jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
ben al aan het rekenen. voor de betatester is er geen probleem. echter, je meter heeft een extra functie: weerstanden meten via de diode aansluiting. vandaar de adjust instelling. dit wordt iets lastiger, maar we komen er wel. Je potmeter was 2k?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ja, de potmeter is 2K en de waardes zoals genoemd zijn de waardes die op de weerstanden stonden afgedrukt (voor de zekerheid ook nagemeten) en zijn 1%.
Volgens de gebruiksaanwijzing is die weerstandschaal niet voor weerstanden maar voor diodes:
Diode er in zetten volgens plaatje, selector switch in reverse, de meter geeft dan de ohmse waarde die de interne weerstand van de diode is voor reverse voltage. Dit moet heel hoog zijn, in de stand forward moet de uitlezing heel laag zijn
Rest:
kies npn of pnp
zet knop op adjust en zet meter op volle schaal
kies nu general of power
plaats tor
druk push to check omhoog. Wanneer type op general staat is 50uA de volle schaal uitlezing voor Ico, in power is dat 1mA
Als de meter direct volle schaal aanwijst is de tor defect
Druk nu push to check omlaag voor alfa en beta.
vergelijk nu de alfa, beta en Ico met het datasheet.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (28%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zo ondertussen in afwachting van de definitieve waardes voor deze restauratie even een ouderwetse elco tester gebouwd met neon lampje. Werkt best grappig, als je er een stopwatch bij houdt kun je zelfs de capaciteit terugrekenen. Schema stond in de electron.
Nu staat er nog een buizentester, betere scoop (nu heb ik er een tot 10MHz) en netwerkanalyser op het verlanglijstje. Die laastste zelf bouwen is wat boven mijn nivo (ik aan denk die van funkamateur), die eerste moet lukken. Ik heb al een 1-800MHz spectrumontvanger met zo'n tv-doosje gemaakt, een fet-tester, tor-tester, een impedantiemeter (gewoon en met ruisbrug) antennestroommeter, swr meetbrug, meetzender tot 17MHz.
Daarnaast heb ik een HP meetzender van 10-500MHz. Meten is weten
Maar na deze tortester ga ik eerst een buizen eindtrapje voor de bitx maken, heb al een mooi schema van PA0FRI. Daarna wordt een poging ondernomen de bitx als all-buis te gaan bouwen.
Fred
fred101
Golden Member
@Rascal:
Bedankt voor het schema, heb vanavond de boel in elkaar gezet en hij werkte gelukkig in 1 keer. Heb alleen nu de aansluitingen van de stand power en general denk ik verwisseld want een 2n2222 moet in de powerstand staan om iets te doen. Maar dat is geen ramp en ik zoek het niet om weer al die aansluitingkjes om te draaien met al die weerstanden waar de waardes bijna niet leesbaar van zijn.
Hij werkt, daar gaat het om en ik heb er weer een leuk meetintrument bij.
Fred