Er is plaats voorzien voor zowel vierkante kristal-oscillators als rechthoekige. Vandaar het ongebruikte eilandje (in feite 2 stuks, maar dat deel is weggeknipt voor de foto).
@TJ: Ruis? Liever niet...
Dit topic is gesloten
Er is plaats voorzien voor zowel vierkante kristal-oscillators als rechthoekige. Vandaar het ongebruikte eilandje (in feite 2 stuks, maar dat deel is weggeknipt voor de foto).
@TJ: Ruis? Liever niet...
Nee, liever ook niet
Wat kun je er dan mee regelen?
Digitaal: de frequentie.
Analoog: de amplitude.
Mijn allereerste printje dat ik (geheel) zelf heb gemaakt.
Een wisp648 kloon die iets aangepast is, enkel-laags, een gelijkrichter, ...:
Bovenkant:
Kwam er bij het in elkaar zetten achter dat ik de gaatjes voor de weerstanden te dicht bij elkaar had staan...
Onderkant:
Na een tijdje zag ik ineens een niet verbonden pin, maar even een draadje gebruikt.
Maar hij deed het nog niet, dus heb bij het testen/meten bijna de helft weer uit het bordje gesoldeerd. Bleek een kleine kortsluiting. Had 2 dingen net iets te dicht op elkaar staan, op het scherm ging het net, in de estbak niet.
Heb al een 16F648A succesvol geprogrammeerd met de wisp firmware, gewoon om te testen.
Op naar mn volgende project!
Moderator
Hallo, de eerste zelfgemaakte print, zo slecht is het toch niet? Die weerstanden staan er inderdaad wel een beetje...eeehh..onconventioneel in.
Golden Member
die weerstandjes zijn prachtig: als het niet kan zoals het moet moet het maar zoals het kan
bovendien kunnen ze zo hun warmte beter kwijt (niet dat ze warm worden)
Ik plaats mijn componenten ook altijd creatief op mijn printjes
Konden de pootjes niet omgebogen worden? zodat de weerstand zelf wel horizontal ligt?
Moderator
Op 24 april 2008 20:28:43 schreef pros:
Nooit gedacht dat het zover zou komen, maar ik zie geen andere uitweg.Voor een projectje --een digitaal gestuurde sinusgenerator-- heb ik een DDS nodig. Dat zou geen probleem zijn, moesten ze die dingen niet in zulke minuscule verpakking stoppen (nog even, en je kan enkel nog de naakte chip kopen). Ik zag er vreselijk tegen op, maar achteraf is het nog goed meegevallen:
Join the club.
Normale bout, SMD op twee hoekjes vastzetten, beide kanten in de tin zetten en het overtollige weghalen met desoldeerlint.
Het is vaak nogal lastig je boor precies uit te lijnen op de pads van je printje, zeker bij kleine gaten van 0,5mm met weinig pad eromheen (zoals via's). Daarom eergisteren de volgende experimentele opstelling gemaakt met een webcam onder een boormachine zodat je goed kunt zien waar je je gaatjes zit te boren.
Je koopt de goedkoopste webcam die je kunt vinden (€ 7,49, dynabyte):
Die ziet er dan zo uit:
Je sloopt alle overbodige troep eraf. stelt de focus in op "macro stand" en haalt dan de plastic voorkant die op de lens zit eraf, vervolgens het ding wrappen in huishoudfolie (tegen het stof):
Vastplakken op een ondergrond (plakplastic is hier handig voor):
Paar kartonnetjes (of iets anders) eromheen:
Je boormachine erboven op zetten:
Vervolgens even snel een flash filmpje gemaakt met het webcambeeld en een versleepbaar rood kruis voor de uitlijning. Simpel en effectief. De webcam ziet dan zoiets:
Blaadje papier strak onder de boor leggen en goed vasthouden:
Boor even door het papier laten gaan:
En de marker in het midden van het gat zetten:
Printje eronder en je pad uitlijnen op de plus:
En boren maar!
Bovenstaand gat is heel goed gelukt maar dat waren ze niet allemaal. Probleem is nu voornamelijk nog dat de boor gaat wandelen op het karton door de trillingen, dat moet dus allemaal wat beter vast gezet worden anders heb je er nog niets aan. Ik had nog geen tijd verbeteringen te testen maar het leek me leuk het idee hier alvast te delen
Moderator
Madwizzard, wat een toverwerk weer net als al je andere projecten, altijd tof om te zien (en een leuk verhaaltje!:7)
Das relax verzonnen
Dacht eerst dat dat kruisje met de camera te maken had dat hij al dingen zag:P
Helaas heb je er wel een pc bij nodig.
Een camera'tje met av uitgang en een tft schermpje van 2.5 inch zou ook kunnen
Op 28 april 2008 19:03:12 schreef Henry S.:
[...]
Join the club.Normale bout, SMD op twee hoekjes vastzetten, beide kanten in de tin zetten en het overtollige weghalen met desoldeerlint.
Dit heb ik ook wel gezien bij het fixen van LCD tv's. Alleen nam het wel vrezelijk veel tijd in beslag. Litse is echt geweldig spul.
XY tafel eraan hangen, software schrijven die gaten zoekt, en je hebt een automatische boormachine
Op 28 april 2008 19:03:12 schreef Henry S.:
Join the club.
Ook met een sinusgenerator bezig?
Knap ding, trouwens. Die XR2206 vliegt binnenkort de deur uit...
@madwizard: hoe kom je er in 's Wodansnaam op? Het lijkt me in ieder geval iets, dat het uitwerken waard is. Ik zit hier al te prossen met "normale" eilandjes en een boor van 0.8mm.
Op 28 april 2008 19:03:12 schreef Henry S.:
[...]
Join the club.Normale bout, SMD op twee hoekjes vastzetten, beide kanten in de tin zetten en het overtollige weghalen met desoldeerlint.
Zelf gebruik ik het liefst een dun puntje (Weller LT-1S) en 0,4mm dun soldeertin voor SMD werkzaamheden:
Op zelf geëtste PCB's krijg je anders zo'n smeerboel van flux en tinresten...
@ madwizard: Mooi project! Als je de boor stabiel weet te krijgen heb je een erg handig stuk gereedschap gebouwd!
Moderator
Op 28 april 2008 19:37:02 schreef pros:
Ook met een sinusgenerator bezig?
Dat was eind 2005, DRM ontvanger, aangestuurd via RS232
Knap ding, trouwens. Die XR2206 vliegt binnenkort de deur uit...
Idd heel leuk, heb er nog eentje van liggen. Maar ben ook nog bezig met een MAX038 (printlayout).
@Buzz: Idd zonder soldeermasker geen pretje.
@buzz mooie smd elco, zo kan het natuurlijk ook
Op 28 april 2008 19:38:42 schreef Buzz:
Zelf gebruik ik het liefst een dun puntje (Weller LT-1S) en 0,4mm dun soldeertin voor SMD werkzaamheden
Dat zie ik mezelf toch niet doen met een TSSOP-dingetje, hoor...
Madwizard: Leuk, is hier ook eens het proberen waard. Welke softwaree gebruik jij voor dat kruisje? en om het te bekijken?
Op 28 april 2008 19:53:25 schreef WilToyo:
@buzz mooie smd elco, zo kan het natuurlijk ook
Mja... De print moet ergens vlak tegenaan komen dus kon ik ze niet thru-hole monteren, dit leek me de netste oplossing.
Op 28 april 2008 19:53:28 schreef pros:
[...]
Dat zie ik mezelf toch niet doen met een TSSOP-dingetje, hoor...
Tja, het blijft priegelen... Dit was een Wide-SO, da's best aardig te doen. En als het inderdaad te klein wordt, dan maar een smeerboel op de print door de litze-methode!
Op 28 april 2008 19:03:12 schreef Henry S.:[...]Normale bout, SMD op twee hoekjes vastzetten, beide kanten in de tin zetten en het overtollige weghalen met desoldeerlint.
Zelf gebruik ik een wat plattere punt. 1 of 2 pootjes vastzetten (1 pootje plus vastdrukken met pincet werkt ook goed genoeg). 1 rij pootjes fluxen. Klein beetje tin op de soldeerpunt en dan langzaam langs de pootjes trekken. Je krijgt dan bijna geen tinbruggen meer (na wat oefenen) en litze is dus nagenoeg niet meer nodig. Solderingen blijven dan ook beter dan met litze gebruik.
Je leert het op deze manier ook bij de Piek training (volgens IPC-7711 en IPC-7721 industriestandaarden). Op ons werk doen we het zo maar dan gebruiken we de holle soldeerpunten van Weller. Dan wordt het nog makkelijker. Maar die heb ik thuis niet en het viel me op dat het met een kleine beitelpunt net zo gemakkelijk gaat.
Oftewel de zogenaamde sleeptechniek.
Hier enkele voorbeelden:
Soldering Surface Mount Gull Wing Components, Continuous Flow Method
Soldering Surface Mount J Lead Components Continuous Flow Method
Je ziet mooi hoe er gesleept wordt. Bij de J-lead zie je ook mooi hoe je de tin meesleept over de pinnen zodat bruggen vermeden worden. Je moet dus ook niet te snel slepen omdat de tin dan niet meegaat en meteen stolt.
Verder zie je dat de stand van de soldeerpunt verschilt bij verschillende types behuizingen. Dus speel er thuis eens mee en bepaal zelf wat het beste werkt bij welke smd.
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op maandag 28 april 2008 21:05:01 (29%)
Op 28 april 2008 19:08:06 schreef madwizard:
Het is vaak nogal lastig je boor precies uit te lijnen op de pads van je printje, zeker bij kleine gaten van 0,5mm met weinig pad eromheen (zoals via's). <knip>
Ik heb ook een boor probleem (kan geen diepte zien) maar zat te denken aan een laserpointer. Een puntje maken waar de boor komt, alleen lukt het mij (nu) niet om een mooie dot te maken. Het nadeel van de camera is denk ik wel de snelheid waarmee je kan boren. Of kan je hiermee, gat na gat snel boren?
Ik denk dat de camera sneller kan volgen dan nodig. Maar je moet het camera-beeld wel spiegelen, wil je niet hopeloos in de war geraken.
Of ben ik sowieso al in de war?
Dit topic is gesloten