100nF vind je over elk IC op je printplaat. Zo courant dat ik er maar liefst 1000 op voorraad heb.

Die 100nF sluit korte spanningspieken gewoon kort. Een grote condensator is dan weer geschikt voor als je langere spannings pieken hebt maar die vangt de weerstand dan weer op.

En waarover ???? zie je dan een spanningsval. Ik kan je zo niet begrijpen.

Wat belangrijk is dat de ledstroom contant blijft dus een spanningsval van zelfs 5V ga je dan niet zien op je helderheid van de led.

Inderdaad, aan m'n led ga ik niet kunnen zien, het is immers een stroombron, maar ik bedoel gewoon dat zo'n FET maximum 30Volt aan spanning kan verdragen, dus, kan ik X-aantal LED's van 3,4 volt erachter hangen, en elke weerstand of diode die er extra bij achter komt, staat voor een spanningsval hé ... Maar zoals gezegd, op die paar volt gaat het niet aankomen hé, ik denk dat ik er in principe maximum stuk of 6 tegelijk nodig heb, dus, 6x3,4=20,4 volt ... Dan nog eens 1,x volt voor de weerstand en nog eens 1,x volt voor de diode, en dan weet je dat ik niet veel extra meer over heb om extra led's aan te sturen ... (in de wetenschap dat ik maar 23,x volt ter beschikking heb) Maar zoals gezegd, met 6 denk ik wel dat ik het maximum heb ...

Nu weet ik waarom ik dacht dat het geen courante waarde was, ik was bij de verkeerde aan het kijken : Ik keek bij de aluminium ipv. de ceramische ... my fault ...

Hartelijk dank aan allen ...

Als vervolg op m'n relaas heb ik wat vraagjes :

Ik heb de schakeling dus gebouwd met een BF245B, de src en de gate samengenomen en een 100nF condensator over die FET ... dan 4 led's (blauwe 3,4volt), daarachter een weerstand van 470 ohm en een 1N4008 diode ...

Op wisselspanning lijkt de schakeling in eerste instantie te doen wat ze moet doen ... Na een tijdje echter, vallen de led's één voor één uit, op de ene plaats branden er van de 4 al maar 1 meer, in een ander potje geen enkel ...

Ik dus hetzelfde nog maar eens zwevend nagebouwd op een 24volt AC halogeentrafo, met de multimeter ertussen om het amperage te meten ... in ac meet ik slechts 4 mA, dus, ik dacht dat is veel te weinig (??) ... Na een tijdje viel 1 led uit, ik dacht is die nu stuk of niet ? De rest van de led's bleven echter branden, dus, hij liet zeker nog door ... Ik hand die led aan m'n gestabiliseerde regelbare voeding, draai de voltage rustig richting 3 volt, en hopla, licht zoals het hoort ! Ik zet hem er terug tussen in de ac schakeling ... noppes ... ????? Ik zet er daarna een gelijkrichter tussen, daarna blijven alle led's mooi branden, en meet ik een stroom van bijna 8mA (in dc in dit geval natuurlijk) ... Lijkt mij normaal gezien de full duty cycle in dc ...

MAAR, vanavond schakel in de trafo nog eens in, en voor de curieusiteit kijk ik nog eens op m'n multimeter ... 18 mA ...

Ik word er ei zo na gek van ... hoe kan dit nu toch allemaal ?? Het is nog steeds exact dezelfde schakeling ...

Heeft iemand een verlossend antwoordt ?

Bart

Kun je ondertussen een schema posten? Want inmiddels kan ik me bij het schema niet zoveel meer voorstellen.

Mijn eerste gedachte is dat de 100nF mogelijk een te lage impedantie heeft voor de wisselspanning waardoor het probleem zou kunnen ontstaan.

En wat ik bij een stroommeting altijd doe is de spanningsval over een weerstand meten. Dan hoef je de schakeling niet te onderbreken. Ik krijg uit het verhaal namelijk het idee dat een meetfout een rol zou kunnen spelen.

En is die halogeentrafo gewoon een trafo, of zit er nog meer in?

Op 23 maart 2008 01:34:41 schreef bolbuyk:
Kun je ondertussen een schema posten? Want inmiddels kan ik me bij het schema niet zoveel meer voorstellen.

Mijn eerste gedachte is dat de 100nF mogelijk een te lage impedantie heeft voor de wisselspanning waardoor het probleem zou kunnen ontstaan.

Het gaat om de allesetende led:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/104

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000104.gif

Alleen met 100nF over de FET, wat me idd niet handig lijkt - vooral niet als de halogeentrafo een HF trafo is, en een serieweerstand.

En wat ik bij een stroommeting altijd doe is de spanningsval over een weerstand meten. Dan hoef je de schakeling niet te onderbreken. Ik krijg uit het verhaal namelijk het idee dat een meetfout een rol zou kunnen spelen.

De methode van de TS geeft idd een grote meetfout.

Meten over een weerstand en het liefst met een scoop, evenals het meten van de spanningen over de leds want IMO zijn deze gewoon verpieterd.

Die led's zijn zeker nog OK, want ik heb ze nadien getest op m'n gestabiliseerde regelbare voeding ... Daar mankeert niets aan ... 't is trouwens zo, dat als ik er een gelijkrichter bij tussen koppel, er ook geen enkel probleem meer is ...

De trafo waar de normale schakeling (niet de testopstelling dus) op hangt, is wel een gewone gewikkelde transfo (hager st315, 64VA, 24voltAC) ...

Die condensator erover was een tip van het forum hier, en ik heb daar geen negatieve reacties op gelezen toen ...

Dat van die meetfout volg ik niet, ik heb wel geen scope ... Ik heb gewoon het circuit onderbroken met de multimeter ertussen ...

Nog snel een vraagje : Zou het kunnen dat PUR (polyurethaanschuim) geleid ? Ik heb namelijk al die leds vastgezet met PUR, nochtans heb ik nog steeds een oneindige weerstand als ik m'n pennen op zo'n stuk pur zet ...

Indien dit wel zou geleiden, is siliconen dan een andere optie ?

Die Condensator is kennelijk geen goede optie, met die condensator over die FET heb ik de idee dat de eigenschappen van die FET niet meer kloppen, normaal geeft hij namelijk stuk of 7 mA, met die condensator erover zit hij dik aan 19mA ...

Kortom, na de reacties dacht ik het in orde te hebben, en kennelijk klopt er niks (of toch niet veel) van ...

Ik hoop op enige info om het op te lossen, anders moet ik wel gaan werken met een simpele voorzetweerstand ...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]

Op 23 maart 2008 09:09:59 schreef on4cet:
Die led's zijn zeker nog OK, want ik heb ze nadien getest op m'n gestabiliseerde regelbare voeding ... Daar mankeert niets aan ... 't is trouwens zo, dat als ik er een gelijkrichter bij tussen koppel, er ook geen enkel probleem meer is ...

Waartussen?

Dat van die meetfout volg ik niet, ik heb wel geen scope ... Ik heb gewoon het circuit onderbroken met de multimeter ertussen ...

De inwendige weerstand van de meter speelt sterk mee, klassieke meetfout.

Nog snel een vraagje : Zou het kunnen dat PUR (polyurethaanschuim) geleid ? Ik heb namelijk al die leds vastgezet met PUR, nochtans heb ik nog steeds een oneindige weerstand als ik m'n pennen op zo'n stuk pur zet ...

Indien dit wel zou geleiden, is siliconen dan een andere optie ?

Geleidt beiden niet.

Die Condensator is kennelijk geen goede optie, met die condensator over die FET heb ik de idee dat de eigenschappen van die FET niet meer kloppen, normaal geeft hij namelijk stuk of 7 mA, met die condensator erover zit hij dik aan 19mA ...

Hier heb je een scoop voor nodig, spanningsvorm zal verschillen.

Graag de edit gebruiken bij een toevoeging of extra vraag.

Die gelijkrichter staat tussen de AC voeding en de schakeling ...

Zijn er dan andere opties naar die FET toe, die toch nog m'n resultaat kunnen geven wat ik ervan verwachtte ? Die 100nF is kennelijk niet goed ... Ik vermoed dat die dus een bepaalde stroom laat doorlopen van de source&gate naar de drain ... ? Gezien de stroomhoeveelheid veeel meer is dan die FET normaal levert ...

Als ik hier binnen paar dagen geen goede vooruitzichten in heb, dan stap ik toch maar over naar de simpele voorzetweerstand denk ik ... 't zou wel spijtig zijn, want ik had van al de benodigde componenten er al 50 gekocht ...

Condensator en weerstand hebben geen effekt.

Aan het meten geweest:

24Vac voedingstrafo (27Vac = onbelast)
BF256C
1 rode led, soort mag niks uitmaken => stroombron

DC Referentie: 11-22V => 10mA CC

Spanning over D en S van de fet:

http://www.uploadarchief.net/files/download/allesetendeufet.jpg
10V/div

Spanning over de led:

http://www.uploadarchief.net/files/download/allesetendeuled.jpg
10V/div

3.12V over de 470Ω =>6.6mA, geen rekening houdend met de crest factor.

Spanning over de led is dus griezelig hoog.
En er is toch echt een diode gebruikt.

Ik zou het hier ook nog eens moeten nameten, maar in principe kan de spanning over zo'n led toch nooit meer zijn dan de spanning die opgegeven is voor de LED in kwestie ? De rest van de spanning komt toch over de FET te staan ...

Enfin, de allesetende LED schakeling is dan precies toch niet zo geschikt voor AC als dat ze daar schrijven dan, of wat moet ik hiervan denken ?

Ah ja, voor de duidelijkheid, die trafo is een gewone gewikkelde halogeentrafo hoor, een EREA ...

Ik heb de indruk dat ondanks de diode er nog steeds een negatieve puls doorkomt, of zie ik de 0-lijn nu niet goed ?

Hoe verklaar je eigenlijk de resultaten van je proef ten opzichte van de theorie ? Dit kan toch niet ?

Volgens mij is Henry de serie diode vergeten?

En er is toch echt een diode gebruikt.

En deze ook nog eens nagemeten want het kwam mij ook allemaal vreemd voor. Nee ik weet ook niet hoe dit valt te verklaren.

Optie: Diode boven de fet zetten en elco'tje naar de gnd, het gaat om een paar mA dus 10uF/50V is zat.

De led flikkerde ook zichtbaar, niet aangenaam, en dat is dan ook verholpen.

Kortom, gewoon met gelijksspanning voeden ... Lost een aantal zaken op, waaronder knipperen.

Nog even in het holodek:

http://www.uploadarchief.net/files/download/all_eating_led.png

De serie diode staat "bovenaan" maar dat maakt voor de werking geen Flaus aus.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (18%)]

Ja, ik denk dat ik het inderdaad zo moet gaan doen, gewoon een bruggelijkrichtertje ertussen ... Ik heb hier proeven gedaan, en dan gaat het kennelijk WEL goed hé ...

Maar ik hoop dat er nog wat reacties komen over die laatste tip (elco naar ground en diode VOOR de fet ...), kwestie van nog eens te horen of DAT wel goed zal zijn, diodes heb ik nog genoeg dus ...

Heeft iemand een tip naar bruggelijkrichtertjes, ik neem aan dat als die zelfs een 0,5 A afkunnen het méééér dan genoeg is, niet ?

Op 24 maart 2008 20:23:57 schreef on4cet:
Maar ik hoop dat er nog wat reacties komen over die laatste tip (elco naar ground en diode VOOR de fet ...), kwestie van nog eens te horen of DAT wel goed zal zijn, diodes heb ik nog genoeg dus ...

20Vtt rimpel over de schakeling, maar 0,0 over de leds, met dank aan de stroombron.
-geen geknipper
-hogere lichtopbrengst: ~12mA door de led.

*weerstand weglaten.
*Bruggelijkrichter is overbodig, enkelzijdig gelijkrichten is efficient genoeg en mag zelfs met een 1N4148.

Kan je het schema eventueel posten met juiste waardes voor die elko enzo ? Liefst zoals je het getest had, zo dat ik zeker ben dat het goed gaat werken ...

10uF/50V over de serieschakeling van FET en led.

Even project on-hold gezet, maar moet er eens terug mee verder doen ...

In het geval ik het gewoon met AC ga maken, moet ik dan geen bipolaire elco hebben of mag dit toch een gewone elco zijn waarbij ik de + aan de DRAIN hang van de FET ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]

Normale elco want de spanning wordt enkelzijdig gelijkgericht door de diode, + aan de drain - aan kathode van de led (gemeenschappelijke massa).

Wat ik nu verkeerd doe, ik weet het niet, maar ik zie geen verschil op de scope wanneer die elco er aan hangt of niet ... Bedankt voor jullie geduld bij voorbaat hoor, 'k kan er soms niet goed aan uit, wat ik nu fout die met die multisim proeven ...

Je kan kennelijk ook geen foto's posten op het forum zelf ? Anders had ik eens een beeld van m'n scope-uitlezing kunnen meesturen ...

Quotes zijn hier onnodig

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]

Foto's en dergelijke: http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2

Een enkelzijdige gelijkrichting, zelfs Multisim moet dat kunnen simuleren, post meteen ook je schema want er klopt iets niet.

Als de LED en de diode "reverse" belast wordt, gaat hun "I0" meespelen. Normaal is die ontzettend klein, en dus niet van belang. Maar als je twee diodes in serie zet, en bij een is ie behoorlijk groter (maar mischien nog steeds ontzettend klein) dan krijgt die andere het grootste deel van de spanning te verduren.

Dus: Plan A. Die diode moet niet in serie met de LED, maar antiparallel (dus de geleidende richting de andere kant op als de led). Probleem: Mogelijk blaas je zo de FET op: Die ziet bij de helft van de AC cycle een geleiding.

Plan B: Je zet de anti parallelle diode er bij. Zo kan de reverse spanning over de led nooit groter dan zo'n 0.6V worden.

OK, hier een poging :

Eerst de screenshot zonder de Elco ingekoppeld, dit lijkt me redelijk normaal, en ook de spanningsval over de led lijkt me hier in orde met 3,4 volt ...

http://www.uploadarchief.net/files/download/multisim-fet-on4cet-1.jpg

Hier is echter de Elco toegevoegd, en krijg ik ineens heel andere waarden, waarbij zelfs de 3,4volt van de led ruim overschreden wordt ...
http://www.uploadarchief.net/files/download/multisim-fet-on4cet-2.jpg

Kan iemand me trouwens uitleggen hoe het komt dat ik aan een spanning van 33 volt kom met een voeding van 24 volt ? Of komt dit door dat je 24Volt nominaal hebt, en de scope de top-spanning meet (vermoedelijk wel) ...

Je elco staat nu over de wisselspanning ... Je moet de '-' van de elco op de anode van de 4148 aansluiten. De '+' zo laten.

Als ik hem aan de anode koppel van de diode krijg ik zelfs een fout in multisim ... De opmerking lijkt me inderdaad terecht, maar waarom krijg ik nu een fout, en hoe op te lossen ... Heb deze fout vroeger ook nogal eens gehad, maar nooit precies geweten hoe op te lossen ...

http://www.uploadarchief.net/files/download/multisim-fet-on4cet-3.jpg