DanielBakker
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
ik ben op zoek naar een schema met de xr2206, maar ik kan het niet vinden. het is de bedoeling hem gewoon als functiegenerator te gebruiken (blok, sinus, zaag). ook met regelbare frequentie dus.
ik heb wel dit gevonden, maar dat vind ik er aan de linkerkant nogal vreemd uitzien (ik begrijp het schema niet helemaal, en die ca3046 is ook nogal exotisch)
heeft iemand een bruikbaar schema liggen?
Dat is een VCO, met een spanning van 0 tot 6V kun je door zijn frequentie gebied sweepen, een beetje overdreven oplossing voor een funcgen.
in plaats van die za 3046 kun je overigens iedere willekeurige dual tor gebruiken, zelfs twee BC547's thermisch gekoppeld.
Ik zou kijken naar het functiegenerator schema uit elektuur 1984 ( ik weet even niet meer welke maand )
DanielBakker
bedankt! dat is precies wat ik zocht!
(ik had al met google gezocht, maar dit had ik niet gevonden. voortaan dus beter zoeken...)
Die van elektuur was een stuk mooier, en had een degelijke uitgangstrap.
Elektuur had hem gratis ter download op hun site staan, maar het linkje werkt blijkbaar niet meer ...
-edit-
Ik had hem zelf nog gesaved 
http://members.home.nl/guidomennen/Elekfuncgen2206.pdf
[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]
benleentje
Golden Member
Vandaag bij toeval de elektuur van de functie gen bij DIL gevonden. Was wat torretje wezen halen waarbij mijn oog viel op een oude stapel elektuurs.
Ik had deze functie gen al en ook het artikel hier al gekregen. Maar vind het hebben van de originele elektuur wel erg leuk.
(off topic) In een andere thread gaat het over een vette voeding van Elektuur uit die tijd, nu deze generator weer. Had Elektuur toen soms een hele serie bouwbeschrijvingen voor labspullen?
Ik was toen niet in NL en heb dat blijkbaar niet 'meegekregen'. Vind het wel een leuk idee.
Elektuur heeft in de jaren 80 en ook begin 90 een hele serie artikelen over zelfbouw lab meetapparatuur en lab voedingen gehad.
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
idd, ik heb hier een extra elektuur liggen, waar al deze dingen in staan (labvoeding, fun.generator, sinus genertor, HF sweeper, en nog een heleboel)
deze komen volgens mij uit verschillende maanden, en d in 1 elektuur gezet. (heb wel de originele labvoeding elektuur)
Op 5 juli 2008 20:23:02 schreef Hugo Welther:
Elektuur heeft in de jaren 80 en ook begin 90 een hele serie artikelen over zelfbouw lab meetapparatuur en lab voedingen gehad.
Klopt, die uit dat linkje is er eentje uit die meet serie.
De beste foto die ik van de mijne kan vinden :
rbeckers
Overleden
Elektuur heeft inderdaad een hele serie meetapparatuur gehad. Er is ook eens een zelfbouw scoop geweest die erg veel leek leek op een Hameg scoop.
De funktiegenerator met de xr2206 is wel een van de bekendste.
Nee, die leek niet op een hameg, dat was een ding in een euro rack behuizing, en die is veel eerder 70's ergens meen ik.
Hugo heeft er eentje geloof ik.
-edit-
Jup :
[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]
Op 5 juli 2008 20:49:40 schreef rbeckers:
Elektuur heeft inderdaad een hele serie meetapparatuur gehad. Er is ook eens een zelfbouw scoop geweest die erg veel leek leek op een Hameg scoop.
De funktiegenerator met de xr2206 is wel een van de bekendste.
Je bedoeld de Elektor-Scope uit 1975. Ik heb inderdaad een exemplaar en die werkt nog steeds.
rbeckers
Overleden
Ik dacht me te herinneren dat het schema erg leek op dat van een Hameg en niet het uiterlijk. Uit het hoofd: een DG7-32 CRT en HV voeding via een HV wikkeling op de 220V (toen nog geen 230V). Maar dat is lang geleden.
Dat ziet er allemaal lang niet gek uit. Ik kan me voorstellen dat een knutselamateur zo toch goed vooruit kon komen.
Hoe zat dat met die scoopbuis, was die redelijk in de handel, of moest je het ontwerp toesnijden op wat je kon bemachtigen?
DG7 zou zomaar kunnen ... zover terug gaan mijn elektuurs niet.
-edit-
De DG7-32 is een erg gangbaar buisje geweest, die zat ook in de ( matige ) handykit scoopjes.
Ik heb er zelfs nog een paar van marktplaats geplukt een tijdje terug.
[Bericht gewijzigd door Sine op (59%)]
rbeckers
Overleden
Op 5 juli 2008 20:58:11 schreef Frederick E. Terman:
Dat ziet er allemaal lang niet gek uit. Ik kan me voorstellen dat een knutselamateur zo toch goed vooruit kon komen.Hoe zat dat met die scoopbuis, was die redelijk in de handel, of moest je het ontwerp toesnijden op wat je kon bemachtigen?
Als het de DG7-32 buis was, die was van Philips en goed verkrijgbaar.
Edit: mijn Elektuurs wel maar dan moet ik ze uit de dozen halen.
In de datasheet staan ook schema's:
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/X/R/2/2/XR2206.shtml
Als buisje naar keuze een DG7-32 met rond scherm of een D13-620/D7-210 met rechthoedig scherm.
De trafo's werd spciaal gemaakt en konden bij een electroboer in Rotterdam worden gekocht.
DanielBakker
bedankt allemaal, ik heb via de mail een schema uit de elex gekregen, dat zo ontzettend simpel is dat ik die ga maken.
voorlopig heb ik aan de specificaties van dat apparaat wel genoeg, mocht ik meer willen kan ik altijd nog overschakelen op zijn 'grote broer'.
bedankt!
Op 5 juli 2008 16:46:06 schreef Sine:
Die van elektuur was een stuk mooier, en had een degelijke uitgangstrap.Elektuur had hem gratis ter download op hun site staan, maar het linkje werkt blijkbaar niet meer ...
Vreemd, gaat prima via http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2007/maart/golvenmakers.80874.…
84111NL.pdf als gratis download.
DanielBakker
nog een vraagje, ik wil nu xxx gaan maken, maar als ik nu bij die timings C's een schakelaar neem met nog een extra stand en een condensator van 22 uf erbij zet, kan ik dan een hoger bereik krijgen (dat ik dus hogere frequenties kan produceren?)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
Ja; ik kom eerst op zijn "LiveSpace", en kan dan op het documentje klikken om het werkelijk te openen.