Hoi. Ik heb recent een Legacy LSW15 subwoofer gekocht (4000 watt max en 1800 watt RMS). Dit is 4 Ohm
Nu heb ik een 4 Ohm versterker gekocht (Cougar C.600.4) met 2000 watt over 4 kanalen (4x500) en 500 RMS over 4 kanalen (4x125).
Mijn subwoofer is een Dual Voice Coil, dus ik kan maar 2 kanalen van mijn versterker gebruiken wat mij maar 250 Watt RMS oplevert).
Is er een goede manier om de versterker te bruggen zodat ik er meer power uit kan krijgen? Bijvoorbeeld 2 keer 250 RMS door de 4 kanalen te bruggen naar 2 kanalen?
En indien dit niet zou kunnen, dat er misschien toch een manier is om er iets meer uit te kunnen halen?
Ik ben een leek op dit gebied dus ik zou dankbaar zijn moest iemand mij een manier kunnen geven om dit mogelijk te maken ^^
Greets,
Jordy
als je van 250 naar 500 watt gaat klinkt het maar een beetje harder, als je wil dat het echt harder gaat klinken dan moet je het vermogen minstens gaan verviervoudigen.
als je trouwens aan 250 watt vermogen niet genoeg hebt moet je:
A: langs de oorarts.
B: een efficientere subwoover kopen of
C: eens gaan nadenken of er wel echt 250 watt uit komt.
maar als je versterker geen brug functie heeft kan je, als je een beetje kan solderen, ook dit schema na bouwen.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/48
maar de meeste 4 kanaals auto versterkers kan je wel bruggen.
als je dan van 4 naar 2 kanalen gaat zou het moeten werken maar kijk uit:
als je versterker nu maar tot 4 ohm gaat zal je in brug een 8 ohm speaker moeten aansluiten, anders kan de versterker kapot gaan als je er lang veel vermogen uit haalt.
Anoniem
als je trouwens aan 250 watt vermogen niet genoeg hebt moet je:
A: langs de oorarts.
Anders kun je je daar na het beluisteren van de installatie melden. Mag je de rest van je leven met een versterker achter je oren rondlopen.
mja, het moet ook een beetje trillen he
Ik rijd met een Chrysler Voyager 2.0 SE
dit is een volumewagen en weegt erg veel in vergelijking met een auto die door de meeste mensen gebruikt wordt om een audio-installatie te zetten
Het is enkel de subwoofer die versterkt zal worden, niet de speakers of whatever
Een maat van mij heeft in zijn ford focus 2000 watt rms steken.
Maar ik wil enkel informatie over dit bruggen.
Ik heb bij die maat gezien dat de plus uitgang van zijn 1ste kanaal naar de subwoofer plus ging en de min-uitgang van het 2de kanaal op de min van zijn subwoofer.
Kan dit ook werken in mijn geval of gaat dit niet zo?
En kan ik dit dan 2 keer doen zodat ik van de 4 kanalen er 2 gemaakt heb met maximum power?
Vuurkat
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
Op 17 april 2008 20:41:55 schreef Ali3nSt0rm:
Ik rijd met een Chrysler Voyager 2.0 SEdit is een volumewagen
Bedoel je daarmee een SPL wagen?
@ ledlover: volgens iemand ging je daarvan aan de schijterij:p.
Aan 10W heb je genoeg met een gewoon gehoor.
Op 17 april 2008 20:41:55 schreef Ali3nSt0rm:
.....
Een maat van mij heeft in zijn ford focus 2000 watt rms steken.
.....
2000 watt RMS uit een auto kan normaal gesproken niet.
laten we zeggen dat de accu in die ford 100Ah levert.
dat betekend een uur lang 100 ampere.
die versterker moet om 2000 watt uit te sturen grofweg 2400 watt trekken uit de accu.
aangezien je ampere kunt uitrekenen als je watt door volt deelt kan je uitrekenen hoeveel stroom de versterker dan trekt.
dus 2400 : 12V is 200 ampere.
als die versterker op vol vermogen staat dan is na een half uur de accu leeg, maar daar zitten ook nog meer versterkers in want aan alleen een subwoofer heb je niks.
de auto verbruikt nog wat dus is de accu na 20 minuten wel leeg.
ik heb geen idee wat er in een normale auto zit maar de grootste accu die ik ooit in een normale auto heb gezien was 70Ah.
ook zijn er gewoonweg geen losse subwoofers die dit vermogen aankunnen.
in een luidspreker zit een magneet en een spoel, als je stroom door de spoel laat lopen daat ie bewegen.
zet er muziek op en je hebt herrie.
in een gloeilamp zit ook een spoel.
die gaat gloeien als je de lamp aanzet.
pak maar eens een 100 watt gloeilamp vast als ie aanstaat.
doet pijn.
laat staan 2000 watt.
een luidsprekerspoel verbrand/smelt/verdampt meteen als je er zo'n groot vermogen op zet.
ga maar na dat 2000 watt RMS nooit kan.
velleman heeft zelfbouw kitjes die vermogen van een versterker meten, kost 15 euro ofzo.
meet dan eens die ford na, zal erg tegenvallen.
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=167060
van een stevige trilling in je stoel kan je inderdaad beweging in je darmen krijgen ja... bizar maar waar. Hangt er beetje van af hoe lang en wat voor trilling het is, en hoe je in je stoel zit.
zijn subwoofer is 1000 watt RMS, maar zijn versterker 2000, en dan nog, zet ie die niet volledig open ^^
mss dat hij op 50% staat fzo
daarom dat ik toch die 500 watt zou proberen te behalen, omdat dat dacht ik bij hem toch wel constant gebruikt wordt in zijn auto en dat ik dat niet "overkill" vind (behalve voor de passagiers achteraan dan
)
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
Op 17 april 2008 21:06:14 schreef riktw:
[...]
2000 watt RMS uit een auto kan normaal gesproken niet.
laten we zeggen dat de accu in die ford 100Ah levert.
dat betekend een uur lang 100 ampere.
die versterker moet om 2000 watt uit te sturen grofweg 2400 watt trekken uit de accu.
aangezien je ampere kunt uitrekenen als je watt door volt deelt kan je uitrekenen hoeveel stroom de versterker dan trekt.
heb je wel eens versterkers gezien met 100% rendement?
hoogst haalbare zou ca 75% kunnen zijn,dat is dus 2700watt.
normale waarde is overigens ca 50% wat neerkomt op 3000watt.
dit zijn inderdaad stroomwaarden wat onze autoaccu niet
kan leveren///en de generator ook niet,wat betekent dat de
auto(mocht het wel werken)hooguit een 20 km rijd en dan
stilstaat met een stukke accu en.. generator.!
resume... dit soort vermogens op autoversterkers is zeer flatteus,200watt komt hierbij meer in de buurt.
gr, weetal
klasse D kun je de 90 procent halen hoor, en bij zulke vermogens pakken ze toch klasse D, G of H.
ook bij feesten waar ze zulke vermogens echt hebben.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Veel goed bedoelde adviezen, maar ook veel onwetendheid wat ik allemaal lees...
Zowel de Legacy als de Cougar zijn b/c merken die de specs niet zullen halen ben ik bang.
Neemt niet weg: je kan 2 kanalen bruggen om de 4 ohm sub aan te sturen. De sub krijgt dan in theorie ca. 350-400w te verwerken.
De overige 2 kanalen kan je op een composetje voorin zetten.
Rob.
Dit wou ik horen ^^
Maar het is dus niet mogelijk om 2 keer 2 kanalen te bridgen?
of, als ik 2 kanalen bridge en ik sluit deze aan op de ingang van mijn subwoofer, en ik sluit daarbij nog 1 kanaal dat niet gebridged is op de 2de aansluiting op mijn subwoofer (heb 2 keer een plus en min), of is dit niet goed?
Greetz,
Jordy
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
Op 17 april 2008 22:32:28 schreef riktw:
klasse D kun je de 90 procent halen hoor, en bij zulke vermogens pakken ze toch klasse D, G of H.
ook bij feesten waar ze zulke vermogens echt hebben.
ja, en wat denk je van de switchvoeding?
zeer dikke windingen in primair en vele schakelfetten
parrallel,een zou zijn dag niet hebben en je hebt of de zekering(200A)!!! stuk,of... een brandende auto met dit vermogen.
of beide? lol
gr, weetal.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
OK je hebt een DVC, had ik overheen gelezen.
Je kan de 4 kanaals tot 2 kanalen bridgen en die elk op een spoel zetten.
Elke spoel moet dan wel 4 ohm zijn, als ze 2 ohm per spoel zijn gaat 't niet goed komen. Dan belast je de versterker te zwaar.
btw:
Paar kW is tegenwoordig niet zo'n probleem meer in de auto, of je het echt nodig hebt is de vraag natuurlijk. Technisch gezien is 't allemaal geen probleem.
Rob.
[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op (24%)]
Op 17 april 2008 23:34:32 schreef 12V HiFi:
OK je hebt een DVC, had ik overheen gelezen.
Je kan de 4 kanaals tot 2 kanalen bridgen en die elk op een spoel zetten.
Elke spoel moet dan wel 4 ohm zijn, als ze 2 ohm per spoel zijn gaat 't niet goed komen. Dan belast je de versterker te zwaar.
je bedoelt dan de spoelen van de subwoofer die elk 4 ohm moeten zijn?
Greetz,
Jordy
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
btw:
Paar kW is tegenwoordig niet zo'n probleem meer in de auto, of je het echt nodig hebt is de vraag natuurlijk. Technisch gezien is 't allemaal geen probleem.
Rob.
verkooptechnisch bedoel je waarschijnlijk.
Op 17 april 2008 18:39:25 schreef Ali3nSt0rm:
Nu heb ik een 4 Ohm versterker gekocht (Cougar C.600.4) met 2000 watt over 4 kanalen (4x500) en 500 RMS over 4 kanalen (4x125).
Kliko open, Cougar er in, kliko dicht (of je gooit de Legacy er ook nog bij in).
Dacht je nu echt dat een kermisversterker van €60 2kW gaat leveren? Je mag heel erg blij zijn met 4*40W...
Ik gaf gewoon de uitleg die op de doos staat, natuurlijk kan die geen 2 kW trekken, vergeleken met die versterker van een maat is mijn versterker niets, maar daarom ook dat ik vraag op welke manier er het meeste rms kan getrokken worden uit een 4 kanaals versterker voor op mijn DUAL Voice Coil sub.
En er staat nochtans dat het 4x125rms is (wel bij 13.8Vdc)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]
4*40W... meer niet, eerder minder met veel vervorming. Wat voor zekering zit er in? 4A? 6A? 10A?
Dit is dezelfde meuk als Yoko, Marquant en ***tech.
2 keer bruggen, en idd 4Ω spoelen anders is het snel over.
BTW: Onnodige quotes achterwege laten.
Op 18 april 2008 01:28:56 schreef Henry S.:
4*40W... meer niet, eerder minder. Wat voor zekering zit er in? 4A? 6A? 10A?
2 keer bruggen, en idd 4Ω spoelen anders is het snel over.
er zitten 2 zekeringen in van 20A.
maar over mijn subwoofer ben ik niet zeker of het 2 spoelen heeft van 4Ohm of 2 van 2 :s
Dat is de pest van deze meuk, weinig gegevens. Je kan de spoelen doormeten met een multimeter >3Ω is 4Ω, maar met kans op meetfout. Of je mailt de fabrikant/vraagt de verkoper.
Zooo 2* 20A maarliefst! Helaas nog te weinig voor 4*125W, en is €60 nog steeds een veel te hoog bedrag voor een designdoosje rommel.
Zonde van je bas...
Hoeveel denkt u dan dat ik zou kunnen trekken indien ik deze 4 kanalen bridge naar 2 kanalen en elk op een voice coil aansluit (indien elke spoel 4 ohm is)
Zal morgen ofzo eens proberen om deze uit te meten, nu is het te laat daarvoor 
Maar de subwoofer hangt momenteel aangesloten aan mijn linker subwooferuitgang van mijn stereoketen (die mijn pcgeluid verzorgd) met 2x110 RMS en dat gaat toch redelijk hard.
Ik zou er eventueel de rechtersubwooferuitgang ook eens op moeten aansluiten om een idee te krijgen over hoe het ongeveer zou kunnen zijn.
EDIT: Bij even nalezen staat er in kleine letters op de doos "DUAL 4 OHM" dus ik denk wel dat elke spoel 4 Ohm is dan?
[Bericht gewijzigd door Ali3nSt0rm op (10%)]
Vuurkat
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
We zijn vergeten te zeggen dat het PMPO is
.
Op 18 april 2008 01:44:41 schreef Ali3nSt0rm:EDIT: Bij even nalezen staat er in kleine letters op de doos "DUAL 4 OHM" dus ik denk wel dat elke spoel 4 Ohm is dan?
Yup
Op 18 april 2008 01:44:41 schreef Ali3nSt0rm:
Hoeveel denkt u dan dat ik zou kunnen trekken indien ik deze 4 kanalen bridge naar 2 kanalen en elk op een voice coil aansluit (indien elke spoel 4 ohm is)
Theoretisch 2*200W, met een groot vraagteken bij de kwaliteit. In de praktijk een stuk lager *continue gemiddeld vermogen.
*RMS vermogen is een onzinterm. http://meettechniek.info/basis/definities.html