Mijn versterker gaf laatst ineens een luide brom (meteen na inschakeling), dus ik denk: dat ding is kapot. Maar nou had ik geprobeerd te bekijken wat er kapot is, en alles zou het nog gewoon moeten doen. Alles opnieuw aangesloten en verdraaid, hij deed het weer. Ik heb daarom het vermoeden dat er iets gruwelijk mis is met de aarding, waar ik geen bal van snap. Dit is ongeveer mijn situatie:
- Aluminium kastje
- Connector voor tulp-stekkertjes, omhulsel (gnd toch?) zit aan de kast geschroefd zegmaar
- k8060 van velleman 2 keer voor stereo
- k8084 voorversterker van velleman
Eigenlijk zaten alleen de geelgroene draad en de ingang ground dus aan de kast. Dit zal wel verkeerd zijn.
Mijn vraag: Hoe moet het wel?
Ps. Mijn (geaarde) pc is de geluidsbron
Die geel-groene draad moet inderdaad verbonden worden met de kast zelf. Misschien ligt het aan die pc.
Sluit anders eens een cd-speler ofzo aan.
Een andere geluidsbron aansluiten heeft geen zin want hij doet het weer, bovendien heb ik een aardig nieuwe pc, daar zal het probleem niet liggen denk ik. Ik heb het probleem slechts 1 keer eerder gehad, toen had ik gewoon een nieuw kitje besteld en hetzelfde aangesloten.
Moet ik alles waar gnd bij staat op de kast aansluiten?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Als de PC en de versterker beide geaard zijn kan je een aardlus krijgen.
En die produceerd ook een 50hz brom.
Dat is op te lossen door een van de apparaten niet te aarden of met een groundloop isolator.
gr Albert
Dank voor de info, maar zou een aardlus de aard van het probleem zijn geweest? Kan een versterker 2 maanden uitstekend functioneren en dan ineens zo'n luide brom produceren zonder veranderingen in de configuratie? Het blijft mij toch een raadsel.
Totaal geen wijzigingen, dat is juist het vreemde.
De wijzigingen nadat ik de versterker heb opengehaald en gecontroleerd:
- Mobiel ipv computer als geluidsbron maar voor het openhalen was er zonder geluidsbron ook een dikke brom, lijkt met dus niet dat het hieraan ligt.
- Ingang ground niet aan de kast maar gewoon los
- Alleen eindversterker k8060 aangesloten, dus geen voorversterker.
Al gecontroleerd, maar wat moet nou precies met de massa verbonden zijn en hoe? Ik heb al wel gezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Op 13 juli 2008 19:20:13 schreef Frikandel:
Eigenlijk zaten alleen de geelgroene draad en de ingang ground dus aan de kast. Dit zal wel verkeerd zijn.
Maar is het niet.
Heb je gewone tulpconnectors gebruikt?
Die willen na loop van tijd los gaan zitten/corroderen, losse massa tot gevolg, brom en andere vage klachten zoals bijvoorbeeld een zwak kanaal.
Of... en dat is wat linker... De elco's in de voeding zijn slecht gesoldeerd.
Ik heb gewone tulpconnectors gebruikt. Die zal ik dan nog even extra controleren, evenals de elco's. Wat is de goede oplossing bij tulpconnectors?
Ben ik net blij dat de versterker het weer doet, prima geluid, totaal geen brom of ruis. Ik zit achter mijn pc, versterker aangesloten. Gisteren werkte hij nog perfect. Opeens uit het niets komt die dikke, luide brom weer naar voren. Nou snap ik er helemaal niks meer van...
Edit: voorversterker is ok, eventjes getest. De brom zit alleen in het rechter kanaal. Het valt me op dat het aan-ledje langer brandt dan het linker kanaal, na uitschakeling van de versterker. Wijst dit op een probleem in de voeding? Hoe meet je of condensators nog OK zijn? Diodes lijken nog goed te zijn.
Edit2: Er klopt geen zak meer van, waar ik 80 volt moet meten op de print meet ik nog maar 73 volt terwijl ik wel eens 90 heb gemeten. Op ditzelfde punt meet ik 14 volt wisselspanning. Kapotte diode??. Mijn multimeter geeft opeens een 3,3 volt rms brom terwijl dit eerst 1,2 volt was, de ene elko gaf andere meetwaarden (ik heb de diode test maar gebruikt) dan de andere elko. De ene trafo gaf andere voltages als de andere trafo die ik een maand of 2 later heb gekocht. Help!
Op 19 juli 2008 16:13:50 schreef Frikandel:
Ben ik net blij dat de versterker het weer doet, prima geluid, totaal geen brom of ruis. Ik zit achter mijn pc, versterker aangesloten. Gisteren werkte hij nog perfect. Opeens uit het niets komt die dikke, luide brom weer naar voren. Nou snap ik er helemaal niks meer van...
[...]
Het valt me op dat het aan-ledje langer brandt dan het linker kanaal, na uitschakeling van de versterker. Wijst dit op een probleem in de voeding?
Heel duidelijk
Hoe meet je of condensators nog OK zijn?
Capaciteits- en ESR meter.
de ene elko gaf andere meetwaarden (ik heb de diode test maar gebruikt) dan de andere elko.
Dat is een meting die je net zo goed niet kan doen, nutteloos.
Zo'n capaciteitsmeter heb ik niet, helaas. Daarom dacht ik: ik probeer maar een andere test, misschien zegt het wat. Maar niet dus. Iemand een idee hoe ik kan testen wat er kapot is?
Misschien een simpele vraag, maar hoe meet je of een trafo kapot is?
[Bericht gewijzigd door Frikandel op (16%)]
Hier nog even de versterker waar het om gaat:
http://www.vellemanprojects.com/nl/en/product/view/?id=360242
Dikke brom is nog steeds niet opgelost.
Trafo ligt het niet aan (andere, werkende geprobeerd, zelfde probleem)
Dikke diodes zijn vervangen, nog steeds is het probleem hetzelfde.
Iemand suggesties?
Edit:
Probleem opgelost!! Voedingselko's vervangen en het werkt weer! (diodetest met elko's is dan toch misschien niet helemaal nutteloos
).
[Bericht gewijzigd door Frikandel op (19%)]
tja, mijn versterker wilde ook niet goed aarden
en omdat hij niet zo goedaardig was
heb ik hem nu in de aarde gezet...
binnenkort verwacht ik mijn eerste kleine versterkertjes..
Haha, ik was te laat met mijn edit. Maar het was dus helemaal geen probleem met de aarding, het probleem lag toch ergens anders.
Jordi
Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!
Op 23 juli 2008 13:52:01 schreef Frikandel:
Edit:
Probleem opgelost!! Voedingselko's vervangen en het werkt weer! (diodetest met elko's is dan toch misschien niet helemaal nutteloos).
Dat is het wel, de diodetest laadt de elco's op waardoor er steeds andere waarden te zien zijn. Hier kun je niets mee. (behalve als de elco's keiharde sluiting geven, dan geeft de meter ook nul)
Door je post van 19 juli loopt met dikke rode letters elco kapot
of is dat alleen in mijn hoofd?
@ Jordi: Ik ben nog maar een beginnertje, vandaar de lompe meetmethoden en reacties
Dat bij die diodetest steeds andere waarden te zien waren heb ik gemerkt, maar toch klopte er niks van (soms inderdaad sluiting).
Met de elektronicakennis die ik toen had zag ik niet meteen dat de elco's kapot waren.