joost53
Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.
hallo ik heb hier een electret microfoon liggen en ik vroeg me af of ik die aan een 3,5mm jackplug kan aansluiten en in de mic. ingang van me pc kan doen zodat het als microfoon fungeoneert? ik heb ooit eens een microfoon gekocht voor me pc, die deed het toen niet, toen sloopte ik hem uit elkaar en zacht dat er geen versterker of iets inzat. gewoon een jackplug aan het microfoontje dus het is wel mogenlijk?
specificaties van de mic.
9,7x6,7mm
62dB
2 pins
In een elektret microfoon zit een FET transistor die gevoed moet worden via een hulpspanning en een belastingsweerstand. Voor meer informatie zie deze wiki pagina. Een microfooningang van een PC geluidskaart levert normaliter geen hulpspanning. Om het geheel te laten werken zul je nog een batterij, een belastingsweerstand en eventueel een koppelcondensator toe moeten voegen. Het volgende plaatje is gelinked naar de wiki pagina:
joost53
Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.
Ik vermoed dat de mic ingang van een PC juist wel een hulpspanning levert.
Ten eerste omdat een losse elektreet er gewoon op werkt. En als ik de "tape" uitgang van mijn ontvanger erop aansluit (die uitgang levert maar weinig spanning, vandaar) dan hoor ik in de ontvanger aan het geklik en geritsel bij het insteken dat er wat spanning staat.
Van mijn oude soundblaster kaart weet ik dat er een schakelaartje voor was, waarmee je die spanning kunt afzetten. Af was voor dynamische mikes, en aan voor "electret and carbon microphones". Wie heeft er nog een koolmicrofoon aan zijn PC? 
Dat was dan misschien de reden dat die microfoon het niet deed?
Er bestaan overigens geluidskaarten die van zichzelf de mogelijkheid hebben om een elektret microfoon te voeden. Deze hebben de belastingsweerstand naar de voeding ingebouwd, die dan geactiveerd kan worden m.b.v. een jumper.
Ik nog eens verder gezocht, en denk dat Frederick ET inderdaad gelijk heeft. Zie bijvoorbeeld deze web pagina:
http://www.hobby-hour.com/electronics/computer_microphone.php
Een microfoon pre-ampje maken is nog beter. Op deze site zijn genoeg hele goede schakelingen te vinden. Kost trouwens ook geen kloot.