Show your projects! Part 8.

Dit topic is gesloten


Er is plaats voorzien voor zowel vierkante kristal-oscillators als rechthoekige. Vandaar het ongebruikte eilandje (in feite 2 stuks, maar dat deel is weggeknipt voor de foto).

@TJ: Ruis? Liever niet... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nee, liever ook niet ;)
Wat kun je er dan mee regelen?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Digitaal: de frequentie.
Analoog: de amplitude.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Mijn allereerste printje dat ik (geheel) zelf heb gemaakt.
Een wisp648 kloon die iets aangepast is, enkel-laags, een gelijkrichter, ...:

Bovenkant:
Kwam er bij het in elkaar zetten achter dat ik de gaatjes voor de weerstanden te dicht bij elkaar had staan...
http://img519.imageshack.us/img519/1227/boventt3.th.jpg

Onderkant:
Na een tijdje zag ik ineens een niet verbonden pin, maar even een draadje gebruikt.
Maar hij deed het nog niet, dus heb bij het testen/meten bijna de helft weer uit het bordje gesoldeerd. Bleek een kleine kortsluiting. Had 2 dingen net iets te dicht op elkaar staan, op het scherm ging het net, in de estbak niet.
http://img159.imageshack.us/img159/1239/ondered4.th.jpg

Heb al een 16F648A succesvol geprogrammeerd met de wisp firmware, gewoon om te testen.
Op naar mn volgende project!

Ik vind uw weerstandjes maar slordig geplaatst :p

GJ_

Moderator

Hallo, de eerste zelfgemaakte print, zo slecht is het toch niet? Die weerstanden staan er inderdaad wel een beetje...eeehh..onconventioneel in.

die weerstandjes zijn prachtig: als het niet kan zoals het moet moet het maar zoals het kan ;)

bovendien kunnen ze zo hun warmte beter kwijt (niet dat ze warm worden)

Ik plaats mijn componenten ook altijd creatief op mijn printjes ;)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Konden de pootjes niet omgebogen worden? zodat de weerstand zelf wel horizontal ligt?

Henry S.

Moderator

Op 24 april 2008 20:28:43 schreef pros:
Nooit gedacht dat het zover zou komen, maar ik zie geen andere uitweg.

Voor een projectje --een digitaal gestuurde sinusgenerator-- heb ik een DDS nodig. Dat zou geen probleem zijn, moesten ze die dingen niet in zulke minuscule verpakking stoppen (nog even, en je kan enkel nog de naakte chip kopen). Ik zag er vreselijk tegen op, maar achteraf is het nog goed meegevallen:

Join the club. :P

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/dds2.jpg

Normale bout, SMD op twee hoekjes vastzetten, beide kanten in de tin zetten en het overtollige weghalen met desoldeerlint.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het is vaak nogal lastig je boor precies uit te lijnen op de pads van je printje, zeker bij kleine gaten van 0,5mm met weinig pad eromheen (zoals via's). Daarom eergisteren de volgende experimentele opstelling gemaakt met een webcam onder een boormachine zodat je goed kunt zien waar je je gaatjes zit te boren.

Je koopt de goedkoopste webcam die je kunt vinden (€ 7,49, dynabyte):
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/cam.jpg

Die ziet er dan zo uit:
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/cam2.jpg

Je sloopt alle overbodige troep eraf. stelt de focus in op "macro stand" en haalt dan de plastic voorkant die op de lens zit eraf, vervolgens het ding wrappen in huishoudfolie (tegen het stof):
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/plastic.jpg

Vastplakken op een ondergrond (plakplastic is hier handig voor):
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/taped.jpg

Paar kartonnetjes (of iets anders) eromheen:
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/inplace.jpg

Je boormachine erboven op zetten:
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/machine.jpg

Vervolgens even snel een flash filmpje gemaakt met het webcambeeld en een versleepbaar rood kruis voor de uitlijning. Simpel en effectief. De webcam ziet dan zoiets:
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/drill.jpg

Blaadje papier strak onder de boor leggen en goed vasthouden:
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/paper.jpg

Boor even door het papier laten gaan:
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/hole.jpg

En de marker in het midden van het gat zetten:
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/marked.jpg

Printje eronder en je pad uitlijnen op de plus:
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/align.jpg

En boren maar!
http://www.madwizard.org/images/content/el/drillcam/drilled.jpg

Bovenstaand gat is heel goed gelukt maar dat waren ze niet allemaal. Probleem is nu voornamelijk nog dat de boor gaat wandelen op het karton door de trillingen, dat moet dus allemaal wat beter vast gezet worden anders heb je er nog niets aan. Ik had nog geen tijd verbeteringen te testen maar het leek me leuk het idee hier alvast te delen :)

Madwizzard, wat een toverwerk weer net als al je andere projecten, altijd tof om te zien :9~ (en een leuk verhaaltje!:7)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Das relax verzonnen :)
Dacht eerst dat dat kruisje met de camera te maken had dat hij al dingen zag:P

Helaas heb je er wel een pc bij nodig.

Een camera'tje met av uitgang en een tft schermpje van 2.5 inch zou ook kunnen ;)

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Op 28 april 2008 19:03:12 schreef Henry S.:
[...]
Join the club. :P

[afbeelding]

Normale bout, SMD op twee hoekjes vastzetten, beide kanten in de tin zetten en het overtollige weghalen met desoldeerlint.

Dit heb ik ook wel gezien bij het fixen van LCD tv's. Alleen nam het wel vrezelijk veel tijd in beslag. Litse is echt geweldig spul.

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

XY tafel eraan hangen, software schrijven die gaten zoekt, en je hebt een automatische boormachine :)

Op 28 april 2008 19:03:12 schreef Henry S.:
Join the club. :P

Ook met een sinusgenerator bezig?

Knap ding, trouwens. Die XR2206 vliegt binnenkort de deur uit...

@madwizard: hoe kom je er in 's Wodansnaam op? Het lijkt me in ieder geval iets, dat het uitwerken waard is. Ik zit hier al te prossen met "normale" eilandjes en een boor van 0.8mm.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 28 april 2008 19:03:12 schreef Henry S.:
[...]
Join the club. :P

[afbeelding]

Normale bout, SMD op twee hoekjes vastzetten, beide kanten in de tin zetten en het overtollige weghalen met desoldeerlint.

Zelf gebruik ik het liefst een dun puntje (Weller LT-1S) en 0,4mm dun soldeertin voor SMD werkzaamheden:

http://img76.imageshack.us/img76/7510/img0964resizedao5.jpg

Op zelf geëtste PCB's krijg je anders zo'n smeerboel van flux en tinresten... ;)

@ madwizard: Mooi project! Als je de boor stabiel weet te krijgen heb je een erg handig stuk gereedschap gebouwd!

Henry S.

Moderator

Op 28 april 2008 19:37:02 schreef pros:
Ook met een sinusgenerator bezig?

Dat was eind 2005, DRM ontvanger, aangestuurd via RS232

Knap ding, trouwens. Die XR2206 vliegt binnenkort de deur uit...

Idd heel leuk, heb er nog eentje van liggen. Maar ben ook nog bezig met een MAX038 (printlayout).

@Buzz: Idd zonder soldeermasker geen pretje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@buzz mooie smd elco, zo kan het natuurlijk ook

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 28 april 2008 19:38:42 schreef Buzz:
Zelf gebruik ik het liefst een dun puntje (Weller LT-1S) en 0,4mm dun soldeertin voor SMD werkzaamheden

Dat zie ik mezelf toch niet doen met een TSSOP-dingetje, hoor...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Madwizard: Leuk, is hier ook eens het proberen waard. Welke softwaree gebruik jij voor dat kruisje? en om het te bekijken?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 28 april 2008 19:53:25 schreef WilToyo:
@buzz mooie smd elco, zo kan het natuurlijk ook

Mja... De print moet ergens vlak tegenaan komen dus kon ik ze niet thru-hole monteren, dit leek me de netste oplossing.

Op 28 april 2008 19:53:28 schreef pros:
[...]
Dat zie ik mezelf toch niet doen met een TSSOP-dingetje, hoor...

Tja, het blijft priegelen... Dit was een Wide-SO, da's best aardig te doen. En als het inderdaad te klein wordt, dan maar een smeerboel op de print door de litze-methode! ;)

Op 28 april 2008 19:03:12 schreef Henry S.:[...]Normale bout, SMD op twee hoekjes vastzetten, beide kanten in de tin zetten en het overtollige weghalen met desoldeerlint.

Zelf gebruik ik een wat plattere punt. 1 of 2 pootjes vastzetten (1 pootje plus vastdrukken met pincet werkt ook goed genoeg). 1 rij pootjes fluxen. Klein beetje tin op de soldeerpunt en dan langzaam langs de pootjes trekken. Je krijgt dan bijna geen tinbruggen meer (na wat oefenen) en litze is dus nagenoeg niet meer nodig. Solderingen blijven dan ook beter dan met litze gebruik.

Je leert het op deze manier ook bij de Piek training (volgens IPC-7711 en IPC-7721 industriestandaarden). Op ons werk doen we het zo maar dan gebruiken we de holle soldeerpunten van Weller. Dan wordt het nog makkelijker. Maar die heb ik thuis niet en het viel me op dat het met een kleine beitelpunt net zo gemakkelijk gaat.

Oftewel de zogenaamde sleeptechniek.
Hier enkele voorbeelden:
Soldering Surface Mount Gull Wing Components, Continuous Flow Method
Soldering Surface Mount J Lead Components Continuous Flow Method
Je ziet mooi hoe er gesleept wordt. Bij de J-lead zie je ook mooi hoe je de tin meesleept over de pinnen zodat bruggen vermeden worden. Je moet dus ook niet te snel slepen omdat de tin dan niet meegaat en meteen stolt.
Verder zie je dat de stand van de soldeerpunt verschilt bij verschillende types behuizingen. Dus speel er thuis eens mee en bepaal zelf wat het beste werkt bij welke smd.

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op 28 april 2008 21:05:01 (29%)]

Op 28 april 2008 19:08:06 schreef madwizard:
Het is vaak nogal lastig je boor precies uit te lijnen op de pads van je printje, zeker bij kleine gaten van 0,5mm met weinig pad eromheen (zoals via's). <knip>

Ik heb ook een boor probleem (kan geen diepte zien) maar zat te denken aan een laserpointer. Een puntje maken waar de boor komt, alleen lukt het mij (nu) niet om een mooie dot te maken. Het nadeel van de camera is denk ik wel de snelheid waarmee je kan boren. Of kan je hiermee, gat na gat snel boren?

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Ik denk dat de camera sneller kan volgen dan nodig. Maar je moet het camera-beeld wel spiegelen, wil je niet hopeloos in de war geraken.
Of ben ik sowieso al in de war? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten