Hallo iedereen,
Ik heb een ecu gekocht van een Audi A4 uit 2005. Ik ben naar de Audi dealer geweest om te vragen of ze het stroomloopschema van de A4 voor me uit wilden printen. Toen ik deze bekeek zag ik dat er 2 voedingsspanningrelaistjes waren; Een voor de motorcomponenten en een voor de Motronic. In deze relailtjes zit een schakelaar en een spoel, en dat spoeltje zorgte dan dat die schakelaar sloot en zo de 12V richting de Motronic stuurt. De motronic heeft 6 groten pinnen (3+&3-), en daar heb ik zoals op het schema staat 12V opgezet. Dat spoeltje van het relais zit ook op de ecu aangesloten (op kleine pinnetjes), maar ik gebruik het relais verder niet omdat ik altijd stroom op mn ecu wil. Maar ik weet dus niet of hij het nu wel of niet doet. Weet iemand of er misschien in de Motronic iets van een smd ledje zit?
Ik hoor graag wat jullie suggesties zijn!
Gr,
Felix
Nee, in een Motronic zit geen LED-je.
De enige manier om te controleren of de ECU werkt is door hem in een geschikte auto te monteren.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
IDD zit er geen led of wat dan ook in de Motronic.
De enigste manier is om Vagcom (www.Ross-tech.com) te verbinden met de ecu en kijken of je contact krijgt, of zoals Hugo zegt testen in een auto.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
heb je de sleutel transponder +sleutels er ook bij?
en weet je hoe je hem activeerd.
en , als je hier komt vragen hoe je kunt zien of deze werkt, vraag ik me af wat je ermee wilt?
zeker zonder de juiste sensoren zal hij weining doen, je kunt kijken of de uitgang voor de brandstofpomp geactiveerd word, +/- 3 sec.
daarna zal er niet veel meer gebeuren, het ding wil eerst een toerental signaal zien, + en waarschijnlijk een BDP bepaling nodig hebben voor dat er leven in de brouwerij komt
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (70%)]
Wij gebruiken hem in de racerij, maar alleen voor sensordata gebruik. Dus we hoeven geen inspuiting werking bijvoorbeeld. Toerental sensor heb ik gemonteerd aan het motorblok maar nog niet op de ecu aangesloten (het is een Audi/VW toerental sensor). Maar zou hij (aangesloten via serial interface op een pc) wel modules moeten vinden mbv de VAGCOM software, alleen doordat hij stroomtoevoer heeft? Of doet hij pas wat als hij bv een toerentalsensor opmerkt?
Gr,
Felix
nee, je moet wel verbinding kunnen makken met de ECU, en eventuele aangesloten module's (let op dat de K en L lijn uit die modules dan ook is aan gesloten)
je moet power hebben op de + 30 aansluiting (accu).
je moet power hebben op de + 15 aansluiting (ign).
soms word er nog een systeem relais geschakeld die de rest van spanning voorziet , en natuurd alle -31 annsluitingen (massa)
Hey shiptronic,
Het is duidelijk dat jij hier veel vanaf weet, en ik niet:P
Ik neem aan dat als de verbinding met de ecu goed is, dat hij sowiezo iets moet vinden op al die adressen die VAGCOM afloopt. Okal zijn er geen sensoren of iets aangesloten.
De ecu heeft een diagnose lijn vanaf 1 pin, dat is een K-line. Een L-line is er niet (aangezien ik 1 pin heb kunnen ontdekken die naar een 16 pins connector -de diagnoseconnector- gaat en dan op pin 7, wat volgens mij de K-line is). Het is ISO9141 als ik het goed heb. Nu even een hele domme vraag; Wat bedoel je met +30,+15 en -31 aansluiting? Anders kan ik wel paar dingen van het stroomloopschema scannen, of beschik je al over het schema?
In iedergeval word je hulp erg op prijs gesteld:)
Gr,
Felix
+30 , konstante voeding , men name voor geheugen
+15 , spanning als de auto op "contact staat" (stand II)
-31 massa, tja daar kan ik verder weinig over uit leggen
(ground)
er zijn trucjes om zo'n ECU vrij te geven zonder sleutelcode's
Kost wat, maar dan werkt dat..
Maar je kunt uiteraard wel e.e.a. testen, maar wat is je doel precies. als je met auto ECU's wilt spelen is een megasquirt of een KMS proberen....
een VAG com hoeft trouwens ok niet al te duur te zijn..
229 dollar is wel eg prijzig voor zo'n ding vind ik.
MAar leg uit wat je wilt en wat je hebt. Dit is nogal vaag zo
We willen de ecu gebruiken om sensordata te kunnen bekijken, paar dingen zoals bv. het toerental. Maar ik zit dus te stuntelen met de stroomtoevoer, op welke plekke moet hij stroom hebben zodat hij een teken van leven geeft via de VAGCOM aansluiting. Dus ik begrijp van shiptronic dat hij 2 soorten spanning nodig heeft. Constante, ik denk dat dat die grote pinnen waarover ik het had zijn.. Maar hoe dat precies met dat kontakt zit. Maar ik begrijp dat de spanning wel overal 12 volt is? Anders scan ik dat schemadeel met al die relaitjes wel.
gr,
Felix
Paul Welther
Het is de ecu van een 2,0 L TFSI inspuitmotor (147 kW - Motronic - 4 cilinder), motorcode BPG.
9.1 MED. Het nummer is: 8E0 910 115 M (die staat het grootst dikgedrukt) en nog een iets kleinere: 0 261 S02 223.
Alvast bedankt!
Gr,
Felix
Paul Welther
Zal morgen even kijken naar de pin nummers er moet 1 massa en 3x plus op om hem op te starten, verder zal hij niet veel gaan doen zonder dat de WFS gedeactiveerd is en hij als stand-alone moet werken (zonder Can-gateway etc...)
Hij blijft dan in Safe-mode hangen.
Verder kan ik je niet helpen ik doe dat alleen voor eigen gebruik (het deactiveren dus).
Hey Paul,
Iig bedankt dat je even wil checken wat ik nu precies moet doen met die spanning:)
Maar dat deactiveren, kan je niet vertellen hoe dat moet, of een link geven waar een beschrijving staat misschien?
Gr,
Felix
Paul Welther
komen de aansluitingen,
+12volt op 3,5,6,87
Massa op 1,2,4
WFS betekent Weg Fahr Sperre. Ik kan helaas daar niets voor je in betekenen.
als je een sleutel + bijbehorende transponder hebt : http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/immobilizer2.html
ai, ik zie net model 2005 , dat worde dus hulp van een dealer , : http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/Immo3-ecu-swapping.html.
zonder de juiste spullen en gegevens + eigendoms papieren ECU waardeloos
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (50%)]
Super bedankt voor je hulp Paul!
De ecu komt idd uit een auto met bouwjaar 2005, alleen het is nog net een 'ouder' type ecu, hij maakt bv geen gebruik van CAN, maar van de oudere K/L lines mbv het ISO9141 protocol.
Verder nog een klein vraagje, hoort het dat de ecu geen L-line heeft maar alleen een K-line, aangezien ik alleen 1 lijn (vanaf pin 86) kan vinden die naar de diagnosestekker gaat, op pin 7, dus de K-line. Of heb ik de L-line over het hoofd gezien?
Gr,
Felix
daar zijn vrijgave apparaatjes voor: kun je gewoon de ECU zonder sleutelcode en al die meuk vrijgeven....
'k heb ze ooit in mijn handen gehad.
Weet iemand toevallig, of de Motronics iets van Engine mapping kennen? Of iets in de geest van een soort van 'profielen' van hoe alles is ingestelt.. En misschien een mogelijkheid om hardwaregewijs tussen profielen te switchen? Bij voorbaat dank voor de reactie 
Gr,
Felix
Even namens Paul, die zit ergens waar geen WWW is.
Nee, dat gaat niet. Hier zit een X-flash rom in.
De X-flash ROM is waarschijnlijk een ST M58DBW160 (custom made - 2Mbx16 - 1,5V) deze is niet te vervangen door iets anders, de µP (32bits) en een ASIC benaderd deze ROM van twee kanten. Lezen en schrijven tegelijkertijd in de X-flash.
Wil je dit anders zal je kompleet nieuwe software moeten schrijven voor de ECU.
Ik heb even zitten zoeken, en het is mogelijk met de serial port switcher van REVO. Alleen die werkt zoals je al zij alleen wanneer er ook REVO ECU software in de ROM zit... Dat gaat mij een beetje te duur worden, dus helaas maar in ieder geval bedankt voor je antwoord;)
Maar er is dus geen enkele mogelijkheid om iets hardwaregewijs (een schakelaar bv) te veranderen aan een standaard Motronic?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
dat kan wel, maar dan moet je eerst duidelijk maken wat nu wilt.
je kunt vrij eenvoudig het ding een beetje foppen door met de spanning die bv. van de luchtmassa-meter komt te rommelen.
maar dat blijft knoeiwerk, als ik inschat wat je er mee wil (racerij), zou ik gaan voor een vrij programeerbare ECU, Paul W. kan je daar prima mee helpen/adviseren.
je vraag is ook iets meer als in het begin, toen wou je allen nog sensordata uitlezen, nu wil je al gaan mappen.
als je duidelijk aangeeft wat nu precies de bedoeling is kunnen we je beter voort helpen.
Het belangrijkste is ook idd sensordata uitlezen. En we gaan nu niet over op een volledig programmeerbare ecu, niet omdat we dat niet goed vinden (juist wel), alleen dat is nu niet inbegrepen in ons budget. Maar ik zit gewoon een beetje te graven naar ideeen van wat er allemaal kan met de Motronic.. Ik zou graag alle mogelijkheden eruit halen die er standaard zijn;)
Gr,
Felix