fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op een radio vlooie markt voor een knaak een heel mooie oude (eind jaren 60 denk ik) transistor tester gekocht. Hij werkte alleen niet, ben er nu eens naar gaan kijken en er bleek een vergeeld schema in te zitten. Helaas staan daar helemaal geen waardes op. Veel draadjes hingen intern los en iemand heeft al flink zitten spitten in het ding. Er zitten alleen weerstanden, een 9V batterij en 1 spoeltje in. Ik heb geen idee hoe hij in elkaar moet wat jammer is want het is een erg mooi ding wat de stroom en versterking kan meten dus niet alleen of de tor goed is maar ook de specs bepaald. Mooie bakelietkast, grote meter, degelijke schakelaars. Lijkt me gewoon leuk dat hij het doet want ik heb iets met mooi oud spul.
Kent iemand hem, kan er op internet niets over vinden of kan iemand aan de hand van het schema iets van zeggen. Ik kan eventueel foto's plaatsen.
Fred
rbeckers
Overleden
Principe is bekend. Stuur een bekende stroom de basis in en meet de collector stroom.
Plaats maar wat foto's en het schema.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101
Golden Member
rbeckers
Overleden
Teken het schema maar opnieuw en vul de weerstandwaardes in.
Kun je ook zelf uitrekenen.
Bij Hfe meting (npn) zit er een (of twee) hogere weerstandswaarden vd basis naar de plus vd 9V. De collector zit via een weerstand naar de meter en de plus vd 9V. Bijv Ib= 100uA en Ic= 5mA dan Hfe=50.
Ib=100uA en Ub=0.6V dan Rb=(9V-0.6V)/100uA=84k ohm.
fred101
Golden Member
Bedankt voor de voorbeeld berekening, kan wel met buizen rekenen maar dat transistor gebeuren is nog wat modern voor mij
. Heb het even geprobeerd te hertekenen maar dat hele schema deugt niet denk ik. De emitter zit volgens mij nergens aan vast op deze manier en de batterij is omschakelbaar ivm pnp/npn en diode test (de grote + en -) maar de min pool van de batterij is nergens mee verbonden, er missen wat lijntjes denk ik, vreemd dat ze er wel een schema bij doen maar dan zonder waardes en met fouten er in. Waarschijnlijk bewust ivm nabouw.
Je ziet dat het ding 1 grote spagetti is en het volgt absoluut het schema niet, hij werkt ook niet. De meter is goed, schakelaars ook maar er hing het een en ander los wat niet traceerbaar is volgens het schema. Mijn transitorkennis is ook niet zo best. Heb geen electronica opleiding en ben eigenlijk al snel richting buizen gegaan. Torretjes en fets gebruik ik wel maar dan alleen nabouw. Ik heb een tortester van kent, ideaal dingetje om te weten of hij heel is, de aansluitingen te vinden en of het npn is en ik heb een fet tester gemaakt want die dingen gaan al kapot als je niest.
Het testertje heeft een knop om de schaal te stellen op max uitslag, dan een stand voor npn/pnp en een stand normaal/power tor. Dan een tuimelschakelaar waar je de ene kant op de Hfe mee test en de andere kant op iets anders meet Alfa dacht ik (zeg maar de anode stroom volgens mij)
Fred (de hele shack hier staat ook vol oude buizenapparatuur, een racal, Ftdx400, FT201 en 101e, twee SEM25's, HP meetzender op buizen, griddipper met buis, wat zelfbouw buizen ontvangers.)
rbeckers
Overleden
Ik vind buizen moeilijker dan transistoren, o.a. minimaal 2 draden (gloeispanning) meer. Transistoren zijn niet zo erg modern.
In de Hfe stand vd schakelaar bij NPN, moet de emmitter aan de min vd batterij liggen, de basis via een weerstand naar de plus vd batterij, en de collector via een weerstand naar de meter en parallel aan de meter zit een (instelbare) weerstand.
Probeer alleen dit te tekenen. De meter zal bij bijv. 200uA volle schaal uitslag hebben. Dit kun je voorzichtig meten.
http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/ch06.html?PHPSESSID=6…
fred101
Golden Member
Dit valt niet mee, ik heb het hertekend en ik denk nu dat het schema klopt, die schakelaars voor Ico en HFe zijn heel anders als in het schema is getekent. De emitter zit dus toch aan aarde. Het is een schakelaar die 6 polen heeft per deel. De centrale poten zitten aan elkaar en aan massa. In de midden stand staat de boel afgekoppeld en als je de knop omzet blijft de ene staan zoals hij is (uit) en gaat de andere aan.
Volle schaal is 50uA bij 4,55V gemeten over 100K. In de meetstand geeft hij Ico in 50uA voor general en 1mA voor power. In de alfa en beta stand gaat hij tot een beta van 300 en alfa is dan 0,9967
Het stippellijntje bij de onderste schakelaar naar massa moet een gewone verbinding zijn in de adjust stand, dat hele bosje weerstanden met potmeter is de spanningsdeler om de meter te calibreren op volle schaal en om verschil bij power en general te krijgen.
Ik heb alle weerstanden eraf gehaald en op gemeten:
potmeter=2K
Dan: 17K, 75K, 90K, 7K, 27K5, 1K52, 520K, 4K, 1K8, 475 ohm, 190 ohm
De spoel is 14,7uH
Ik heb geen idee hoe ik deze puzzel aan elkaar moet krijgen met zoveel onbekende. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Om de adjust in te stellen moet de meter een volle schaal uitslag. Bij 9V heb ik dan 180K nodig.
Die hele weerstandsdeler rond de meter moet dus samen 180K zijn, maar er moet ook een verhouding van 1:20 zijn bij die weerstanden die in de Ico stand mee doen. Kortom ik denk niet dat dit ooit gaat lukken, ik heb de hele morgen zitten tekenen en rekenen en ben nog geen steek verder. Jammer het is een leuk ding maar dit is te moeilijk voor mij.
Fred
fred101
Golden Member
Ik ben vanavond in electronic workbench aan de gang geweest maar ik kom er niet uit. Kan iemand vertellen waar ik moet beginnen. Ik kan nu een kring tekenen en dan netjes de weerstanden zo bepalen dat ik bv 50uA schaal uitslag heb maar dat is niet de bedoeling want misschien moet het bij die tor wel 1mA zijn. Zo ook met de HFE.
Ico meting:
twee verschillende basis weerstanden. 1 voor general en 1 voor power. (50uA en 1mA Ico)
Dus ook twee verschillende collector weerstanden.
Dat wordt ook gedaan in het schema.
Die gaan naar de meter en daar zitten een zooi weerstanden parallel over als een soort shunt. Dat doet echter niets in EWB
Hfe meting:
Basis blijft gelijk, maar de collector weerstanden gaan nu ineens via die zooi weerstanden, daar staat van alles parallel en in serie. Ik ben niet zo best in theveninmodellen (zo heet dat toch) dus daar strand ik ook.
Meter op volle schaal zetten.
Daarvoor moeten al die weerstanden ook nog eens zo staan dat wanneer ze aan aarde worden gelegt in de adjust stand via R9 de meter op max uitslaat. Dat is nog te toen maar die weerstanden moeten dan tevens wel goed als shunt en collectorweerstand zijn.
Het is dat TTC het ook heeft berekend en gebouwd anders zou ik denken dat het niet kan. Ik wil het heel graag zelf doen want dat is erg leerzaam maar ik weet de volgorde niet. Die formules snap ik wel maar ik heb nu alleen maar onbekende. Moet ik Ico als basis nemen of Ib of Hfe, volle meter uitslag of moet ik een tor eerst gaan op breadboard bouwen en nameten en die waardes omrekenen.
en gaan gebruiken ?
Fred
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
ik denk dat je een beetje in de war bent. Stuur eens een duidelijke foto van de schaal, deze bevat samen met de gevoeligheid van het instrument de nodige gevens om alle weerstanden te berekenen.
ps: bij IC0 meting wordt er geen basisistroom gestuurd.
fred101
Golden Member
Nou, een beetje in de war is nog vriendelijk uitgedrukt.
Ik moet vanavond werken maar zal morgen een close-up maken van de schaalverdeling. Ik heb wat oude transistorteste schema's gevonden in mijn boeken maar dit ding is wel wat meer dan de gemiddelde tester geloof ik. De meeste zijn alleen van het goed/fout type.
Ik zal in die oude boekjes eens snuffelen naar de preciese werking van een transistor ivmn biasing, dat wil ik toch ook wel eens weten. Is wel moeilijker als bij buizen weet ik.
als er geen basisstroom gestuurd wordt dan loopt er toch geen stroom door een transistor ? of is dat de bedoeling, loopt er wel stroom dan is ie kapot ?
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
IC0 is de lekstroom; hetgeen er door gaat als hij niets zo moeten doorlaten= basisstroom 0.
Overigens denk ik dat er enkele weerstanden inzitten om je basisistroom in te stellen voor verscheidene bereiken, en de andere weerstanden komen parrallel met je instrument om het stroombereik aan te passen, denk ik he. Kan het schema een ietsje duidelijker?
fred101
Golden Member
Bij deze het schema, de meter en de bedienknoppen. Ik heb ze maar als link gezet want dan zijn de plaatjes groter.
http://www.uploadarchief.net/files/download/schemafred4.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/metertortest.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/fronttortest.jpg
Fred
Op 31 januari 2008 09:13:27 schreef fred101:
Bedankt voor de voorbeeld berekening, kan wel met buizen rekenen maar dat transistor gebeuren is nog wat modern voor mij. Heb het even geprobeerd te hertekenen maar dat hele schema deugt niet denk ik. De emitter zit volgens mij nergens aan vast op deze manier en de batterij is omschakelbaar ivm pnp/npn en diode test (de grote + en -) maar de min pool van de batterij is nergens mee verbonden, er missen wat lijntjes denk ik, vreemd dat ze er wel een schema bij doen maar dan zonder waardes en met fouten er in. Waarschijnlijk bewust ivm nabouw.
Schema is toch beter dan je denkt, de minpool van de bat zit aan R6&R8.
Alleen heb ik het gevoel of er iemand aan het braaien is geweest...
fred101
Golden Member
Volgens mij lijkt dat maar zo, de lijn heeft daar geen bolletje, als de min daar aan r8/r6 zit dan zit de plus dus helemaal nergens meer aan. Voor zo ver ik het nu uitgetekend heb nav de opnerkingen hierboven klopt het schema op 2 dingen na. Het stippellijntje van de onderste schakelaar naar aarde moet een doorgetrokken lijn zijn. (die met de de middenpool naar het plus teken van de diode testbus)
Dat met die r8/r6 lijn. De plus gaat direct door naar de plus van de meter, de minlijn kruist deze lijn maar er is daar geen verbinding. Dan klopt het met hoe de theorie zou moeten zijn volgens RB en JW.
Probeer nu thevenins theme los te laten op die spanningsdeler maar het voorbeeld in het ARRL boek is een beetje veel eenvoudiger als dit. Hier zit een meter tussen en een potmeter in.
Fred
Fred,
Om misschien aan alle slapeloosheid een einde te maken, ik heb die tester hier ook staan (in gebruik is een groot
woord)
Wellicht kan ik je verder helpen.
Btw nog bedankt voor de set up van het mini-whip gebeuren,uit topic Jongens radio
fred101
Golden Member
Als jij zou kunnen vertellen welke weerstand op mijn schema welke waarde is door in jou meter te kijken dan ben ik er. Of eenn foto waar je de waardes van de weerstanden bij kunt schrijven.
Fred
Op 2 februari 2008 09:25:02 schreef fred101:
Volgens mij lijkt dat maar zo, de lijn heeft daar geen bolletje, als de min daar aan r8/r6 zit dan zit de plus dus helemaal nergens meer aan.
Nee, de plus van de bat hangt aan de min-klem.
zal in de komende week, deze waardes en de plaats ervan proberen te bepalen, wat ik al wel gezien heb in de gauwigheid is dat wat bij jouw meter rode weerstandjes zijn is hier grijs, rest lijkt me identiek.
R
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
ok dit schema is duidelijk. Eigenlijk is nu nog de gevoeligheid nodig van het instrument om de juiste waarden te berekenen, mmar ik vermoed dat het een 50µA of iets minder is (vandaar de regelweerstand)is, aangezien dat overeenkomt met je gevoeligste schaal.
fred101
Golden Member
Dat zou heel fijn zijn Rascal.
Henry: Daar heb ik door die plus en min tekens die er in getekend zijn helemaal over heen gekeken, de batterij staat inderdaad andersom. Ga eens hertekenen en kijken hoe het dan wordt. Ben toch benieuwd of ik het kan uitknobbelen, kan ik het mooi straks met de gegevens van rascal vergelijken of ik het goed gedaan heb.
Zweetvoetje heeft me vanmiddag les in tor-instelling gegeven.
Fred
fred101
Golden Member
De meter is 1026 ohm weerstand heb ik net gemeten. En met een 100K weerstand in serie heb ik bij 4,55V een volle schaaluitslag.
Fred
fred101
Golden Member
Ik heb gisteren en vandaag opnieuw zitten rekenen en met EWB wat gesimuleerd en ik heb daar wat waardes gevonden waarbij ik in de adjust stand 4,55V meet over een 1K weerstand, en waarbij in de hfe stand de Ic/Ib X (4,55/300)een waarde geeft in V die dan enigzins in de buurt kwam met de waarde op de voltmeter. Ik heb in dat ding natuurlijk vreemde weerstands waarden die weer niet in EWB zitten wat ook nog eens met ideale componenten werkt.
Ik denk zelf de volgende waardes, en ben erg benieuwd of dat een beetje klopt, ik heb hier geen opleiding in gevolgd en mezelf alles aan moeten leren. (met erg veel hulp van de mannen in de HF afdeling op CO)
R1 tot R10:
17K, 520K, 90K, 4K, 475 ohm, 7K, 75K, 27K, 190 ohm, 1K52
Fred
rbeckers
Overleden