De 4x F-VFO + delers vind ik mooi maar is nu te complex en te groot voor wat ik in gedachten heb. Tevens ben je verplicht een schakelende mixer te gebruiken (Tayloe b.v.) omdat er geen sinus uit komt, er een sinus van maken met filters, is niet slim in verband met fase fouten die je juist wilt vermijden.

Polyfase netwerken zie je niet voor HF, ik denk dat het allemaal een beetje te kritisch is i.v.m de componenten waarden, te snel last van parasitaire ceetjes ( en elletjes).

Dat hybride ding geeft in principe een frequentie onafhankelijke fase-draaing van 90o alleen de amplitude gaat afwijken, zou je op kunnen lossen met twee versterkers met AGC. Alleen vermoed ik dat de beide LC takjes dan heel erg gelijk moeten zijn, daar zit het venijn volgens mij. Maar over 200 kHz blijft de amplitude, binnen redelijke grenzen gelijk, laat staan over 50 kHz.

Dat met die antenne signaal, fase gemoduleerde VFO - detector moet je toch eens toelichten!

Hallo ladies, daar ben ik weer. De 'grote fabriek in het zuiden des (Duits)lands' is in dit geval Thales.

Toevallig las ik laatst een HamRadio artikel over breedband HF fasedraaiers. Met twee brugschakelingen werd zo 1 tot 15 MHz gekwadratuurd; met een kleine aanpassing van het schema (andere waarden) was het 3 tot 30 MHz.

Binnen één amateurband is de CLLC brug prima. Hij komt ook nogal eens voor in de antennetechniek, ik ken hem goed ;).

@Fred, jij kent geloof ik een kennis van me, Arnold. Wil je hem ook eens inpeperen dat hij nu eindelijk werk maakt van die HF spriet op zijn landrover? ;)

Hoi Fet,

Die ken ik inderdaad. Zit die spriet er nu nog niet op ? Dat roept ie volgens mij al meer dan een jaar.

Fred

In principe geeft smalband-FM modulatie hetzelfde uitgangssignaal als AM-modulatie, maar dan met de draaggolf 90 graden gedraaid. Dus dan moet je een soort gebalanceerde fasemodulator bouwen, die de draaggolf wegfilterd. In de praktijk is dat dus niet toepasbaar. Alleen theoretisch is het leuk.

Die CLLC-brug had ik nog nooit van gehoord. Die levert dus een 90 graden gedraaid uitgangssignaal, waarbij BEIDE signalen even groot zijn, maar wel van de frequentie afhangen? Of verschillenen ze onderling ook in grootte?

Je wilt geen schakelende mixer gebruiken? Nouja, dat kan natuurlijk, maar er zijn maar weinig kwalitatief goede, niet schakelende mixers. De enige die ik ken is de varicapmixer. Of wou je zo'n mix-IC'tje gebruiken?
Nouja, het is in ieder goed mogelijk om de ongewenste mix-signalen weg te filteren.

Als je er voor de audio nog een polyfase-netwerkje bij zet, dan heb je een echte EZB-DC-ontvanger.

Die theoretische methode moet ik maar eens goed overdenken...

Met die CLLC brug krijg je *onderling* afwijkende quadratuur signalen als de frequentie al te veel van de 'resonantie' frequentie van de brug gaat afwijken.

Misschien heb ik mij niet goed uitgedrukt: Ik ga dioden mengtrappen gebruiken dus schakelend, mijn ervaring met deze is, dat indien je ze met blokken aanstuurt ze veel beter harmonischen mixen, iets wat ik nu niet wil!
Dit gedrag had ik al eerder gezien bij een fabrieks diode DBM. Met één VFO twee banden ontvangen door middel van een brede preselector.
Door met een (voldoende sterke natuurlijk) sinus aan te sturen, wordt dit effect stukken minder.

Het polyfase netwerk en de cmos opampjes liggen al klaar, voor later!

;)

CLLC op 6,5 MHz: http://www.uploadarchief.net/files/download/6.5mhz.jpg

CLLC op 7,5 MHz: http://www.uploadarchief.net/files/download/7.5mhz.jpg

Op 2 februari 2008 22:01:44 schreef fred101:
...Zit die spriet er nu nog niet op ? ...

Antenne op de auto, dat doe je zo...

http://www.oldradios.co.nz/images/truck2.jpg

Gaaf, weer iets om te proberen, een neutrodyne. Staat op die wagen. Daar eens op zoeken, heeft iets met TFR te maken dacht ik en daar ben ik ook nog niet uit.

Fred

@RD12TF: Dan kan je ook voor een lineaire mixert gaan, zoals met varicaps. Die mixt (theoretisch althans) helemaal geen harmonischen. Het afregelen ervan is wel wat lastiger. Maar je hoort het vanzelf. Ongewenste producten die erdoor komt nul stellen, en hopen dat de beide varicaps gelijke capaciteiten hebben. Bij fout tunen hoor je de LC-kring (de kring zelf, niet de antenne) die erin zit ruisen, bij goed afstellen niet meer.
Overigens weet ik ook niet of dat eigenlijk makkelijk gaat, voor omlaag mixen naar audiofrequenties. Daar had ik m in ieder geval niet voor bedoelt.

Die amplitudeverschillen maken bij zo'n diodemixer dan weer wat minder uit. Bij een lineaire mixer zou dat dodelijk zijn, 5% amplitude-afwijking geeft geloof ik dezelfde storing als 5% fasefout. Maar zo'n schakelende diodemixer kapt het toch allemaal af op 0.6V.

@Fred: Blijkt dat het oude kerntje dat ik in de zender had zitten toch beter werkt. Ik heb er nu 1 winding af gehaald, en nu is de amplitude constant van 10-40MHz constant. Eerst resoneerde die op 35MHz, en daarom liep het bereik dan ook niet verder dan 35MHz. Nou is resoneert ie wat hoger, en gaat het goed.

Zo, ik ben net weer 3 uur aan het zoeken geweest waar die oscillatie vandaan kwam. Blijkt dat er weer zo'n klote-bf199 rotzooi stond te produceren. Ik weet niet waarom, maar van de 15 bf199's die ik een paar maanden geleden kocht blijkt een groot deel dergelijke problemen te hebben. De ene klikt een beetje heen en weer qua versterking, de andere oscilleert, een derde ruist.

Ik heb volgens mij bij elkaar al een paar dagen verspilt aan het zoeken van waar de fout zit, om her en der steeds weer die kapotte bf199's aan te treffen. Iedere keer ook maar erg kleine stoorspanninkjes, 2mV, 5mV, of misschien 10mV, maar steeds was het amper meetbaar.
Dan merkte ik bijvoorbeeld dat de VCO niet constant was, en steeds een paar 100Hz versprong. Of dat de signalen uit de mixer steeds een paar mV ruis hadden.

Nouja, weest gewaarschuwd voor deze CTBF199's.

Hubie's bf185 doet het nu wel goed.

Je kunt beter EF's gebruiken als BF's, die kunnen wat meer spanning hebben :-)

Ben vanmiddag even met de actieve antenne aan de gang geweest na hem te hebben ingebouwd maar er zat ineens vrij veel QRM op vergeleken met van de week, als vergelijk de dipool op de racal, dat was nog veel erger, de vertical was echter wel stil terwijl die normaal minder stil is. Rare condities. Toch nog even een amerikaan (WB3IHJ) gewerkt op 20m maar verder was het niks. Ben toen begonnen aan een condensator tester met een neonlampje en omgekeerd trafotje uit de electron. Dan weet ik tenminste zeker of de C's nog goed zijn als ergens een storing is. Alleen gebruikt hij een neonlampje wat er uit ziet als een zekering en ik heb van die glasbuisjes met onderaan twee draadjes. Zijn die bruikbaar ?

Fred

Fred

@(Z) Ik ga definitief voor de diode mixert.
De BF185 is inderdaad een goede HF tor, werd gebruikt in o.a. TV MF versterkers.

@Fred dat is waarschijnlijk een NE-2 neon lampje wat jij hebt, zal zeker werken.

Zo, de kop is er af, ik ben bij het eind begonnen: de eindversterker voor hoofdtelefoon gebruik.

http://www.uploadarchief.net/files/download/bin-amp.png

Misschien niet state of the art maar dat hoeft ook niet. De bin-ontvanger wordt geheel discreet opgebouwd, weer eens wat anders.

Kiekje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/bin-amp.jpg

Bedankt Eat, dat had ik net even nodig, ik heb nu genoeg lawaai om doof te worden.

Ik heb een vraagje over m'n mixer, deze wordt niet gevoedt!

Het is een BF961 met de oscillator op G1 en de HF ingang op de source. G2 zit aan de drain en het uitgangssignaal gaat uit de drain via een LC lowpass filter naar de eerste SFD455D.

Ik was gisteren bezig met het AF versterkertje en heb de oscillator al gesloopt, nu hoor ik dus een stevige brom!

Die brom kan ik verklaren omdat G1 afgesloten wordt met 120k, een signaal uit een generator lost de brom op, maar hoe werkt deze mixer? Ik kan dat 123 niet terugvinden en het artikel gaat er niet verder op in.

Passieve mixer uit een Halfgeleidergids van lang, heel lang geleden? Moet je zo'n chopper mixer juist niet laagohmig afsluiten aan de ingang? Ik kan mij het schema niet meer voor de geest halen, het was een converter geloof ik. Kan mij niet herinneren dat er een cer. filter achter zat tenminste.

Maar hij werkt dus door het antenne signaal in het ritme van de LO in mootjes te hakken. Door G1 voldoende negatief te maken knijp je de mosfet dicht. Voor HF kan je dan ook gewoon een 74HC4066 gebruiken, en dat is al gedaan.

Zie de mixer van Onno H.:

http://www.geocities.com/pa2ohh/01trx.htm

ps. Ingang hoeft dus niet laagohmig afgesloten te worden.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (11%)]

Nee, een Elex geval: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/742587#742587

De HF ingang is in de preselector met een 150Ω drainweerstand afgesloten.

De mixer ingang via een 820Ω collectorweerstandje, dus je hebt gelijk wat laagohmig afsluiten betreft.

Ik zal even wat tekenen, met de term 'chopper mixer' kom ik niet ver.

Mijn condensatortester werkt, ik zie wel dat ik geluk heb gehad met mijn audioversterker en 0V1. Van de 8uF dubbele elco's die ik van frithjof heb gehad en gebruikt voor deze projecten had ik er nog drie over en 2 van deze drie waren niet goed. Bij de andere kreeg je keurig twee flitsjes en in de wisselstroomstand liet hij stroom door. Bij de andere twee bleef het neonlampje gewoon branden in de DC stand. Als ik de spanning eraf haalde hielden ze ook niets vast terwijl dat bij de goede wel zo was.
Ik heb de RC tijd uitgerekend voor laden. Bij een 400uF zie je dus langzaam de spanning oplopen tot de max voedingspanning en dan gaat het lampje uit. Haal ik dan de spanning eraf dan gaat het lampje weer aan tot hij leeg is maar er zit ook een ontlaadschakelaar op. Ideaal ook om elco's te formeren want ze worden via 180K of 100K geladen. Ik kan testen met 15, 50, 108 en 250V.

Fred

Mooi schema van die onno H.

Fred, mooi, weer een simpel maar doeltreffend meetinstrument erbij! Je kan er ook hoogspannings zeners mee testen waarschijnlijk.

@Henry S.
Het lijkt een beetje op een Sample & Hold, tenminste in de DC uitvoering.
Ik weet niet zeker of Elektuur de term chopper gebruikt heeft bij die passieve mixer.
Het is in ieder geval een multiplicatieve mixer, je vermenigvuldigd het antenne singaal met "1" of "0".

De werking is me nu duidelijk, in het artikel wordt het deelschema getest met een negatieve hulpspanning op G1, de mosfet knijpt dan af.

Schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/bf961%20passive%20mixer.jpg

Ik zal straks de bijbehorende Franklin oscillator met 2 BF494's opbouwen.
Volgens het artikel heeft het zaakje straks een gevoeligheid van 1uV @ 10dB S/N.

@fred: Beetje mazzel hoort er bij, dat had lekker kunnen knallen. :P

Zonder 455 kHz, een grotere C voor het LP filter en je hebt een DC ontvanger. Zo de Pure HF naar LF kloppen! :9~

Hele avond zitten surfen maar het lijkt wel of er geen SSB buizen zenders zijn gemaakt. Alle schema's die ik vind zijn AM of CW.
Zit er niets anders op dan het zelf te bedenken.

Basis: Een E80F als microfoonversterker, dan een kristal gestuurde BFO met een ECH84, Deze zou ook mixen. Dan het signaal door een ladderfilter zoals bij de bitx. Dan een ECC81 om het MF te versterken. Dan een wunderhorn VFO met een ECC81. Dan een diode-ringmixer met twee trafo's, een EF89 als stuurtrap en 2x een 7868 parallel als eindtrap.

Voor de eindtrap heb ik een schema van PA0fri gehad. De rest zal ik moeten verzinnen. De losse delen zal zo moeilijk niet zijn maar er moet twee keer gemixed worden en ik zie ook geen alternatief voor dat ladderfilter (waar ik niet zo'n beste ervaringen mee heb) Zou ik niet een bandfilter met flink wat spoelen en C's kunnen maken. Een 5e orde butterworth ofzo of iets met faseverdraaingsnetwerken (maar daar snap ik niet zoveel van)

Fred

Op 5 februari 2008 00:04:38 schreef fred101:
Hele avond zitten surfen maar het lijkt wel of er geen SSB buizen zenders zijn gemaakt. Alle schema's die ik vind zijn AM of CW.
Zit er niets anders op dan het zelf te bedenken.

Fred

Die zijn er wel. Zal vanavond twee schema's voor je scannen uit het ARRL handboek van 1974.

Dat zou fijn zijn hugo, ik las ergens dat SSB pas ergens eind jaren 60 massaal voor amateurgebruik opkwam. Je ziet ook weinig commerciele SSB amateurzenders die geheel met buizen zijn gemaakt zoals de FTdx van voor die tijd. Toen kwam natuurlijk ook de transitor massaal beschikbaar en werd de buis door velen verbannen hooguit als eindtrap. Daarom zullen er ook wel niet zoveel schema's van zijn. In oudere ARRL achtige boeken had ik ze niet gevonden maar dat is natuurlijk omdat er toen nog geen interesse in SSB was. (ik dacht dat dat al veel langer gebruikt werd)
Zo'n ECH buis is wel grappig, mixer en oscillator in een.
Een soort voorloper van de SA602.
Fred

Denk erom dat die eerste mixer (die mixer, die het audiosignaal omhoogmixt naar het ladderfilter) gebalanceerd moet zijn. Er mag geen draaggolf door komen, die zou te sterk zijn om met het ladderfilter goed weg te kunnen filteren.
Dat kan trouwens ook best door 2 mengbuisjes aan te sturen. Dan stuur je het ene mengbuisje aan met oscillatorsignaal precies in tegenfase, en de andere met audio precies in tegenfase. Het is dan ERG handig om de audio signaal grootte, en HF-signaalgrootte nog fijn te kunnen regelen. Dus niet klakkeloos er vanuit gaan dat zo'n trifilair trafo'tje perfecte tegenfase levert, maar een trimmogelijkheid opnemen. (is niet zo moeilijk hoor)
Als het goed is kan je dan makkelijk 50dB onderdrukking halen.

Er zijn natuurlijk ook andere methoden om SSB te maken: De fasemethode(die ik gebruik), en de weavermethode. Maar beiden zijn waarschijnlijk wat te ingewikkeld, dat kost wel erg veel buisjes.

De schema's die er zijn, zijn toch hoogstwaarschijnlijk volgens precies hetzelfde principe als wat jij nu wilt doen, dus daar heb je niet zo heel veel aan.

Je zou ook eens kunnen denken over het veranderen van die 4MHZ oscillator. Als je die meerdere bereiken laat hebben, en een paar extra filters produceert, dan kan je met gemak ineens 160,80,40 en 20m doen met je transceiver.

Je hebt gelijk, even niet bij nagedacht, dat buisje is natuurlijk een gewone mixer, die bestaan ook nog :-). Dat van die twee mengbuisjes klinkt leuk. Maar dat zou dan ook met die heptode moeten kunnen. Alleen heb ik geen idee hoe ik dan een faseverschil moet maken. Het AF signaal moet dan op het eerste rooster, de BFO van de triode komt op het tweede rooster, dan moet je dan toch ook een faseverschil kunnen maken. Alleen wordt er bij zo'n buis direct een antenne op het ene rooster ingekoppeld en de vfo op het andere, Het AF signaal uit een E80F zou dan wel eens een beetje te veel kunnen zijn, volgens mij zou het nog kunnen werken als je direct je microfoon aansluit op die buis en daarna het gezamelijke signaal versterkt (na filtering) Principeschema maar dan zonder fasedraaier dus omdat ik niet weet hoe.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ssb%20zender.png

Lijkt me trouwens een leuke buis om een DC mee te maken.
Antenne eraan, ECC erachter voor het audio en je hebt een DC ontvanger met twee buisjes.

Fred

faseverschil kan je wel met een trafo'tje maken, maar dan moet je m handmatig balanceren. Uitgang is dan redelijk laagohmig, maar dat maakt niet zo heel veel uit.
Gewoon een normale 1:1 HF-trafo pakken, en beide draden via een weerstandje naar aarde hangen, 1 regelbare weerstand, 1 vaste. Dan kan je het mooi regelen. Over beide weerstanden staat dan een mooie HF-spanning in tegenfase.

Voor de audio kan je een audiotrafo op dezelfde manier gebruiken, maar je kan ook een buis als fasedraaier gebruiken.

Het idee achter deze schakeling is het volgende:
buis 1 die mixt beide signalen in fase, en dus de uitgang ervan is ook in fase, evenals de ongewenste signalen (die worden direct doorgelaten door de buis, hoogstens ietsje versterkt)
Buis 2 die mixt beide signalen in tegenfase. Omdat mixen overeenkomt met het vermenigvuldigen van spanningen staat er op de uitang een signaal in fase (-1 x -1 = +1). De stoorsignalen zijn echter nog steeds in tegenfase, want die worden slechts wat versterkt, meer niet.

Voeg je beiden bij elkaar, dan vallen de stoorsignalen weg, en houdt je het goede over.

Klinkt mooi en het wijkt af van het normale dus dat trekt me wel. Dat gaat dus niet in mijn schema want er moet dus twee keer gemixed worden. Moeten we eens samen aan gaan tekenen.

Wilde alvast aan de voeding voor de eindtrap beginnen maar daar wacht ik nog maar even mee, ik heb best veel grote Elco's dacht ik maar die zijn hooguit 100V en ik heb toch een aantal 470uF/400V versies nodig. De diodes heb ik. Ik heb twee identieke 380V trafo's die ik eigenlijk parallel wil zetten als dat kan voor meer vermogen en dan van 560V via dmv spannings verdubbeling naar 1100V. (voor de toekomst)
Eerst maar eens elco's bestellen. Begin ik maar vast met de eindtrap, die zal op 250V ook wel iets doen. (Frits heeft hem voor 1100V berekend maar ik wil hem op 560 laten draaien)

Fred