Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 1 mei 2008 09:14:22 schreef Marco69:
Hmz... vermogen blijft vermogen. Dus die lamp wordt *exact* zo heet als die weerstand.
Sterker nog, de lamp wordt zelfs nog wat minder heet, omdat er een deel van het vermogen in de vorm van licht wordt weggestraald.
Op 30 april 2008 22:38:22 schreef kluyze:
[...]Wat noem jij duur? Ik vind een bmw 5 ook "ontichlijk duur"
En een Peugeot 407 ook. Ik bedoel, waar gaat dit over? Ken jij de prijzen van BMW 5-series? 520i uit 1998, of misschien gaat het wel om een modelletje uit 1995 voor €1950
Ik vind mensen die een bmw 5 kunnen kopen maar dan klagen dat de onderdelen te duur zijn nogal vreemde kerels.
Ik vind mensen die maar wat roepen zonder onderbouwing nogal vreemde kerels. Ik voel me nogal aangesproken (merk je het?
), ondanks dat ik een 3-serie heb en geen 5. Als het je passie is om in zo'n ding te rijden kun je toch nog wel proberen om kosten te beperken??
Overigens zijn onderdelen voor BMW over het algemeen 'goedkoop' als je het vergelijkt met andere merken. Alleen de arbeid bij de BMW-dealer is buiten-proportioneel. Daar kom ik dan ook niet 
Op 1 mei 2008 10:12:11 schreef Jochem_S:
[...]Sterker nog, de lamp wordt zelfs nog wat minder heet, omdat er een deel van het vermogen in de vorm van licht wordt weggestraald.
Dan ben ik er vaan even vanuit gegaan dat eea. in een housing komt te zitten om een amateuristisch uiterlijk te voorkomen...
En een Peugeot 407 ook. Ik bedoel, waar gaat dit over? Ken jij de prijzen van BMW 5-series?
Is ook wel appels met peren vergelijken hoor... een auto met een peugeot 
Heej jochem-S jouw turbo revisie had ik mijn complete auto bekant voor...
en die is echt groter als een 3 serie en heeft ook wat meer power als de gemiddelde 3 serie (325 en meer heeft idd meer power)
nadeel is: meer storingen, meer roest. VEEL meer verbruik...
Jochem
[offtopic]Kijk, en die kapotte turbo was ik dan ook niet blij mee, je maandloon gaat er zo wel HEEL snel doorheen. Maar ik vind dat ik best mag proberen kosten te beperken, ook als ik 'een BMW kan betalen' (het is meer het al dan niet WILLEN betalen). Maar haal maar eens een nieuwe turbo voor jouw Ford en vergelijk dat met een nieuwe turbo voor mijn BMW. Weet jij zo de nieuwprijs van zo'n ding voor jouw wagen?[/offtopic]
Op 1 mei 2008 10:28:29 schreef Marco69:
Is ook wel appels met peren vergelijken hoor... een auto met een peugeot
Whahaha
Ik zie eerlijkgezegd niet eens zo'n probleem met torretjes.
Een rijtje mosfets zenertjes over de gate en je kunt ze vrij hoogohmig aan de bestaande lampjes knopen, geen boordcomputer die daar over zeurt, niks wat stroom terug kan duwen, en bij een goede fet ( lage Rds ) hoef je ze ook niet te koelen.
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Kijk, ik wil hier alleen maar advies geven aan mensen, maar dat wil niet zeggen dat zelfgemaakte oplossingen altijd het beste advies zijn.
Ik zie hier en ook bv op het elektronica gedeelte van GOT veel mensen met weinig tot geen kennis van elektronica een vraag stellen om iets zelf in elkaar te steken. Die mensen zijn er dan van overtuigd dat iets dat zelf iets maken altijd goedkoper is want die 'bedriegers in de winkel' maken er altijd woekerwinsten op (of zoiets...) Ik ga er dan ook altijd van uit dat dit forum puur dient voor de hobby, niet om een voorgekauwde en voorgemaakte oplossing te geven die misschien ook gemakkelijk met google te vinden is of die voor een kleine prijs in de winkel ligt. En met dat in mijn achterhoofd geef ik dan ook mijn advies wat natuurlijk geheel van de TS (of iemand anders) afhangt of hij dat dan ook volgt.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben bv ook een auto liefhebber, ik zou ook graag met een audi A8 mgm, een mooie klassieker als een mustang shelby GT500 of met (een vorig model) BMW rondrijden. Maar dat soort wagens kost nu eenmaal veel geld, en ook als je een BMW uit 1990 koopt, dan nog weet je dat het onderhoud meer gaat kosten als bv mijn focus uit 2002. Sommige dingen/hobby's kosten nu eenmaal geld en het is soms zonde om veel geld of iets moois weg te gooien om ergens een paar €100 uit te sparen. "The juice isn't always worth the squice."
En ik weet waarover ik spreek, een kameraad heeft zo een BMW M5 gehad (Ik weet niet meer van welk jaar, 1990 of zo) waarvan de motor is uitgebrand, waarschijnlijk omdat hij zelf zijn alternator vervangen heeft. Die kerel is nu al ergens aan zijn 3de of 4de M5 toe. Is dan die €500 extra die je voor die trekhaak moet betalen het niet waard?
Het is natuurlijk een mooie hobby, en ik zou trouwens ook willen dat ik wat meer tijd/geld had voor dat soort hobby's. Verder was het trouwens zeker niet de bedoeling om je te beledigen of zo (uit je reactie leid ik af dat je je wel zo voelt) als dat het geval zou zijn, bied ik dan ook mijn excuses aan.
Ik hoop dat zo mijn eerste reactie wat duidelijker is voor iedereen en ik hoop dat hier verder geen woorden aan vuil gemaakt moeten worden. Zo geraakt de TS geen stap verder.
ontopic:
Je zou toch echt de exacte reden van de error moeten achterhalen, is het wel omdat de stroom te fel afwijkt met wat de boordcomputer verwacht? Of is het zoals al gezegd een bus die ergens een vreemd apparaat ziet? Als je het probleem weet dan is er meer kans op een properen oplossing. Het zou ook handig zijn om het juiste model te geven. Ik neem aan dat een BMW uit 1990 wat minder snufjes gebruikt voor dat soort zaken als het nieuwste model.
Jochem
Ok, no prob. En beledigd was ik niet hoor, vond het alleen wat kortzichtig om te suggereren dat iemand met een BMW 5-serie genoeg geld heeft om maar zo wat dure onderdelen te kopen voor een probleem dat wellicht ook met zelfbouw op te lossen is.
als je een BMW uit 1990 koopt, dan nog weet je dat het onderhoud meer gaat kosten als bv mijn focus uit 2002.
Hardnekkig misverstand dus, BMW onderdelen (m.n. onderdelen dus, niet accesoires) zijn relatief goedkoop. Tenzij je bedoelt dat een oude auto meer onderhoud nodig heeft dan een nieuwe, dat klopt natuurlijk, maar is onafhankelijk van het merk.
[Bericht gewijzigd door Jochem op (43%)]
Op 1 mei 2008 14:10:10 schreef Jochem_S:Tenzij je bedoelt dat een oude auto meer onderhoud nodig heeft dan een nieuwe, dat klopt natuurlijk, maar is onafhankelijk van het merk.
Zelfs dat waag ik nog wel eens te betwijfelen... Als ik zie wat er aan al die nieuwe snufjes 'niet wil'... Electrisch bediende ramen, sloten, antenne en meer van die onzin. Doe mij maar gewoon mechanisch. Dat DOET het tenminste gewoon.
Verder heb ik toch sterk het gevoel dat de bedrijfswagens van mijn werkgever (verschillende merken, doch wel allemaal 'jong' veel vaker ongeplanned bij een garage langs moeten dan mijn nagelnieuwe Golf van 20 jaar oud... (nog even afgezien van het feit dat de 'garage' hier de oprit is, maar dat is in deze niet relevant).
[ontopic]
De truc met die electronica is dat het 'proprietary' spul is. Niet ZO makkelijk na te maken, en als je dat wel doet, zit er vast wel een patent in de weg. Eea. zo bedoeld om de marges op te krikken... Vanuit het standpunt van de fabrikant wel te begrijpen (ik verkoop ook niet voor €100 als ik er €500 voor kan krijgen...), maar voor de consument niet leuk.
nog even voor je info jochem: mijn blok is atmosferisch... Heb dus geent urbo, dus kan ook niet verrot. Koppen zijn wel duur en de distri kettingen een ramp.
Even back on topic: een CAN interface is zo te vinden, dan alleen nog de juiste berichten afvangen en O aansturen, klaar is henkie...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (30%)]
Schoot me nog even te binnen.
Tegenwoordig is het in Europa verplicht een werkende achtermistlamp op je aanhanger te hebben (ook onder de 750 Kg). Bovendien moet indien de aanhanger aangesloten zit de achtermistlampen van de auto uitgeschakeld worden. Voor mij nog een reden om voor relais te kiezen.
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Dat is alleen waar als de aanhanger na ik meen 1998 is toegelaten op de Nederlandse weg. Op aanhangers voor die tijd is het niet verplicht!
@Diode.
Dat heb je mis, dat is alleen voor aanhangers met eigen kenteken :
"Alle aanhangers met een toegestane maximum massa van minder dan 750 kg zullen zonder uitzondering moeten worden uitgerust met een mistachterlicht. Ook op zwaardere aanhangers en caravans met eigen kenteken en een registratie van na 31 december 1997 is het mistachterlicht verplicht."
Bovendien maakt dat voor je trekhaakinstallatie niet uit, neem aan dat je m toch universeel wil maken en dat je dr niet alleen zwaardere aanhangers en caravans met eigen kenteken van voor 1998 mee wil trekken.
idd voor zover ik al heb vernomen moet je mistlicht van je auto niet uitvallen bij eenmodel onde de 500kg(750).
Ik ga me volgende week ergens bezighouden met een printje en wat relais aaneen te breien en ga eens testen wat het zegt.
grtz en bedankt allen voor de reacties
Ben dit weekend ook bezig geweest, zal wel een foto van mijn "overkill relais kastje" (bijna iedere lamp een een eigen relais en iedere draad afgezekerd) plaatsen.Vandaag besteed om een dubbele 12 Volt voeding (12Volt continue en een geschakelde) vanaf de accu naar achter te trekken. Moest "even wennen" aan het feit dat de draadboom vanaf de boordcomputer/power unit door de wielkast loopt en bij de deurstijl de auto ingaat :-s
idd voor zover ik al heb vernomen moet je mistlicht van je auto niet uitvallen bij eenmodel onde de 500kg(750).
Ik kan uit de regelgeving niet halen dat de mistlampen van de auto niet uit moeten gaan bij een aanhanger onder de 750 Kg, wel dat t niet hoeft bij een aanhanger >750Kg van voor 1998. Lijkt me ook sterk want dit wordt geschakeld door een contact in de stekerdoos die verbreekt op het moment dat er een stekker van de aanhanger ingestoken wordt.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (36%)]
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
bprosman, je hebt gelijk. Ik heb een tijd terug nagezocht voor onze aanhanger en dat is er één met eigen kenteken, vandaar de verwarring.
Het is waarschijnlijk een relais bijplaatsen (eenvoudigste) of de CAN bus uitlezen.
Ik heb weleens over iemands schouder meegekeken bij het analyseren van de CAN bus van een auto en het is kinderlijk eenvoudig om de functies te achterhalen. Als je de berichtjes sorteerd op adres en op een computer laat zien, dan zie je zo welk bitje waarvoor dient als je de lampen aanzet, gas geeft, de rem intrapt, etc, etc.
of de CAN bus uitlezen.
Misschien ga ik dat ook nog wel eens doen, de chips liggen hier gesampled via NXP op de plank en de ELM chipjes zijn ook leuk. Ontbrekende factor is tijd. Over een weekje of zo ga ik mn aanhanger uit de stalling halen voor "groot onderhoud" en dan moet t klaar zijn. "Too many projects too little time".
Simpleman
Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.
Heb zelf een aantal jaren een Jeepje gereden.
Deze had een relais/elektronica box van Bosch tussen de achterlichten en aanhanger.
Toen we de eerste keer een aanhanger achter de auto reden kwam er een fout melding op de boordcomputer. Deze wilde ook niet meer weg toen de aanhanger was ontkoppeld.
Gelukkig viel de auto nog onder garantie. En heeft men de boordcomputer vervangen.
Na het rijden met een aanhanger weer het zelfde probleem.
De laatste en werkende oplossing was dat men de achterlichten heeft geschrapt in de software van de computer.
Wat er niet in zit gaat niet stuk ook zeg maar.
Ik weet helaas niet waar men dit heeft laten doen. Het zal niet veel hebben gekost daar ze er in 10 min. al mee klaar zouden zijn geweest.
Op 4 mei 2008 20:39:38 schreef Nico.c:
[...]Ik heb weleens over iemands schouder meegekeken bij het analyseren van de CAN bus van een auto en het is kinderlijk eenvoudig om de functies te achterhalen. Als je de berichtjes sorteerd op adres en op een computer laat zien, dan zie je zo welk bitje waarvoor dient als je de lampen aanzet, gas geeft, de rem intrapt, etc, etc.
kinderlijk eenvoudig wil ik nog neit zeggen. Het is een behoorlijke shitload aan data die je krijgt en daar moet je dan NEt even de jusite uit zien te filteren........
ik heb dit gedaan bij mijn eerste baan. Nu doe ik het af en toe nog weleens... 't is niet zo eenvoudig als het lijkt....
Als je de berichten met hetzelfde adres steeds op dezelfde regel zet, dan zie je alle veranderingen vrij makkelijk (in ieder geval bij een VW). Als je eenmaal weet naar welke bitjes je moet kijken, dan kun je dit vrij makkelijk filteren met een stukje software.
de laatste auto waar ikd e CAN bus bekeek was er een uit de VAG group: nou, ik heb het neit gered in 1 uurtje om 5 parameters die ik wilde weten uitt e filteren
die software klopt wel. die had ik met 2 dagen wel min of meer werkend....
maar het analyseren van een CAN bus moet je echt wel even ervaring mee op doen ten einde geenf outen te maken. Nu is het ene makkelijker uit te lezen als het andere, maar dan toch... een toerental op een TD is erg lastig namelijk zie je ook de turbodruk oplopen.. En de luchtflow oplopen, brandstof verbruik oplopen. vertel mij dan maar eens wat nu het toeren signaal is....
nu we hier toch over canbus bezig zijn. Wa is da eigenlijk. een blokgolf. Zoja wat veranderd er dan steeds aan het signaal voor een andere signalisatie te krijgen. De breedte van één blok of de hoogte... .
Of is canbus iets toaal anders?
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Of is canbus iets toaal anders?
Is eigenlijk iets anders :
http://users.telenet.be/peterna/osp/CAN-bus%20cursus.pdf
Groeten, Bram
Nog even mijn oplossing, een overkill relais kastje , voeding rechtstreeks van de accu (geschakeld via contactslot). Per lamp(groep) een relais en geheel per aansluiting afgezekerd. Tenslotte nog wat LED's VOOR en NA de zekering, en tenslotte automatische afschakeling van de mistlampen van de auto op het moment dat er een aanhanger achter hangt.
Groeten, Bram
[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]