Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
zover was ik idd ook al dat 't toerental niet uitmaakt voor de grootte (je krijgt alleen bij een grotere en zwaardere arm misschien problemen met de balans)..
Was is belangrijk of je zo'n led zo snel kan schakelen..
weet iemand de inschakel en uitschakel tijd van een led?
zie m'n eerdere post.
het interval tussen de op eenvolgende pixels is dan
1/31,4khz = 31.8us
gr. tom
De inschakeltijd van een led licht dacht ik heel laag aangezien er niks gloeit enzo. Ik denk dat alles in je schakeling wel snel genoeg is om tot een paar khz te kunnen. Alleen de leds weet ik niet 100% zeker. Zoek ff een databald op zou ik zeggen.
Je kunt met behulp van de leds de data die over een 10 mbit hub loopt aflezen (afhankelijk van hoe de led geschakeld is) Ze schakelen dus snel genoeg om 10.000.000 keer per seconde aan en uit te gaan. Lijkt me voldoende 
Willem
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Bedankt voor het antwoord,
ik heb inmiddels ook informatie over leds gevonden op:
http://www.vego.nl/4/l/l_088.htm
quote van die site:
"LED's schakelen zeer snel: rode hebben de kortste schakeltijd (ongeveer 50 ns), groene de langste (ongeveer 400 ns)."
Dus je kan ze met 20mhz moduleren. Dit is ruim voldoende voor de betreffende toepassing.
Mijn nieuwe vraag, kan de transistor die de LED moet voeden wel zo snel schakelen?
gr. tom
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
De vraag is of het wel nodig is zo snel te schakelen. 20Mhz lijkt me erg snel. Dat lukt niet eens met een simpele PIC of AVR. Als je de rotatiesnelheid weet van de arm kan je uitrekeken wat de frequentie zou moeten zijn. Ik denk dat je eerder in het kHz bereik komt.
Marcel
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Op basis van : refreshrate 50Hz
Arm 0,5 meter
led diameter 5mm:
aantal led op de buitenste baan = 3.14meter/5mm=628 pixels.
Deze moeten 50x per seconde geschakeld worden.
628x50=31,4kHz
Ik ben verder niet bekend met PIC's en zou graag zo'n klok willen maken. Echter heb ik ook al wat geavanceerdere plannen voor mijn klok:
-De datum en tijd bij kunnen houden
-Temperatuur kunnen meten en weergeven
-Een geheugen hebben om teksten en/of afbeeldingen vast
te houden
-De mogelijkheid om tekst/afbeelding te laten, scrollen,
knipperen, etc.
-Via infrarood met de computer kunnen communiceren
-Teksten/afbeeldingen op afstand programmeerbaar via
infrarood en PC
Wie kan mij opweg helpen:
-Hoe kan ik het beste beginnen?
-Welke PIC kan ik het beste gebruiken?
-Wat is de verstandigste manier om het roterende deel van
stroom te voorzien: via lagers, sleepcontacten, inductie?
-Hoe krijg ik infrarood communicatie tussen de pc en pic?
-Via welk programma kan je de pic het beste programmeren?
-Wat voor een "pulsgever" kan ik het beste gebruiken om de
positie van de arm te bepalen? lichtsluis met
onderbreker, hallsensor. kleine reflector op de motor
aanbrengen en reflectie als puls gebruiken
gr. Tom
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Over de spanning over brengen heb ik iets gezien met kogellagers. Iemand had twee kogellagers gebruikt, 1 voor de plus, en 1 voor de min. De spanning moet echter wel goed ontstoord worden omdat er nogal veel storing op kwam. Het is ook slim om de spanningsregelaar e.d. op de rotor te monteren om die storingen tegen te gaan.
Nog een mechanische tip: Maak aan de andere kant van de arm een contragewicht, voor een betere balans.
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Tom ik snap je niet helemaal. Waarom gebruik je een refreshrate in je berekening? De refreshrate wordt toch bepaald door de rotatiesnelheid?
Welke klok bedoel je precies. Ik heb verschillende ontwerpen langs zien komen in dit topic.
Datum/tijd, temperatuur, geheugen dat kan met veel PIC's en AVR's wel. Scrollen / knipperen moet je gewoon inprogrammeren. Hetzelfde geld voor een infrarood protocol.
Als je wilt weten welke PIC of AVR je het besta kan gebruiken. Moet je jezelf eerst een aantal eisen stellen.
Je wilt temperatuur meten, wat voor soort temperatuursensor gebruik je dan. Een anloge of een digitale. Gebruik je een anloge, dan moet de PIC of AVR een ADC (Analog Digtal Converter) hebben. Bij een digitale is dat niet nodig.
Hoeveel tekst wil je gaan plaatsen in de PIC of AVR. Dan weet je hoeveel eeprom geheugen deze minimaal moet hebben.
Voordeel van de AVR (sorry PIC liefhebbers ik ben pro AVR) vind ik dat die met een hele simpele schakeling geprogrammeerd kan worden, eventueel in circuit. Programmeren gaat heel makkelijk in C. Als je tenminste ervaring hebt met C. Zoniet moet je toch eerder aan Basic denken (Bascom AVR) of JAL (PIC).
Marcel
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Die refresh rate is idd gekoppeld aan de rotatie snelheid.
optimaal voor een stilstaand beeld is 50hz, dus ook 50 rps = 3000rpm. Maar wellicht dat lager ook kan.
Weet iemand hoeveel hz er minimaal nodig is voor een stabiel en niet knipperend beeld??
De klok die ik bedoel is de propellor klok.
-Ik wil een digitale temperatuur sensor gebruiken (is waarschijnlijk het handigst)
Tja hoeveel tekst, geen idee.
Maar wat is de handigste opbouw?
Een aantal functies? Tekst en afbeelding
Tekst: eerst karakters definieren?
afbeelding: pixel voor pixel in het geheugen?
Wie helpt mij verder met het meedenken over de geheugen eis?
Ik heb eigenlijk volgens mij niet super veel geheugen nodig omdat ik "online" kan programmeren terwijl hij draait.
Tja de keus tussen PIC en AVR heb ik me nog niet mee bezig gehouden. Wat zijn zoal de verschillen?
gr. tom
ymoona
voor hobby elektronica projecten => http://ymoona.com/wiki
een mens kan maar 25 beeltjes per seconde zien. dus inprinciepe zou dat genoeg moeten zijn toch? maar waarom zijn tvs dan 50hz en dan nu zelf 100hz
en over het kiezen tussen pic en avr is hier laatst nog een topic over geweest
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Dat begrijp ik, maar wat is het minimum aantal Hz?
Heb inmiddels het betreffende topic over AVR vs PIC gelezen.
Echter ben ik er nog niet uit. Wat raden jullie mij aan?
Jullie hebben er tenslotte een beter kijk op dan mij.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste kan beginnen met mijn project?
Ik moet neem ik aan eerst uitvinden welke PIC/AVR ik wil gaan gebruiken.
Als jullie mijn bericht met de wensen van de propellor klok zien, hoeveel programma regels denk je dan dat er nodig zijn? Moet ik een PIC/AVR hebben met 1024 of 2048 regels?
Waarin kan ik als leek het beste mijn AVR/PIC proggen?
Assembler of C ofzo of Liever nog in Delphi 5.0?
gr. Tom
[Bericht gewijzigd door Tom den Hollander op ]
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 7 januari 2004 21:53:15 schreef ymoona:
een mens kan maar 25 beeltjes per seconde zien. dus inprinciepe zou dat genoeg moeten zijn toch? maar waarom zijn tvs dan 50hz en dan nu zelf 100hz
omdat 50hz flikkert net als sommige tl lampen
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Ik zal vandaag proberen een diagram proberen te maken welke de werking van de schakeling met PIC zal omschrijven.
Hierin dan nog niet hoe het beeld wordt opgebouwd, maar wel hoe je tussen de verschillende functies kan kiezen.
Zou iemand mij kunnen vertellen welke PIC voor mij geschikt is? of kan dat pas als jullie meer info hebben van mij?
gr. tom
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Op 9 januari 2004 21:27:27 schreef Tom den Hollander:
Bij deze mijn schema, wie kan me verder helpen?
[[url=http://home.wanadoo.nl/~lauraentom/Propellor/schema.jpg[
]afbeelding[/url]]alvast bedankt.
gr. tom
Als ik het zo zie word het een ingewikkelt project! en aangezien je nog geen ervaring met microcontrollers hebt denk ik dat je beter wat eenvoudiger kan beginnen. Zeker niet lullig bedoeld, maar ik weet uit ervaring dat zo'n eerste projectje niet zo eenvoudig is als dat het in het begin misschien lijkt...
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Hoi Wouter,
In totaal is het natuurlijk een ingewikkeld project.
Echter is Aken ook niet in 1 dag gebouwd.
Ik wil eerst gewoon de basis functie van bijv. Datum en tijd kunnen weergeven.
Als ik die programmacode onder de knie heb kan ik zelf wel weer verder denken en bouwen.
Het is natuurlijk wel belangrijk om het totaal plaatje te kennen voor het uitkiezen van de PIC.
Dus nu mijn vraag aan jullie: Op basis van mijn plannen welke PIC kan ik dan het beste gebruiken?
gr. tom
Op 9 januari 2004 22:39:56 schreef Tom den Hollander:
Hoi Wouter,In totaal is het natuurlijk een ingewikkeld project.
Echter is Aken ook niet in 1 dag gebouwd.
Ik wil eerst gewoon de basis functie van bijv. Datum en tijd kunnen weergeven.
Als ik die programmacode onder de knie heb kan ik zelf wel weer verder denken en bouwen.
Het is natuurlijk wel belangrijk om het totaal plaatje te kennen voor het uitkiezen van de PIC.Dus nu mijn vraag aan jullie: Op basis van mijn plannen welke PIC kan ik dan het beste gebruiken?
gr. tom
ik denk eentje met iig genoeg geheugen, als ik jou was zal ik voor eentje van 8k gaan, dan heb je iig genoeg. I/O pinnen heb je denk ik niet zo veel nodig, maar dit is natuurlijk afhankelijk hoe groot dat de arm van de klok wordt en of je nog veel knopjes wilt gebruiken. een seriele poort is denk ik ook wel handig ivm. de tekst en de afbeelding via ir. Misschien ook nog eentje met een analoog-->digitaal converter onboard als je een analoge temperatuursensor wilt gebruiken. Ik denk dat je dan zo'n beetje op bijvoorbeeld een 16f76 of een 16f877 uitkomt. Misschien dat ze een beetje overkill zijn, maar mijn motto is dan maar beter te veel dan te weinig:).Beiden hebben alles wat je nodig hebt, het grootste verschil is dat de de 877 zo uit mijn hoofd 33I/O pinnen heeft en de 76 22I/O pinnen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust:)
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
> Op basis van mijn plannen welke PIC kan ik dan het beste gebruiken?
- hoeveel pinnen denk je nodig te hebben? er zijn PICs met 8, 14, 18, 28, 40 pinnen (en nog meer, maar niet in DIL behuizing).
- hoeveel code denk je nodig te hebben?
- ik welke taal wil je programmeren?
om eens een gooi te doen: 18F452, programmeren met Jal of Microchip C18
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Hoi Wouter & Wouter,
De 16F877 lijkt me wel een pittig beestje, en de prijs ligt bij www.dil.nl op E 16,90.
Hij heeft 5 I/O poorten dus 3x8+6=30 pinnetjes waarmee ik iets kan aansturen/uitlezen..
Dat lijkt me zeer ruim voldoende.
Ook heeft hij 8 maal een 10bit A/D converter.
Lijkt me ook mooi.
Ik denk dat die PIC het wordt. 't is wel een beetje overkill, maar wellicht kan ik er later nog andere dingen mee gaan doen. Ik ga me maar eens verdiepen in de instructies van de PIC.
gr. Tom
Op 9 januari 2004 23:05:10 schreef Tom den Hollander:
Hoi Wouter & Wouter,De 16F877 lijkt me wel een pittig beestje, en de prijs ligt bij www.dil.nl op E 16,90.
je kan hem denk ik beter bij voti.nl (site van de andere Wouter;)) kan kopen, daar is hij maar € 9.80. zie hier voor een link: http://www.voti.nl/winkel/producten.html
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
> De 16F877 lijkt me wel een pittig beestje, en de prijs ligt bij www.dil.nl op E 16,90.
Die ga je daar toch niet kopen hoop ik? Bij mij kost-ie 9.80, de 16F877A nog iets minder, en voor 10.34 heb je een 18F452, dat is ongeveer 2 x zo veel (snelheid, ROM, RAM, en een betere instructieset).
En voor je budget: denk eraan dat je ook een programmer nodig hebt.
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
Refreshrate van 50hz is echt wel het minimum. Je TV op 50 flikker lichtjes en die fosforlaag licht nog even na, leds lichten niet na dus gaat her flikkeren duidelijker worden.
Het beste zou zijn een toerentalmeting uit te voeren, en op basis daarvan je 'refreshrate' te halen, en die maximaal op te voeren ( max snelheid motor, of max verwerkingssnelheid µC )
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Wellicht kan ik inderdaad beter de 18F452 nemen, qua prijs kwaliteit verhouding.
Wat kost zo'n programmer? zelfbouw?
Wat betreft de refresh rate. De uC is volgens eerdere berichten wel snel genoeg. Ik zal dus en motor moeten hebben die snel genoeg draait. Wellicht is het toerental van de motor ook met de uC aan te sturen?
gr. Tom