ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Net nog bestaande connector met 2*20 pins uit tekenen en aan de onder kant bekijken.En dan zo tekenen op de print ....
Als print geets en gesoldeerd is nog eerst even meten (gelukkig)en dan pas ontdekken dat ik de verkeerde kant bekijk :( .

Lastigste problemen tot nu toe:
- 74HC-IC'tjes met 1 kapotte uitgangstor. Dan komt het signaal wel omhoog, maar niet meer altijd goed omlaag. Wel als je een scoop eraan hangt; die 1MOhm is genoeg om de spanning weer omlaag te trekken binnen redelijke tijd; maar is ie los, en wordt er ergens een lamp aan of uitgeschakeld, dan gaat het fout.
- bf199's die niet geheel stabiel zijn, en +/-1mV aan ruis/oscillatie/geplop geven. Onvindbaar. Dingen lijken goed als je ze doormeet, en met een 1:10 probe meet je ook niet snel iets dat er iets fout zit.
- draden die vastgesoldeerd lijken te zijn, maar eigenlijk licht geoxideerd loshangen. Meet goed door, maar maakt heel soms toch even geen contact. Heb ik bijna een maand naar de fout zitten zoeken.
- versterker met klepje met zekeringen aan de onderkant dat niet opvalt. Was al bezig met vervangen van drivertorren enzo, toen ik ineens dat klepje ontdekte. Zekering vervangen, en klaar.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

*net weer een lullig fout ontwerp van zelf geetste printen..

spoortjes bij een connector die strak op de print ligt aan de bovenkant gerout ARGHHH wordt weer prutsen..

klein is fijn

Moderator

Onverklaarbaar stroomverbruik van 3uA bij een uC die in sleep staat. Bleek na lang zoeken de scoop probe van 1MΩ te zijn..

free_electron

Silicon Member

een programma op ARM processor waarbij de processor altijd crasht op dezelfde plaats.(nog tijdens de initalisatie)
programma volledig 'gestript' tot op de bootcode : crash blijft. crash gebeurt altijd bij het programmeren van GPIO2. alles losgekoppeld van GPIO2 . crash blijft. andere chip erop. probleem blijft.
bootcode gaan strippen tot op 5 a 6 instucties. altijd crash op hetzelfde punt: het instellen van GPIO2 als output.

Blijkt dat het config register voor GPIO2 ( register wat instelt welke pinnen input en output zijn ) ook de bits bevat voor de address decoder.... Zodra ik de GPIO2 config register laad snijdt de arm de access naar zijn geheugen af .... 2 dagen heeft het gekost ...

Desondanks dat de addressdecoding n een ander register zit : GPIO2 kan een override doen daarop.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
KT88

Overleden

Vanavond/vannacht: een CD speler modificeren, dus de print en het loopwerk eruit.....PRIK en AU.
Spanning er nog op........en dat niet alleen, maar ook nog eens sluiting gemaakt met een stuk tin tussen +15, +5 en gnd.
DAC en 2 uitgangsopamps weg, tevens de spanningsregelaars.... :+
Duurde wel weer even voordat het kreng weer werkte (had gelukkig alles in huis).

Ook een leuke: 10uF/100V nodig hebben en 100uF/10V pakken.
BATS!

15V-regelaars die niet opstarten.......reden: foute batch, na enkele keren uit en aan doet-ie het wel.

Naar de reden zoeken dat een 7915 ineens 22V op de uitgang heeft staan.
Reden: onbelast doet-ie dat en de opamps waren uit de voetjes......
Sindsdien standaard 10k over de uitgang van zo'n ding gezet.

Een ECC88 met door de tand des tijds weggevaagde typering doodleuk op den plek van een 83 zetten.

De gloeivoeding van een GZ34 aan ground leggen.

Versterker haalt zijn vermogen niet en het speakerrelais schakelt aarzelend in.......variac staat nog op 115V.

Grapje van iemand anders: stroombronnetjes met rode LEDs in een versterker waarin de rode LEDs vervangen waren door blauwe.
Gek he, dat de versterker DC offset geeft en een veel te hoge bias..... http://forum.audiofreaks.nl/Smileys/default/rolleyes.gif

Helemaal naar Heerlen rijden omdat een herstelde versterker "niet goed klinkt".
Heeft de luilebal de fase v/d speakers verkeerd om.......die heb ik dus een rekening gestuurd. >:-)

Uren aan het meten in het andere kanaal, geen wonder dat ik niets kon vinden.

Enzovoorts enzovoorts...........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Gelukkig al heeeel lang geleden.
Bij een groot bedrijf een bewakingsinstallatie bouwen.
Zie je onder de vloer een kabeltje een hele vreemde route
maken, kun je dat niet veranderen, want kabeltje verdwijnt
via de vloer naar boven.
Kruip je eruit, gaat naar het hok erboven, is dat kabeltje
aan een ander kabeltje getwist. Nouja, lostrekken, en door
het gat laten zakken.
Weer onder de vloer door, en het kabeltje goed gelegd, en
weer terug om het weer aan het andere kabeltje te twisten.
Kom je daarbij langs de entree van het gebouw, waar op dat
moment een enorme drukte heerste.
Ik kijk naar buiten, en zie daar enkele grote rode autos
staan. Niemand die iets begreep.
En als niemand iets begrijpt, begrijp ik het vaak :-)
Ik zie mijn collega staan, en roep: "Jan*, die draaien daar
in dat hokje..." Hij: "Die heb je toch niet losgetrokken?"
Ik: "Had je die al in bedrijf gesteld dan ?"

Probleem opgelost, en bewezen dat alles toch goed werkt :-)

Ja hallo, ben je een installatie aan het OPBOUWEN, en
zetten ze een gedeelte reeds actief... zonder het jou te
vertellen :-)

Nouja, iedereen kon er om lachen.
Is reeds c.a. 34 jaren geleden.

Die collega (zie hem trouwens nog maar zelden, woont aan de
andere kant v/h land) en ik hebben sindsdien een spreuk:
Ik ken Jan*, Jan* kent mij, en samen kennen we de brandweer.

* = Namen gewijzigd ivm privacy.

---------------
Of een mengpaneel klaarzetten, omdat er een klant voor komt.
Behalve een beetje `lek` komt er geen signaal uit....
Half uur zoeken.... Kom je op je knieen staand met je kop
boven de tafel vlak naast de powerswitch....
Goh, laten we die ook eens aan zetten.... :-)

Groeten!

Eddied

Bij mijn vorige werkgever.

Geroepen voor een grote storing aan een straalzender station. Alle verbindingen waren weggevallen.
Na 2 uur rijden aankomen en in de verte zien dat de antenne mast ongeveer 10 graden uit het lood staat.

Mazzel dat ze niet echt gevallen waren.

Oorzaak : tijdelijke antenne mast opgebouwd ,door een onderaanemer, met vorst in de grond, Toen de dooi inzette ontdooide de grond en kwamen de tuiankers langzaam de grond uitzetten.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

> Je voeding vergeten aanzetten..
> Meten met een scoop op een oscillator die nét oscilleert
> Bij 't herstellen van een F-generator de PNP & de NPN eindtransistoren omgekeerd erin gestoken (dit gaf iets zéér raars ..)
> Bij een zelfgebouwde ISP programmer niet doorhebben dat hij de RESET constant LOW trekt .. tiens programeerd wel, maar werkt niet?
> Opgeladen buffer condensator omgekeerd in een gevoelig schakelingetje steken..

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Op 21 april 2008 02:59:32 schreef KT88:
Helemaal naar Heerlen rijden omdat een herstelde versterker "niet goed klinkt".
Heeft de luilebal de fase v/d speakers verkeerd om.......die heb ik dus een rekening gestuurd. >:-)

die ken ik, alleen voor mij was het 30 minuten in de regen fietsen.
ik had gelukkig als eerste daar naar gekeken en toen het in 2 minuten opgelost was voelde die gast zich best lullig.
ook nog een keer bij een el84 single ended versterker een verkeerde weerstand gepakt.
factor 10 hoger of lager dacht ik.
maar de bias was in eens een beetje te hoog en de anode van de el84 stond mooi te gloeien, oranje, snel uitgezet.
wow dat wordt heet zeg :o
el84 buis overleefde de marteling gelukkig.
dat zie ik torren nog niet zo snel doen;)

Anoniem

De moeilijkste problemen zijn vaak de simpelste en eens je het weet kun je wel tegen je eigen kop slaan.
Een van mijn meest bizarre stommiteiten:

Begin jaren 80 kocht ik een fantastische transfo in een Army surpluszaak. "In illio tempo" was dat een juweeltje. Voedingen van meer dan 5A waren voor een hobbyist onbetaalbaar.

Secundaire 16V, met vierkante draad van 6mm2 gewikkeld. Kon volgens mij makkelijk 30A leveren. En nog wat andere wikkelingen.
Prima voor een hele zware 13.8V en 5V voeding.
Ik sloot er een dikke brug op aan en 5 dikke elco's van 20.000µF/60V.

Aan de DC kant netjes 23,5V zoals verwacht.

Wat bleek nu, als ik de schakeling belastte met 2A zakte de spanning onverbiddelijk naar 15,5V.

Ik verwachtte alles behalve een spanningsdaling van 8V met zo'n relatief kleine belasting.

Gezien de transfospanning mooi op 16V bleef staan, kon de fout alleen maar in de gelijkrichter of de elco's zitten.

Zowel de brug als de elco's maten goed.
Na beiden vervangen te hebben bleef de spanning 8V zakken.

Ten einde raad en net voor ik het besluit nam om toch maar in het klooster te gaan, nam ik er een scoop bij.

Wat bleek: bij belasting veranderde de uitgangsspanning van de transfo in een blokgolf. Omdat bij een blokgolf de effectieve spanning gelijk is aan de topspanning meet je met je universele meter net de zelfde effectieve waarde.

Na gelijkrichting laden de elco's naar de topspanning, en die ligt voor een zelfde effectieve waarde naturlijk zo'n 30% lager bij een blok dan bij een sinus.

Na wat opzoek werk bleek het om een transfo met verzadigde kern te gaan.(er was toen nog geen google. je beseft niet hoe verwend jullie wel zijn)

Dergelijke transfo's werken op zich als een wisselstroomstabilisator die netspanningsvariaties moet opvangen.
Daarvoor is wel een dikke condensator aan de netspanningskant op een aparte wikkeling nodig. Zonder die condensator krijg je dus die verzadiging.

Na plaatsing van de condensator had ik een prima basis voor een supervoeding.

Al moest ik toch altijd een minimum belasting van 0.25A aanhangen, anders kwam de transfo in elektrische en mechanische resonantie en danste de voeding van de tafel af, hoe zwaar hij ook woog.

Evarist

Golden Member

Een voeding van een video proberen te herstellen. Alle uitgangen waren te laag. Gans de SOPS vervangen, nog steeds zelfde. Tot ik zag dat de variac waarop mijn werkbank staat aangesloten op 140V stond. (De poetsvrouw? zoon? 'k heb het nooit geweten)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
KT88

Overleden

Gijzelf, Evarits. http://www.hififorum.nl/Smileys/default/grin.gif

Het overkomt de besten, dus jou ook.

@ Grotedikken: prachtverhaal, eentje voor de boeken! http://www.hififorum.nl/Smileys/default/worshippy.gif

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
free_electron

Silicon Member

in een bestaand systeem : voeding van 24 volt ligt erdoor (een schakelende)
ik herinnerde me dat ik nog ergens een 24 volt transfo had liggen. even snel een bruggelijkrichter er achter en een dikke elco en tis opgelost ... natuurlijk stom vergeten dat 24v ac gelijkgericht veel hoger uitkomt ... -vonk- pats pats pats pats ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Shiptronic

Overleden

Snel nog even iets afmaken, 2-aderige draad gelegd , nu nog even de connector eraan.

even de maat nemen, en de kniptang erin, he wat word het donker ?

shit, vekeerde draad , deze was van mij eigen looplamp |:(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Op 21 april 2008 17:50:39 schreef KT88:
Gijzelf, Evarits. [afbeelding]

Het overkomt de besten, dus jou ook.

@ Grotedikken: prachtverhaal, eentje voor de boeken! [afbeelding]

Wel, ik kan dan nu wel eens de bestweter uithangen, maar in werkelijkheid heb ik veel door schade en schande ondervonden.

De meeste schade heb ik gehad door ongeduld, een ondeugd die ik hier ook vaak zie terugkomen.
Je kent het wel, een mooi ding kopen op de rommelmarkt, thuiskomen en gauwgauw openvijzen en krak....:-(.

Misschien was ik toch beter geestelijke geworden, ik had het vast verder geschopt.
Mogelijk was ik nu de eerste Belgische paus.
Corpulentius I,klinkt toch goed? :-)

Henry S.

Moderator

ECL86 ipv PCL86 gebruiken, gloeilamp. :P Werkt nog, kathode vervuiling is gegarandeerd weg.

Bij een renovatie: Iedereen waarschuwen om één kabel niet door te knippen ivm de stroomvoorziening, en vervolgens zelf die kabel doorknippen... Flits, weg tang.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 21 april 2008 19:44:39 (11%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

nog eentje die mijn baas ooit vertelde:

een kennis van hem(als ik me goed herinner) die was electricien
is een stoppenkast netjes aan het dicht zetten en even de draden fatsoeneren met een tang.
wordt geroepen: "ben je bijna klaar"
roept terug terwijl bezig: "ja bijna"

PATS BOEM, weg tang(nix meer van terug gevonden, weg instalatie en een gat in plafond

die man heeft nooit meer een draad aangeraakt

hij was wonderbaarlijk van enig letsel gespaard gebleven

moraal: houd je kop bij het werk.(en laat de hoofdzekeringen eruit als je daar de mogelijkheid toe hebt)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Wat was dat dan voor installatie?
Klinkt vrij lomp nml.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

volgens hem een huisinstallatie met 3 groepen

verhaal klonk nog lomper toen ik het van hem hoorde

welke hannes gaat draadjes goed duwen met een langbektang?(wat dus wil zeggen dat je draden echt veel te lang zijn.)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

wat hoort zo henry?
dat je draden veel te lang zijn of dat je met een puntbektang gaat lopen kutten als het circuits live is

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Henry S.

Moderator

Beide, altijd overlengte en niet voor niets geisoleerd gereedschap. Best mogelijk dat een deel van de kast al ingeschakeld is, dus altijd de kop er bij.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Henry S.

Moderator

Ivm wijzigingen.

Zullen we nu weer on topic dames?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten