http://www.uploadarchief.net/files/download/dbm1.jpg

Prototype dBm meter mbv AD8307.
Specs: ong. binnen 1dB van 100kHz tot 150MHz, van -50dBm tot 30dBm, 100uA=30dBm, 70uA=0dBm en 10uA=-50dBM.

Leuk die vermogensmeter. Welk schema gebruik je hiervoor?

De AD8307 doet het tot 500Mhz. Je kunt de schakeling tot ongeveer 500Mhz binnen 1dB recht krijgen door het compacter te bouwen (liefst SMD) en de ingangscapaciteiten uit te stemmen met een klein spoeltje.

Ik heb mijn contraptie even op de scanner gelegd. De BNC is de ingang, SMB is log uit, en de doorvoer-C is 5V in. Het schema is de ingangstrap van de OZ2CPU wattmeter.

http://www.uploadarchief.net/files/download/rf-pwrmeter%20001.jpg

Ik gebruik de datasheet en de AN-691 van Analog Devices.
Mijn meetapparatuur kan maar tot 150MHz redelijk nauwkeurig meten. Volgens de datasheet van de AD8307 kun je zelfs, met minder nauwkeurigheid, hoger gaan dan 500MHz.
Prototype werkt tot 150MHz voldoende goed. De smd variant ga ik ook wel eens gebruiken.
Ik heb het schema van de OZ2CPU wattmeter bekeken. Behalve het spoeltje zijn er nog wel een paar andere verschillen, o.a. gebruikt dat schema kleinere ingangscondensatoren.

@Eat, ik zat nog eens te denken aan die middengolf spoel, en bedacht mij toen iets. Hoe kan je in godsnaam een staaf friet vinden met een diameter van 3CM???

En in dat schema wat jij gaf, de spoeltjes daar, zijn dat luchtspoeltjes van dat dikkere draad? Zoals je ze ook in bijv. FM-bugs ziet? En als erbij staat 5t, zijn dat neem ik aan 5 windingen?

En hoe kom ik goedkoop aan zo'n stuk koperprint zonder fotolaag o.i.d?

@Piedepiet, je kunt je hart op halen op Jutberg en beesterzwaag

Helaas is dat een beetje ver...

/E

Ik heb eens op conrad zitten vergelijken, en een kleiner koelblok dan deze is al 3.3K/W Deze is nog wel iets groter, dus volgens mij is deze wel goed om te gebruiken in de labvoeding van de site.
Wat ik mij wel afvraag, heb je er 1 of 2 nodig? In het topic staat 1 2k/w blok. Maar is deze dat? ik vraag me af of ik er twee zal nemen.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (87%)]

De 3cm MG spoel heeft geen friet nodig! Het is een gewone spoel, want daar vroeg je om ...
Als je met deze spoel een radio maakt heb je dus een draad van een paar meter nodig als antenne.

Ik heb inmiddels een ander, wat eenvoudiger schema van een DC ontvanger gevonden. Zal het morgen voor je scannen en mailen.

/e
Met deze site kan je, redelijk nauwkeurig, de zelfinductie van je zelfgevouwen spoel bepalen:

http://www.deepfriedneon.com/tesla_f_calchelix.html

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (20%)]

@Pietdepiet

Twee koellichamen kopen en meten. Voor die prijs hoef je het niet te laten.
Dwz vermogensweerstand erop, bekende stroom door de weerstand, en temperatuur meten. Geeft in ieder geval een waarde waar je verder mee kunt.

Op 23 april 2008 21:11:28 schreef Pietdepiet:

En hoe kom ik goedkoop aan zo'n stuk koperprint zonder fotolaag o.i.d?

Op radiobeurzen staat altijd iemand die dat in zakken verkoopt. 2 a 3 euro per pak. Met 1 pak kun je wel een jaar vooruit.
Low budget voor nu: conservenblikje open knippen, platvouwen (denk om je vingers) en daar kun je prima op solderen. Fotoprint kun je met aceton of thinner van zijn fotolaag ontdoen.

Is er al een datum bekend, want het dreigt weer weg te zakken en dat is zonde, zeker gezien het feit dat Eat dan al 2x voor niets al wat geregeld heeft en het lijkt me weer harstikke gezellig. Henry kan nijntje meenemen. Hij past in een hoge hoed dus ook in een marshall flightcase, Ik kan Roeland meenemen die het er zelfs voor over heeft om tegen zijn principes in met een benzineverslindende V8 mee te rijden, hulde hiervoor :-)

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (31%)]

Fred,
Ik denk dat het voor de meesten allemaal wat te snel ging.
Ik heb het project voor de directie hier, even in de ijskast gezet. Misschien later in het jaar, dat de behoefte aan een meeting weer wat toeneemt. Zoals eerder gezegd, het bedrijfspand is het hele jaar op zaterdag beschikbaar.
(behalve met Sinterklaas ...)

Ik kan bijna elke zaterdag of zondag. Mischien wordt het maar een heel klein groepje mensen die komen. Maar dat is toch niet erg?

Fred en Eat, bij deze al bedankt voor de inzet om iets te regelen.

Ook een idee rbeckers, is tevens een mooie try-out, als dat goed gaat (en waarom niet ...) krijg ik zeker fiat om dat vaker te mogen doen.

@eat
Oké, ik neem aan dat er ook geen feriet in hoeft;)

@rbeckers
Ik heb geen temperatuurmeetapparaat, behalve een thermometer, maar ik koop ze wel en ga wat expirimenteren.

/e Verdorie, de enigste beurs te grunn, is de NAT. dan moet ik een jaar wachten....

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]

Pietdepiet,

voor temperaturmeting kun je o.a. een ntc, lm335, lm35 of een diode gebruiken. Hoeft ook niet zo precies en is een leuke oefening.

Eigen schuld, de laatste keer dat er een missionaris richting jullie is gestuurd hebben jullie hem opgegeten :-)

Ik heb dat antenne fase ding van FET zijn link gemaakt maar hoe weet ik of hij werkt,. Is er een manier om dat te meten met scoop.
Met een antenne eraan werkt hij zo goed dat er stilte overblijft dus er zit iets niet goed denk ik.

wat ik in ieder geval fout heb zijn de potmeters. Die moetem 1 K zijn en ik heb 10K gebruikt voor de antenne ingangen en 2K2 voor de "nuller" Zou dat de oorzaak zijn. Met de dipool eraan en een binnen-spriet als tweede hoor ik wel heel zacht signalen dus ik cancel blijkbaar alles bij gebrek aan qrm of het zit gewoon fout.

Hoe belangrijk is het dat de trafo's precies gelijk zijn. de antennes zijn het namelijk ook niet. Er gaat in principe de KKK (hoogohmig en a-periodisch) en een korte vertical ( zal wel laagohmig zijn) aan.

Fred

Edit: Hij werkt, ik was de eindtrafo vergeten (foutje bedankt) en had de twee antenne trafo's verkeerd om zitten. Ik heb een zender op de am opgezocht, toen de halogeenlamp vast gepakt waardoor ik als antenne fungeer en ik een enorme qrm krijg. Wat spelen met de knopjes en het resultaat was dat de QRM helemaal weg was en de zender weer hoorbaar werd. Welliswaar ietsje zachter maar wel storingsvrij. Ook op 200KHz en 9 MHz lukte het. Hij zat aan de murphy, ik heb nog geen moderne set geprobeerd. De antennes waren de KKK die op de grond tegen de tafel stond te leunen en een oude omroepdoos spriet welke als "sniffer" dienst deed.

Meetmethode: De signaal generator via twee weerstandjes geslitst over de twee antenne ingangen. Dan de scoop op de uitgang. De potmeter in de middenstand en weg is het signaal. Zet je een kanaal iets zachter dan moet je de nuller iets uit het midden zetten en lukt het trucje weer. Eat , ik zou hem vanovond nog bouwen als ik jou was.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (36%)]

Ha, dat is leuk dat het nu al werkt! Dat was snel.
Wel goed dat ik even gewacht heb met antwoorden - de oorzaken van het niet werken zou ik hiervandaan nooit gevonden hebben. :)

Soms kom je storing tegen die je niet kunt nullen. Dat kan komen doordat het "overal vandaan komt", maar soms ligt het gewoon daaraan dat er niet genoeg stoorsignaal van de hulpantenne komt.
Bijvoorbeeld; als je een grote langdraadantenne hebt, en je probeert storing van een straatlantaren weg te draaien, dan is het stoorsignaal van een binnenshuis sprietantenne gewoon te weinig om dat te doen.
Wat dan wel helpt, is gewoon het signaal van de hoofdantenne wat verzwakken.

Daarom zitten er twee potmeters op. Je moet eerst zorgen dat de signalen ongeveer even hard zijn.
Ik ga er nu nog een in een kastje bouwen met SO239 aansluitingen voor mezelf. Dan zet ik de vertical en dipool erop. (als ik wil luisteren natuurlijk, zenden zal niet zo'n goed idee zijn :-) )

Vraagje daarover mbt FET's. In mijn FT101e zit een ingangs FET (nu een BF981 uit mijn hoofd)voor de ontvangst. Deze heb ik pas geleden vervangen maar is nu weer defect. Zou het kunnen zijn dat die sneuvelt door de FTdx400. Ik heb twee antennes, twee tuners en twee antenneschakelaars. Er zitten dus 3 sets via aircell 7 op een commerciele drieweg schakelaar. Daarna een stuk aircom-plus naar de tweede switch waar ik de dipool of vertical kan kiezen. Nu heb ik het vermoeden dat de 400W van de FTdx iets teveel van het goede is voor zo'n switch en ik zo de ingang opblaas van een set die dan tegelijk aanstaat. (dat is meestal de racal maar soms de FT101e en na de laatste keer was hij weer doof terwijl de racal zich er niet veel van aan lijkt te trekken)

Nog een rekenvraagje waar we laatst op NOS een discussie over hadden. We mogen 400W PEP maken. Hoe bereken je dat want het boekje van de FT897 geeft bv 100W aaan. Normaal gesproken betekent dat 100W effectief. Ook een powermeter geeft volgens mij geen PEP aan want mijn daiwa heeft een aparte PEP stand en het vermogen wat hij dan aangeeft is heel anders als bij forward/reverse. Bij de FTdx geeft hij bij tune in de PEP stand 1200W aan, in de SWR stand is dat ongeveer 400W. Maar in het boek van de FTdx staat 520W PEP input wat dus weer een andere grootheid is.
PEP gaat bij P=U2/R volgens mij uit van het Piek-piek voltage en dat scheelt behoorlijk met Ueff.

Fred

Nee, heeft niets met piek-piek te maken.

PEP betekent: Peak Envelope Power.
De Envelope = de omhullende.
Je kijkt dus op de scope waar de envelope het grootst is, en op dat moment wordt het vermogen bepaald.

Simpel gezegd: stel je een signaal voor dat ALTIJD die amplitude heeft. Het vermogen daarvan (het gewone, hoeveel-warmte-komt-er-uit-de-dummyload-per-seconde vermogen) is dan gelijk aan het PEP vermogen van het andere signaal.

Een meter die dat probeert te meten bevat vaak een piek-hold schakeling achter de gelijkrichter.
Dat werkt wel, als alle pieken ongeveer evenhoog zijn. Maar bij sommige ouderwetse sets heeft de eerste piek een veel hoger vermogen, omdat dan de elko's nog lekker vol zijn.
De meter blijft daarop hangen en geeft rustig een kilowatt aan, maar dat geldt dan dus alleen voor de eerste paar milliseconden.

Voor de FT897 is het maximum vermogen 100W, en het PEP vermogen dus ook. Dus terwijl het gemiddelde vermogen bij FM 100W is, is dat bij SSB veel minder; 10 of 20W of zo.

OK, nu snap ik het beter. Ze kijken dus wel waar de piek het hoogste is maar werken verder wel gewoon met effectief vermogen. Dat heb ik al zo vaak nagevraagd maar niemand wist hoe het zat. Ik werd op het verkeerde been gezet door het feit dat ze dus kijken op het punt waar het Vpp van de omhullende het hoogste is. Dat van die meter klinkt ook logisch aangezien ik alleen oude sets voor die meter heb staan.

Weet je toevallig ook nog of die FET's misschien sneuvelen door de FTdx. En wat ik er tegen kan doen (zonder QRP te gaan natuurlijk)

Fred

Fet's kun je beveiligen met diodes. Maar dat verandert het signaalgedrag van de ontvanger een beetje.

Ik zal het schema van de FT101E eens bekijken.

Op 24 april 2008 17:15:16 schreef fred101:
Eat , ik zou hem vanovond nog bouwen als ik jou was.

Fred

Eerst een breedband versterker testen ...
Ik heb nog een BN43XXX liggen, zou moeten werken op 50MHz.

Eat, dat is een goed plan eerst de QRM flink versterken anders hoor je het niet, shit doe ik het weer :-). Ik ben wel heel erg benieuwd hoe het bij jou werkt. Het ding zit in een uurtje in elkaar. De kernen wikkelen is het meeste werk. Denk dat 4C65 ringkernen met aftakkingen met een draaischakelaar en meerdere C's via tweede schakeldek een betere optie is. Mijn varkensneuzen laten boven de 2MHz al een stuk minder signaal door.

Ik ben ook bezig met een antenne versterker. Ik zat te denken om een E83F te gebruiken op 24V in een zelfde soort idee als de eerste trap van de hydrodyne. Deze dan tussen unit en ontvanger in. Maar een andere optie is om er twee te maken, een per antenne en daarna te cancelen. Dat zou voor de MG met een ECC81 moeten kunnen en dan per helft een antenne maar ik denk dat een pentode stiller is en die kun je op G2 regelen wat weer eleganter is en er loopt niet veel stroom door de potmeter. Daarnaast is het wel in stijl om de KKK gemaakt van hardhout aan een mooi kastje te schroeven van hout met koperen top-plaat met ouderwetse knoppen en dan twee pentodes er op.

Fred

4C65 Heb ik ook nog, doen het zeker nog op 50MHz.

En pas maar op met die grapjes ... Op een kwade ochtend wordt je wakker, je huis midden in een nieuwe (Vinex achtige) woonwijk. Je lacht want je denkt dat je droomt.
Tot je de Racal aanzet ...

;)

Goh, ik wist niet dat jij een racal hebt, is dat lang geleden gebeurd ;-) >:-)

Ik heb nog een probleempje in mijn FR4-U frequentie meter gevonden. Dat ding gaf nagenoeg geen output, absoluut niet stabiel en de meter sloeg niet uit waneer ik een signaal er invoer. Na de nodige metingen 2 buisjes vervangen die onder de 50% zaten. De output en stabiliteit is er nu wel weer maar de meter nog steeds niet. Daar zit iets ergs raars. De meter slaat negatief uit. Die meter zit aan de Kathode boven de kathode weerstand. (niet in serie maar de min zit daar aan. De andere zijde gaat ergens heen waar ik nog niet van weet waar. De buis heeft verder een neonlampje in het anode circuit. Dat lampje hoort te branden zolang hij niet zero beat staat en dan uit te gaan doordat er een signaal op het grid komt. De meter hoort uit te slaan en dan bij zerobeat gaat hij naar nul terug.

Dat neonlampje knippert aan en uit, zou het kunnen dat dat half kapot is en de rest veroorzaakt. Er staat genoeg spanning op. Ik snap alleen niet hoe die meter negatief kan uitslaan.

Fred

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (86%)]