Op 20 mei 2008 20:50:58 schreef leime:
heb ik net vanmidag gemaakt:
[afbeelding]

de groene kabel is de kabel die je zou willen testen

Helaas zegt dat niks over de volgorde van de aders.

ps. Is het plaatje te groot? ik zou niet weten hoe je dat moet veranderen.

Nee, is prima. Je kan de grootte wijzigen met bijv Ifranview.

Op 20 mei 2008 20:55:50 schreef Nillis:
http://www.sbprojects.com/projects/utptester/utptester.htm

Heel bruikbaar.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Dit ontwerp zegt zeker wel iets over de volgorde van de aders.
Druk je knopje 1 in gaat led 1 aan druk je op 2 gaat led 2 aan, enz.

Neem ik aan. Druk je zo 1 voor 1 de knoppen in moeten de led's ook even van boven naar onder oplichten.

Hiermee zie je dus:

- aders verwisseld --> verkeerde LED's
- ader onderbroken --> led gaat helemaal niet aan
- kortsluiting --> er gaan 2 led's tegelijkertijd aan

[Bericht gewijzigd door teunhaperen op (27%)]

had mooi gekund ja, als hij de voeding tussen de leds en de schakelaars had gezet

Owja, ik had niet goed gekeken. Hij zet op alle aders van de UTP kabel een plus. Dan zie je geen sluiting of omgekeerde aders.

[Bericht gewijzigd door teunhaperen op (24%)]

Is dus een patch kabel kabelbreuk tester.

4 van de 8 worden niet eens gebruikt voor 100base.

Kabelbreuk zal niet zo snel voorkomen.Wel verlies crostalk etc,door het foutief leggen (getrokken CAT is uit den boze),storingen van buitenaf,etc.

Elke RJ45 poort is kortsluitingsbeveiligd.
Zonder goede meetapparatuur is gewoon de testen kabel tussen de pc en switch steken en er een hoeveelheid data overheen verplaatsen.Trage (trager dan normaal) datastroom duid op een brakke kabel.

Cat 5 is sterker dan alle voorschriften en spookverhalen doen vermoeden.Al jaar een dat de Cat 5 overal en nergens lopen,dagelijks word eroverheen gelopen.Tot op heden geen ellende gehad aan storingen,kabelbreuk en kortsluiting in de kabel ook nog nooit gezien.Ik gebruik zelfs,af en toe,UTP extentions bloks (UTP verleng connector)

99,99% van alle storingen m.b.t de bekabeling

Slecht/niet/scheef aangeknepen stekkers of outlets of gebruik van foutieve/goedkope kabel.Die doet het wel,maar traag,wegvallende verbindingen als gevolg.

Al dat gemeet en gecertificeer is omdat een vaste bedrijfs bekabeling een investering is voor een periode langer dan 10 jaar,en je niet na een half jaar je halve kantoor open wil zien liggen omdat er ergens een hikje in je bedrijfsnetwerk zit.99% van de testen is goed,of er moet iets idoots zijn gebeurd met de kabel (Vaak geplet verlegd door timmerman/voerenlegger/wandenzetter o.i.d.)

Het kennen van het Patch A en B volgorde is al voldoende om in een oogopslag te kunnen zien of alle aders op de goede plek zitten.
Bij twijfel over de stekker,afknippen,en een nieuwe aanknijpen.

even een kort vraagje in dit topic erbij omdat dit ook over kabeltesters gaat

ik ben van plan deze kabeltester te gaan bouwen
maar ik vroeg me af waarom het clocksignaal aan beide kanten van de Next drukknop vast moet zitten (weliswaar met een condensator ertussen)

en waar zijn die 2 condensatoren voor(zijn toch wel condensatoren?) (die met 10 uf erbij)

nu kan ik hem zo wel bouwen maar ik zou toch graag de werking ervan begrijpen.

verder lijkt me dit wel een leuk projectje om mee te beginnen ongeacht wat het resultaat wordt

verder neem ik aan dat je als je meerdere soorten connectoren wilt kunnen testen dat je die gewoon parralel aan elkaar kan zetten toch?

[Bericht gewijzigd door dj sjoerd op (10%)]

De bovenste C en de weerstand zijn een RC-netwerkje om de schakelaar te ontdenderen. Als je de schakeling aanlegt zal de bovenste C zich opladen tot de voedingsspanning, druk je de schakelaar in dan wordt hij kortgesloten en krijg je een klokpuls, dus het volgende ledje gaat branden. Na het loslaten van de drukknop laadt de C zich terug op, tot je nog eens drukt.
De condensator rechts dient als voedingsafvlakking.

Bij dender krijg je dat de schakelaar bijvoorbeeld 10 keer wel en niet contact maakt (snel na elkaar) Normaalgezien zou je dan 10 klokpulsen krijgen, maar nu kan de spanning op de clk-ingang niet meteen dalen omdat de C moet opladen daarvoor.

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op (23%)]

okeej dankjewel voor deze duidelijke uitleg het is me nu helemaal duidelijk

hallo,

zou iemand even kunnen kijken of het onderstaand schema gaat werken

het is dus een kabeltester waarin doormiddel van een draaiknopschakelaar gekozen kan worden welke kabel (connector) er getest kan worden.

namelijk de volgende opties
xlr (3 polig)
xlr (5 polig)
speakon
tulp
meetpin

als de draaiknop schakelaar op stand 1 staat fungeren de xlr's als terminator en dmx activiteits schakelingen

dit is het schema (het is het eerste schema dat ik ooit getekend heb dus ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is

klik

edit/

ik zu nu geloof ik zelf al dat het bij de eerste terminator (3 poligxlr) niet goed gaat dus ik denk dat ik er maar een draaiknopschakelaar met 3 moedercontacten van maak

[Bericht gewijzigd door dj sjoerd op (13%)]