Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Ha het was een beetje stil van mijn kant. maar ik ga binnenkort weer verder experimenteren. en ik ben nu in het bezit van de Radio Bulletin 1951. Liep ik ergens tegenaan. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ben over mijn angst voor ladderfilters en balanced modulators heen
Ik had aan dat laddderfilter trimmertjes zitten en daar kon ik aan draaien tot ik een ons woog maar het ding bleefredelijk breed. Nu heb ik de meetzender gemoduleerd met een signaalgenerator en filters en bfo op gehoor en met scoop enn speccie afgesteld tot ik een 1000Hz toon hoorde. Toen kon de toongenerator van 300-6000Hz verdraaien. Ik had me echter eerst wat verdiept in die dingen en meer capaciteit is smaller filter. Alleen dacht ik dat dat binnen de 2-20pF trimmertjes viel. Nu heb ik 520pF bijgezet en nu is hij ineens van 300-1700 Hz breed. Trimmertjes hebben dus weinig zin. Gewoon een grote driebanks 500pF
varco op het voorfront en je hebt een regelbaar filter van 1,6 tot 6 KHz (helaas kom ik niet om in die dingen dus wordt het een vast filter.)
Nu alles afgeschermd is werkt de mixer ook prima. De draaggolf onderdukking is nu prima denk ik. Weet eigenlijk niet hoeveel restdraaggolf over mag blijven. maar nu heb ik van de 3Vtt nog ongeveer 3-4mVtt over. (dat is toch zo'n 60dB onderdrukking)
Misschien toch verstandig mijn eerste zender eens standaard te bouwen ipv mijn onbedwingbare neiging tot vreemde experimenten te laten voorgaan. Ik heb van Hugo een mooi ARRL schema van een 50W ssb transceiver voor 75m. Nu verwacht ik geen problemen met omzetting naar 80m maar ik moet de buizen nog gaan bestuderen, kan best zijn dat ik de goede niet heb/kan krijgen. Zijn allemaal amerikaanse nummers ook moeten alle weerstanden 1/2W zijn. Nu heb ik best veel zware weerstanden (5 kilo ofzo) in bladel gekocht maar ik weet niet hoe ik kan zien welke draadomwonden zijn en wanneer ze dat wel of niet mogen zijn.
Ergens is draadomwonden soms misschien niet gek (voeding). Je meet de inductie, zet er een C over en je hebt een sperkring 
Jeetje, weer een halve blz, ik moet meer bouwen en minder schrijven.
Edit: de 100n ctjes bij de fet weg net voor het lpf en weg waren de oscillaties. Een spoeltje ipv een ctje aanm de bfo en hij was af. Hij doet nu wat ie moet doen en als test op 20m net in een pile up een qso met een pool gemaakt. Die begon gelijk te roepen only the PA qrp station. Lachen, met 5W. Heb het filter weer op 6KHz staan dat stemt toch iets makkelijker af. Als ik een network analyser heb zal ik dat filter nog wel eens verbeteren.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Laatst kwam ik het toevallig tegen. -40dB is het officiele maximum dat mag uitgezonden worden aan ongewenste signalen.(voor de KG banden) Dat is niet zo heel erg streng dus. Al vrees ik dat de onderdrukking van de zijbanden met de fasemethode nog best lastig is om op -40dB te krijgen. Maar goed, we zien wel hoe goed dat gaat lukken. Bij jou is het in ieder geval goed genoeg.
Met een mooie gebalanceerde mixer heb je de draaggolf ook al op -50dB staan, en met filtering wordt dat dan alleen nog maar beter, dus dat zal bij jou, fred, geen probleem zijn.
Je kan proberen om spectran aan de gang te krijgen nu je winXP onder VMware draait. Dan heb je echt een goed spectrumplaatje.
Dan luisteren naar de ontvanger met een andere ontvanger waar de BFO een stukje lager staat, zodat je mooi het hele spectrum te zien krijgt, en de draaggolf bijv. rond de 5kHz zit, en de beide zijbanden duidelijk daarboven en daaronder zichtbaar zijn. Net zoals ik je toen ook heb laten zien. Maar toen hadden we niet zo'n fijn programma.
@Gerwin: Ik ben benieuwd.
Ik kwam laatst bij de slegte jaargang 1959 tegen van radiobulletin. Ik had m al, maar als ik iemand er een plezier mee kan doen... (ach, zoiets ligt ook vaak wel op beuzen enzo)
Ik heb net de voeding voor de eindtrap in elkaar zitten. 15V voor de audio+signaalbewerkingen, oscillatoren enz enz, 40-45V voor de eindtrap. Als het goed is zo'n 3-4A.
Het werkt, en ik heb voor mijn doen redelijk '230-veilig' gewerkt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het zomer reces begint vroeg dit jaar
zijn alle bouten weer opgeborgen ?
Ik ben nu met de voeding voor de buizeneindtrap bezig (gewoon als losse experimenteer voeding) wordt 500V op een trafo en 1000V als ze samen geschakeld staan, moet alleen nog achter 400V elco's en 330K 1W weerstanden aan, de rest is af. Ik begreep dat de elco's samen zo'n 25-50uF moeten zijn. De functie van de weerstanden er over snap ik ook, dat is om de spanningsverschillen tussen elco's onderling op te vangen, maar waarom dat "maximaal" 100K per elco moet zijn weet ik niet. Stel ik zou 1 ohm nemen dan stook ik natuurlijk behoorlijk wat vermogen in die weerstanden op dus er zal ook een ondergrens zijn maar ik zou zelf geneigd zijn om bv 1 Mohm ofzo te nemen. Ik heb lekker veel, heel dikke 1 Mohm (en groter)weerstanden van 5 tot 10W. Wat is de rekentechnische achtergrond, ofwet hoe bereken je de waarde van de C's en de R's. Zo om iedereen weer even wakker te schudden. (dit weekend 100 verbindingen in de PACC contest gemaakt, oa HK2MBP op 160m, wat ik nog steeds niet kan geloven maar heb het 3x gevraagd, ondanks het pilupje wat mij zat aan te roepen
, kan alleen geen gegevens van hem vinden anders dan dat hij nog een keer in een engels logboek voorkwam). Mijn antenne gaat dus wel lekker op 80 en 160m de nodige +2000km verbindingen gemaakt.
Fred
Fred
Het zomer reces begint vroeg dit jaar zijn alle bouten weer opgeborgen ?
Nee hoor, alleen erg druk met andere zaken.
Je pakketje is trouwens gearriveerd, waarvoor mijn dank!
rbeckers
Overleden
Fred, ik denk dat de weerstandswaarde o.a. te maken heeft met de lekstroom door de elco's en het goed ontladen bij uitschakelen van de voeding.
Ik ben nog bezig met mijn hf trms voltmeter. Volgend project wordt een buizen ontvanger.
Die elco's worden in serie opgeladen, door iedere elco loopt de zelfde laadstroom, derhalve krijgt iedere elco de zelfde lading toebedeelt.
Echter over de elco met de laagste capaciteit (spreiding, tolerantie in de waarden) gaat dus de hoogste spanning staan!
De lekweerstanden dienen ook als 'gelijkmaker'.
Q=U.C, bij kleinere C dus een hogere spanning over die C, bij gelijke lading in een serieschakeling.
fred101
Golden Member
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Aangezien mijn versterker nu af is, wilde ik dat schema met die BF247A -zie pagina 1 van dit topic- maken. Ik heb alleen nog wat vragen.
Ten eerste: Hoe zit dat nou met die koppelwinding. Om die spoelen van mij zit nog zo'n klein spoeltje (Waar bij de kristalontvanger de antenne aanzat). Kan ik die gebruiken als koppelwinding? En zo niet, hoe maak ik een koppelwinding? En maakt het nou uit hoe om je hem aansluit?
Dan, ten tweede, ik heb nu geen 1k potmeters, kan ik ook 5k gebruiken?
En ten derde, waar moet in dit schema de antenne, of moet die via die tweede winding aan de min?
En als laatste: Waar dient die terugkoppeling eigenlijk voor?
[ot]
Ik ontdekte net dat je kan instellen dat je avatars ziet. Toen vroeg ik mij wat af, namelijk: Henry S, is die van jou, nou een scene uit 'The Shining'?
[/ot]
fred101
Golden Member
Hoi Nijntje
,
Ik weet niet zoveel van FET's maar ze lijken blijkbaar op buizen en dan zou dat de kathode weerstand zijn. Deze bepaald de negatieve roosterspanning. Die roosterspanning bepaald weer hoeveel stroom er door de buis loopt. Ik vermoed dus dat die waarde niet vervijfvoudigd kan worden maar ik denk dat je wel een vaste 1K kan gebruiken en dan tussen source en spoel de 5K potmeter hangen.
Koppelwindingen gewoon proberen. Gaat het niet de ene kant op dan probeer je hem andersom aangesloten. Meestal zijn 3 a 4 windingen genoeg en dan weer even proberen wat het beste resultaat geeft.
De terugkoppeling. Je FET is een versterker, door de afgestemde kring pikt hij er een signaal uit en versterkt dat. Dat is alleen vaak niet genoeg dus stuur je een klein stukje versterkt signaal weer terug naar de ingang.
Stel je hebt 1V op de ingang en je versterkt 10x dan krijg je 10V op de uitgang, stuur je daar weer 5V van terug dan komt dat er weer als 50V uit, daarvan weer de helft terug enz.. Je snapt dat dat een keer ophoudt en de boel gaat oscilleren. De potmeter zorgt dat je de boel zo kunt instellen dat de FET net niet gaat rondzingen. Dan ontstaat er een of ander misterieus effect, vooral bij volle maan, wat er voor zorgt dat er een negatieve weerstand ontstaat in de kring waardoor de Q enorm toeneemt en de bandbreedte dus enorm smal wordt.
Oftwel volgens mij is dit schema een 0V1 met FET. Je eerste mexicaanse hond en examenwerk.
Zal best het een en ander verbeterd gaan worden aan deze uitleg.
btw: je leest vaak over buisvoltmeters bij het afregelen van zender/ontvangers, wat is daar anders aan als aan een gewone of is het gewoon de voorloper van de normale multimeter. Ik vraag me dat af omdat ik anders gewoon zou verwachten dat ze een voltmeter noemen en niet specifiek buisvoltmeter.
Over voltmeters, kom er net achter dat zo'n ding maar 1000V doet. Ik heb nu al iets van 380V en 790V wisselspanning (trafo's parallel en serieel), ik durf dus straks niet na de elco's en diodes te meten. 10x verzwakker meetprobe op de scope of is dat niet aan te raden. Hij zou zo 5000V moeten kunnen
Fred
rbeckers
Overleden
Buisvoltmeter hadden het grote voordeel dat ze hoogohmig waren. Dus nauwelijks belasting van het te meten object.
Dus bij meten aan filters e.d. minder problemen dan bij meting met een gewone (analoge) voltmeter.
Door de transistoren en daarna door ic's verdrongen.
Een 10x probe is meestal niet goed om spaningen van boven de 600V te meten. Goed in de specificaties kijken.
Meestal wordt dan een 100x probe gebruikt.
Als de 10x probe een doorslag heeft, is dat het eind van minstens de ingangstrap van de scope.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Fred: Je kan zelf een verzwakker maken met weerstanden van een paar MOhm. Even kijken wat de ingangsweerstand van je meter is in het hoogste bereik. Waarschijnlijk een paar MOhm.
En dan een spanningsdeler ervoor van een paar weerstandjes. Bijvoorbeeld 99MOhm om 1MOhm (of 9.9MOhm om 100kOhm). Dan is de uitgangsspanning 1/100 van de ingangsspanning. Als de voltmeter in het bereik waarin je meet een ingangsweerstand heeft van 10MOhm, dan zit je met 10% (1%) afwijking, is het 100MOhm, dan is het maar 1% (0.1%).
Maar let wel op, 1MOhm bij 1kV is toch al 1mA, dus 1W aan vermogen. 10MOhm is dus 100mW. Je beïnvloed al heel snel bepaalde dingen als je zo gaat meten, omdat de stromen toch al snel redelijk groot zijn.
Je moet er wel rekeneing mee houden dat de meeste weerstanden maar tot 250V gaan. Dus een hele hoop weerstanden in serie zetten, zodat er over iedere weerstand maar iets van 100V staat. Met 10 weerstanden kan je dan max. tot 2.5kV komen, dus +/-1kV is dan redelijk goed te doen.
@Piet: Freds verhaal is wel goed. Misschien zou er een stukje RB hierover ingescand kunnen worden.
grote kans dat je wel 10 windingen nodig heb als koppelwinding. (gewoon een draadje 10x rond de ferrietstaaf draaien)
antenne aansluiten met via een 2e koppelwinding. Dat kan dus op de oude koppelwinding. Dan kan je voor die terugkoppelwinding wat makkelijker experimenteren omdat je die zelf maakt.
Je kunt over de 2 buitenste pootjes van de potmeter een weerstand van 1k hangen. Dan heeft ie toch een weerstand van ongeveer 1k, en kan je er nog steeds de terugkoppeling enigszins mee regelen.
IK MELD ME PRESENT!
Zie al wat zorgelijke vraagjes op het forum, maar ik heb een tijd bezijden de electronische snelweg gelegen aangezien ik een totale computercrash had, harddisk naar de knoppen. Dat werd dus een nieuwe machine en nu zit ik voor de zesde keer of zo met een ander operating system, namelijk Vista. Ik word hier toch wel zo ziek van, mijn scanner werkt ook niet meer in Vista en mijn trouwe Word moest ook vernieuwd. Verder probeer ik allerlei bestanden te reconstueren en mijn favoriete URL's waren ook weg. Gelukkig heb ik wel nog alle e-mail adressen. Ik moet de achterstallige forumberichten nog maar eens rustig lezen om te beginnen.
Maar ik heb WEL een aardige Telefunken ELK 639 te pakken, van 10 kHz (heus!) tot 30 MHz. Moet alleen nog eens kijken waar ik hem in vredesnaam neerzet, een nieuwe vleugel aan mijn pand bouwen denk ik...
Even gauw voor Fred:
een gewone multimeter onttrekt stroom aan het gemeten circuit - gewoon om het metertje een uitslag te laten aanwijzen. Hij wordt altijd gespecificeerd als een ...kOhm/V meter, een gewone waarde is 20 kOhm/V. Schakel je hem op het 10V bereik dan vertegenwoordigt hij dus 200 kOhm. Als de schakeling hoogohmig is, stel je meet over een weerstand van 1 MOhm de spanning in het 10V bereik, dan staat er dus parallel aan die 1 MOhm nog de 200 kOhm van je meter en klopt er van de gemeten spanning niks meer.
Wil je hoogohmig meten dan voer je de te meten spanning toe aan het rooster van een buis die je een forse roosterlekweerstand geeft, bijvoorbeeld 10 MOhm. Je zet de stroomzuipende meter dan in het anodecircuit van die buis. Die ingangsweerstand van 10 MOhm verstoort de te meten spanning in je 1 MOhm testcircuit dus veel minder dan die 200 kOhm van de multimeter. Ik heb wel een uitgekookt schema'tje voor je om te experimenteren, dat ding werkt bij mij al een halve eeuw of zo perfect.
Welkom terug!
Hier vast de manuals voor de ELK:
http://bama.edebris.com/manuals/telefunk/elk639
Mooie ontvanger, alleen C-connectors nodig, die zijn wat lastig te krijgen. En met mechanische filters ... Lage middenfrequent op 512 kHz, toch nooit last van spiegels gehad. Full transistor, geen IC's ... 
Mijnes is lang geleden bij Baco gekocht voor Fl. 250,-, in die tijd bestond Omega nog op 10 kHz.
Het apparaat heeft maar één grote makke: Veel contacten die vuil kunnen worden.
//Edit:
Welke heb je? Die met plaatjes of tekst op het frontpaneel?
Forum Hubie heeft er een met de panorama scope.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
@Frithjof Sterrenburg & Rd12tf:Ja,alleen werkt die pan.scope niet op de I.F.uitgang want die zit NA de filters.Ik heb daarvoor een printje nodig waar niet aan te komen is.Ik kocht mijn ELK639 hagelNOS incl.handbook en reserve lampjes etc.
Eigenlijk zijn het 2 ontvangers in 1 kast.
Met name het langegolf gedeelte werkt fantastisch,tussen de stations hoor je echt niks.
Heb hem vaak op 518 KHz (Navtex) staan met een active antenne eraan,als er dan een kustwachtstation in de lucht komt moet ik nog weleens rap de R.F.Gain terugdraaien want het knalt de speaker uit,en de S-meter klem in de hoek.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/51503/1/kijkpijp
fred101
Golden Member
Hoi FAS, leuk dat je er weer bent. Ik hou me aanbevolen voor zo'n schema. Ik heb namelijk nog een hele mooie oude grote meter liggen (iets van 15x15 cm).
Ben vandaag begonnen aan het eindtrapje voor de bitx. Ik heb twee 7868 buizen gebruikt. Het schema is van PA0FRI. Mijn voeding is nog niet af dus ik heb hem op de 250VDC geprobeert uit mijn voeding/AF trap.
Het uitgangsfilter is nog niet af. Er zit in het schema een grote T200 ringkern met bandschakelaar en varco's (het is de ringkern die ik niet heb). Wil er eigenlijk gewoon per band een filter voor maken met vaste spoel en C, in iedergeval eerst voor 20m, of ik maak dat filter als een (LPF) losse tuner met een rolspoel en varco. Wat is eigelijk de uitgangsimpedantie van zo'n buizen tweeling dan kan ik zo'n filter proberen te berekenen. (via de anode en een 1nF condensator). Een normale tuner gaat van impedantie X naar 50 ohm, kan zo'n ding ook gewoon van bv 1000 Ohm naar 200 ohm ? Dan kan ik de eindtrap zo aan mijn symetrische tuner knopen bv via een simpel LPF voor 20M.
Als ik er 10W AM (3,6MHz) induw dan meet ik op die condensator 700Vpp wat in een paar seconden terugzakt tot 350Vpp en daar dan op blijft (mooie sinus), er loopt dan 30-20mA kathode stroom. In het schema is er een kathode bias instelling (via diodes en een kathode weerstand) van 20mA , de grid(1)weerstand is 4K7 maar dat schema gaat uit van 1000V en ik wou het nog even wat QRPerig houden. In iedergeval kwam er geen rook, knalde er niets en ik heb geen permanent. De bias is natuurlijk knudde op 250V dus is het een wonder dat er al iets uitkomt. Ben benieuwd wat hij op 500V gaat doen.
Nog een nadeel: De SSB detector (A1 Überlagerer) werkt (bij mij tenminste) alleen 'helder' als ik op handregeling over schakel. Verder rinkelt het 150 Hz filter stevig, maar dat moet ik eens afregelen.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Ja, dat is ook mijn ervaring maar voor AM broodkast ontvangst gaat het weer redelijk tot goed ...
Op handregeling en b.v. mode telex is ie echter zeer goed! Veel beter dan mijn rijstkokers.
Hubie
Golden Member
Dat 150 Hz filter rinkelt bij mij ook,maar dat gebruik ik (bijna)nooit,veels te smal voor RTTY,of ik moet de decoder op 1 poot laten lopen.
Hubie
Golden Member
Is me nooit opgevallen,zal het straks eens testen.
Al met al is het best een goede ontvanger als je alle nukken en rariteiten kent.In het begin vond ik het een onhandelbaar kreng,ben hem pas later gaan waarderen,en dan vooral op de lange golf.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (65%)]
Met dat laatste ben ik het helemaal eens! En voor een torrenbak is ie zeer signaal vast!
Voor de rinkeltest:
Test maar een met de Xtal callibrator, op LF.
Nieuws!
Heb mijn grote radiogrammofoon ingeruild voor een Tesla radiootje. Eenkringsbakje. EF22, EBL21 en AZ11.
Guess what? Mijn zelfbouwbakje ontvangt meer! ook gaat afstemmen en terugkoppelen soepeler door de betere afstem C's!
Tesla is wel een stuk mooier, hij heeft een prachtig bakelieten kastje en maarliefst 2w uitgangsvermogen!
Schema: http://www.radiodatabase.nl/toestellen/tesla/T713/T713.pdf
Foto (niet van mij, die van mij glanst meer!)