(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Staat de modelbaan er nou nog? Of is die inderdaad verdwenen?
Houdt er rekening mee dat als je zelf een set gaat bouwen, dat die dan waarschijnlijk 5 keer zo groot is als fabrieksspul 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zoiets Fred?
http://www.dse.nl/~ws19/onofopen/ophot07.jpg
Valt toch mee?

Met dank aan: museum "Jan Corver"
@Fred,
Image tags verwijderd.
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (10%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wow, dat is een tafel vol, gaaf, is dat echt een zender ?
(heb de link even uit de source gezocht)
www.dse.nl/~ws19/onofopen/ophot07.jpg Linken gaat niet maar als je hem plakt in de adresbalk kun je er wel naartoe.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]
fred101
Golden Member
Ben al twee dagen met de restauratie van een jaren 60 tortester bezig die niet wil. Staat topic in meetapparatuur (hint hint)
Maar heb ook nog wat wel werkend gekregen: Ik heb voor een vriend zonder antenneruimte , met racal en met een zware interesse voor 160 en 80m een mini-whip antenne gemaakt. Dat is een regelrechte aanrader, zit in een halfuurtje in elkaar en je weet niet wat je hoort. Ik denk dat ik er ook een voor me zelf maak en die in de mast hang. Zo'n ding is zo stil mbt storing dat ik eerst dacht dat hij niet werkte. Op 40m hoorde ik een hongaar die ik op de dipool niet kon horen vanwege de qrm, je hoorde dat hij er zat maar verstaan deed ik hem niet. Op die mini-whip wel terwijl het ding gewoon op tafel lag. Op 160 deed de dipool het wel beter maar was het nog steeds goed en op 80m was het verschil op de meter van de racal ongeveer halve schaal uitslag (is geen S-meter maar mA meter ofzo, klonk als 3S punten minder) maar doordat hij stiller was net zo bruikbaar en veel relaxter luisteren. Ga hem eens achter de hydrodyne proberen.
Fred
Lijkt me leuk, als je een zou kunnen vertellen hoe je die mini whip hebt gemaakt
Ik zit hier nagenoeg in het centrum van 030 dus aan storing geen gebrek )-: eveneens met een Racal configuratie.
Ik heb sinds kort ook de bekende pulsstoring op 2 meter, omdat hier in de buurt waarschijnlijk een CV ketelomwisseling heeft plaatsgevonden, al wat gegoogeld
maar tot op heden geen site met info welke ik zou kunnen
gebruiken.
Iemand ervaring hiermee, of moet dit naar een nieuw toppic?
fred101
Golden Member
http://home.hetnet.nl/~brink120/whip.htm
Dit is hem. PA0RDT heeft hem bedacht en in de electron beschreven en ik heb een mix van beide gemaakt. Het zijn nagenoeg de zelfde schema's.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (51%)]
fred101
Golden Member
Je geloofd het nooit: vierde regel van onderen. Is dit een spelfout of hebben ze mijn ontwerp nu al gejat 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Dat is een antenne puur voor elektrische velden. En meestal zijn juist de elektrische velden het grote probleem, maar dat hangt nogal van de plek af. Bij mij is het elektrische veld in ieder geval sterker gestoord dan het magnetische. Maar dat hangt misschien nogal van de plek af.
@Hubie: De buit is binnen
Nog hartstikke bedankt. Ik heb ze nog niet allemaal vervangen, maar het verschil is nu al merkbaar. Het laatste buffer achter de VCO (was bc546, is bf173) is nu ook echt in staat netjes te versterken, levert 6dB extra in de mixer op.
Nu nog de rest vervangen.
fred101
Golden Member
Staat een leuk stuk in de funkamateur over magloops, dat ze helemaal niet alleen het magnetische veld gebruiken omdat dat niet mogenlijk is, alleen in het nabije veld of zoiets want zonder electrisch component heb je geen radiogolf. Was te veel duits om het hoe en waarom helemaal te snappen, dan moet ik het nog een paar keer doorlezen ben ik bang. Maar in dat artikekl van de mini-whip stond juist dat deze man met magloops had geexperimenteerd ivm qrm en dat dat niet werkte, daarom had hij de miniwhip gemaakt en die was inderdaad erg stil.
Fred
Het hangt er maar net van af wat lokaal overheerst aan QRM, ofwel het E-, dan wel het H veld of beiden...
Fred, ik zou ze aanklagen wegens plagiaat, minstens!
fred101
Golden Member
Ik heb ook een revolutionair idee voor als beide velden overheersen, het heet de noantennaatall.
fred
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
fred101
Golden Member
fred101
Golden Member
Een echte hydrodyne
. Moest toch even met de marcolens aan de slag voor mijn vragen hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/57629
Fred
(Z)weetvoetje
@Fred: Radiogolven bestaan uit een samenhang van elektrische en magnetische golven. Als de elektrische golf omhoog staat, dan staat magnetische golf naar rechts, en gaat de golf naar voren. Staat de magnetische golf naar links, dan gaat ie naar achteren. (nouja, dat links recht kan ik verkeerd om hebben)
Je krijgt dus inderdaad op grote afstand wel degelijk elektrische velden uit een magloop. Maar op korte afstand overheerst het magneetveld zeer sterk, dankzij de hoge Q-factor is dat makkelijk een 100x groter dan het elektrische veld.
Die marcolens help ik je straks wel even mee, fred...
Ik heb m'n printje op spanning gezet, dat draait opzich goed maar de oscillator loopt nu van 3-10MHz mbv een 60pF trimmer.
Dat gaat niet echt handig.
De ontvangst is rustig te noemen, goede kwaliteit.
Ik ga een andere oscillator voor de MG implanteren wat afstembaar is met een polyvaricon, en een meelopende afstemkring op de ingang.
Op 29 januari 2008 17:15:01 schreef Pietdepiet:
Oké, hopelijk wordt Henry niet boos als ik deze vraag hier stel. Het heeft hier namelijk wel wat mee te maken.
Benje gek joh, oversturing zal je nog veel tegenkomen bij ontvangers.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
rbeckers
Overleden
Slechte radio. De andere radio's zijn beter.
In feite kan elke ingangstrap overstuurd worden door teveel signaal. Hoe beter het ontwerp hoe beter die ingangstrap tegen grote signalen kan.
Het bereik tussen oversturing en ruisniveau moet zo groot mogelijk zijn. Dat goed ontwerpen is een hele toer.
Ik ben bezig met een TRMS millivoltmeter vrij naar een application note van Linear Technology. Specs (hopelijk!)
1mV full scale, 15MHz bandbreedte, 20uV ruis bij 1Mohm, crestfactor max. 4.
Ondanks dat ik een app. note heb, is dit lastig.
Ook hier weer bezig, de simpele DC ontvanger gaat toch iets complexer worden.
Ik wil een stereo ontvanger maken voor de 40m band en dan met name het CW gedeelte.
Stereo wil niet zeggen dat je de Russen links en de Duitsers rechts hoort, maar de lage frequenties links en de hogere frequenties rechts. Of andersom, kwestie van hoofdtelefoon omdraaien!
Dat kan met een zogenaamde binaurale ontvanger:
Na de antenne gaat het signaal in twee mengtrappen die met twee VFO's uitgerust is, welke onderling 90 graden. in tijd, verschoven zijn.
Hierdoor zijn de (audio) mengproducten, afhankelijk van de ontvangst frequentie, ook in fase verschoven hetgeen een soort stereo effect teweeg brengt.
Ik heb nog nooit naar een dergelijke ontvanger geluisterd, ik ben benieuwd!
Hoe maak je nu een quadratuur signaal uit één VFO?
Er zijn vele methoden, onderstaande vond ik in een ARRL handboek.
Het voordeel is dat het fase-verschil van 90 graden niet afhankelijk is van de frequentie, de amplitude echter wel.
Binnen een bandje van circa 50 kHz merk je daar echter weinig van.
http://www.uploadarchief.net/files/download/hybride.jpg
L1=L2, bifilair op één (ring) kern gewikkeld, in dit geval 34 wdg 2X 0.15mm op Amidon T50-2.
C1=C2 2x22p cer.
R1=Rgenerator=|Xl|=1/2x|Xc1|
Voor de liefhebbers hier nog het asc bestand voor Switcher Cad III:
fred101
Golden Member
Leuk project Eat, ook niet iets alledaags.
Ben vanmiddag in gewijd door de hogepriester der halfgeleiders in de edele kunst van het biassen van die enge driepootjes. En ik weet nu dat ze dus niet stuk zijn als ze geen 5 pootjes hebben, er hoeft helemaal geen een gloeispanning op. Aangezien er vaak rook uit die dingen komt was ik er van overtuigd dat er een gloeidraad in zat.
Ik heb ook nog even geleerd dat je buizen niet tegen vallen kunnen. Hij was zo geschrokken dat zijn koppie helemaal wit wegtrok. Alleen was het de preamp buis van hydrodyne en ook mijn enige. EL's waren geen succes dus de voet maar anders aangesloten en er een ander type EF ingeduwd. Voordeel was dat hij toen ineens veel harder werd. Dus dat was een geluk bij een ongeluk.
Zweetvoetje heeft nog een mooie fijnregeling voor de BFO bedacht met een 10 slags pot en varicap, toen de BFO zo aangepast dat hij midden in het bereik valt van de pot.
Ook zit er nu een 10K potmeter in met aan de aardkant 20K extra. De terugkoppeling gaat erg mooi zo.
Nu is hij een stuk gebruikersvriendelijker geworden. Ben er nu erg tevreden mee, is nu een erg bruikbare en gevoelige ontvanger geworden die ook nog eens goed op frequentie blijft en geen last heeft van handeffecten enzo. Hij loopt van precies 3500KHz tot wat voorbij de 4000KHz.
Fred
(Z)weetvoetje
JA, da's een beste ontvanger geworden. Heerlijk instelbare terugkoppeling, bij die buizenontvangers. Daar kunnen halfgeleiders niet aan tippen...
@RD12TF: Er bestaat geen methode om op een breed bereik 2 90 graden gedraaide signalen te krijgen. Wat je kan doen is op een 4-dubbele frequentie de VCO te maken, en daarna met digitale delers aan de slag te gaan. Dat werkt heel mooi. (gebruik ik in mn modulator)
In theorie zou je ook de oscillator kunnen fasemoduleren met het antennesignaal. Maar hoe ik dat praktisch voor me moet zien weet ik niet. Het levert in ieder geval wel bijna hetzelfde op als mixen met 90 graden uit fase.
Een 3e methode is het polyphase-netwerk. Maar ik weet niet hoe handig dat nog werkt bij dergelijke frequenties. De uitgangsimpedantie van een polyphasenetwerk is erg hoog. Daar staat tegenover dat je wel heel makkelijk een bandbreedte van bijv. 1-5MHz waarbinnen het werkt. (gebruik ik in de audio van me zender)