Dan maak ik dus die Rg, Rk regelbaar. Hier zit alleen weer zo'n (irritante) audiotrafo maar dat ding kan ik neem ik aan vervangen door het signaal via een Ctje af te nemen op de anode.

Nu zit er in veel buizen schakelingen altijd iets van 220K in de anode leiding. Ik begrijp dat deel nog niet helemaal. Mij lijkt het dat bij 250V zo'n weerstand de stroom begrenst tot 1,1mA, er kan dan nooit 20mA door de buis. Daarnaast krijg je een spanningsval. Waarom is dat en hoe bepaal je die waarde? Wat gebeurt er als je de buis direct aan 250V hangt. Dat zie je ook wel eens.

Ik begrijp dat een buis zonder negatieve roosterspanning vol open staat. Als je daar 250V op zet en de kathode hangt aan aarde hoeveel stroom gaat er dan lopen, is dat een kortsluiting of gedraagt zo'n buis zich als een echte lamp en laat dan gewoon bv maximaal 20mA door.

Fred

Op 28 januari 2008 11:06:01 schreef fred101:
Dan maak ik dus die Rg, Rk regelbaar. Hier zit alleen weer zo'n (irritante) audiotrafo maar dat ding kan ik neem ik aan vervangen door het signaal via een Ctje af te nemen op de anode.

En anodeweerstand gelijk aan de Z van de audiotrafo. ;)

Nu zit er in veel buizen schakelingen altijd iets van 220K in de anode leiding. Ik begrijp dat deel nog niet helemaal. Mij lijkt het dat bij 250V zo'n weerstand de stroom begrenst tot 1,1mA, er kan dan nooit 20mA door de buis. Daarnaast krijg je een spanningsval. Waarom is dat en hoe bepaal je die waarde? Wat gebeurt er als je de buis direct aan 250V hangt. Dat zie je ook wel eens.

Je moet om twee dingen denken, de maximale spanning over de buis (Ua-k) en de maximale Ia, samen vormen de Pa. alle drie limieten verschillen per buis.

Ik begrijp dat een buis zonder negatieve roosterspanning vol open staat. Als je daar 250V op zet en de kathode hangt aan aarde hoeveel stroom gaat er dan lopen, is dat een kortsluiting of gedraagt zo'n buis zich als een echte lamp en laat dan gewoon bv maximaal 20mA door.

Ook per buis verschillend, zie de grafieken, Ia @ Ugk=0 is ook buisafhankelijk.

Zo, de voeding is klaar.

Even een plaatje:
http://i26.tinypic.com/209k28i_th.jpg
*klikbaar*

Onderkant:
http://i29.tinypic.com/34s3wvn_th.jpg
*klikbaar*

Ik ben er best trots op, normaal werk ik niet zo erg netjes. :+ Trouwens, deze printen heb ik ooit ergens bij gekregen, maar ik ben er niet zo blij mee.

Enige aanpassingen op het schema van Hugo:
-Ik gebruik BYM26C Fast Soft Recovery dioden.
Ze zijn iets onorthodox geplaatst want de draden passen niet door de gaten in de print. :P
-Geen keramische caps als snubbers maar MKT.
-Trafo's: 2x6v 0,8A en 2x30V 500mA
Die laatste is dus dikke overkill, maar ik dacht dat ik 50mA had besteld. :P Ik heb dus 2x500 en in het schema staat 2x31. :+
-Verder 2 1000uF 63v in serie, en daarvan dus weer 2 parallel, 2x2 dus. Effectief dus 1000uF 126V

Iedereen bedankt voor de hulp!
Ik ga nu een kast maken, en dan kan de versterker zelf gemaakt worden, ik moet alleen nog weerstanden bestellen, want de elektroboer had alleen 0,25W en dan alleen nog de e96 reeks... Vreemd maar goed.

Nog eventjes een vraag overigens, (Hugo?)
In het schema op de site van de hoofdtelefoon versterker staat een elko c8, die hoeft toch geen 63 volt te zijn? want anders krijgt de koptelefoon ook 63 volt op z'n bakkes en dat lijkt met niet zo'n strak plan toch?

Of zie ik dat verkeerd.

linkje voor den luien mensch

Oh, en mijn 6v gedeelte geeft 7,3 volt af, en ik heb er 1 buisje aangehangen en daarmee is het nog niet verder ingezakt, gaat dit een probleem worden of zakt dat met 3 buizen wel in naar rond de 6? Of kunnen die ECC86-ers wel 7,3 volt gloei aan?

Edit: sorry voor de doublepost. |:(

Is hier keurig ingezakt (laatst nog gemeten), dat zou wel goed moeten gaan alhoewel 7.3V wel een forse spanning is voor je filament (niet uren op laten draaien dus lijkt me).

Vmax van een C zegt toch niets over de daadwerkelijke spanning die hij produceert? (of in dit geval doorlaat).

* BoudewijnEctor n00b is.

Op 29 januari 2008 01:39:58 schreef BoudewijnEctor:
Is hier keurig ingezakt (laatst nog gemeten), dat zou wel goed moeten gaan alhoewel 7.3V wel een forse spanning is voor je filament (niet uren op laten draaien dus lijkt me).

Vmax van een C zegt toch niets over de daadwerkelijke spanning die hij produceert? (of in dit geval doorlaat).

* BoudewijnEctor n00b is.

Anders hang ik wel ff 3 buizen aan elkaar morgen ofzo.

De Vmax van een elko zegt iets over hoeveel volt je erover kan zetten voordat hij boem doet en de rook eruit gaat. :+

Daarom leek mij een 63 volt elko in de signaalweg een beetje veel, ik heb namelijk nog mooie elna cerafine maar die zijn 50 volt.

Jes.

Ahhhh die post van je verkeerd gelezen.

Op het knooppunt anode/kathode van de eindtrap en C8 staat de halve voedingsspanning.
Een 50V exemplaar voor C8 is daar ook prima.

Na 3 buisjes eraan gehangen te hebben, zakt de spanning in naar ongeveer 6,5 volt.

Lijkt me verder wel goed, de tolerantie van mijn buizen in acht nemend.

6,5 is perfect.
heb ook wel eens gehad dat het bij mij niet inzakte.
een volt-regelaar ic met weinig spanningsverlies doet dan wonderen.
tip voor de volgende keer;)

Nou het is AC, en het is een forse stroom.
Dan momet je met een Lm3715 werken en een spoel.
Beetje lomp, ook omdat je er dan DC van moet maken.

Afaik is 6.5V wel net iets te veel (6.3 is het doel), niet gewoon makkelijker om een dikke R in serie te zetten?

of een scottky diode want die hebben een spanning val van 0,2 ongeveer.
maar die 0,2 volt zal niet zo veel uitmaken imho.

dan ga je dus half gelijkrichten... lijkt me ook niet handig.

Op 29 januari 2008 17:10:45 schreef BoudewijnEctor:
dan ga je dus half gelijkrichten... lijkt me ook niet handig.

Sterker nog, dan maak je er gewoon DC van, alleen geen nette DC, je krijgt alleen de onderste of de bovenste helft van de sinus.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Halfwave.rectifier.en.png/500px-Halfwave.rectifier.en.png

DC is niet erg om je gloei mee te voeden overigens.

DC is daar prima voor, als je het goed doet... ook geen 50Hz brom.

Correct me if I'm wrong.

in geval van gelijkspanning bedoel ik;)
soory vergeten erbij te zetten.
maar die 0,2 teveel is geen probleem.
in sommige datasheets staat dat de gloei van 6,1 tot 6,5 kan liggen.
hij zal hooguit iets minder lang meegaan maar dat zal maar een paar uur zijn en de kathode zal eerder op zijn.

Op 29 januari 2008 18:30:54 schreef mace1337:
[...]

Sterker nog, dan maak je er gewoon DC van, alleen geen nette DC, je krijgt alleen de onderste of de bovenste helft van de sinus.

[afbeelding]

En je rendement wordt een stuk minder, grotere elco's nodig voor dezelfde effectieve spanning.

http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf

Hoe zinvol is het eigenlijk om een aparte schakelaar te maken voor gloeispanning?

Wat ik eigenlijk wil doen is een soort standbyknop maken, waarbij een hoofdschakelaar aan de achterkant de voeding aanzet, en dus de gloei, en op de voorkant een schakelaar waarmee ik de HV onderbreek. Dus de voeding is dan altijd aan als het ware, maar de buizen krijgen dan geen stroom, alleen gloei.

Is dit handig als een soort "standby"? Dat ik eerst de buizen opwarm, en dan een half uur later ofzo de versterking pas inschakel?

En in dat geval maak ik er ook even een relais bij met 5s delay schakeling op 60v, dat de uitgang ook uit is als de versterker op "standby" staat.

Je moet nooit de gloei van een buis aanlaten terwijl er geen anodespanning is, want anders krijg je problemen met je kathode. De uitgestraalde elektronen vallen weer terug op de kathode waardoor die op den duur beschadigd raakt. Ik geloof dat triode dick hier een mooi artikeltje over had.
Als je een soort van standbyschakeling wil hebben om je buizen te sparen, zou ik iets doen zodat er altijd nog een kleine stroom loopt omdat anders je buisjes te snel slijten. Laat bij een eindbuis bijvoorbeeld nog 1mA anodestroom lopen.
Ik denk dat de echte buizendokters er wel meer van weten, ik ben slechts een papegaai :)

Ik heb dat artikel gevonden.

Er wordt gesproken over een soort "kraters" van terugvallende ionen. Dat lijkt me idd niet erg prettig.

http://www.triodedick.com/overige_fotos/kathode.jpg

In mijn buizenzender staat in de standby stand de volle spanning op de eindbuizen maar de gloeispanning staat uit.

Fred

Zo, hij doet het.

En dat alles in 1x, zonder de boel op te blazen ofzo. :+

http://i30.tinypic.com/2cdgz8z_th.jpg

*klikbaar*

Stelt weinig voor, met al die draden zo maar het werkt!

Ik mis nog 2 weerstanden dus daar zitten nu 1/8w types. :+
Mja, die zijn 1Mohm, dus veel stroom zal er niet over lopen.

Mooi :)

@voedingsprint: Het is verstandig om de direkte soldeereilandjes rond de 230V netspanning te verwijderen wegens onveiligheid.

Op 3 februari 2008 00:34:27 schreef Henry S.:
Mooi :)

@voedingsprint: Het is verstandig om de direkte soldeereilandjes rond de 230V netspanning te verwijderen wegens onveiligheid.

Ja, dat wilde ik nog doen. Bedankt voor de tip. :)

De TL783 wordt wel errug warm trouwens, daar moet ik nog een andere sink voor regelen.

[Bericht gewijzigd door mace1337 op (13%)]

mooi idd, leuk die krokobekjes:+
tijdens het surfen op het web kwam ik een FAQ tegen van een buizen-versterker bedrijf, erg komische stukjes.

deze is erg leuk:

FAQ #16i. How do I know a tube is broken?

All the vacuum has leaked out.

FAQ #16i.i After the vacuum leaks out, where does it go? Is there some way to
collect it and put it in another tube, to make it last longer?

You have to suck really hard.

of deze:
FAQ #666. How do I bias this thing, calibrate my so-and-so,
and how many kilobananas is in my doo-hickey?

R.T.F.M

en de volledige faq:
http://www.manleylabs.com/containerpages/FAQ.html