golflengte

Dit topic is gesloten

De algemene term voor golflengte is de afstand tussen twee opeenvolgende punten met dezelfde fase, zoals de toppen van een sinusvormige golf. Maar nu las ik op een site dat in de radiotechniek de golflengte als begrip voor de frequentie van een radiosignaal wordt gebruikt.

Wat bedoelt men hiermee?

Want als ik bijvoorbeeld kijk naar de korte golf met een frequentie van 3-30 MHz, dan staat er ook nog bij dat de golflengte 0,1 - 0,01 km bedraagt.

Bedoelt men hiermee het bereik van het korte golf signaal door de atmosfeer, of letterlijk de lengte van de golf uitgedrukt in km?

JoWi

Special Member

Golflengte en frequentie zijn twee manieren om een golf te beschrijven. De voortplantingsnelheid gedeeld door de frequentie geeft de golflengte.

Bij electromagnetische golven is de voortplantingsnelheid 3 * 10^8 m/s (in vacuum). Dus 10 MHz geeft een golflengte van 30 meter. Het is dus letterlijk de lengte van de golf.

Ignorance is bliss
klein is fijn

Moderator

Ik wilde net neerzetten dat je daar gewoon met een simpel rekensommetje achter kan komen..

Lichtsnelheid in m/s / frequentie in Hz = golflengte in meter.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is ook wel voor te stellen. Stel je voor dat je de golven kunt zien en dat ze 300 cm per seconde gaan. Een soort snelle watergolven bijvoorbeeld.

Iedere golftop beweegt dus met 300 cm per seconde. Als er nu 10 golftoppen per seconde zijn, zullen ze dus vanzelfsprekend 30 cm tussenruimte krijgen.
Als er 60 golfjes per seconde langskomen, nog steeds met 300 cm per seconde, dan hebben ze ieder dus 5 cm ruimte.
Kortom: de golflengte in cm is 300 cm gedeeld door het aantal golfjes per seconde.
Dat aantal per seconde heet nu de frequentie. Dus golflengte = 300 gedeeld door frequentie.

Bij radiogolven zijn de getallen groter, maar het werkt net zo. De snelheid is dan 300 miljoen meter per seconde, en de frequentie meten we in miljoenen perioden per seconde, dus in miljoenen Hertz ofwel Megahertz (MHz).
De golflengte gaat meestal in meter.

De formule wordt dan weer net zo eenvoudig:
golflengte (meter) = 300 gedeeld door frequentie (MHz).

/e: Het gaat dus letterlijk om de golflengte.
Maar als de golf terechtkomt in een omgeving waarin hij langzamer beweegt, verandert de frequentie daardoor nooit! De golflengte dus wel. In de meeste coaxkabel is de golflengte daardoor maar ongeveer twee-derde van wat de golflengte in de vrije ruimte zou zijn. Net als bij auto's: waar ze langzamer rijden, wordt hun onderlinge afstand kleiner, maar er komen er nog steeds net zoveel aan als er vertrokken.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 10 april 2008 09:39:46 (19%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hartstikke bedankt voor deze uitleg! Het is me nu helemaal duidelijk!

fred101

Golden Member

FET, dat is de beste uitleg van verkortingsfactor die tot nu toe ben tegen gekomen. Een transmissie lijn als autobaan met files en spookrijders. Die auto's doen langer over de zelfde afstand wat extra energie kost (verliezen), ze hebben een lagere snelheid (spanning) als ze uit de file komen maar de auto's dichtheid in de file (stroom) is groter. Als de file op een schans zou uitkomen komen ze door de lagere snelheid minder ver (kleiner EM veld, minder afstraling)
Worden ze ook nog eens gehinderd door terugrijdende spookrijders (swr) als de schans te stijl is (impedantie te hoog) :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

FET, hele mooie uitleg. :-)

Daarnaast moet je je realiseren dat een aantal golfverschijnselen verschillend lijken maar in werkelijkheid hetzelfde zijn. golflengte "Meestal in meters", is voor de golven die handig in meters gaan gebruikelijk. Je hebt ook "70 cm radios". Die werken dus met een golflengte van 70cm. Oefening: zoek uit hoe die radios in de volksmond genoemd worden.

Magnetronstraling zit, net als "wireless" communicatie op 2.4GHz. Bereken de golflengte.

Er wordt met satelieten gecommuniceerd op 70 GHz. 4.3 mm golflengte als ik me niet vergis.

Als je electronen tegen CO2 atomen knalt, gaan ze ook radiostraling uitzenden. 10 micrometer golflengte. 30 Terahertz!

En gewoon licht, bijvoorbeeld 500nm golflengte... 600 THz.

(dus theoretisch kan je door een glasvezel "makkelijk" zo'n 60 Tbytes per seconde versturen. Daar ziten we nog lang niet aan)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Tuurlijk, alle golflengten bestaan, niet alleen die waarvan de lengten in meters uitgedrukt worden. Ik bedoel alleen dat je die meters wel èrg vaak tegenkomt in de "gewone radioknutselarij".

Een uitdrukking die je wel eens leest voor iets dat veel verschillende frequenties (golflengten) aan kan, bijvoorbeeld een scanner met een uitgebreid frequentiebereik, is: "DC to daylight" (= van gelijkstroom tot aan zichtbaar licht).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 9 april 2008 23:08:48 schreef klein is fijn:
Ik wilde net neerzetten dat je daar gewoon met een simpel rekensommetje achter kan komen..

Lichtsnelheid in m/s / frequentie in Hz = golflengte in meter.

Dit is niet de lichtsnelheid hé! Het licht heeft hier niks mee te maken. Het is de snelheid van het geluid zoals hier al gezegd is. Dit is enkel ter verduidelijking als er niet-geregistreerde gebruikers dit lezen dat ze het begrijpen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

???

Een snelle CTRL-F leert me dat jij de eerste bent die het woord 'geluid' gebruikt in deze thread.
In de allereerste post van de topicstarter is het onderwerp op radiogolven gebracht, en - afgezien van de watergolven- en filevoorbeelden - daar waren we ook bij gebleven.

Niet dat het na twee-en-een-half jaar nog veel uitmaakt. :+

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hugo Welther

Moderator

@RobPic. We zullen deze opmerking maar niet als gemaakt beschouwen.
Wellicht Wiki eens lezen over lichtsnelheid en geluidsnelheid.

Slotje, voordat er nog meer van dit soort heldere geesten de natuurwetten op zijn kop zetten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten