Op 20 januari 2008 16:13:32 schreef Pietdepiet:
Hij werkt nu, maar de kwaliteit is nou niet echt goed, maar dat hoort neem ik aan?
Ja hoor, het is maar een kristalontvanger, gefeliciteerd!
Hij werkt op het hele beriek...
Wat heb je nu aangepast?
Ik meen me te herrinneren dat de varco wat te weinig capaciteit heeft, ook met alle plaatjes parallel.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Euhmm, dat is het vreemde, helemaal niks!
Op 20 januari 2008 16:18:00 schreef Rinus Jansen:
Bedankt Nico !
Je hebt gelijk, in het bakje lagen dus inderdaad zeners ipv de BAT43, gewoon
verkeerd door mijn leverancier geleverd.
Ik ga kijken of ik ze nog kan krijgenmvg
Rinus Jansen
Dat was het dus...
Op 20 januari 2008 16:53:37 schreef Pietdepiet:
Euhmm, dat is het vreemde, helemaal niks!
Komt door je 666e post 
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Gefeliciteerd. Je eerste radio. Haal nou die 5nF en die 10kOhm weg. Dat zou wel wat meer signaal op kunnen leveren. Als ie weer gaat oscilleren, dan die 10k vervangen door een potmeter. (als je die hebt)
Hoe zit het met antenne en aarde? Zijn beiden aangesloten? want als 1 ervan niet is aangesloten, dan werkt het een stuk minder. Nouja, de aarde is vooral belangrijk als je vanuit een batterijtje voedt. Als je een voeding gebruikt, dan heb je wel aarding via de voeding, zij het niet geweldig.
Als je die ontvanger van mij gaat maken, dan heeft dat pas zin wanneer je ook een mooie vertraging op de condensator zet. Dat hoeft niet heen ingewikkeld te zijn. Een snaaroverbrenging werkt heel goed, en dat kan gewoon met een stukje ijzergaren, of speciaal daarvoor gemaakt koord. Als je nog wat lego of mecano hebt, dan kan je daar mooi iets mee maken. Let op dat er geen speling op zit, want dat is heel erg vervelend.
Het is meestal niet mogelijk om te solderen aan het asje van de condensator, dus je zult het op een andere manier eraan vast moeten maken.
Ik ben benieuwd of het je gaat lukken. Met al die problemen die je toch iedere keer weer tegenkomt houd ik me hart vast of het lukt, maar we zullen wel zien. Niet dat het aan jou ligt, jij kan er ook niets aan doen dat je verkeerde diodes krijgt. Maar je trekt het geluk niet aan, om het zo maar te zeggen 
Nouja, trouwens, je zou ook de eerste zijn, als alles meteen soepeltjes lukte 
Pietdepiet
Hij werkt wel goed hoor, (Z)weetvoetje. De 5nF en 10kOhm zijn allang weg;) Het is ook allemaal aangesloten, en ik voed helemaal niet...
Ik heb nog wel een zootje mecano/lego dus ik maak wel iets moois... tandwiel kan toch ook? (Wel 3 tandwielen dan)
In het asje van de condensator zit schroefdraad, dus dat is niet zo moeilijk, heb ik toch nog wat geluk:)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, daar zit vaak wel schroefdraad in, maar je moet maar afwachten of het een normale maat is. Ik heb ze met een maat van M1.4 of M1.6 ofzo. Daar valleen geen normale boutjes voor te krijgen.
Tandwielen zijn niet handig, daar zit vaak veel speling op. Snaar overbrenging met een extra veertje om het snaartje strak te houden werkt vaak wel zonder speling. Nouja, voor de middengolf maakt het niet zoveel uit, maar als je naar kortegolfamateurs wil luisteren MOET je gewoon goede vertraging hebben, en liefst ook met 2 aparte condensatoren, een fijnregelaar en een grove.
Pietdepiet
Ik heb net 3 boutjes gevonden die erin passen, helaas zijn die heel kort, dus zal ik alsnog wat moeten improviseren.
Hier kan ik toch wel een snaaroverbrenging mee maken?
Klik
Of wacht, het moest vertragen? Dan moet er juist een groot wiel op de condensator, nou ja, die heb ik ook.
Maar wat bedoel je met dat extra veertje?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (55%)]
Even iets heel anders al intermezzo.
Vandaag ben ik bezig geweest met een experimentele HF vertsterker met Fet's.
Het is gewoon een fet in geaarde source, de drainweerstand is echter vervangen door een stroombron zodat de impedantie op de drain behoorlijk hoog wordt, dit komt de versterking ten goede.
Het rechter exemplaar heeft een extra source weerstand in de bovenste Fet, hierdoor kan je het signaal ook laagohmig afnemen.

Ik heb de versterker afgesloten met een "infinite impedance" detector, eigenlijk gewoon een source volger met een redelijk grote sourceweerstand (22k) die ontkoppelt is met een condensator van 2n2 om de HF component weg te filteren.
Met een hoofdtelefoon heb ik diverse zender ontvangen op een draadje van 1,5m als antenne.
Ben ik weer.. kan mijn hielen niet lichten, of er gebeurt weer van alles hier! Gefeliciteerd!
@Pietdepiet: Ik ben ook langs de brievenbus geweest, dus de dioden zijn onderweg. Het is echt schrot hoor, zo van de print geknipt lang geleden, maar ze doen het wel. 
Ik vond ook nog een OA81, die heb ik er ook maar ingegooid.
Heb je nog wat te proberen.
Als je alleen zenders hoort met de C bijna uitgedraaid, dan is de spoel waarschijnlijk aan de grote kant. Dan kun je eens wat windingen van de spoel afhalen.
@Rd12tf: Funky ontwerp heb je daar, vooral die rechtse. Voor mij is-tie nieuw. Het lijkt wel of je die bovenste Fet als een source-gestuurde sourcevolger kunt beschouwen. Daar moet ik eens aan rekenen! 
De rechtse komt uit de audio wereld, heet daar SRPP: Series Regulated Push Pull.
Ik had deze voor het LF van mijn DRM converter gebruikt, de versterking was daar redelijk hoog, dus waarom ook niet voor HF gebruikt?
Boven de 2 MHz begint het spul te fluiten, daar moet ik nog iets op verzinnen...
(Z)weetvoetje
@FET,piet: Maar niet over de hele band zitten evenveel zenders. Je kan op dit moment er nog niet zoveel over zeggen. Je kan met het veranderen van de spoel beter wachten totdat het audion in elkaar zit.
@Piet: Ja, groot wiel aan de condensator, en dan het draadje gewoon 2 of 3 keer om het asje van de knop slaan, dan heb je lekker veel vertraging. Als je snel wil draaien, zonder vertraging, dan kan je direcht aan de condensator draaien, dan slipt het touwtje wel over het asje, maar andersom slipt ie niet.
Het veertje doe je ergens in het touwtje, zodat het touwtje altijd straktgetrokken wordt. In radio's heb je wieltjes waar je het veertje direct in kan stoppen, maar dat hoeft niet per se, het touwtje mag ook gewoon in de lucht hangen.
Niet heel duidelijk, maar wel een hulp: http://www.circuitsonline.net/forum/show_image.html?http%3A//img265.im…
@RD12TF: Kan je dit niet ook doen met smoorspoelen en ontkoppelcondensatroen? Nouja, wel oppassen voor oscillaties dan. Maar je kan dan ook flink goochelen met uitgangsimpedanties die duidelijk anders zijn dan de DC-instelling. Je hebt dan wel een betere lineariteit, denk ik, maar dat laatste is misschien onzin.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De hele middag bezig geweest. Ik krijg hem niet op de band meer. Snap er niks van. Eerst hoorde ik alleen maar knalhard family-radio met allemaal hel en verdoemenis preken en kerkmuziek, daarna alleen digitale zooi, soms morse maar geen ssb. Ik heb het natuurlijk weer te mooi gemaakt. Dippen lukt niet met 3 spoelen op 1 ferriet. Ik heb allemaal trimmertjes gemaakt enz maar nu heb ik zoveel variabelen dat ik er niet meer uitkom. Ik ga weer terug naar de eerste set up. 100 pF parallel en daar weer een trimmer van 4-20 over. Dan maar minder verstelopties.
Jammer, hij deed het zo goed.
Fred
Zal ik eens iets heel prekerigs zeggen? Dit zul je later een van de mooiste perioden van de knutseltijd vinden. Oók de stukjes waar je nu "jammer" zegt. 
[/preach]
@(Z)weetvoetje,
Met spoelen en ontkoppel Cees zal het zeker ook gaan. De stroombron oplossing leek mij wat breedbandiger.
Dat het hier fluit en piept is niet zo verwonderlijk:

@Fred,
Sterkte man! Soms moet je een stapje terug ...
@Fet
Knutseltijd is altijd een mooie tijd!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
En er stond geschreven, gij zult niet opgeven. Dat heb ik dus ook maar niet gedaan.
De kringen zijn nu gelijk. De dipper als meetzender en toen de kringen gepiekt daarop, daarna de VFO op precies de zelfde frequentie gezet met de fijnregel varco (2 pF) in het midden.
Hij zit nu goed in de band. Ik heb weer SSB gehoord. Maar er is toch iets nog niet lekker. De preamp doet niets(kan ik helemaal dicht draaien zonder hoorbaar verschil) en de detector gilt(daardoor ?) niet. Ik moet deze helemaal open zetten en dan hoor ik een hoop inspraak en daaronderdoor hoorde ik de slaapmutsronde. Deze zakte af en toe weg en kwam dan ineens weer wat op omdat de detector niet genereerd alleen de vfo zorgt nu voor de afstemming maar die is niet superstabiel.
Haal ik de aarde van de antenne af (dus gebruik alleen de coax kern) dan doet de preamp het prima en ook de detector doet het weer maar dan wordt de inspraak nog veel groter dus hoor ik nog niks (ja, nu een duitse preekzender, KG staat denk ik voor kerk-golf).
Het enige wat anders is dan bij de proefopstelling is dat de ferrietstaaf nu onder de print hangt ipv er boven en dat de varco nu in het kastje is gemonteerd met vertraging eraan.
Ook voor de testopstelling het deed had ik even dat gedoe met de antenne maar toen de kringen goed stonden was dat over en de detector en preamp bleven het bij die experimenten gewoon doen.
Die antenne wikkeling veranderd in impedantie als de antenne er op komt met aarde (2x25,5 meter dipool via symetrische tuner). De ontvanger ziet dan 50 ohm. Daardoor veranderd blijkbaar ook de impedantie van de detectorkring die niet meer wil genereren. Dat ik nu toch nog wat ssb ontvangt komt door de vfo. Echter de detector moet de frequentie bepalen en die doet het nu niet. Nu is de stabiliteit dus weg die hij eerst wel had omdat hij niet meer locked.
Ik heb nu even geen idee meer waar te zoeken. Ik ben zoekende en wacht op verlichting of een teken van boven gesterkt in het geloof dat hij het heeft gedaan dus nogthans weer zou kunnen doen.
Ik denk dat ik weer op zoek moet naar offer-maagden maar met dit weer krijg ik de brandstapel nooit aan. 
Naakt rond het huis rennen bij volle maan is nu ook niet zo'n optie dus ik weet het even niet meer.
Amen
Fredden
Zal vanmiddag uit jouw naam wat diepvries maagden opstoken ... Is beter dan niets.
Toch is er iets anders dan voorheen, niet ergens sluiting? Zonder antenne gaat de detector wel gillen?
(Z)weetvoetje
Je hebt de ferrietstaaf hoop ik niet kortgesloten bij het bevestigen? Als je m heb vastgezet met een stuk ongeisoleerd draad er omheen, dan heb je eigenlijk een kortgesloten winding, en dat weerkt niet. Dat was bij mij ooit een probleem.
Wel vreemd dat zowel detector en preamp het niet doen. Ze zitten toch helemaal losgekoppeld van elkaar door die eerste xxxthode.
Is de voedingsspanning nog wel OK? Gloeispanning e.d. ook?
fred101
Golden Member
Die ferrietstaaf zit met 2 stukjes printplaat met een gat erdoor vast gesoldeerd. Eerst zaten ze aan 1 kant en de spoelen ernaast. Nu, omdat de spoelen goed zijn zit er 1 link en 1 rechts van de spoel en ik denk dus dat jij wel eens gelijk zou kunnen hebben.
De detector gilt niet zonder antenne, wel met alleen de coax kern.
Eat, goed idee die diepvriesmaagden.
Fred
Pietdepiet
Zojuist een prachtige vertraging inelkaar gesleuteld. Middagje: 'Be Creative with Mecano'.
Daarbij wel helaas de kristalradio een beetje gemold(draadje van de spoel losgetrokken), morgen maak ik hem weer heel en ga wat luisteren...
Oja, FET, Je dioden zijn aangekomen, bedankt!
Dit is hem uiteindelijk geworden, de source weerstanden zijn gelijk, de fet's bij voorkeur ook. Zo zal de spanning op de drain van Q2 altijd 1/2 voedingspanning zijn voor een zo efficiënt mogelijke uitsturing van de versteker en ongeacht de instelling van de fet's, te bepalen door de source weerstanden.
Heeft (de echte) FET er al aan gerekend? 

Zo selecteer je (zo goed als) gelijke fet's, namelijk op gelijke Idss en Upinch-off.
Idss is de stroom door de fet bij Ugs=0 en de pinch off spanning is die spanning op de gate van de fet waarbij er net geen stroom meer door de fet loopt.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (27%)]
fred101
Golden Member
Jongensradio is weer echt jongensradio. Er wordt weer volop gebouwd. Mooi. Ik ben weer iets verder. Ik had een wikkeling van een spoel verkeerd om zitten tov de eerste versie (had ik gelukkig precies nagetekend) en de shield aansluiting van de preamp hing los. De trimmertjes zitten nu weer net als bij de proef.
Nu doet hij het weer beter. Hij loopt als het goed is van ongeveer 3200 tot 4000KHz. Ik heb een engels scheepvaartweerbericht in usb (denk ik) gehoord en nogal wat CW maar zodra ik wat hoger ga richting 3,6MHz dan breken de omroepstions door zoals radio china, korea en dat soort ellende (waar zitten die normaal) gelukkig geen dominee's meer. Dit komt omdat hij nog niet locked. Met de scoop gekeken en de detector wil niet gillen. Pas als er zo'n BC station doorbreekt dan zwelt hij ineens aan en locked die daar op en is het over, wil ie er niet meer vanaf.
Ik heb nu twee dingen nodig denk ik.
1) Mijn detector moet meer terugkoppeling want hij wil niet gillen. Hoe doe ik dat ? Ik had de spoel eerst van dunner draad en ik denk dat ik de terugkoppelaftakking iets meer naar aarde had maar ik wil niet weer al die spoelen opnieuw er om frutten. De detector moet dus iets meer versterking krijgen. Meer voedingspanning dan 25,2V gaat niet want dan gaan de gloeidraden eraan. Bij 26,5V gaat hij in iedergeval al hard brommen.
1) Een bandfiltertje om die BC stations buiten te houden of een kortere antenne denk ik. Dat moet dan tevens de ingang naar 50 ohm aanpassen. Kan iemand mij vertellen wat de ingangsimpedantie van de pre-amp is, of hoe ik dat bereken want ik heb daar een antenne-koppelspoel, een parallelkring, weerstand en pentode. Als ik dat weet kan ik wel een bandfilter maken mbv RFsim99.
fredden
Fred, die BC stations horen daar! (Eigenlijk niet maar dat is wat anders ...)
Je moet de aftakking wat naar massa verschuiven, dan komt er meer spanning op het rooster (auto transformator).
Kan dat niet, dan kan je de volgende dingen doen:
- Kathode aan massa, dus niet meer op de aftakking van de spoel.
- Extra winding op de staaf leggen, 4 à 5 wdg. moet genoeg zijn.
- Anode draad loshalen, aan de anode, één kant van de extra winding vastmaken.
- Aan de losgemaakte draad de andere kant van de extra winding vastmaken.
Als het nog niet wil fluiten, de extra winding omdraaien en/of meer draad gebruiken. Het draad mag best dun zijn.
Succes!
-------
Schema van de experimentele rechtuit met fet's:

Helaas is het rendement van de II detector erg laag en bij sterke zenders treedt vervorming op.
Later eens proberen met een 1n60 + forward-bias. Schijnt geweldig te zijn, nog beter is een BAT46, naar zeggen ...
Ja eindelijk wordt er weer geknutseld hier! Wie volgt?
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (15%)]
Heeft De Echte FET hier al aan gerekend... jongens... wat een eer, ik gloei helemaal als een QB3/1500.
Ja, maar maar heel even. Ik kwam uit op het feit dat die sourceweerstand in het linker schema misschien vergeten was, want als ik die weglaat krijg ik een vrij lage impedantie van die top-fet en dus maar weinig frut.
Met 2x 120 ohm krijg ik ongeveer 12k uitgangsimpedantie op "hoog" en ongeveer 8k op "laag", dat lijkt niet zoveel te schelen. De versterking is wel praktisch hetzelfde. Maar ik moet er nog eens goed naar kijken, kan er nog helemaal naast zitten. 
He wat gek, de infinite impedance hoort juist makkelijk grotere spanningen zonder vervorming aan te kunnen dacht ik altijd.
Ik moet nodig ook weer eens wat solderen, maar het is zo druk. Enfin, komt goed.
Op 21 januari 2008 17:56:49 schreef Rd12tf:
Zo selecteer je (zo goed als) gelijke fet's, namelijk op gelijke Idss en Upinch-off.
Idss is de stroom door de fet bij Ugs=0 en de pinch off spanning is die spanning op de gate van de fet waarbij er net geen stroom meer door de fet loopt.
Dat van die pinch off ben ik even kwijt, hoe meet je die precies? En wat is het doel van de elco?