een flinke rol.
Een parralelle condensator zal een minder groot probleem zijn, omdat in principe een condensator (en de bedrading ernaartoe) niet zo heel erg veel verschil weerstand geven, als het goed is is de spoel het ding waar het meeste verlies in zit.
Ok, bij een preselector kan je dat beter laten en een gewone variometer gebruiken maar voor een oscillator, VFO, zal het niet zoveel uitmaken.
(Z)weetvoetje
owja, voor de oscillator gaat het wel heel mooi. Ik zat eigenlijk te denken dat het om de teruggekoppelde trap ging. Die kan je beter met rust laten.
Op 16 januari 2008 08:30:09 schreef Rd12tf:
Dacht eerst dat het omroep was want er was weinig QRM en ze klonken te natuurlijk.
Je hebt een DC of heterodyne ontvanger gemaakt, als je niet te veel filtert op het audio, klinken die ontvangers erg rustig en erg helder.
Je hebt immers geen steile en rinkelende filters, geen "QSO in rioolbuis" DSP en andere brol.
Dat verhaal hoor je vaak. Toch blijft het vreemd dat zulke "steile en rinkelende filters" in het zendpad zo'n mooie audio maken.
Het zijn namelijk dezelfde filters.
:)
fred101
Golden Member
Zou het niet kunnen zijn dat die zenders meestal wat breder zitten
maar daar heb je wel een punt. Zou het dan gewoon komen door de buizensound. Het klinkt echt heel anders. En natuurlijk een stukje bevooroordeling, het blijft toch je eigen kind he 
Fred
Wat ik nog kan bedenken is dat het gewoon het verschil is tussen alléén het zenderfilter (mooi geluid) en eerst het zenderfilter en dan nog het ontvangerfilter (minder mooi).
Het blijkt dus wel dat een goede vormfactor belangrijk is, dus je filter wèl smal genoeg aan de voet, maar zo breed mogelijk aan de top - dus zo rechthoekig mogelijk.
Op 17 januari 2008 08:35:02 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat verhaal hoor je vaak. Toch blijft het vreemd dat zulke "steile en rinkelende filters" in het zendpad zo'n mooie audio maken.
Het zijn namelijk dezelfde filters.:)
Het heeft te maken met de matige filtering, het audio beeld is breder in het spectrum, er worden wel hogere eisen gesteld aan de bio-DSP (oren + hersenen)!
Ik vermoed dat direct van HF naar audio kloppen, ook van invloed is.
fred101
Golden Member
Ik heb nu de boel veranderd. Er zitten nu fijn afstemmers bij dmv kleine varcotjes. De spoel zit nu in de kast. De varco ook. Nu nog alles uittrimmen zodat de kringen weer helemaal gelijk staan want dat staan ze niet meer.
FRed