Gefeliciteerd! Ik heb anders gezien en weer opgelapt. >:)
Geen last van aardlussen met die printplaat als chassis en alle GND verbindingen zo aan het koper?

How does it sounds?

Op 3 februari 2008 00:58:52 schreef Hugo Welther:
Geen last van aardlussen met die printplaat als chassis en alle GND verbindingen zo aan het koper?

How does it sounds?

Mja, ik heb wel een klein brommetje, maar de opstelling is niet ideaal zeg maar. Maar het is onhoorbaar op luisterniveau, en het gekke is is dat als ik de pot voluit draai dattie dan ook weg is.

Ik heb het idee dat ik wat fundament mis, maar de detaillering is subliem, en stemmen klinken erg realistisch.

Als ik hem fatsoenlijk afmaak dan zal ik er wat dieper op ingaan.

Ik kwam krokos te kort dus ik luister nu mono. :X

http://i32.tinypic.com/xddlx1_th.jpg
*klikbaar*

Zo beter?

(losse friemeltjes zijn inmiddels ook weg.)

En nu ga ik naar bed. :P

Heb je de gloei aan één kant aan de GND liggen?
Leg ook pin9 van de ECC86's aan de GND. Pin9 is de interne afscherming.

Op 3 februari 2008 09:47:58 schreef Hugo Welther:
Heb je de gloei aan één kant aan de GND liggen?
Leg ook pin9 van de ECC86's aan de GND. Pin9 is de interne afscherming.

Nee, dat heb ik niet, zo staat het ook niet in het schema overigens. (beide tips)
Het lijkt me niet echt verstandig om de AC op de aarde te leggen, je zal het ongetwijfeld beter weten, maar het gaat tegen mijn natuur in. :P
Kun je misschien uitleggen waarom 1 kant op de gnd moet?
Voor mijn gemoedsrust. ;)

Maar hoe warm moet die TL783 worden?
Ik kan mijn vinger niet langer dan 1 a 2 sec op het heatsinkje houden, het is wel een erg kleintje, 1,2x2,5x0,5 cm ongeveer.

Door de gloei aan een zijde met de GND te verbinden kan je brom door potentiaalverschillen onderdrukken.
als je daar problemen mee hebt kan je ook nog twee weerstandjes van 100 ohm 1W in serie over de gloei zetten en het knooppunt van de twwe weerstanden aan de GND leggen.
Zo haal eventuele brom door een asymmetrische 6.3V AC uit de gloei.

De TL783 mag niet zo heet worden dat je hem niet meer kan beetpakken. Wat is de spanning op de input, en wat is de output, 60V?
De totale stroom van een stereo versie is ±30mA. Dus spanningsverschil over de TL783 x 0,030 is het vermogen dat ie staat te verstoken. In mijn versie zit er helemaal geen koelplaatjes op.

Hmm, ik heb hem op 60v draaien, en daarvoor heb ik ongeveer 90 volt.

Ik heb met de mulitmeter gekeken hoeveel stroom hij trekt, hij gaf 19 aan op de 20m stand. Is dat dan 190mA of 19mA?

Ik heb trouwens mijn 783C moeten vervangen, ik weet niet waarom hij overleden is, maar volgens mij was het door mijn eigen stommiteit. (testopstelling was van het bureau gevallen en bungelde aan de kroko's).

mischien een relatie met die forse warmteopbouw?
Hier wordt hij totaal niet warm nml.

Op 3 februari 2008 00:58:52 schreef Hugo Welther:

Hij doet het nog steeds prima btw ;)

Op 3 februari 2008 15:11:51 schreef mace1337:

Ik heb met de mulitmeter gekeken hoeveel stroom hij trekt, hij gaf 19 aan op de 20m stand. Is dat dan 190mA of 19mA?

19mA, 190mA zou OL of iets dergelijks geven.
30V verschil en 19mA, regelaar verstookt 0.57W, koelen met een klein TO220 koelblokje.

Mja hij heeft een northbridge koelblok ervoor gemod, lijkt me toch ook voldoende? Zeker omdat het ook zonder kan (zoals bij Hugo).

Op 4 februari 2008 17:44:03 schreef BoudewijnEctor:
Mja hij heeft een northbridge koelblok ervoor gemod, lijkt me toch ook voldoende?

Lijkt me ook wel, maar blijkbaar niet, vind dat ook wat vreemd.

Zeker omdat het ook zonder kan (zoals bij Hugo).

Als Hugo's ingangsspanning lager is kan dat.

Aaaahhh ja. Nu je het zegt.

* BoudewijnEctor probeert hier ook nog wat van te leren :)

Heeft iemand antwoord op deze vragen?

Nu ben ik aan het dubben of het nut heeft om hem om te bouwen tot steraarde om mijn brom binnen de perken te houden.
Zou dat nut hebben?

En moet ik dan de plaat alsnog aarden of juist niet?

Zo ja dan leg ik gewoon alles om naar het midden en soldeer ik daar op 1 punt alle aardes, zo nee bouw ik de aarde zwevend in het midden en laat ik de plaat ongeaard.

[Bericht gewijzigd door mace1337 op (21%)]

volgens mij heb ik een voedingsprobleem

als ik 2 identieke transformatoren van 230 -> 8 volt kontje tegen kontje schakel

dan krijg ik aan de 230 kant van de 2de trafo 205 volt

das logisch met de verliezen

richt ik het gelijk dan gebeurt er iets geks:

de theorie:

205*1.4 = 287 volt

ik meet: 220

klopt dit of ben ik nou gek?

en verder vroeg ik mij af of het schadelijk is om 9 volt op een 7,5 volt trafo te zetten aan de secundaire kant.

stomme vraag maar hoe meet je dat?

met multimeter? met of zonder afvlakelco?
zet voor de gein die is op DC en dan op AC je zult direkt zien dat je bij ac ook een uitslag krijgt (soort van maat voor de AC rimpel
als je deze nu bij elkaar optelt zal je wel ongeveer aan de theorie komen.
pas op dit is HEEL grof gemeten he het beste is een scoop (met 1:10 probe graag!)

multimeter zonder afvlak elco.

ik had ook al een vermoeden dat het daar aan kan liggen.

scoop kan eventueel wel maar dat kost altijd zoveel verbouw moeite. aangezien ik niet zoveel ruimte heb op mijn bureau en mijn probes zijn een beetje gaar

Op 10 februari 2008 10:53:40 schreef Gerwin:
multimeter zonder afvlak elco.

ik had ook al een vermoeden dat het daar aan kan liggen.

scoop kan eventueel wel maar dat kost altijd zoveel verbouw moeite. aangezien ik niet zoveel ruimte heb op mijn bureau en mijn probes zijn een beetje gaar

Dit is normaal, daar had ik namelijk ook last van toen ik mijn voeding maakte, als je iets terug leest in dit topic kom je hetzelfde tegen. Het komt er op neer dat je multimeter de rimpel niet snapt, en daarom een soort gemiddelde meet. Je moet de spanning dus afvlakken met een elko, dan meet je wel de berekende spanning. :)

Heeft iemand nog een antwoord op mijn vraag over de aarde van mijn versterkertje? (zie boven)

oke met afvlak elko wordt het 190 volt :?

maar de wisselspanning tussen de trafo's is ook 4 volt ipv 8 volt :?

volgens mij gaat dit nooit werken.

en een SMPS voor audio versterker is natuurlijk af te raden?

Op 10 februari 2008 11:16:00 schreef mace1337:
Heeft iemand nog een antwoord op mijn vraag over de aarde van mijn versterkertje? (zie boven)

Met een clipje op de massa en een meetpen het beste aardpunt opzoeken.

Op 10 februari 2008 11:41:33 schreef Gerwin:
maar de wisselspanning tussen de trafo's is ook 4 volt ipv 8 volt :?

Er klopt iets niet, die spanning is te laag, een 8V trafo zal daar echt ook 8V op zetten.

Zoiets werkt prima btw.

ja maar als ik meet dan meet ik toch echt 4volt ~ dus hij mist ergens de helft

en als ik de andere trafo loskoppel dan heb ik wel 8volt ~

oke hij doet nu netjes 8 volt ~

en met dit schema:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/ietron2/voldoub.gif

heb ik 523volt DC en wissel van rond de 1000 dus dat klopt wel redelijk.

maar dit moet ik dus afvlakken met een elco en dan heb ik gelijkspanning?

Voeding probleem

Ik heb voor wat experimenten een voeding in elkaar gezet met spullen die hier nog lagen. De trafo is iets wat uit twee spoelen naast elkaar bestaat. Elke spoel heeft een primaire en secundaire wikkelingen.

Het vreemde is nu dat als ik de 2 hoogspannings voedingen in serie zet, dan knallen de zekeringen eruit.
Dus de plus van de een verbonden met de nu van de ander met een 12k weerstand. Daar staat 112V overheen?!?!

Het schema:
http://kopke.ftml.net/voeding1.jpg

De trafo:
http://kopke.ftml.net/trafo_100_0120.JPG

[Bericht gewijzigd door kopke op (11%)]

Op 11 februari 2008 22:41:13 schreef Gerwin:
oke hij doet nu netjes 8 volt ~

Wat was het probleem?

maar dit moet ik dus afvlakken met een elco en dan heb ik gelijkspanning?

Elco's zitten er al in, het vlakt dus al af. Alleen heb je grotere elco's nodig dan bij een normale dubbelzijdige gelijkrichter. En de spanning is ook niet bepaald laag zie ik.

Op 21 februari 2008 21:58:35 schreef kopke:
Voeding probleem

Ik heb voor wat experimenten een voeding in elkaar gezet met spullen die hier nog lagen. De trafo is iets wat uit twee spoelen naast elkaar bestaat. Elke spoel heeft een primaire en secundaire wikkelingen.

Het vreemde is nu dat als ik de 2 hoogspannings voedingen in serie zet, dan knallen de zekeringen eruit.
Dus de plus van de een verbonden met de nu van de ander met een 12k weerstand. Daar staat 112V overheen?!?!

Het schema:
[afbeelding]

De trafo:
[afbeelding]

Het schema wijkt van de trafo af, maar tussen 2 en 3 mag geen spanningsverschil staan, totaal gescheiden.

heeft er al eens iemand dit geprobeerd?
http://members.aol.com/sbench/1060amp.htm

een leuke en relatief goedkope manier om stereo te krijgen met se sound. en met zelfs een beetje meer power.

swel grappig dat als je twee speakers stuurt je meer power hebt dan dat je 1 speaker stuurt maar ergens dan ook weer logisch.....
lees het verhaal effe door ;)

Op 22 februari 2008 02:08:22 schreef Henry S.:
[...]
Wat was het probleem?

Ik vermoede brakke gelijkrichter secundair waardoor de stroom te hoog wordt of iets dergelijks

[...]
Elco's zitten er al in, het vlakt dus al af. Alleen heb je grotere elco's nodig dan bij een normale dubbelzijdige gelijkrichter. En de spanning is ook niet bepaald laag zie ik.

True maar ik heb nu 2x 8 volt trafo en ik ga nu kijken met een 12 volt en 8 volt trafo