Hé, sjiek kastje voor een éénkringertje. Bakeliet, de eerste commerciele kunststof! (nou ja, na glas natuurlijk.)
Dag @Frithjof, gelukkig ook weer in de arena. Tsjonge, ik hoop dat ik nog even XP kan blijven gebruiken, dat Vista valt overal vies tegen voorlopig hoor ik wel. Sterkte!
@Fred, 0FRI geeft een aardige vuistregel om de uitgangsimpedantie (of liever: de beste AANPASimpedantie, m.a.w. wat moet ik er aan hangen) uit te rekenen van een buis.
Dat er twee parallel staan maakt niet uit, als je maar met de totale stroom rekent.
Je kunt de buizen gerust bij een andere anodespanning gebruiken, maar dan wordt de aanpassing wel anders. Voor het goede moet je die dus ook mee-veranderen.
Uiteraard kun je met een netwerk van en naar iedere impedantie transformeren die je wilt! Je ziet het trouwens vanzelf wel: de anodestroomdip moet de juiste waarde hebben. Is hij te laag, dan meer loaden. Vooral voor SSB beslist niet te weinig loaden, want dan spetter je de hele band over. Dan liever iets te zwaar geload (dip vrij hoog) dan te licht!
foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tesla.jpg
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
FET: weet jij waar dat op zijn site staat, kan het niet vinden.
Ik zag dat hij nu een nieuw stuk over tuners heeft. Zo heb ik mijn tuner ook gemaakt op dit moment. Kon ik nergens iets van vinden maar ik dacht dat het toch moest kunnen met 2C's en toen heeft Bob van donselaar er een voor mij berekent. Nu heeft frits hem ook op zijn site en is er erg tevreden over. Leuk.
Fred
(staat een foto op mijn site van de tuner)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@Ledlover: Mooi ding hoor.
Je hebt er een leuke raamantenne bij zo te zien?
Zouden die afstemC's niet gewoon een beetje vet nodig hebben? Dat kan nogal wat schelen. Ik houdt ze in ieder geval altijd lekker in het vet...
@Fred: Jij had het er laatst over dat je een buizentester wilde maken. Nou kwam ik in me boekenkast zowaar MK-meten (o.i.d.) tegen uit 1948, met onder andere het schema voor een buizentester, samen met een paar pagina's uitleg. Als je het interressant vind geef je maar een gil.
Ook schakelingen van oscillografen. In die tijd nog zonder tijdbasis
. Alleen maar XY-mode mogelijk.
@Frithjof: Blij dat je er weer bij bent...
Zijn er eigenlijk nog interressante dingen te ontvangen boven tussen 10 en 100kHz? Nouja, veel anders dan PC-voedignen e.d. zal het daar bij jou waarschijnlijk niet zijn.
@Fred,
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs/Frinear400/Frinear400.htm
Kijk bij uitgangscircuit.
Jij keek waarschijnlijk bij ATU, dat is iets anders dan de "beste load" voor de anode!
Ken je de tuner van PA0MER?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (15%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Volgens mij werkt die ontvanger:)
Alleen weer alleen op het uiterste deel van de varco, dus ik ga wel eens zo'n pin loskoppelen...
En dat terugkoppel gebeuren, het is nu zo dat het geluid harder wordt, naarmate ik de potmeter verdraai, tot hij op eens gaat oscileren, tenminste, volgens mij is dat het. Hij maakt iig vreemde geluiden. Dat hoort toch zo?
Yes! Een doorbraak, je eerste oscillerende detector!
Gefeliciteerd.
Normaal hou je 'm natuurlijk iets vóór oscilleren.
@Fred en @eat dat is inderdaad wat ik bedoelde. Ra = Ua ÷ (1.87 × Ia)
Je komt deze formule ook tegen met andere getallen inplaats van die 1,87. Voor SSB vindt FRI dit een goede waarde. Als je iets gaat maken dat héél erg in klasse C staat, dan wordt het wat anders. Maar blijf lekker lineair zou ik zeggen, dat is overal goed voor en stuurt wèl zo makkelijk aan.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
FAS terug, FET is er weer, Mans was er even geleden weer, het wordt weer gezellig. Wanneer gaan we elkaars bouwsels weer eens bewonderen. Eat had ruimte ?
@Eat Bedankt voor de link, daar heb ik niet gezocht,heb onderhand die hele site al uitgeprint maar hier niet gekeken omdat ik dacht dat dat alleen over zo'n heftige 4 buizen lineair ging.
Die Tuner lijkt op de tuners zoals ze in het rothammelboek staan. Lijkt op mijn tuner maar dan als
LPF configuratie ipv HPF, ipv een stroombalun een inductieve koppeling en een extra C. Een soort collins filter gemixed met dubbel C, interessant ontwerp, omzeil je de stroombalun (met risico op kernverzadigingen en te dunne coax ivm de maximale impedantie). Denk dat die best wel eens een goed rendement kan hebben.
Heb ook ondertussen gelezen dat de ingangsimpedantie van de eindtrap mede bepaald wordt door de uitgangsimpedantie en het niet zo verstandig is om er zonder load dus aan te freubelen (logisch eigenlijk, doe je bij een zender ook niet). Ik mag dus blij zijn dat de voeding maar 250V was en mijn buizen nog heel zijn. Als het torren waren had ik nu dus nieuwe nodig
Ga dus eerst eens een eindaanpassing naar 50 ohm maken (rolspoel en twee 200pF zend varcotjes met vaste C's erbij) zodat er een dummie aan kan. De PL519's hebben een Va van max 700V, deze worden toch gewoon op 1600V gezet. De 7868 heeft een max Va van 500V. Betekent dat dat ik deze dan ook op 1100V kan voeden ?
Moet niet zo doorgaan met projectjes die lukken anders ga ik dadelijk nog echt geloven dat ik n00b af ben

Morse nemen gaat ook ineens stukken beter na het wijzigen van de oefenmethode.
@Nijntje: hartelijk gefeliciteerd, bij deze promoveer ik je van koorknaap tot voorzanger.
Gaat lekker Fred! Zoiets dacht ik ook al (noob af). Wil je kort iets zeggen over die morse oefenmethodes, wat deed je eerst en wat nu?
fred101
Golden Member
Kort ?, da's moeilijk voor mij:
Eerst GF4FON op 13WPM, tussenspatie 6WPM: werkte niet
Toen luisteren naar mp3's, ging al beter
Nu sleutelen om de letters beter te leren en na filmpje op you-tube over vibroflex op high-speed kwam ik er achter dat morse op 25WPM met 6WPM wordspatie veel makkelijker is. Een letter wordt dan een herkenbaar uniek geheel en niet meer losse toontjes die je moet tellen en waarbij je twijfelt tussen kort of lang. (was het nu een i of een M, een T of een E en ook een S en H waren niet uit elkaar te houden)
Fred
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
SChool is af en toe best best nuttig we hebben in een kast een werkende
Philips Box19u
gevonden. deze staat nu dapper te spelen maar wij vroegen ons af of iemand er een schema van heeft.
Gerwin
Op de ingebouwde antenne moet je toch echt wel Radio Maria, Radio 5, GNR en Big L kunnen ontvangen.
De zender van Big L staat op de dijk van enkhuizen naar lelystad.
Verder zul je VRT 2 nog wel horen, BBC World Service, BBC 5 live, NRK P1 (noorse omroep), Deutsche Welle en France Bleu.
Allemaal zonder externe antenne moet mogelijk zijn, zolang je de elektrische storing een beetje binnen de perken houdt.
Tip: vervang de condensator die direct op de 220v zit aangesloten, die wil nog wel eens PANG zeggen...
Wegknippen mag ook, maar hij onderdrukt wat netstoring en ratel van de gelijkrichter.
P1 wel niet denk ik, die zit alleen als regionale uitzending op 630 kHz (en op 675 kHz
).
Europakanalen (1314 kHz) is er per 1/1/2006 mee gestopt.
@Gerwin. Let wel op. De GND in deze radio is direct verbonden met het lichtnet.
Als je gaat experimenteren zet er dan een scheidingstrafo tussen.
Met de interne "raam antenne" moet je zeker een aantal sterke zenders kunnen ontvangen. Knoop anders eens flink stuk draad (meter of 5) aan de antenneplug.
's-avonds moet de ontvangst van veel meer zenders toch wel mogelijk zijn.
Gerwin
nouja we hebben al hele mooie groene stopcontacten op school die al achter een scheidings trafo hangen.
en we gaan hem zowieso even opereren (nouja achterkant lag 2 minuten na vondst al open om te kijken wat er in zat en of alle gloei het deed) de knoppen zitten namelijk een beetje los en hij zit onder het aangekoekte stof.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Mooi dat het werkt, piet. Dan is het nu een kwestie van experimenteren met verschillende groottes van koppelspoelen totdat je een bevredigend resultaat hebt.
Hoeveel zenders kan je al ontvangen? Met een perfect afgeregeld MG-audion kan je wel zo'n 50 zenders krijgen. ('s avonds dan)
Je kan ook andere frequenties ontvangen. Als je bijvoorbeeld een antennewikkeling neemt van zo'n 10-15 windingen, en koppelwikkelingen van 2-5 windingen, dan zit je op de kortegolf, en met een beetje geluk kan je dan ook zendamateurs ontvangen. Al zal het wel wat zoeken zijn voordat je ze hoort. Ze zenden veel zwakker uit dan omroepzenders op de kortegolf.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Euhm, zenders een stuk of 10! waarvan maar een stuk of 5 echt duidelijk. Ligt dat nou aan die Varco van mij? Ik heb nu 2 van de 4 punten van die varco gepakt, en heb wel over het hele bereik zenders... Maar zit ik nu in een bereik waar weinig zenders zijn ofzo?
EDIT: Als antenne gebruik ik een stuk coax van plus min 7 meter, dat hier binnen in huis ligt verspreid.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (16%)]
Gefeliciteerd PdeP! Wacht nog maar even tot het donker wordt ... Dan brullen de zenders je tegemoet!
Pietdepiet
Oja, dat wilde ik nog vragen. Waarom heb je 's avonds meer zenders. Heeft dat met het donker zijn e.d. te maken, of puur het tijdsverschil?
Dat heeft met de, 's avonds, verdwijnende D laag te maken.
Zie hier voor uitleg:
Pietdepiet
Oké, het zijn er al meer:)
EDIT: Wat wordt het volgende projectje? Dat andere schema van jou, (Z)weetvoetje?
[OT]
Ik kom ook af en toe op het forum een 'zweetvoetje' tegen... Ben jij dat (Z)weetvoetje?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (78%)]