1e Je led zal niet branden want ze staat in sper.

2e 't is niet omdat je kabel heel is dat de aansluitingen goed zijn gebeurd. Met een loopback is dit wel gecheckt

Precies, en er wordt niet op sluiting gecontroleert

Op 18 mei 2008 23:34:51 schreef PD5DJ:
[...]

Zo kan je alles wel gaan kopen..
Maar leer je geen ene $#%$ van electronica..

Lekker zelfbouwen geeft ook veel meer plezier en motivatie voor vervolg projecten..

Wat maakt het nu uit of het wiel weer opnieuw wordt uitgevonden?!

Dit was toch het forum "CIRCUITS ONLINE" of ben ik verkeerd?

Gr. Bjorn PD5DJ

Ik ben helemaal voor zelfbouw, maar dingen die je voor twee kwartjes koopt en het dan ook nog 10x beter doen dan je zelf kunt bouwen is een beetje .... zinloos.

Ik heb ze ongelogen al gezien voor vier euro.

zelfbouw is en blijft leuker;)

Ja ik wil hem echt zelf bouwen , dus als er iemand materiaallijst en schama's heeft.

Ik vroeg mij ook af of het bv ook mogelijk is om een tester voor internet te maken, dat je niet eerst een laptop moet insteken om te zien of er internet signaal is, bakje ff inpluggen , ledje groen en internet in orde.

En voor sine, je hebt daar gelijk in dat je goedkoper af bent om er 1 te gaan kopen. Ik wil gewoon meer leren van zon projectjes en zon dingen zelf doen , om zomaar random projecten van internet te maken vind ik beetje overdreven dus dan zoek ik dingen die ik in dagelijkse leven ook wel nodig heb ( heb trouwens utp kabel tester ) . En dingen die je zelf bouwt kan je ook beter aanpassen aan eigen wensen

[Bericht gewijzigd door barre_u op (40%)]

Als je echt een compleet verhaal zoekt: Elektuur heeft ook een UTP-tester gepubliceerd.

Het zou mooi zijn als een tester niet alleen de verbindingen maar ook test of de pairs juist zijn aangesloten. Ik ken geen 'tester' welke hierin voorziet, analysers kunnen het natuurlijk wel maar voor de prijs daarvan koop je vandaag de dag waarschijnlijk ook twee laptopjes ;)

Een "internet" tester die na DHCP probeerd google te pingen oid zou wel te maken moeten zijn, maar omdat er een complete TCP/IP stack nodig is wordt het gelijk een compleet computersysteempje.

En dan nog: als dan je internet aansluiting via een router gaat die "vreemde" macadressen uitsluit op het netwerk dan kan je blijven zoeken :)

Op 18 mei 2008 23:21:08 schreef Sine:
Je koopt veel mooiere testers voor een prijs waar je de looplicht constructie nog niet voor kunt bouwen

Tja, dan moet je CO maar dichtgooien modje.
Wat je schrijft geldt voor bijna alles tegenwoordig.

Om Sine voorzichtig een beetje te verdedigen; het is vaak moeilijk in te schatten om welke reden mensen iets zelf willen bouwen.

In zo een geval kan het geen kwaad als iemand even gewezen wordt op wat er zoal te krijgen is, niet alles is voor niet-ingewijden even gemakkelijk te vinden.

Zoals ik al zei, ik ben helemaal voor zelfbouw, maar het moet wel zinning blijven.

Een "looplicht" kabeltester koop je werkelijk waar voor vier hele euro's, daar heb ik de jacks en de 4017 nog niet voor, dan moet het nog op een paar printjes, een kastje er om en nog eens gebouwd worden.

Ik probeer mij projecten te beperken tot dingen die ik

A. niet kan kopen ( niet bestaand, of niet in de uitvoering zoals ik het wil hebben )

B. veel goedkoper zelf kan bouwen ( jawel dat kan nog )

C. Ik leuk vind om aan te freubelen.

Een Cat5 tester of een multimeter bijvoorbeeld vallen niet onder die categorieën.

Die afweging moet je op een gegeven moment maken want je hebt maar zoveel tijd voor zoveel projecten .... en ik heb er al zoveel.

Mag ik een TS er dan niet op wijzen dat je zo'n ding voor next to nothing kunt kopen ?
Als hij hem wilt bouwen omdat hij het leuk vind, prima ... dan mag je die opmerking helemaal negeren.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

No blame sine , dont worry , geef je 100 % gelijk in je redenering. Ik heb gewoon wat weinig inspiratie voor projectjes om mee te beginnen , heb nog niet zoveel ervaring met printje zelf maken.

Maak'm dan maar je kan er alleen maar uit leren, en al doende leert men. Vandaar ook dat ik niet veel van die prullen koop, je leert erdoor kopen en das ook maar eentonig ;)

Ehm Sine, wil je bij je argumenten er dan wel rekening mee houden dat jij een tester toont die zo duur is dat het zelf bouwen juist wel loont? Die directe link werkt niet dus weet je dat vast en ik weet niet of jij een btw vrije prijs daar krijgt maar als je op google zoekt naar het type vind je het tussen 28 en 45 euro. Nou dat is dan wel goedkoper te bouwen (welliswaar in simpelere uitvoering, maar als het maar werkt). Verder snap ik je standpunt maar toon dan de voorbeelden die onder de 15 euro zijn :P, daar zijn er genoeg van. Zeker als je even op ebay snuffelt maar ik heb ze ook genoeg bij diverse online elektro zaken gezien.

Niet om het een of ander, maar het ging Sine om een andere tester, en niet die van 4 euri, en daarbij had hij vermeld dat het mogelijk was dat de link niet werkte, en wat vervolgens te doen.

En opzich hebben meer mensen hier gelijk. Het is leuk om zelf dingen te bouwen. Een overweging die je daarbij kan maken is of het nuttig is (besparing van geld is een goede reden) En wat je er van kan leren (Het is leuk om te vreubelen)

Een goede UTP tester zou ook mogen testen of je de paren goed hebt gedaan... Dus als je het zelf wilt doen, en beter dan wat er hier voorgesteld wordt, dan is daar de ruimte voor...

heb ik net vanmidag gemaakt:
http://home.orange.nl/mega.brommer/elec/schema.bmp

de groene kabel is de kabel die je zou willen testen

leime

ps. Is het plaatje te groot? ik zou niet weten hoe je dat moet veranderen.

[Bericht gewijzigd door leime op (14%)]

Op 20 mei 2008 20:50:58 schreef leime:
heb ik net vanmidag gemaakt:
[afbeelding]

de groene kabel is de kabel die je zou willen testen

Helaas zegt dat niks over de volgorde van de aders.

ps. Is het plaatje te groot? ik zou niet weten hoe je dat moet veranderen.

Nee, is prima. Je kan de grootte wijzigen met bijv Ifranview.

Op 20 mei 2008 20:55:50 schreef Nillis:
http://www.sbprojects.com/projects/utptester/utptester.htm

Heel bruikbaar.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Dit ontwerp zegt zeker wel iets over de volgorde van de aders.
Druk je knopje 1 in gaat led 1 aan druk je op 2 gaat led 2 aan, enz.

Neem ik aan. Druk je zo 1 voor 1 de knoppen in moeten de led's ook even van boven naar onder oplichten.

Hiermee zie je dus:

- aders verwisseld --> verkeerde LED's
- ader onderbroken --> led gaat helemaal niet aan
- kortsluiting --> er gaan 2 led's tegelijkertijd aan

[Bericht gewijzigd door teunhaperen op (27%)]

had mooi gekund ja, als hij de voeding tussen de leds en de schakelaars had gezet

Owja, ik had niet goed gekeken. Hij zet op alle aders van de UTP kabel een plus. Dan zie je geen sluiting of omgekeerde aders.

[Bericht gewijzigd door teunhaperen op (24%)]

Is dus een patch kabel kabelbreuk tester.

4 van de 8 worden niet eens gebruikt voor 100base.

Kabelbreuk zal niet zo snel voorkomen.Wel verlies crostalk etc,door het foutief leggen (getrokken CAT is uit den boze),storingen van buitenaf,etc.

Elke RJ45 poort is kortsluitingsbeveiligd.
Zonder goede meetapparatuur is gewoon de testen kabel tussen de pc en switch steken en er een hoeveelheid data overheen verplaatsen.Trage (trager dan normaal) datastroom duid op een brakke kabel.

Cat 5 is sterker dan alle voorschriften en spookverhalen doen vermoeden.Al jaar een dat de Cat 5 overal en nergens lopen,dagelijks word eroverheen gelopen.Tot op heden geen ellende gehad aan storingen,kabelbreuk en kortsluiting in de kabel ook nog nooit gezien.Ik gebruik zelfs,af en toe,UTP extentions bloks (UTP verleng connector)

99,99% van alle storingen m.b.t de bekabeling

Slecht/niet/scheef aangeknepen stekkers of outlets of gebruik van foutieve/goedkope kabel.Die doet het wel,maar traag,wegvallende verbindingen als gevolg.

Al dat gemeet en gecertificeer is omdat een vaste bedrijfs bekabeling een investering is voor een periode langer dan 10 jaar,en je niet na een half jaar je halve kantoor open wil zien liggen omdat er ergens een hikje in je bedrijfsnetwerk zit.99% van de testen is goed,of er moet iets idoots zijn gebeurd met de kabel (Vaak geplet verlegd door timmerman/voerenlegger/wandenzetter o.i.d.)

Het kennen van het Patch A en B volgorde is al voldoende om in een oogopslag te kunnen zien of alle aders op de goede plek zitten.
Bij twijfel over de stekker,afknippen,en een nieuwe aanknijpen.

even een kort vraagje in dit topic erbij omdat dit ook over kabeltesters gaat

ik ben van plan deze kabeltester te gaan bouwen
maar ik vroeg me af waarom het clocksignaal aan beide kanten van de Next drukknop vast moet zitten (weliswaar met een condensator ertussen)

en waar zijn die 2 condensatoren voor(zijn toch wel condensatoren?) (die met 10 uf erbij)

nu kan ik hem zo wel bouwen maar ik zou toch graag de werking ervan begrijpen.

verder lijkt me dit wel een leuk projectje om mee te beginnen ongeacht wat het resultaat wordt

verder neem ik aan dat je als je meerdere soorten connectoren wilt kunnen testen dat je die gewoon parralel aan elkaar kan zetten toch?

[Bericht gewijzigd door dj sjoerd op (10%)]

De bovenste C en de weerstand zijn een RC-netwerkje om de schakelaar te ontdenderen. Als je de schakeling aanlegt zal de bovenste C zich opladen tot de voedingsspanning, druk je de schakelaar in dan wordt hij kortgesloten en krijg je een klokpuls, dus het volgende ledje gaat branden. Na het loslaten van de drukknop laadt de C zich terug op, tot je nog eens drukt.
De condensator rechts dient als voedingsafvlakking.

Bij dender krijg je dat de schakelaar bijvoorbeeld 10 keer wel en niet contact maakt (snel na elkaar) Normaalgezien zou je dan 10 klokpulsen krijgen, maar nu kan de spanning op de clk-ingang niet meteen dalen omdat de C moet opladen daarvoor.

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op (23%)]

okeej dankjewel voor deze duidelijke uitleg het is me nu helemaal duidelijk

hallo,

zou iemand even kunnen kijken of het onderstaand schema gaat werken

het is dus een kabeltester waarin doormiddel van een draaiknopschakelaar gekozen kan worden welke kabel (connector) er getest kan worden.

namelijk de volgende opties
xlr (3 polig)
xlr (5 polig)
speakon
tulp
meetpin

als de draaiknop schakelaar op stand 1 staat fungeren de xlr's als terminator en dmx activiteits schakelingen

dit is het schema (het is het eerste schema dat ik ooit getekend heb dus ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is

klik

edit/

ik zu nu geloof ik zelf al dat het bij de eerste terminator (3 poligxlr) niet goed gaat dus ik denk dat ik er maar een draaiknopschakelaar met 3 moedercontacten van maak

[Bericht gewijzigd door dj sjoerd op (13%)]