Show your projects! Part 7.

Dit topic is gesloten

domme vraag mssn maar waarom gebruik je de icsp connector van de K8048 niet maar het ic pootje van de 28 penners?

verder leuk project

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Projectje: neon piepdoos aka dubbele neon relaxatieoscillator met condensatorluidspreker
Men neme:
2 neonlampjes
2 condensatoren 1uF 100v en 0,1uF 90v en een condensator/elektrostatische luidspreker (of nog een C 1nF, met iets om audio af te takken zoals een trafootje)
3 potmeters van 1M ongeveer

dan krijgt men een piepdoos :)
http://media.putfile.com/dubbelneongrotec
http://media.putfile.com/Dubbelneon

met andere woorden: een supersimpel synthesizertje- ik ga 'm nog uitbreiden met nog meer oscillatoren zodat ik nog meer verschillende piepgeluiden kan fabriceren :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Daar is niet echt een rede voor eigenlijk, ik haal mijn voeding enzo ook uit het programmeerdbordje, was gewoon het eerste dat in mij op kwam :) Moest je het niet goed zien, de PIC zit nogaltijd op het programmeerbordje he, ik tak gewoon de IO's af van een ander socet.

[Bericht gewijzigd door AC/DrieC op zondag 30 maart 2008 13:26:32 (30%)

Den Dries www.hulens.be

@ AC/Driec: En ik zie daar de K8048 van velleman! Daar moet je mee opletten, ik gebruik hem ook en zat al een week te programmeren dat het niet wou... toen ik simpel ledje wou doen branden ging het niet -> programmer ging niet meer... programmer uitgemeten, niets kapot... geprogrammeerd met andere software en het werkte wel.

M.a.w. programmeer je pic met verschillende software is, mogelijk lukt het dan wel :)

Ah en met welke software kan ik hem nog programmeren, Ik schrijf de code in MPLAB en prog de pic met het programma dat er standaard bij zat.

Den Dries www.hulens.be

@ acdriec en gitaarstudentje zie beide men sig

ik denk trouwens dat gitaarstudentje doelt op het flashen van de pic ipv programeren

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 30 maart 2008 12:18:21 schreef flush:
@ madwizard is ook al die SMD met je RDS80 gesoldeerd?

SMD doe ik altijd met hete lucht, maar met de RDS80 gaat ook prima op zich, heb er wel SMD ICs mee vervangen. Maar in principe begin ik altijd met hete lucht en fix daarna eventuele fouten met m'n RDS80. Al het through hole is natuurlijk wel met die soldeerbout gedaan.

Op 30 maart 2008 12:49:47 schreef Stijnos:
Dat idee + onderdelen ligt hier ook nog steeds op de plank.
Alleen nog geen idee hoe ik dat in vhdl moet coden. :(

Als je eenmaal de data van de videodecoder als digitaal R,G,B, hsync en vsync hebt kan je dat eigenlijk direct naar het LCDtje sturen, waarschijnlijk draait ie buiten z'n specs dan maar dat lijkt niet veel uit te maken.

@ Timmie & AC/Driec: inderdaad ik heb het op het flashen :) Ik gebruikte het standaard en voor bepaalde andere Ponyprog 2000.

Als je nog vragen heb mail je maar, nu maar weer verder on-topic...

madwizard:

Kan je een diagram laten zien van wat er in je FPGA zit? Ik neem aan dat de FPGA wat moet bufferen? Doe je dat dan met de externe DDR ram geheugen? Of gebruik je een NIOS core?

Op 30 maart 2008 16:51:26 schreef miniK0bo:
Kan je een diagram laten zien van wat er in je FPGA zit? Ik neem aan dat de FPGA wat moet bufferen? Doe je dat dan met de externe DDR ram geheugen? Of gebruik je een NIOS core?

Er wordt niets gebufferd, ik krijg van de video decoder een 8-bits datastroom op 27MHz. Dat is gemultiplexte pixel data (2 pixels in 4 bytes: Cb, Y1, Cr, Y2) met speciale byte codes voor synchronisatie. Daar haal ik de YCbCr groepen uit (gebruik de helft van de pixels) en een hsync+vsync signaal. Qua code stelt dat weinig voor. Dan een YCbCr -> RGB conversie en dat gaat rechtstreeks naar het display toe, in combinatie met een 6.75MHz klok gegenereerd uit de 27MHz (delen door 4). Dat is eigenlijk te laag voor het LCDtje maar dat maakt niet zo veel uit blijkbaar.

Waarom is 6.75MHz te laag voor het scherm? Is het beeld niet stabiel?

Jawel, maar officieel is het buiten de specs (7,83 - 9,26 MHz)

Niet zoveel bijzonders dit keer:

http://www.innovativetechnology.nl/images/UR1/UR_Total1.JPG

Een projectje, wat nog heftig in breadboard fase is, waar een touchscreen in zit.
Momenteel kan er door de menu's genavigeerd worden.
Tevens kan er data over ethernet verzonden worden.

IF you can't convince them, then confuse them!
bprosman

Golden Member

Het met meerder projecten tegelijk bezig zijn zal jullie niet onbekend voorkomen. Bleek dat ik voor mijn versterker niet de juiste onderdelen in huis had dus maar even verder met iets anders.

Als apneu patient maak ik gebruik van een zogenaamd C-PAP apparaat. Daaraan gekoppeld zit een luchtslang met bevochtiger, omdat er tijdens de wintermaanden condens kan optreden wilde ik een "slangverwarming" maken (koperdraad gewikkeld om de slang) met een temperatuur en vochtigheidsmeter. Hiervoor ga ik gebruik maken van een SHT11 sensor.

Als basis dient een 13.8Volt voeding uit Rosmalen die voldoende vermogen heeft voor de verwarming en ruimte biedt voor de electronica.

Nu had ik al een paar keer naar de frontplaat technieken van "Pros" zitten kijken, ben heir ook mee aan het experimenteren gegaan en het bevalt me eigenlijk wel goed. Als basis een paar schakelaartjes van Wouter/Voti op een printje, deze steken net hun "koppie" uit het front. Hiervoor een gat geboord van 6mm om wat duw-ruimte te hebben. Een frontplaat getekend in autocad, uitgeprint op fotopapier en in tegenstelling tot "Pros" niet bespoten met lak maar door de laminator. Het laminaat aan de "achterkant" van de frontplaat eerst weggesneden bij de toetsen omdat 2 lagen me iets stug werd. Vervolgens de randen van de gelamineerde frontplaat wat rond gebogen op de strijkbout. Met dubbelzijdig plakband op een stukje karton en dat vervolgens op de voorkant geplakt. Achteraf gezien had ik t raampje van de LCD gewoon in de laminaat kunnen laten zitten, echter het raampje had er al in "gedremeld", is een beetje een "lomp" ding, les voor de volgende keer.

En omdat foto's meer zeggen dan ....

http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/logger_001a.jpg
http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/logger_002a.jpg

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Vind het wel netjes zo. Alleen nog mooie led houders en hij is af.

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

je kan er ook 'magical' leds van maken en ervoor iets van kalkeerpapier gebruiken met dezelfde kleur waardoor ze plots oplichten waar je niet zou verwachten. mss dan toch iets van tekst bijzetten zodat je weet welk ledje wat is.
mooi afgewerkt

@ Jeroen Boere
hoe groot is dat scherm? met welk ic heb je dat aangestuurd? een pic 16f877 ??? ik zou het later ook graag willen maken, maar dan een beetje voor mijn eindwerk voor school. ik zou ook nog eens moeten uitpluizen hoe het netwerk in elkaar zit omdat het best wel interessant is om data via het bestaande net te vervoeren. nog niet veel tijd gehad. ook best mooi!!!

Ik maak doorgaans geen gaatjes in het papier voor de LED's. Zolang het papier niet te donker gekleurd is, komt het licht er mooi doorheen.

@bprosman: ik maak de gaten voor de toetsen minstens 12mm breed. Zou je in dat geval het laminaat niet gewoon heel kunnen laten? Tenslotte moet je zo'n toetsje maar een fractie van een mm indrukken om contact te maken.

Strak frontje, met smaakvolle kleuren, overigens!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 31 maart 2008 00:21:10 schreef Jeroen Boere:
Niet zoveel bijzonders dit keer:

Touchscreen met menunavigatie en ethernetverbinding op je breadboard... niet zoveel bijzonders?

Op 31 maart 2008 07:39:27 schreef pros:
@bprosman: ik maak de gaten voor de toetsen minstens 12mm breed. Zou je in dat geval het laminaat niet gewoon heel kunnen laten? Tenslotte moet je zo'n toetsje maar een fractie van een mm indrukken om contact te maken.

Ik vroeg me toen ik het las eigenlijk af of het zonder laminaat aan de achterkant ook niet zou gaan schuren door het papier (zal wel lang duren voor dat zichtbaar wordt, maar toch).

Strak frontje, met smaakvolle kleuren, overigens!

Mee eens, die gele frontjes begonnen mij ook een beetje de keel uit te hangen :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 31 maart 2008 08:11:58 schreef Jochem_S:
Ik vroeg me toen ik het las eigenlijk af of het zonder laminaat aan de achterkant ook niet zou gaan schuren door het papier (zal wel lang duren voor dat zichtbaar wordt, maar toch).

Bij mij gaat er eerst polyesterpapier over de frontplaat, en dan pas het bedrukt papier.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
bprosman

Golden Member

Zou je in dat geval het laminaat niet gewoon heel kunnen laten? Tenslotte moet je zo'n toetsje maar een fractie van een mm indrukken om contact te maken.

Ik zou er eens mee moeten experimenteren, je hebt gelijk in het feit dat je echt maar een heel klein stukje hoeft in te drukken. Goed idee van de leds trouwens zal de volgende keer eens geen gaten maken, tenminste niet in t front.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
marcob

Golden Member

@ Jeroen Boere:
Ik zie dat we hetzelfde LCD schermpje gebruiken. Ik heb alleen nog problemen met het uitlezen van de Touch screen. Doe jij hier nog iets speciaals mee, bijvoorbeeld meerdere readings van het scherm, of bepaalde timiningen? Lees jij een 8 of 10 bits analoge waarde?
Ik gebruik trouwens een 18F4550

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

@madwizard:
Geweldig project! Petje af. Ik ben momenteel zelf bezig een printje te maken met o.a. een Cyclone III en een aansluiting voor een psp-display, ik denk dat ik ook nog maar een hoekje moet vinden om zo'n decoder er bij te plakken.

Wat voor methode heb je gebruikt om YCbCr om te zetten in RGB?

YCbCr -> RGB gaat volgens de formule uit dit document van Intersil (erg goede uitleg, ze hebben ook een uitstekend document over BT.656, het videosignaal).

code:

R = Y + 1.371(Cr - 128)
G = Y - 0.698(Cr - 128) - 0.336(Cb - 128)
B = Y + 1.732(Cb - 128)

(eigenlijk moet je de uitgebreidere formules eronder hebben voor echt 0-255 RGB, maar voor mijn doel maakt het niet zoveel uit)

De floating points heb ik vermenigvuldigd met 256 zodat je een integer multiply kunt doen en dan met een shift weer kunt delen door 256, werkt prima. Kost 4 multipliers en wat shift/add spul, eventueel kun je 1 multiplier gebruiken en het in stappen doen maar ik heb er toch genoeg. Wel opletten met Verilog (misschien met VHDL ook?) met combinaties van signed, unsigned registers en verschillende bitlengtes, dat is nogal tricky.

@madwizzard: ja geld ook voor VHDL ;)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

@madwizard
Thx. Ik had die aplication-note van intersil wel al gezien maar was afgeschrikt door die floating-point getallen, ik dacht dat kan vast eenvoudiger.
Vermenigvuldigen met 256 is een mooie simpele oplossing, kan ik gelijk eens die multipliers van de Cyclone gebruiken, heb ze nog niet eerder nodig gehad.

Dit topic is gesloten