Voor de bedrading van mijn trekhaak moeten oa de bestaande achtermistlampen van de auto onderbroken worden (via een relais). We hebben het hier over lampen van 12Volt/21Watt dus zo'n 1.75 Ampere. Over t algemeen is de kabel die voor een trekhaak gebruikt wordt een 1.5mm2, als ik de bedrading van mijn 10 jaar oude Peugeot 205 bekijk is de bedrading van de verlichting ook ongeveer die dikte op de achterlichten. Bekijk ik echter de bedrading van een moderne auto dan valt mij op hoe dun die tegenwoordig is, volgens mij komt dat niet eens meer boven de 0.75mm2. Ik zit te denken of ik tegenwoordig nog echt die 1.5mm2 nodig heb vanaf de contactdoos van de trekhaak naar een relais en de achtermistlampen ??.
ik sleutelde veel aan oude auto's omdat ik niet meer kon betalen
heb nu een auto uit 1996 en 1998, sleuteln hoeft niet echt vaak eigenlijk, maar elekrische ellende!!!!
te dunnen draden, te dunne stekekrs
DRAMA!!!
vergeet trouwens neit dat de modernere auto's allemaal CAN hebben....
vergeet trouwens neit dat de modernere auto's allemaal CAN hebben....
Dat heeft ie inderdaad maar met can/boordcomputer moet er nog steeds een draad vanuit de can powermodule naar de gloeilamp, en het viel me op dat die tegenwoordig zo dun is.
Anoniem
of het met minder kan weet ik niet, maar als je 1.5mm² neemt zit je zeker safe.
De meerkost kan later veel elende besparen
of het met minder kan weet ik niet, maar als je 1.5mm² neemt zit je zeker safe.
De meerkost kan later veel elende besparen
Was mijn idee ook , om maar 1.5mm2 te gebruiken vanwege de mechanische stevigheid. Was alleen benieuwd waarom t tegenwoordig zoveel dunner "kan".
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
simeplweg om gewicht uit te sparen. ( en geld. koper is duur ! )
2 ampere .. dat kan je door een kwart millimeter sturen ...
volgens mij is dat niet de enigste truuk die ze toepassen tegenwoordig.
zoiezo bus systeem dit houdt in dat je relatief minder weerstand hebt dan dat je alles apart zou bedraden.
gewicht na dat is het laatste waar het omgaat die paar gram.
er ligt juist veel meer koper in moderne autos.. veel meer data kabels.
en het zou me niet verbazen als ze al PWM etc toepassen om de stroom in te dimmen. er wordt een hoop gevogeld om a kosten te sparen b het de consument onmogelijk te maken wat aan zijn auto te doen
en het zou me niet verbazen als ze al PWM etc toepassen om de stroom in te dimmen.
Doen ze al, BMW PWM'ed de 21 Watt remlichten terug tot "5 watt" als achterlicht. Trap je op de rem gaan ze "vol open".
er ligt juist veel meer koper in moderne autos.. veel meer data kabels.
Wel meer aders denk ik, of t ook in "kilo's" meer is betwijfel ik.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (27%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je zou inderdaad verwachten met tegenwoordige bus-systemen dat het aantal kabels kleiner zou worden...
Maar dat is dus niet zo. Een voorbeeld: in een Airbus A380 zit zo'n 500 KM kabel!...
Anoniem
Dunne kabel wordt in auto's volgens mij niet gedaan om gewicht te besparen, wel euri en op veel auto's is dat veel euri.
In vliegtuigen is het al jaren zo dat de bedrading zo dun mogelijk wordt genomen om gewicht te besparen maar dat is een heel ander verhaal, daar werken ze ook met 400 Hz dan kunnen de trafo's kleiner zijn enz.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
mijn ide emet modernere auto's is dat ze het veel te ver gaan zoeken.
keep it simple.
waarom moeten al die extra draden/sensors en andere rommel.
en een boord computer vind ik al helemaal nutteloos kan alleen maar lastig aambetand doen en stuk gaan.
dat zegt niet dat ik terug volledig ouderwets wil maar doe het simpel. gebruik 1 gebouwde unit die de lichten bestuurd. das een microcontroller/microprocessor die niet eens zo zwaar ingewikkeld hoeft te zijn.
dan nog een systeem voor de motor besturing (injectie en dergelijke).
maar hele dat gedoe met die CAN weg dermee.
ik heb zo de indruk dat ze een super gesofestikeerde embedded computer gebruiken met allerlij trallala en het ni eens nodig is als ze eens zouden nadenken en deftige software schirjven. beetje led laten knipperen met microprocessor verhaal als je snapt wa ik bedoel.
natuurlijk is ee,n auto wel geavanceerd maar ze zijn verre van logisch bezig. Alle ja ik rijd nog wel evenb voort met een 17 jaar oude toyota starlet. super auto vind ik.
als ik jou was zou ik trouwens gewoon 1.5mm² nemen.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Wat een gezeur op de moderne techniek heren...
Bedenk wel dat dit soort dingen mogelijkheden opent naar in ESP, ABS, slimme Airbags, en weet ik veel.
Sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat de fabrikanten méér over dit onderwerp nagedacht hebben dan iedereen in dit topic tesamen.
CAN heeft een hele hoop voordelen t.o.v. normale bedrading! Natuurlijk komen daar uitdagingen bij, maar als die niet genomen zijn dan was de T-Ford nog niet eens van de band gerold!
Ohwja:
Ik zou ook 1,5mm2 nemen. Bij www.rickdonkers.nl kan je een hele hoop kleuren per paar meter bestellen. Wellicht goedkoper dan een hele rol, en netter dan het reststukje aardedraad wat je mss nog ergens hebt liggen 
Dat in moderne autos veel 0,75mm2 gebruikt wordt is ook wel logisch denk ik. Als je allemaal modules hebt die aansturing regelen (lokaal), dan heb je voor dezelfde spanningsval niet zo veel oppervlak meer nodig, en aangezien het boordnet van een draaiende auto flink boven de 12V zit...
[Bericht gewijzigd door elmowww op (36%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op zich is er, denk ik, niet zo heel veel mis met het gebruik van een bussysteem in een auto, vooral een super simpele en elegante CAN bus. Waar het fout gaat, is het gebrek aan standaardisatie, openheid van het systeem en fall-back systemen.
Auto fabrikanten misbruiken de bus om ervoor te zorgen dat niemand behalve hun eigen dealers nog iets aan de auto kunnen doen, en zelfs die hebben er nog de grootste moeite mee!
Als je nou gewoon je laptopje aan kon sluiten, via RS232 of USB of zo, en alle diagnostische informatie kon uitlezen met vrij beschikbare software, zou het allemaal veel minder problemen op moeten leveren.
Daarbij is er nog steeds een gebrek aan goede fall-back systemen; een tijdje terug had m'n baas problemen met zijn auto, het blok liep echt heel beroerd. Na 3 weken (!) bij de dealer waren ze erachter dat de klopsensor stuk was.
Waarom moet dat 3 weken duren, waarom geen die auto geen fatsoenlijke foutcode op het display in het dashboard, en waarom kan dat ding zonder klopsensor niet redelijk lopen? Auto's hebben het jaren prima gedaan zonder zo'n ding hoor.
Een boordcomputer en bussysteem maken dingen mogelijk die anders onmogelijk (duur) zijn, zoals een closed-loop injectie systeem, ABS, ESP, etc.
FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Op 25 april 2008 09:26:38 schreef SparkyGSX:
Als je nou gewoon je laptopje aan kon sluiten, via RS232 of USB of zo, en alle diagnostische informatie kon uitlezen met vrij beschikbare software, zou het allemaal veel minder problemen op moeten leveren.
Volgens mij kan dat: OBD, OBD2 etc. Zo heeft elke fabrikant wel wat tools. Je kunt zo heel wat gegevens uit je auto toveren. Zelf geen ervaring mee... wel vaak gezien.
FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Op 25 april 2008 01:53:13 schreef beertje_01:
mijn ide emet modernere auto's is dat ze het veel te ver gaan zoeken.
keep it simple.
waarom moeten al die extra draden/sensors en andere rommel.
en een boord computer vind ik al helemaal nutteloos kan alleen maar lastig aambetand doen en stuk gaan.
dat zegt niet dat ik terug volledig ouderwets wil maar doe het simpel. gebruik 1 gebouwde unit die de lichten bestuurd. das een microcontroller/microprocessor die niet eens zo zwaar ingewikkeld hoeft te zijn.
dan nog een systeem voor de motor besturing (injectie en dergelijke).
maar hele dat gedoe met die CAN weg dermee.
.....
.
Dat komt omdat er steeds meer wordt gevraagd van een auto. Dingen m.b.t. de veiligheid, comfort en dat soort dingen. Zonder complexe electonica is dit niet te doen. Als je alles zonder CAN zou willen doen zakt je auto door z'n assen vanwege het gewicht aan koperdraad 
Keep it simple, but not simpler than that!
Full Power
(Is er een mod die mijn laatste 2 posts even samen kan voegen...)
Op 25 april 2008 00:58:44 schreef Arco:
Je zou inderdaad verwachten met tegenwoordige bus-systemen dat het aantal kabels kleiner zou worden...
Maar dat is dus niet zo. Een voorbeeld: in een Airbus A380 zit zo'n 500 KM kabel!...
.1 dat vliegtuig is groter dan al zijn voorgangers
.2 er zitten meer systemen in. Laten we even geen appels met peren vergelijken!
Als ik even een mooi vergelijk doe: ik heb 1 ford scorpio 2.3 business edition: DOLLE PRET eena uto zonder bus: alle verbindingen lopen via een onderbemeten zekeringkastje: de auto beschikt over ABS (otioneel traction, heb ik wel op mijn scorpio cosworth zitten) climate control en nog veel meer andere meuk: er lopen 3 polsdikke kabelbomen door die auto achter het dash
als ik bij moderene auto's zeg maar even stijltje renault megane full option. het dash eraf zie: 1 ielige kabelboompje en het werkt.
Wa betreft de dunne draden: deel ruimte (kabelbomen worden dikker, werken minder makkelijk weg.
En vooral kosten!!! als een koplamp ecu ergens 50 cent goedkoper is neemt men die.. Mooi voorbeeld is de BSI van een peugeot 206. is een siemens product en er zitten 10 V relais in: jij mag raden wat die na een paar jaar doen op de accuspanning (tot 14v dus!) Juist en dan kun je ineens geen richting meer aangeven... Pure kosten besparing geweest...
het idee van 1 uC zoals beertje 01 zegt is dus feitelijk wat mijn scorpio is: alleen een ecu op dash, een ecu voor MMS, een ECU voor ABS, een ECU voor sloten. MAar alles systemen zijn VOLLEDIG gescheiden behalve de voeding!!!
Nou dolle pret: de bakken zitten vol met ellende! Zeer slecht idee
BMW heeft Can mooi geimplementeerd: overal CAN en power heen en overal een klein ECU'tje bij: knipperlicht, komlamp 1 ecu, andere module: je spaart dan werkenlijk uit!!
En standaardisatie: ja idd Vaanf de OBD2 stekker of EOBD2 is het wel enigszins iets van standaard, maar wat er WERKELIJK op je bussen staat is een goed bewaard geheim en die diagnose protocollen zijn ook allemaal niet even makkelijk! Soms geven ze een code aan: engine running to lean: Je potverdikkemen: ding loopt te arm, maar WAAROM loopt die te arm.....
in de trucks is het m.u.v. een mek met een sterretje beter geregeld. Maar bij personen auto's timmert iedereen zijn bussen nog steeds dicht! een grote gemiste kans vins ik persoonlijk
Soms geven ze een code aan: engine running to lean: Je potverdikkemen: ding loopt te arm, maar WAAROM loopt die te arm.....
Kwestie van bij de aankoop een copy van t werkplaatshandboek vragen 
Beetje off-topic:
Lijkt me ook wel eens leuk, de verbinding auto-caravan
met infrarood maken. Alles serieel verzenden.
Helemaal mooi wordt het dan, wanneer je een accu in de
caravan plaatst.
Mooi om daarmee naar de APK te gaan.
Willen ze de zaak afkeuren, vanwege ontbrekende kabel.
Maar alles werkt toch ?
Gaan ze toch maar eens kijken.... en ze zien `water branden`.
OF je gebruikt een 1-aderige verbinding voor de energie-
overdracht.
Alhoewel ik nog twijfel aan het massacontact via de kogel.
Eventueel dan toch maar twee-aderig gebruiken.
Maar gebruik dan ook een twee-polige stekerverbinding 
Groeten,
Eddied