Hoi,

Ik heb thuis een Sony TV met klassieke beeldbuis van ongeveer 10 jaar oud. Die heeft net de geest gegeven en ik ga hem niet laten herstellen.
Wel zou ik voor een zelfbouwproject een solar concentrator willenbouwen en zodoende de fresnel lens eruit halen.
Weet iemand hoe je dat veilig doet, want ik heb wel eens gehoord dat er een vacuum achter een TV-scherm schuil gaat en ik zou het wel een beetje veilig willen houden.

Dank,

Mysterio

Een TV met een fresnel lens er in ??

Zit er dan in een klassieke beeldbuisTV geen fresnellens?

Volgens mij neit hoor. Ik heb m nog nooit zie zitten in ieder geval.

Alleen in een overhead projector zit er eentje.

zo goed ik weet is de tv buis gewoon een ontiegelijk dik stuk glas met een laag poeder aan de binnekant.

er wordt wel eens een fresnel lens voor gehangen om het beeld groter te laten lijken

Maar je kunt altijd een kijkje nemen gewoon de beeldbuis print eraf trekken.
de spoelen verwijderen en een flinke tik tegen de hals geven met een hamer
Dan hoor je een plof en wat gesis en klaar is klara.
Denk wel om de hoogspanning die nog aanwezig kan zijn bij het demonteren

[Bericht gewijzigd door Sparks op (43%)]

Ow, die TV kan dus de prullenmand in, want met een gewoon stuk glas ben ik niks :-)

Naar een fresnellens in de beeldbuis kan je lang zoeken, die zit er gewoon niet in. Wat er wel in een Sonybuis zit is een zwaar metalen frame waartussen een groot aantal wolfram draden is gespannen. Vandaar dat die buizen in combinatie met de dikte van het glas zo zwaar zijn.

Groetjes Hans.

Voor je zomaar om het even wat wilt doen, weet je eigenlijk wel wat een Fresnellens is,hoe zo'n ding eruitziet en wat je ermee kunt doen?
Waarom kom je op het idee dat er één in een beeldbuis zou zitten?
Wat zou die lens daar aan de binnenkant moeten doen? Daar is alleen een vacuum waar een elektronenbundel weg en weer gezwierd wordt.
Als er al een lens zou zijn, dan zit ie in het glas van het scherm zelf ingebakken.

Ik dacht het ergens gelezen te hebben dat dat in een TV zat. Niet dus :-)
Paraboollens lijkt me om licht te bundelen?

Op 15 februari 2008 16:28:21 schreef Aart:
Een TV met een fresnel lens er in ??

ja hoor, maar dan wel een TV ZONDER beeld-buis maar bv een projector

Op 15 februari 2008 19:41:07 schreef Mysterio:
Ik dacht het ergens gelezen te hebben dat dat in een TV zat. Niet dus :-)

Misschien eens uitleggen wat je precies wil.
Een sigaret aansteken met de zon?

Bijvoorbeeld water verwarmen om een warmwaterboiler te bevoorraden of er een stoommotor mee aan te drijven om elektriciteit te maken.

Daar moet je geen lenzen voor gebruiken, dat is veel te lastig. Spiegels zijn handiger.

Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:
http://www.energyplanet.info/blog/images/pictures/solar-tower.gif
600 spiegels, genoeg voor 11MW.

Dat heet een condensor lens. Deze zit voor de projectielamp en achter de lamp zit een parabool spiegel.
Ik heb heel wat Bauer projectoren met geluid en 16MM film voor het onderwijs onder handen gehad.
Fresnellens zit op een OVHD projector en is een vlakke plaat met heel dunne concentrische ringen er in.

Groetjes Hans.

Hallo !

Als je een afgedankte grote projectie TV van Philips op de kop kunt tikken, daar zit een kanjer van een Fresnel lens in en gemakkelijk uit te halen ! (Alsook een trapeziumvormige spiegel.

Succes !

Op 15 februari 2008 19:49:18 schreef klein is fijn:
Daar moet je geen lenzen voor gebruiken, dat is veel te lastig. Spiegels zijn handiger.

Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:
[afbeelding]
600 spiegels, genoeg voor 11MW.

Ja, die toren staat in Spanje dacht ik.
Hier in ons regenachtige landje steeds overtrokken met wolken, mag je al tevreden zijn als je een beker koffie warm krijgt.
Ik zie niet in wat een lens kan bijdragen tot recuperatie van zonnewarmte Toch niet bij een klein homemade systeem.

Op 15 februari 2008 22:58:44 schreef grotedikken:
Ja, die toren staat in Spanje dacht ik.

In Seville ja.
't Is wel een machtig gezicht, die zonnestralen.

Hier in ons regenachtige landje steeds overtrokken met wolken, mag je al tevreden zijn als je een beker koffie warm krijgt.

Hier wel, maar voor zonnige landen zijn er zonnespiegel-kookstellen te koop voor als je gaat camperen. Duurt ook lang, maar een kop koffie krijg je er wel mee warm. Misschien eens bij de campingwinkel vragen.

Als je project moest zijn: een klein zonnepaneeltje en een groot opp zonnelicht centreren op da zonnepaneeltje, heb ik gemerkt dat als je zonnepanelen achter glas zet, wekt dat echt niet veel energy op hoor!!!
het beste is toch nog altijd het zonnepaneel vlak in de zon.

PS: bij die toren: zie je dan echt die zonnestralen of is dat maar bedrog op een foto???

[Bericht gewijzigd door snypermann op (14%)]

It is a sight to be seen. The area around the tower becomes so bright, that it actually illuminates the water vapor and dust that is in the air. It becomes necessary to wear sunglasses while you are there. Indeed, the image with the sunlight being thrown into the air? it's not photoshoped.

http://www.inhabitat.com/2007/05/21/sevilles-solar-power-tower/

Op 15 februari 2008 23:41:41 schreef snypermann:
Als je project moest zijn: een klein zonnepaneeltje en een groot opp zonnelicht centreren op da zonnepaneeltje, heb ik gemerkt dat als je zonnepanelen achter glas zet, wekt dat echt niet veel energy op hoor!!!
het beste is toch nog altijd het zonnepaneel vlak in de zon.

Omdat wij geen kristallen bol hebben moet je op een forum om de juiste antwoorden te krijgen ook zoveel mogelijk concrete info geven. Als je vaag blijft, krijg je vage antwoorden.
Wat is groot en klein in jouw project?
1cm2,1m2?
Ik denk dat lenzen met een oppervlakte va een m2 niet voor het grijpen liggen.

Verder denk ik nog steeds dat je niet weet wat een fresnellens precies voor een ding is.

Een gewone bolle lens werkt op volgende principes: De lichtstralen worden afgebogen naar het midden toe door de kromming van de lens en door het verschil in brekingsindex tussen glas en lucht.

Grote volle lenzen worden extreem zwaar en duur.
Alleen de rand waar de overgang glas/lucht plaatsvindt zorgt voor het lenseffect.
Men kan de lens uithollen, dan wordt ie lichter, maar nog duurder.

Fresnel bedacht het volgende: Als je nu de buitenkant van een denkbeeldige lens in concentrische reepjes zou snijden, waarbij elke ring van glas aan de buitenkant zijn oorspronkelijke helling tov het horizontale vlak houdt, dan kun je al die ringen op een plat vlak leggen
en behoudt de lens zijn eigenschappen qua bundeling.
Je zou zelfs een vlakke lens kunnen bouwen door een groot aantal driekante glasstrookjes op een rij tegeneen te kleven.

Voor fotografie is zo'n lens iets minder gschikt, maar om licht te bundelen wordt het vaak gedaan. Ooit al eens afgevraagd waarom het glas van de koplamp van een auto met bizarre ribbeltjes geprofileerd is? Dat is een frenellens die dient om de specifieke vereiste lichtbundel te bekomen.

Interessant allemaal!
Ik zou OF een lichtbundel willen concentreren op een bestaand zonnepaneel met een lens. Zo bekom ik een grotere photovoltaische opbrengst van het paneel en kun je met bijv. 1m2 paneel misschien 4m2 opbrengst halen? Maar hier zit je schijnt het ook met het feit dat je dan moet zorgen voor een koeling van je zonnepaneel?
OF ik zou een hoeveelheid olie (met warmtewisselaar) of water willen opwarmen met een lens en zodoende gebruiken als warmwatervoorziening of er eventueel een stoommotor mee aandrijven om elektriciteit te maken. Alleen hoe groot zo een installatie moet zijn om een huishouden van warm water en elektriciteit te voorzien, in ons klimaat, daar ben ik nog niet uit.
Ik dacht dat een fresnellens de beste en goedkoopste oplossing zou bieden voor zelfbouw, maar blijkbaar niet dus?
Wat zijn andere mogelijke lensoplossingen die makkelijk te construeren zijn en goede kosten-baten-duurzaamheid verhouding hebben?

[Bericht gewijzigd door Mysterio op (23%)]

Ten eerste, het nut van zonnepanelen in onze streken is zeer betwijfelbaar. Zelfs met subsidies win je de investering nooit terug.
En ergens komen die subsidies via de belastingen onrechtstreeks toch uit je eigen zak.
Ten tweede, waarom is er nu zo'n paniek en wordt overal geproken van de CO2 uitstoot?
Als de opwarming al bestaat is ie al honderden jaren bezig, want hoeveel CO2 werd er uitgeblazen toen iedereen nog met zijn kolenkacheltje stookte denk je?
Het is gewoon een economisch gegeven dat China in versneld tempo een geindustrialiseerd land wordt. Door de grote vraag naar energie kunnen de maatschappppijen de prijs verhogen zoveel ze willen. Globaal gezien gaat de uitstoot dus eerder verhogen.

Maar het is een feit dat de prijs van energie onweerstaanbaar de lift inzit.

Dat kleinschalig geknoei met zonnepanelen zal het probleem niet oplossen denk ik.

Maar ik begrijp je idee. Een m2 zonnepaneel is duur, dus als je met een heel grote lens de energie van pakweg drie vierkante meter op één vierkante meter kan concentreren heb je twee panelen uitgespaard .

Ik genloof nooit dat je dergelijke lenzen kant en klaar tegen een betaalbare prijs ergens kunt vinden, dus het wordt zelfbouw.

Je zou kunnen lange smalle stroken glas uit een oude ruit snijden en door die met silicone onder een bepaalde hoek te lijmen kun je zelf zo'n fresnellens bouwen.
Als je tenminste de theorie goed begrijpt en weet waar je aan begint.
Maar heb je er al aan gedacht dat zo'n constructie erg groot wordt?

Je blijft met een brandpuntafstand zitten ook al heb je een vlakke lens, dus moet je een eind van je zonnepaneel wegblijven. Hoe massief zal zo'nding moeten worden om een storm te doorstaan?
Ik geef je niet veel kans om ooit tot een bevredigend resultaat te komen, maar het is leuk te zien hoe inventief de mensen wel zijn, en vroeg of laat komt er toch wel iemand met een revolutionair idee tussen al die buskruit en warmwater-heruitvinders:-)

Wat bewuster stoken zou een oplossing kunnen zijn.
Ik stook nooit in de slaapkamer, want als het er te warm is krijg ik hoofdpijn.
Ik warm een kersenpittenkussen 3 minuten op in de magnetonoven en verbruik daarbij slechts 0,05kWh. In ruil daarvoor heb ik een behaagelijk gevoel en een ganse nacht warme voeten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]

Dus jij vindt zonneboilers, zonnepanelen en windmolens in onze streken allemaal weggegooid geld? Ik ben alleen bang dat als we niks doen we over een aantal jaar in de klauwen van de grote energiebonzen zitten. En die kunnen ons dan uitmelken zoveel ze willen. Maar ik kan natuurlijk je redenering wel volgen.

Zonnepanelen zijn in onze streken inderdaad weggegooid geld. De enige reden voor hun populariteit moet je zoeken in de enorme subsidies: hierdoor wordt het voor de particulier wel rendabel. Maar de overheid doet waar ze goed in is, geld weggooien. Ons geld. (GD: 0.45 EUR per KWh in België, gegarandeerd voor 20j! Terugverdientijd voor de particulier wordt dan 10-15j)

Zonneboilers: twijfelachtig. Als ik zie wat een installatie kost, en wat de terugverdientijd dan is... laat maar. Zo'n installatie moet volgens mij een heel stuk goedkoper kunnen, kwestie van vraag en aanbod.

Windmolens: zeker geen weggegooid geld. Maar tis een druppel op de hete plaat, en zeer belastend voor ons elektriciteitsnet.