Show your projects! Part 8.

Dit topic is gesloten

Goeie! :) en hoe zit het met verbranden? (als je iets te veel zit te stokeren..)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Zou je ons kunnen vertellen wat het voorwerp is dat je door de druppel schiet?

Het projectiel is een ijzerstukje gemaakt uit een nagel van 4mm diameter en een lengte van 17mm + puntuiteinde. Dit puntuiteinde is nodig om het projectiel altijd opdezelfde plaats in de magneetspoel te kunnen leggen. Een lichte magneet houd de nagel altijd op dezelfde plaats.
Als vloeistof voor de figuren is een melkoplossing gebruikt met aditieven zoals zeepbelvloeistof of afwasmiddel en vooral waterverf. maar het aanbrengen is een kunst (techniek) omdat anders alles samenvloeit tot 1 kleurmassa vooe je de figuur ziet.
Spoel wordt aangestuurt gedurende 2.0 msec met 150V en een elco van 820 uF. de magneet is een 6V magneet. Het sturen gebeurt door 2 fets parrallel type IRF720 die kunnen samen 20A verdragen.
Een overzicht foto van de opstelling:

http://users.skynet.be/fotoopa/images_hs/_FV19790_800.jpg

[Bericht gewijzigd door fotoopa op donderdag 12 juni 2008 19:30:41 (11%)

Op 12 juni 2008 18:55:28 schreef fotoopa:
Ik heb reeds vroeger mijn FPGA sturing getoont voor het maken van mijn waterfiguren.

Knap! Vooral de manier waarop het membraan netjes gecontroleerd heen-en-weer gaat alvorens de vloeistof omhoog te wippen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Knap! Vooral de manier waarop het membraan netjes gecontroleerd heen-en-weer gaat alvorens de vloeistof omhoog te wippen.

Die wavevorm zit in een flash en is een van de meest belangrijke elementen bij het vormen van de waterfiguren. In de FPGA kan ik door die digitale samples zowel de afloopfrequentie als het volume bepalen. Het volume wordt realtime in de FPGA berekend volgens de ingave van een rotary encoder. Ook de volume is een rotary encoder. Hierdoor kan je heel nauwkeurig een optimale instelling weken later opnieuw gebruiken. Ideaal geschikt werkje voor een FPGA!

Nadeel van het filmpje is dat iedereen nu zomaar dit kan nabouwen :)

@ fotoopa, ik denk niet dat veel mensen in staat zijn om zoiets te bouwen, dit is een sterk staaltje vakmanschap!

klein is fijn

Moderator

Op 12 juni 2008 19:18:39 schreef Technojunk:
Goeie! :) en hoe zit het met verbranden? (als je iets te veel zit te stokeren..)

Dan doe je iets totaal fout. Ik gebruik dat ding alleen als ik onderdelen op de print soldeer, en daarbij hoor je nooit te stoken.

Ik zit niks te stokeren.. Maar ik kan me voorstellen dat je per ongeluk een keer met de bout langs het kopje gaat, en dat ie dan in de fik vliegt?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

En als ze al iets nabouwen, is het waarschijnlijk een "masjien om nagels weg te schieten". :-)
Hoe dan ook, aan nabouwen valt veel minder plezier te beleven dan aan bedenken/ontwikkelen/bouwen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Om ook maar iets te vertellen over mijn kant, de meeste die de topic volgen weten wel dat mijn eindwerk een elektronische belasting is voor power supplies te testen.

We zijn alweer een stapje dichter. Ik heb twee nieuwe foto's voorlopig :

foto ingebouwd
foto schermpje

Wat moet er nu nog gebeuren, we hebben een aantal metingen uitgevoerd en vastgesteld dat er zich een systematische 'fout' voordoet. Deze gaan we dus nog wegregelen, 'fine tuning' dus.

Verder is er nog wat software werk. De vermogenberekening is nog niet gedaan en er zitten nog enkele kleine 'bugs' in die zeker en vast zonder al te veel problemen kunnen verholpen worden.

Mvg.

Netjes fotopaa, ik heb altijd met bewondering naar die hogesnelheidsfoto's gekeken, erg mooi.

vraagje: waar haal je in 's hemelsnaam een hogesnelheidscamera vandaan? ik heb wel is gezocht naar die dingen maar niet echt kunnen vinden. zullen ook wel wat kosten trouwens :P.

@mathieuke: die zou je zo naast een tektronix scoop ofzo neer kunnen zetten in de winkel... heel strak :).

[Bericht gewijzigd door pcnerd op donderdag 12 juni 2008 20:55:04 (17%)

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Op 12 juni 2008 20:22:57 schreef Technojunk:
Ik zit niks te stokeren.. Maar ik kan me voorstellen dat je per ongeluk een keer met de bout langs het kopje gaat, en dat ie dan in de fik vliegt?

Pak een soldeerbout en een lucifer, denk vervolgens eens na en post wat minder gejeuzel.

Op 12 juni 2008 20:46:43 schreef Mathieuke:
Om ook maar iets te vertellen over mijn kant, de meeste die de topic volgen weten wel dat mijn eindwerk een elektronische belasting is voor power supplies te testen.

We zijn alweer een stapje dichter. Ik heb twee nieuwe foto's voorlopig :

foto ingebouwd
foto schermpje

Kijk eens aan, petje af, dat is tenminste een echt eindwerk!
Je weet dat een silpad scheef zit? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja henry, het zijn enkele details die we nog moeten aanpassen :p De USB connector voorraan zit ook niet 100% recht.

Maar we wouden vandaag alvast de eerste testen eens doen en we zijn toch al aan 5 Ampere teststroom geraakt. Morgen gaan we door. Nu verder aan de Scriptie werken.

Mvg.

Op 12 juni 2008 20:46:43 schreef Mathieuke:
Om ook maar iets te vertellen over mijn kant...

Ziet er professioneel uit 'thieuke :9

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

@ Mathieuke,
Dat noem ik nu eens een mooie afwerking! Heel goed verzorgd.

@pcnerd,
Dit is de recente Casio EX-F1 camera. Niet eens zo duur (gezien de mogelijheden). Opnames waren in samenwerking met fotoapparatuur.nl die een wedstrijd uitgeschreven had voor het beste praktisch opname idee. Hierdoor kon ik dit bij mij een weekje uittesten. De resultaten zullen binnen kort ook wel op hun site staan.

@mathieu: KWIIJJLLL dat frontje is echt mooi!

@ Mathieuke: nou moe! Als dat geen voorbeeld van een nette afwerking is, weet ik het ook niet meer!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

idd, het is toch wel heel erg netjes:) daarover kan ik aleen maar over dromen om zoiets op mijn bureau te hebben staan:9~

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
pa3gws

Golden Member

@ Mathieuke

Ziet er superstrak uit komplimenten.

gr Albert

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

waar haal je die behuizing, merk?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Behuizing komt van RS en is van het merk OKW als ik mij niet vergis, ik zou dit nog eventjes moeten nakijken.

Aangezien veel mensen van het frontpaneel wild komen heb ik maar een aparte foto geupload over het frontpaneel.

voorkant

Zoals te zien zit de USB connector scheef, alvast een werkje voor morgen. :p En vele dank voor de complimenten, het doet deugd eens wat goede woorden te horen voor mijn partner en mijn harde werk :p

Mvg.

[Bericht gewijzigd door Mathieuke op donderdag 12 juni 2008 21:37:44 (14%)

Zalig gedaan!
Zéér leuk dat alles digitaal is, amai:p

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

dan moet ik ook maar even een project showen :)

De machine, uit losse profielen opgebouwd en gelast

http://home.versatel.nl/resu20/co/las01.jpg

Het bovenste deel besturingkast (wordt nog aan gewerkt)

http://home.versatel.nl/resu20/co/las02.jpg

Het onderste besturingsdeel (nog in aanbouw)

http://home.versatel.nl/resu20/co/las03.jpg

Bedieningskastje (moet nog netjes afgewerkt worden)

http://home.versatel.nl/resu20/co/las04.jpg

de machine is inmiddels klaar, maar daar heb ik nog geen foto's van genomen.

wat is het......

een Lasmachine met roterende klauwplaat (handig voor rond oplassen), en een pendel inrichting (zigzag lassen)

Klauwplaat gaat elektrisch open en dicht

Draaiwerk? Proto Type? of ander enkelstuks draaiwerk? - draaitechniek.nl

Als afsluiting van mijn project een totaalplaatje.

Om te beginnen mijn LCD interface met rotary encoder:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02487.jpg

Daarna de main pcb met MAXII, Lipo incl lader, halve brugschakeling met vermogensfets en wat ander grut:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02565.jpg

Dat stoppen we in een behuizing, ontwerpen een frontplaat, voegen wat wartels en kabel toe. Uiteindelijk eindigd het project dan als volgt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc02592a.jpg

Project ga ik gebruiken als slotrace regelaar op een racebaan, de eerste testen wijzen uit dat hij bovenverwachting goed functioneert.

Dit topic is gesloten