Om te beginnen was de print zekering kapot. Een van de dioden geeft een vreemde waarde aan een SR 506 SHS geeft aan 170. Is het normaal voor dit type diode. En waaroom zou je moeten de condensatoren vervangen targus?

van de week had ik niet zo goed naar me voeding gekeken, maar nu zag ik uitgangsspanningen op het printje staan, en ik heb allemaal waardes rond de uitgangs spanningen.

maar het kastje zelf werkt nog steeds niet.

de 2 condensatoren moeten natuurlijk elco's zijn en 25v is voor "een maatje zwaarder

Op 25 juni 2008 22:11:30 schreef Bouke79:
maar nu zag ik uitgangsspanningen op het printje staan, en ik heb allemaal waardes rond de uitgangs spanningen.

Een scoop vertelt vaak een ander verhaal.

Op 25 juni 2008 22:39:46 schreef targus:
de 2 condensatoren moeten natuurlijk elco's zijn en 25v is voor "een maatje zwaarder

Dat is 16V. ;)

ik heb geen scoop, ben maar een arme hobby vonketrekker. ;)

weet iemand toevallig ook of zo'n kastje te resetten is, terug naar fabriek instellingen zeg maar ???

[Bericht gewijzigd door Bouke79 op (47%)]

Op 25 juni 2008 21:35:31 schreef mariusz:
Om te beginnen was de print zekering kapot. Een van de dioden geeft een vreemde waarde aan een SR 506 SHS geeft aan 170. Is het normaal voor dit type diode. En waaroom zou je moeten de condensatoren vervangen targus?

170mV op de diodetester is normaal voor een Schottky-diode, wat dit waarschijnlijk is.

mariusz je dient de 2 elco's te vervangen omdat daarmee in
95% van de gevallen het probleem is opgelost

Targus voeding blijkt goed te zijn. Verder op de print plat zelf zou ik het echt niet meer weten zonder schema. Is er iemand die daar meer vanaf weet die bijvoorbeeld elektronica kan repareren?

Mariusz als je voeding goed is wat is dan je probleem?

Als ik het zou weten. Dat ding doet niks meer. Gaat niet aan en op IC niveau kan ik het niet meten. Heb uitgang spanningen gemeten van de voeding die op de print staan aangegeven en die zijn in orde.

heb je de 2 elco's vervangen of niet zoniet dan vervangen
en de kans is groot dat hij dan weer werkt

Welke bedoel je precies targus?

oplossing van het voedingsprobleem is 2 elco'svan 1000uf 10v 105c vervangen door 2 condensatoren van 16v of 25 v

Ik ga ze volgende week vervangen en dan kom ik erop terug. Voor nu alvast bedankt targus.

mariusz, mijne werkt ondertussen weer, echter nadat hij pas ruim een half uur onder netspanning stond.

toen begon hij te booten, en daarna kon ik hem normaal gebruiken.

misschien als jij hem langer op netspanning laat staan, dat ie ook 'opwarmt' en het ineens weer gaat doen.

Heeft jou kastje geen last van slechte solderingen Bouke?

nee niet echt, heb er wel naar gekeken, maar is me niet opgevallen dat ik slechte solderingen zou hebben.

Soms is een slechte soldering niet direct te zien.

Gewoon voor de zekerheid de punten die warm worden (voeding/dikke weerstanden/transistoren/etc.) even voorzien van een nieuwe lading tin.

Kans is groot dat het dan weer goed gaat werken.

Ik had deze week geen tijd om ermee verder te gaan. Kom zeker op terug.
Groetjes allemaal,
Mariusz.

Heb hetzelfde gehad.De elco 1000 mF direct achter de diode

SR 506 meette goed op capacitietswaarde,maar bij vervanging

ervan functioneerde het toestel weer goed!!!!

Klopt, dan is waarschijnlijk de ESR te hoog. Dit is als het ware de inwendige serieweerstand van de elco, en als die te hoog is zullen de pieken niet of nauwelijks meer afgevlakt worden zodat er een behoorlijke storing op de voedingslijnen zit en de spanningsregeling het vaak ook niet meer goed doet.

De elco 1000 mF direct achter de diode
SR 506 meette goed op capacitietswaarde,maar bij vervanging
ervan functioneerde het toestel weer goed!!!!

Het testen van een elco met een capaciteitsmeter is net zo zinvol als het testen van een battarij met een hoogohmige voltmeter - helemaal niet.

Het aantal elcos waarvan ik gemeten heb dat de capaciteit weg was, is met de vingers van een hand te tellen. Elcos met een hoge ESR zie ik dagelijks.

Als je dus wilt meten, doe dit met een ESR meter, en als je die niet hebt, neem het advies van de andere posters in dit topic - de suggestie deze elcos te wisselen is een paar keer gegeven.

Waarom Fluke nog steeds geen ESR meting in zijn meters inbouwt ontgaat me volledig.

Geert Jan

Bij mij ging een aantal dagen geleden de samsung reciever ook stuk. Ik heb naar aanleiding van deze forum discussie en de gesuggereerde oplossing ook de elco achter de diode vervangen (met een zelfde elco als er al zat). Het werkt nu weer. Bedankt voor deze discussie!

Ik zou nog terug komen op het probleem met de Samsung reciver. Het probleem zat in de voeding, ik heb de 10V condensatoren los gesoldeerd en erna weer vast gezet. Toen was het probleem opgelost. In iedere geval iedereen bedankt voor advies.
Mariusz.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]

Dan komt het probleem wel weer terug. De voeding is erg gevoelig voor een te hoge ESR. Deze was bij mij van een van beide condensatoren opgelopen tot 1 a 2 ohm, en dat was voldoende om het niet meer te doen. Het is goed denkbaar dat het verhitten van de condensator de ESR tijdelijk heeft doen teruglopen, maar het blijft een onbetrouwbaar punt zolang je geen goede nieuwe elco plaatst.

Overigens is het niet nodig hiervoor elco's van 16 of 25 volt te gebruiken zoals iemand hierboven schreef; het gaat echt om een zo laag mogelijke ESR. Die is bij elco's boven de 16 volt zelfs vaak hoger, dus zou het nog slecht kunnen uitpakken ook. vaak nog wel lager ook, maar kan een instinker zijn en het moet fysiek passen natuurlijk.