2 prob's.

Eerste is een bmw5 waar ik een trekhaak op moet aansluiten.
Als je de aanhangwagen gewoon aansluit krijg je foutmeldingen ivm je lichten.
Je kan een moduletje bestellen om dit probleem op te lossen maar dat is ontichlijk duur.
ik denk dat het stroomverbruik gemeten word en de kring al dan niet gesloten is. Ik zou dit willen omzeilen door transistors of relais(liever niet) te gebruiken.
Ik zou de originele signalen de transistors laten schakelen en zo de voeding voor de lampen van de aanhangwagen sturen.
Weet er iemand welke componenten voor deze toepassing bruikbaar zijn.
Bestaan er transistors of iets dergelijk die je rechtstreeks kan aansturen met 12Vdc, en die tot 4A kunnen schakelen?

Tweede is een standlicht van een mini. Dit is nu een gloeilampje van 4watt op 12Vdc. Ik heb dit vervangen door 5 witte ledjes. Ook hier gaat de foutmelding branden op het dashboard. Hoe kan ik het tekort aan stroomverbruik opvangen? Ik dacht aan een vermogenweerstand of zoiets.
enig idee iemand?

alvast bedankt.

Bij de aanhangwagen aansluitingen van BMW heb ik zelf gemerkt dat er blijkbaar wordt gecontroleerd op een minimumbelasting en indien mogelijk wordt ook de belasting van links met deze van rechts vergeleken... dus bijv bij de standlichten moet je er altijd voor zorgen dat je op het linkse signaal evenveel belasting schakelt als op het rechtse.

a ja is da zo? dus meer lampen bijschakelen is in princype geen probleem dan, zolang je rekening houdt met linkse en rechtse belasting die gelijk moeten zijn?

In auto's met CAN-bus is t niet alleen minimum belasting maar ook maximum. Als de belasting teveel wordt schakelt je power-module in je auto af. Zelf maak ik mn trekhaakverlichting door een relais parallel aan de bestaande verlichting te hangen. Waarom wil je geen relais toepassen ?.

prijs, geluid, afmeting, stroomverbruik.

Denk dat een transistor niet veel goedkoper is met benodigde randcomponenten, afmeting is inderdaad niet klein, stroomverbruik valt wel mee denk ik die paar mA van de spoel, en geluid, is dat erg als t achter onder je auto hangt ?. De draadbomen die je koopt hebben vaak ook relais die met de draadboom weg-ge-tie-rapt worden. Mocht er iemand een goed transistor alternatief weten houd ik me ook aanbevolen.

Ik dacht aan een vermogenweerstand of zoiets.
enig idee iemand?

Zo wordt t inderdaad vaak gedaan. Waaruit blijkt dat je t eigenlijk alleen voor de "mooi" of levensduur moet doen. Energieverbruik blijft namelijk t zelfde als je wat je bespaart aan stroom vervolgens weg moet gaan stoken in een weerstand. Wordt ook vaak met Xenon verlichting gedaan om de boordcomputer voor de gek te houden met de goedkopere setjes.

hoe bereken je de benodigde waarde de van zo'n belastingsweerstand? P=UxI ??
of is dit net wat te simpel bedacht?

Is niet te simpel gedacht. U is ca. 12 Volt, P is het vermogen wat je "extra" moet wegwerken, dus het vermogen van de "oude" gloeilamp minus het vermogen van de LED lamp.

Hedendaags stelt dat probleem zich bijna altijd.Bij de meeste merken zijn die kabelbomen met relais te bestellen. De kwaliteit is bedenkelijk en schandalig duur. Ik maakte er al zo'n 50tal. Altijd met relais op een smalle printstrook welke ik verpak met een krimpkous en mooi dichtkit.De velleman 10A relais zijn niet zo duur en doen het hier al jaren probleemloos. Het probleem met transistoren is dat je ze moet afzekeren met snelle glaszekeringen. Bij een kortsluiting bestaat de kans dat de voedingsspanning terugvloeid naar het dachbord als de tor doorslaat. Doos eraan.

Het probleem met transistoren....

Daarom ga ik ook maar voor relais. Welk type gebruik jij precies van Velleman ?

Op 30 april 2008 19:23:50 schreef den baastaand:
Je kan een moduletje bestellen om dit probleem op te lossen maar dat is ontichlijk duur.

Wat noem jij duur? Ik vind een bmw 5 ook "ontichlijk duur" :o

Je zou trouwens eerst de reden moeten vinden waarom die in beveiliging treed, daarna kan je die omzeilen (eigenlijk nooit een goed idee). Misschien kan je beter eens kijken op een auto forum waar er mensen zijn die dit soort zaken al eerder zijn tegengekomen.

Ik vind mensen die een bmw 5 kunnen kopen maar dan klagen dat de onderdelen te duur zijn nogal vreemde kerels. Je moet je trouwens eens afvragen wat het zou kunnen kosten als je iets verkeerd doet en daardoor je auto de garage in moet. Ik kan nergens je kennis van elo uit afleiden dus als je een krak bent, mijn excuses.

als het goed is krijg je een foutmelding dat er eenlampje defect is.....
in de baurdcomputer bevinden zich gegevens over het minimum en het maximum stroomverbruik van een lampje, dit wordt gebruikt voor de signalering voor defecte lampjes en zo.

ps. hoe duurder de auto hoe meer rotzooi er op zit.

Ik vind mensen die een bmw 5 kunnen kopen maar dan klagen dat de onderdelen te duur zijn nogal vreemde kerels.

Ik heb dan wel geen BMW maar vind in mijn geval 1100 Euro voor een trekhaak (die zonder bedrading 350 Euro kost bij Brink) voorzichtig gezegd "wat uit verhouding". Dat was mijn motivatie, maar ik zal verder dit topic niet kapen.

Tja, als je een bmw koopt weet je op voorhand dat alles duurder is, ik betaal op mijn focus ook veel minder aan onderhoud als iemand anders op een bmw. Duurdere auto, duurdere onderdelen. Maarja, daar gaat dit topic niet over. De TS had een probleem ...

[Bericht gewijzigd door kluyze op (14%)]

Kluyze, effe duidelijk maken.
Ik rijdt met een opel zafira van 7 jaar oud ZONDER trekhaak.
Ik heb deze info nodig omdat ik aan auto's werk, en elke euro die ik zo kan uitsparen is er een voor mijn zak.
Ik zei ook dat er hier krakken(bedoeld als compliment) op zitten. Ikzelf weet wel iets van elektronica maar behoor helemaal niet tot die "krakken".
Ik ben nu net een beetje geboeid aan het raken en hoop van de mensen die hier opt forum zitten wat op te steken, is dat dan zo verkeerd??
Ik zal maar als conclusie trekken dat jij een member bent met een iet wat bekrompen wereld en een pak vooroordelen!

ps: ik stel deze vragen hier omdat ik op de autoforums enkel al simplistische antwoorden kreeg zoals, hang er een lamje bij aan in de motorkap.
Sorry voor de anderen maar ik vond het gepast om kluyze effe de waarheid te zeggen.

grtz

ps: ik stel deze vragen hier omdat ik op de autoforums enkel al simplistische antwoorden kreeg zoals, hang er een lamje bij aan in de motorkap.

Zo simplistisch is dat antwoord niet... Effect is hetzelfde als een weerstand. Alleen ziet het er anders uit...

ja das waar, maar dan hangt er ergens een lampje te branden in de motorkap en da vindt ik maar amateurischtisch. Ik ben ook bang als dit stuk gaat da ik veel keer een lampke moet solderen. En ik DENK dat ook heter wordt dan een weerstand. dan moet je nog zien waar je dit hangt. Ik vind het niet zo ideaal allesinds.

Ik weet niet hoe groot je je weerstandswaarde nodig hebt maar bij onder andere Baco hebben ze van die mooie weerstanden die je eventueel op t chassis kunt schroeven :
http://www.baco-army-goods.nl/product_1149.html

Hmz... vermogen blijft vermogen. Dus die lamp wordt *exact* zo heet als die weerstand. Weerstand heeft allicht wat meer mogelijkheden tot estetisch verantwoord koelen...

Snap je punt wel hoor, maar het idee op zich is niet zo verkeerd.

Overigens zou ik voor die trekhaak ergens een dikke constante + zoeken en voor elk lampje een drivertje van een hoerentorretje met een dikke FET erachter pakken. Schakelsnelheid niet van belang zeg maar...

pak gewoon de CAN bus signalen... CAN interface eraan: z doet BMW dat zelf ook..

zit je gewon helemaal zoals eht origineel ook hoort.

Op 1 mei 2008 09:14:22 schreef Marco69:
Hmz... vermogen blijft vermogen. Dus die lamp wordt *exact* zo heet als die weerstand.

Sterker nog, de lamp wordt zelfs nog wat minder heet, omdat er een deel van het vermogen in de vorm van licht wordt weggestraald.

Op 30 april 2008 22:38:22 schreef kluyze:
[...]Wat noem jij duur? Ik vind een bmw 5 ook "ontichlijk duur" :o

En een Peugeot 407 ook. Ik bedoel, waar gaat dit over? Ken jij de prijzen van BMW 5-series? 520i uit 1998, of misschien gaat het wel om een modelletje uit 1995 voor €1950

Ik vind mensen die een bmw 5 kunnen kopen maar dan klagen dat de onderdelen te duur zijn nogal vreemde kerels.

Ik vind mensen die maar wat roepen zonder onderbouwing nogal vreemde kerels. Ik voel me nogal aangesproken (merk je het? :p), ondanks dat ik een 3-serie heb en geen 5. Als het je passie is om in zo'n ding te rijden kun je toch nog wel proberen om kosten te beperken??

Overigens zijn onderdelen voor BMW over het algemeen 'goedkoop' als je het vergelijkt met andere merken. Alleen de arbeid bij de BMW-dealer is buiten-proportioneel. Daar kom ik dan ook niet :)

Op 1 mei 2008 10:12:11 schreef Jochem_S:
[...]Sterker nog, de lamp wordt zelfs nog wat minder heet, omdat er een deel van het vermogen in de vorm van licht wordt weggestraald.

Dan ben ik er vaan even vanuit gegaan dat eea. in een housing komt te zitten om een amateuristisch uiterlijk te voorkomen...

En een Peugeot 407 ook. Ik bedoel, waar gaat dit over? Ken jij de prijzen van BMW 5-series?

Is ook wel appels met peren vergelijken hoor... een auto met een peugeot ;)

Heej jochem-S jouw turbo revisie had ik mijn complete auto bekant voor...

en die is echt groter als een 3 serie en heeft ook wat meer power als de gemiddelde 3 serie (325 en meer heeft idd meer power)

nadeel is: meer storingen, meer roest. VEEL meer verbruik...

[offtopic]Kijk, en die kapotte turbo was ik dan ook niet blij mee, je maandloon gaat er zo wel HEEL snel doorheen. Maar ik vind dat ik best mag proberen kosten te beperken, ook als ik 'een BMW kan betalen' (het is meer het al dan niet WILLEN betalen). Maar haal maar eens een nieuwe turbo voor jouw Ford en vergelijk dat met een nieuwe turbo voor mijn BMW. Weet jij zo de nieuwprijs van zo'n ding voor jouw wagen?[/offtopic]

Op 1 mei 2008 10:28:29 schreef Marco69:
Is ook wel appels met peren vergelijken hoor... een auto met een peugeot ;)

Whahaha