Hi,
ja, ik ben nieuw, en ken weinig van electronica.
maar, ben wel een muziekluisteraar die nostalgisch wil gaan luisteren naar buizen-versterkers, ben een '68 product.
Ik start met het (laten) renoveren herstellen van een kontakt versterkertje.
maar, boxen is het probleem, ik bezit er een collectie, maar veeeeel te laag rendement voor voor een 5 watter.
dus mijn vraag, welke luidsprekers, (merk type)kan ik aan mijn kontakt hangen.
ik ben een luisteraar van klassieke muziek, en hou van een warme volle klank, een buizenklank?
speel nog alleen 33 toeren platen met een getweakte thorens, element is een denon 110.
graag uw hulp
romain
Hallo Romain,
Zo komen we elkaar weer tegen...... 
@ Henry: het is een Kontakt 7, single ended EL84.
De speakers moeten dus een hoog rendement hebben en impedantievriendelijk zijn.
En daarbij nog een beetje naar de smaak van de TS klinken.....
Ik neig naar Tannoy Dual Concentric 12" of 15", maar dat zal een forse aanslag op uw budget zijn, Romain.
In de Klipsch RF series zijn er ook modellen die zich makkelijk laten aansturen, maar die vind ik persoonlijk minder geschikt voor klassiek.
Romain, ik heb de ervaring, zie mijn topic over deze kontakt kt-7. Volgens mij loopt er nog een topic sinds een week of 2, het topic van ondergetekende is iets ouder. (febr 2008) Ik gebruik zelf magnat motion 1000 speakers die een rendement van 91dB hebben. Feit blijft dat 5 a 6 wat net wat te weinig is voor vele soorten muziek, ook al zijn je speakers iets zwaarder. Desalniettemin is het geluid vrij hard op mijn speakers.
Ik kan je overigens adviseren om ALLE condensatoren in je versterker te vervangen;)
Succes met verder zoeken!
wat de versterker betreft koos ik voor de beste oplossing als leek voor electronika, pakske van gemaakt en opgestuurd naar een van die crack's hier op het forum.
als luidsprekers: hoog rendement zijn er enkele prachtige oldies van de firma cabasse uit frankrijk, oa. de cabasse dinghy 222 96db en 8ohm.prijs meestal tussen de 300 en 400 euro
een ander idee, moderner en intressanter voor een forum, het zelfbouwen van een hoorn-luidspreker-box met fostex full range speaker, (FE206E) cone van papier (banaan) center cap, en het bouwplan staat bij fostex gratis op de site.
Voorlopig denk ik hiervoor te gaan, iemand enige ervaring hiermede, hulp is welkom
groetjes
romain
nog een vraag, kan iemand mij het schema bezorgen, met aanduiding van "ook" de meetpunten, zowel voor multi-meter als voor scope.
thanks
Op 28 mei 2008 21:26:51 schreef romain:
is het mogelijk hier iets meer in detail te treden?
Wat wil je weten?
Het schema is trouwens eenvoudig na te tekenen door de componenten en verbindingen te volgen, weinig componenten, standaard schakeling.
uit interesse:
op een forum, kan spijtig genoeg niet meer vinden waar, vroeg een moderator, om een reeks metingen te doen op bepaalde punten en deze te noteren op het schema, zodat hij kon zien waar het fout liep, ook op een forum plaatste iemand scope beelden om aan te tonen dat hij een zeer mooi signaal had, en dus alles ok was
sorry als ik op jullie zenuwen werk, maar iemand moet ergens starten
Ah, ik ging er van uit dat je een kant en klaar schema bedoelde met meetwaarden en plaatjes ( zoals die vroeger wel in tv service docs voorkwamen )
Bij gebrek aan de zelfde versterker als jij hebt wordt het maken van zoiets vrij moeilijk.
[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]
Op 28 mei 2008 22:55:42 schreef romain:
sorry als ik op jullie zenuwen werk, maar iemand moet ergens starten
No problemo!
Ik heb Hugo even geemailed voor het schema, als ik dat heb dan kan ik aangeven wat sowieso vervangen moet worden.
wat ik online heb kunnen vinden :
http://www.bakeenei.tweakdsl.nl/Kontakt%20KT7%20versie%201.pdf
Dat is mijn schema. Amroh Rob heeft het een keertje van mij gekregen en met toestemming online gezet.
Ach... rund dat ik ben, die had ik ook al... Lijkt me Hugo's tekenstijl.
Vervangen: C1, C6, C7, C9, C12, C15, C14, C8, C10, C11, C13.
Spanningswaarden gelijk aan of hoger dan de orginele onderdelen.
Dan pas kan er gemeten worden.
Buisaansluitingen: (Van onderen gezien!)
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=ECC83
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EL84
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EZ80
En denk er om, hoogspanning! Elco's na recent gebruik ontladen met een 1k weerstand.
"yes" we zijn op de goede weg
nu nog, "wat moet er gemeten worden", na vervanging van de C componenten.
ik begin het leuk te vinden, nu nog een KT 7 fan club
Op 29 mei 2008 00:03:43 schreef romain:
nu nog, "wat moet er gemeten worden", na vervanging van de C componenten.
Sowieso de gegeven spanningspunten in het schema.
Anodespanning van V4 is iets lager dan B+
De anodespanningen Van V2 en V3 zullen ongeveer de helft van resp. de spanning over C6 en B++ zijn. (klasse A bedrijf).
De spanningen over R7 en R11 een paar volt max.
Alle stuurroosterspanningen 0V.