(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, dat ben ik. Ik werd echter gekickt van het forum, en ben teruggekomen onder een andere naam.
Het volgende project zou inderdaad die ontvanger van mij kunnen worden. Ik hoop dat je daar betere resultaten mee haalt. Met zo'n lange antenne zou je toch wel heel wat moeten kunnen ontvangen. Zeker 's avonds. Maar het is best een gedoe om goed af te stemmen. Om die terugkoppeling precies goed te zetten enzo. Je bent pas in staat om alles uit de ontvanger te halen wat erin zit, als je ook handig bent met afstemmen.
Even een vraagje: Ik zit hier met een project voor school, waarbij ik de aether didactisch verantwoord moet vervuilen. Tot een niveau van 42dB uA/m op een afstand van 10m.
Wil dit zeggen dat het veld zo sterk mag zijn dat als ik een lusje draad van 1m neem, dat hier dan een stroom doorheen loopt van 42dB uA=125uA? Of bedoelen ze hier een ander soort decibels of manier van meten?
Is die eenheid niet voor 'magnetic suspectibility', meet je dat niet met een Kappa-meter?
(Die naam alleen al!)
Ik dacht dat A/m meer een maat was voor de sterkte een statisch magnetisch veld.
//Edit:
Hier staan "Kappa meters"!:
http://www.rzuser.uni-heidelberg.de/~dc8/tectonic/maglab/method.html
Sorry, ik ben van oorsprong chemicus, geen fysicus!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (29%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
O, zenders heb ik nu genoeg, op mijn hele bereik is geen stukje zenderloos nu! Op sommige plekken meen ik er zelfs 2 door mekaar te horen. Maar superzuiver krijg ik hem niet, er blijft altijd wel iets piepen/kraken, is dat normaal bij zo'n simpel ontvangertje?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
In principe moet je bij goed afstemmen geen gepiep/gekraak meer horen. Maar als je een slechte potmeter of condensator hebt, dan blijft het kraken.
@Rd12tf: Ja, het gaat om een 'quasi-statisch' magneetveld. Dus geen straling, maar het nabije veld. We gaan draadloos energie overstralen tussen 2 magloops.
Op de site van agentschaptelecom staat het maximum stoorniveau op die frequenties opgegeven als max. magnetisch veld, in dBuA/m. Tabel 9 van hier: http://www.agentschap-telecom.nl/informatie/publicaties/nieuwsbrieven/…
Dus geen kappameter.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@nijntje:
Wat je kan doen is de terugkoppeling een fijnafstelling geven. Dus kijken waar hij meestal staat, dan de potmeter vervangen door een kleinere en een weerstand. Je hebt dan een grotere slag voor het zelfde gebied. Heb ik ook gedaan. Voor fijnafstemming kun je een varicap diode parallel aan je C zetten met een 10slags potmeter, dat stemt ook heel mooi af, anders met lego in de weer voor nog meer vertraging.
@zweetvoetje: in de electuur staat een artikel over draadloze energie overdacht. Hebben ze experimenten mee gedaan. Een LED op een aantal meter afstand en een halogeen lamp op een paar mm
En ik ga weer even CW oefenen
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]
(Z)weetvoetje
Ja, dat kan, maar ik vraag me dus af of het vermogensdecibels zijn, als het er zo bij de amperes staat. Dus 42dBuA nou op 125uA slaat, of op 15mA.
De veldsterkte wordt normaal gemeten in A/m, en die kan ik inderdaad gewoon berekenen.
Sterker nog het H-veld wordt in A/m uitgedrukt ...
Leuk dokje (Germaans):
http://www.rohde-schwarz.com/www/downcent.nsf/ANFileByANNoForInternet/…
Ja zweetvoetje was vroeger nogal een stouterd.
Op 15 februari 2008 17:59:38 schreef Pietdepiet:
[ot]
Ik ontdekte net dat je kan instellen dat je avatars ziet. Toen vroeg ik mij wat af, namelijk: Henry S, is die van jou, nou een scene uit 'The Shining'?
[/ot]
U gaat door voor de koelkast.
Op 16 februari 2008 16:42:00 schreef Frithjof Sterrenburg:
Zie al wat zorgelijke vraagjes op het forum, maar ik heb een tijd bezijden de electronische snelweg gelegen aangezien ik een totale computercrash had, harddisk naar de knoppen.
Welkom terug en sterkte met Vista, ligt er geen XP in de kast? Helaas zal de sticker met code nog op de oude kast zitten maar dat ziet ome Bill toch niet.
Heb jij een verklaring voor het merkwaardige gedrag van m'n Franklin oscillator?
Op 17 februari 2008 21:07:16 schreef Frederick E. Terman:
Yes! Een doorbraak, je eerste oscillerende detector!
Gefeliciteerd.
Normaal hou je 'm natuurlijk iets vóór oscilleren.
Want dan is de ontvanger het gevoeligst.
Op 18 februari 2008 17:01:23 schreef (Z)weetvoetje:
Hoeveel zenders kan je al ontvangen? Met een perfect afgeregeld MG-audion kan je wel zo'n 50 zenders krijgen. ('s avonds dan)
En bij het verdraaien van de ferrietstaaf hoor je onder veel van die zenders nog meer zenders. Vaak moet je dan de sterkste op minimale ontvangst zetten.
Zo plukte ik op 531kHz Radio Nacional 5 uit Spanje onder Kringvarp Føroya vanaf de Faroer eilanden vandaan.
En vorig jaar oa een lokale commercieele Engelse zender onder twee andere zenders.
Op 18 februari 2008 17:42:53 schreef Pietdepiet:
Euhm, zenders een stuk of 10! waarvan maar een stuk of 5 echt duidelijk. Ligt dat nou aan die Varco van mij? Ik heb nu 2 van de 4 punten van die varco gepakt, en heb wel over het hele bereik zenders... Maar zit ik nu in een bereik waar weinig zenders zijn ofzo?
Devraag is welke zenders je nu ontvangt, heb je een andere radio ter vergelijking?
EDIT: Als antenne gebruik ik een stuk coax van plus min 7 meter, dat hier binnen in huis ligt verspreid.
Gooi eens 10-20 meter tweelingsnoer het raam uit, dat scheelt echt. Zelfs je coax naar buiten kan je merken omdat je minder ruis oppikt (computers, tv's, adapters, modem).
Op 18 februari 2008 18:09:08 schreef Pietdepiet:
Oké, het zijn er al meer:)EDIT: Wat wordt het volgende projectje? Dat andere schema van jou, (Z)weetvoetje?
Ik heb wel wat voor je, maar dat moet ik je even mailen ivm copyrights.
BTW: Ga je zaterdag naar de NAT? http://www.pronkjewailronde.tmfweb.nl/nat.htm
Op 18 februari 2008 20:45:40 schreef (Z)weetvoetje:
In principe moet je bij goed afstemmen geen gepiep/gekraak meer horen. Maar als je een slechte potmeter of condensator hebt, dan blijft het kraken.
Bij elke zender moet je een beetje met de potmeter spelen voor het beste resultaat.
(Z)weetvoetje
Ok, het is me duidelijk, bedankt. Dan kan ik weer verder met rekenen. Ik ben benieuwd hoeveel vermogen ermee over te zenden is 
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Oké, die koelkast snap ik niet. Ik heb een andere radio, en ga morgen wel eens wat zitten vergelijken. Het snoer zal ik morgen ook eens het raam uit gooien.
Die NAT wat is dat precies? En waarom zou ik er heen gaan? Dat artikel stamt namelijk uit 2002 ofzoiets.
Oja, ik zie dat mijn mail niet in mijn profiel staat, het is: nicowhx {at} hotmail {puntje} com
Als je het zou willen mailen, graag.
Op 18 februari 2008 21:11:29 schreef Pietdepiet:
Oké, die koelkast snap ik niet.
Ben je te jong voor, vraag maar eens aan de 'oudjes' of ze Fred Oster nog kennen?
Het komt er op neer dat je het geraden hebt en door mag voor de volgende grotere prijs. 
Ik heb een andere radio, en ga morgen wel eens wat zitten vergelijken. Het snoer zal ik morgen ook eens het raam uit gooien.
Ok, pen & papier er bij.
Die NAT wat is dat precies? En waarom zou ik er heen gaan? Dat artikel stamt namelijk uit 2002 ofzoiets.
Achja olde zooi, hier een topic van de vorige: http://www.circuitsonline.net/forum/view/43673/1/
Dat is een grote radioonderdelenmarkt, dus spaarvarken onder de hamer en op koopjesjacht.
Oja, ik zie dat mijn mail niet in mijn profiel staat, het is: nicowhx {at} hotmail {puntje} com
Als je het zou willen mailen, graag.
Een mod ziet je emailadres altijd.
Ik moet de boel even scannen.
Nat is een heel gezellige beurs, echt de moeite waard. Niet al te groot maar een hoop spullen.
@Henry
Ja de F*ck Off show ken ik nog, net zoiets als de ham-vraag maar dat is nog ouder ...
Wist jij trouwens dat jouw avatar stoort op de 6m band?
Ik hoor telkens Krrrrr en als het ventje de hoek omgaat even Bzzzz!

Vast de PWM...
"En Pierre.... wat hebben zij gewonnen...."
Jeugdsentimenten
Hadden ze Peter Knegtjens niet kunnen houden?
Aju paraplu!
Pietdepiet
Oja, mods zien alles, had ik zelf kunnen bedenken...
Die NAT waneer is die dit jaar dan? En wat zou ik moeten kopen?
Als het komende zaterdag is kom ik misschien wel even langs, het is immers om de hoek!
Jos (medialog) schreef:
Peter Knegjens moest het presenteren staken omdat hij een aflevering in half beschonken toestand had gepresenteerd.
Tja!
Ach daarom, jammer pracht man.
Op 18 februari 2008 21:43:13 schreef Pietdepiet:
Die NAT waneer is die dit jaar dan? En wat zou ik moeten kopen?
Print, soldeermateriaal, draad, goedkope onderdelen, buisjes
Okaphone in het groot, met ook een heleboel oude (maar wel leuke) 'troep'.
Zaterdag 23 februari, dus komende zaterdag.
Als het komende zaterdag is kom ik misschien wel even langs, het is immers om de hoek!
Dat is gemakkelijk, kom even kijken.
Pietdepiet
Op 18 februari 2008 20:54:25 schreef (Z)weetvoetje:
Ja, dat kan, maar ik vraag me dus af of het vermogensdecibels zijn, als het er zo bij de amperes staat. Dus 42dBuA nou op 125uA slaat, of op 15mA.
De veldsterkte wordt normaal gemeten in A/m, en die kan ik inderdaad gewoon berekenen.
In de elektronica bestaan alleen maar vermogensdecibels. Al het andere is er bij verzonnen. Als je het dus even niet weet, altijd via vermogen rekenen.
Als je 125 µA in een lange rechte draad zou laten lopen, en je trekt om die draad heen een cirkel met een LENGTE van 1 m, dat is dus een straal van 16 cm!, dan is overal op die cirkel (dus overal op 16 cm van de draad) de veldsterkte 125 µA per meter.
Je deelt nl. de amperes door de lengte van de veldlijn.
Pietdepiet
Ik heb even zitten luisteren.
Mijn bereik is van ±1000kHz tot ±1400kHz. Waar ik ook ben achter gekomen is dat als ik de min aanraak, de ontvangst beter wordt. Als ik de min aan aarde(radiator) hang, wordt ie helemaal beter! Hoe kan dit?
EDIT: Wat ik nog bedacht, verkopen ze op die beurs ook van die varco's zoals jullie ze hebben? Ik wordt een beetje ziek van dit dingetje...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (23%)]
(Z)weetvoetje
Ja, meestal wel. Neem een mooie met vertraging erop. Eigenlijk kun je er beter meteen 3 kopen. Meestal zijn ze niet zo duur. Minder dan 5 euro per stuk.
De varco zorgt er nu inderdaad voor dat je maar ene klein deel van de band hoort.
@FET: Ja, ok. Ik snap snap het nu...
Pietdepiet
Maar hoe kan het, dat ik zo'n erge betere ontvangst heb als ik hem aard? Sommige zenders ontvang ik zelfs helmaal niet als ik hem niet aard, maar wel als ik dat wel doe!
EDIT: oorzaak gevonden
Bij het heropbouwen ben ik de weerstand tussen FET en voeding vergeten. Wat volgens mij mijn FET gered heeft, is dat ik de 1K weerstand over de 5K pot ook ben vergeten:)
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (37%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ook al heb je de oorzaak gevonden, aarden is meestal beter. Een antenne bestaat uit twee delen. Bij een dipool is dat duidelijk te zien. Echter de aarde geleidt ook dus je kunt de aarde gebruiken als een soort surrogaat antenne voor het ontbrekende tweede deel. Nu is dat bij zenden belangrijker dan bij ontvangen want je ontvanger gaat er niet van stuk. Veel mensen zeggen dat je een ontvangst antenne niet hoeft te tunen maar ik heb gemerkt dat wanneer ik op een getunde antenne een ontvanger aansluit ik veel meer hoor. Daarnaast werkt je antenne dan direct als een soort filter. Nu hoef je echt niet met tuners in de weer hoor maar als je straks een paar varco's hebt moet je maar eens als test een klein L-tunertje maken (spoeltje en een varco) en dan een een aantal meter draad spannen (op zolder, buiten, langs de wanden van je kamer, zo veel mogenlijk draad (ik gebruik 51m draad)). Als je dan aan dat tunertje draait zul je merken dat de gewenste stations sterker worden en de ongewenste vaak zelfs totaal verdwijnen (als ze op een andere band zitten tenminste). Wel geluk gehad, die FET's zijn soms al kapot als je niest heb ik het idee. Wat dat betreft zou je eens een 1 kringer met een buisje moeten kunnen maken. Gewoon op 12V. Heb je niet van die speciale onderdelen nodig. Koop je op die beurs een ECC81,82 of 83 en een voetje. Eat heeft dan vast wel een 12V schema. Zolang het ding niet laat vallen (weet ik inmiddels) krijg je ze niet kapot en je kunt ze steeds voor allerlij projectjes gebruiken, want je maakt met solderen zo'n voetje niet kapot.
Fred
Fred
Pietdepiet
Op 18 februari 2008 22:02:02 schreef Pietdepiet:
Martini Plaza toch?
Ja.
Kijk even in je email. 
Op 19 februari 2008 16:28:55 schreef Pietdepiet:
Mijn bereik is van ±1000kHz tot ±1400kHz.
Je varco is dus niet meer goed, sluiting tussen de plaatjes van een gedeelte.
Op 19 februari 2008 16:38:44 schreef (Z)weetvoetje:
Ja, meestal wel. Neem een mooie met vertraging erop. Eigenlijk kun je er beter meteen 3 kopen. Meestal zijn ze niet zo duur. Minder dan 5 euro per stuk.
Soms zijn er 'nieuwe' in papier gewikkeld, €7.50, hele goede ouderwetse Duitse kwaliteit.
Deze van Van Dijken (ook op de beurs) zijn ook heel goed:
http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categor…
Maar er liggen vele bakken vol tweedehandjes, onder de €5. Vaak draaien ze niet of niet lekker. Kruipolie doet wonderen, maar helaas niet altijd.