Ik heb een probleem. Wij verbruiken gem. 7000 KwH per jaar, maar het laatste jaar is dit ineens bijna 13000 KwH. Er is geen verandering in de apparaten en er is verder ook niets gewijzigd.

Waar zou ik de oorzaak moeten zoeken, in een apparaat dat staat te "klapperen" of moet ik het in de meter zoeken ?

Naar mijn mening is 13000 KwH wel erg veel voor een gezin met 3 kinderen.

Ik heb weinig know-how van electriciteit, vandaar deze vraag.

Dank,
Simon

Weet je zeker dat je niet ergens een oude koelkast/vriezer hebt? Die dingen hebben de neiging om meer te gaan verbruiken als ze ouder worden.

Computer(s) die dag en nacht staan te draaien.
Koelkasten en vriezers met meer ijs dan koelvak.
Lekkende warme kranen(boiler).

Zo kunnen we nog wel even doorgaan in 99% van alle hier besproken gevallen is het werkelijk verbuikt.

Schaf voor ong. 30 euro een energiemeter aan.

13000kWh is idd erg veel. Dat is bijna 1,5kWh elk uur.
Als dat een enkel apparaat is moet het al merkbaar warmer zijn bij dat apparaat.

Mischien een probleem met de verwarming?

Zelfs 7000 KwH vindt ik al behoorlijk

Je zou inderdaad eens naar pc moeten kijken ik heb er hier twee 24 uur per dag aan staan en dat merk je

ik zit wat dat aan gaat al hoog met 4000 KwH

verwarm je soms ook met elektra

misschien thermostaat in uw electrische boiler stuk?
dan blijft da ding constant stroom trekken, en hiervan tolt de kwh-meter vrolijk rond

Ik weet niet of TS in Belgie woond maar in NL is het gebruikelijk dat als men een boiler heeft, die alleen in de nacht en weekend opgewarmd wordt (dag en nacht tarief meter).
In dat geval kun je eens kijken welke teller het meest meest verschild.

Dank allemaal voor de snelle antwoorden.

Ik heb i.d.d. een vriezer van een jaar of 8 oud. Ik zal er een meter tussen zetten om te kijken of dit de veroorzaker is.

Verder heb ik op dit moment problemen met mijn 3 jaar oude Daalderop ketel. Ik had drukverlies (0,5 per week) en het was niet te vinden waar het lek zat. Ik heb een lekdetectiebedrijf laten komen en deze zegt dat de warmtewisselaar voor 95% zeker de veroorzaker is.

Nu heb ik hier geen verstand van, maar kan dit de veroorzaker zijn ?

Dank,
Simon

Volgens mij moet je dan ook water zien bij je ketel

goed en veilig is in iedergeval anders

de meeste wisselaars zitten boven het elektrich gedeelte

ik neem aan dat de ketel zelfs met gas verwarmt

[Bericht gewijzigd door Packet op (37%)]

Op 8 maart 2008 10:57:08 schreef SimonTorm:
Dank allemaal voor de snelle antwoorden.

Ik heb i.d.d. een vriezer van een jaar of 8 oud. Ik zal er een meter tussen zetten om te kijken of dit de veroorzaker is.

Verder heb ik op dit moment problemen met mijn 3 jaar oude Daalderop ketel. Ik had drukverlies (0,5 per week) en het was niet te vinden waar het lek zat. Ik heb een lekdetectiebedrijf laten komen en deze zegt dat de warmtewisselaar voor 95% zeker de veroorzaker is.

Nu heb ik hier geen verstand van, maar kan dit de veroorzaker zijn ?

Dank,
Simon

Dat zou van invloed zijn op uw gas rekening.
Niet op uw electriciteit rekening, althans niet in die mate.

Buiten dat heeft de ketel een circulatie pomp (nogal logisch anders heb je geen warmte).
In de 'zomer' stand (HR ketel) zou deze om de zoveel tijd draaien om corrosie etc. te vermijden.
Als deze schakeling om een of andere reden niet meer zou werken en die pomp de ganse zomer zou doordraaien zou je ook een hogere electriciteit rekening kunnen verwachten.
Maar een Energiemeter is een goed idee, kost wat tijd maar in een paar dagen kun je vinden wie de boosdoener is.

En BTW, je hebt toch geen canabis plantage naast je optrekje?

Op 8 maart 2008 11:13:05 schreef Packet:

goed en veilig is in iedergeval anders

de meeste wisselaars zitten boven het elektrich gedeelte

ik neem aan dat de ketel zelfs met gas verwarmt

Packet er zitten 2 wisselaars in een combi 1 in de verbrandingskamer en 1 in de voorraadboiler of een platenwisselaar buiten de kamer voor het tapwater.

een lekke wisselaar in de verbrandingskamer merk je niet omdat de verbrandingskamer zelf een condensafvoer heeft.

Op 8 maart 2008 11:13:05 schreef Packet:

Nee, water ga je niet zien. Dat verdampt gelijk als het vrij komt. Kalk misschien.

Topics als deze zijn al een paar keer voorbij gekomen, met heel veel tips erin. Even zoeken. Komt erop neer dat je gewoon systematisch dingen moet uitschakelen en kijken wat het effect op het verbruik is.
Oh ja, zelf 7000kWh is al errrrug hoog. Twee keer het gemiddeld verbruik van een Nederlands gezin. Je draagt niet echt bij aan het terugdringen van de vervuiling.

Houd er serieus rekening mee dat er meer apparaten verantwoordelijk zijn voor de hogere rekening. Denk aan (sommige zijn al genoemd):
- Niet ontdooide vriezers
- Elektrische verwarmers
- Computers die doorlopend staan te downloaden
- Wasmachines die veel vaker draaien en een grote hoeveelheid kalk op hun element hebben zitten

Sowieso zou ik de vriezer ontdooien en de wasmachine schoonmaken.

Verder zou je nog het volgende kunnen onderzoeken:
- Is de spanning op het stopcontact ongeveer 230?
- Je zou om de paar dagen een groep af kunnen schakelen en alles via de andere groepen laten lopen. Dan haal je er misschien een grote sluipverbruiker uit.

Dit is niet een kwestie van een ketelpompje, hooguit levert die een kleine bijdrage.

EDIT: Voordat we ons verliezen in alle mogelijke elektrische oplossingen: Is het geen administratieve fout van de maatschappij? Hoe heb je geconstateerd dat je 13000kWh hebt verbruikt? Is er misschien niet anderhalf jaar gefactureerd?

En verder: Wat is je woonsituatie? Bovenwoning of benedenwoning? Heb je een schuurtje bij het huis die gevoed wordt vanuit de huisinstallatie?

[Bericht gewijzigd door bolbuyk op (20%)]

Op 8 maart 2008 11:40:08 schreef The Headhunter:
[...]
Packet er zitten 2 wisselaars in een combi 1 in de verbrandingskamer en 1 in de voorraadboiler of een platenwisselaar buiten de kamer voor het tapwater.

een lekke wisselaar in de verbrandingskamer merk je niet omdat de verbrandingskamer zelf een condensafvoer heeft.

Ja dat weet ik.

Water is ook inderdaad wat overdreven en je moet hem er natuurlijk wel voor open maken.
Maar met een half bar verlies per week moet je vocht zien.

Had ik namelijk ook door lek op een sensor en hij verloor 0,2 bar per maand zelf dat zie je als je brander uit staat en je ketel is afgekoeld.

Maar je zou haast gaan denken dat je buren aftappen van je instalatie

Kijk eerst nog maar eens goed of er wat is veranderd.

En welke leeftijd hebben je kinderen ik kan me namelijk voorstellen dat die iets hebben gekocht wat extra belasting op je net zet denk aan stereo's pc's en dat soort grappen.

Vooral als deze 24/7 bij staan.

Is dat niet zo zou je kunnen klagen bij je energie bedrijf

Want zelfs de 4000 KwH die ik hier gebruik vindt ik al te veel

maar ja met twee pc's aan 24/7 kom je er wel

Nog een meettip: Wat is de spanning tussen de nul en de aarde? (meet om beurten de beide polen van een stopcontact ten opzichte van de aarding)

als die 1,5kw per uur gemiddeldverbruikt dan spint je KW meter behoorlijk rap..

dan moet je mits je zo;n draaischijf hebt het al kunnen zien als je groep voor groep uitschakeld..

je zoon is geen discotheek gestart op zijn kamer?

dat lust ook wel wat ;) 4x 300W lamp. dikke geluids installatie.

Op 8 maart 2008 12:51:33 schreef Packet:
maar ja met twee pc's aan 24/7 kom je er wel

Nog lang niet, doe er maar 20 bij.

7000 kWh is al 2 keer zoveel als gemiddeld, de oorzaak daarvan ook maar eens opzoeken want je kan er een keer van op vakantie.

Titel verbeterd en ->/High Voltage.

Op 8 maart 2008 14:31:08 schreef Henry S.:
[...]
Nog lang niet, doe er maar 20 bij.

7000 kWh is al 2 keer zoveel als gemiddeld, de oorzaak daarvan ook maar eens opzoeken want je kan er een keer van op vakantie.

Titel verbeterd en ->/High Voltage.

ik doelde dus op 4000 KwH mijn totale verbruik met twee pc's erbij

Idd, dat verklaart je verschil wel.

Daarom dat ik ook de opmerking maakte of mogelijk niet wordt afgetapt denk aan buiten verlichting.

sommige mensen zijn immers niet te vertrouwen

13000 KwH lijkt wel een wietplantage

Dank allemaal voor de antwoorden en suggesties. Ik heb een tweeling van 5 jaar en een dochter van 2, dus geluidsinstallaties en dergelijke zijn niet van toepassing.

Aan bolbuyk: Kun jij mij iets meer vertellen wat je precies met je opmerking bedoeld ?

Toen ik Essent sprak, vroegen ze ook al naar de mogelijkheid van een wietplantage.

Wij koken op inductie, aangesloten op 2 groepen, dit is een stroomvreter, maar wordt 's-nachts niet gebruikt en de teller draait maar door.

Op dit moment zit er een uur of 5 een energiemeter tussen mijn 'oude' vriezer en het stopcontact, maar het apparaat geeft aan dat er nog geen KwH verbruikt is. Nu is 5 uur natuurlijk wat aan de korte kant.

Gr, Simon

Je ziet de meter duidelijk draaien begrijp ik? (moet ook wel met zo'n verbruik!) Dan is het toch simpel, een voor een verbruikers uitschakelen totdat je een duidelijke afname van de schijf snelheid ziet. Niet alles is zo ingewikkeld :-)

Wat een antwoorden.
Een slechte koelkast of vriezer gaat wel meer stroom verbruiken, maar 6000 kWh is toch wel heel erg veel.

om 6000 kWh per jaar extra te verbruiken moet je kontinue ca 700 Watt aan laten staan, ern dat is nogal wat. Een slechte meter zal een paar % meer (of minder) aan gaan geven, maar een verdubbeling???

Zoals aangeven, koop een energiemeter, en ga je huis eens rond, zo moet je je grote verbruikers terug kunnen vinden.

Is de meter niet een keertje verkeerd afgelezen??
Vergelijk je huidige stand, mat de stan op je afrekening, misschien kun je konklusies trekken.

700 Watt kontinu is heel wat, heb je toch ergens ......
Waterbed, terrarium, computer dag en nacht aan, aquarium, extra vriezer, elektrische vloerverwarming...

Toet

Het is zelfs nog erger. Als ik de stand bekijk van 1 oktober 2007, de datum waarop ik gewisseld ben van stroomleverancier, zat ik op een gebruik van zo'n 5000 kWh in 9 maanden. In 4 maanden tijd is er dus bijna 8500 kWh erdoor heen gegaan.

Ik woon in een 2 onder 1 kap, stroom aftappen door anderen is moeilijk, maar ik houd het in mijn achterhoofd. In die tijd geen verandering, alleen een storing aan de cv ketel (printplaat vervangen) en volgende week de warmtewisselaar.

Wel vloerverwarming, maar op cv, niet electrisch. Waterbed heb ik niet, computers staan alleen aan wanneer ze gebruikt worden, geen aquarium of terrarium. Wel een extra vriezer. Na 9 uur meten heeft de vriezer volgens de eerder vandaag aangeschafte meter nog geen kWh verbruikt, dus deze lijkt het niet te zijn.

Gr, Simon