ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Op 12 september 2008 12:40:56 schreef Twabi2:
[...]
Helemaal omhoog gevallen?
*streelt PC*
De gwote boowze meneej gaat jou niet aanraken hoow...

hoe streel jij je pc zonder hem aan te raken :o
hotswap die ik niet aan, ik heb wel eens gehoord dat ze bij ons op school fans uit de pc verwisselen terwijl ie aan stond.
scheelde weer met de compressor uitblazen en de cpu kan ook wel ff zonder fan blijkbaar.

Op 12 september 2008 19:56:36 schreef BernardV:
PC is toch niet helemaal lekker meer :S
on board raid geeft veel fouten, on board geluidskaart doet niets meer en hij crashed na een uurtje ofzo...

Toch maar niet meer de voeding hotswappen...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Lucky Luke

Golden Member

Op 12 september 2008 16:36:23 schreef ivar92:
[...]

en wat blijkt nou, was de batterij van de meter leeg en dus ik denk dat de trafo nog wel bruikbaar is.

huh, bassie- = ivar92?

Op 10 september 2008 21:13:28 schreef big bang:
Vandaag nog wat merkwaardigs voor gehad in het labo op 't werk. Bezig met een printreparatie. Zitten een paar logische ICs op, draaien op +5V. Een weerstand in de voeding heeft precies een beetje heel heet geweest en een tantaal die op de kop uitgebrand is. Die tantaal wordt verwijdert.
Na wat rondmeten blijkt tussen de +5V en GND zo goed als een kortsluiting te zitten, enfin 1Ω.
Na wat zoeken komt daar nog een kapotte tantaal uit, niks visueel mis mee, maar dus laagohmig. Tis een 2.2µF/25V en de LRC brug geeft een waarde van 13µF, helemaal uit de richting dus.
We nemen er een labvoeding bij, stroombegrenzing op 100mA en zetten er 12V op. Voeding gaat niet in currentprotectie, en spanning van 12V komt over de tantaal. Raar, hij was eigenlijk toch kortgesloten?
Nu blijkt dat ding zich gewoon weer normaal te gedragen: gemeten: 2.3µF, ESR van een paar Ω en statische weerstand van 5MΩ.
Raar? Hij verdwijnt toch zeker richting prullemand.

- - big bang - -

die dingen herstelden zichzelf toch door de kortsluiting te laten verdampen? Of tantaals niet?
iig denk ik dat dat gebeurt is, klein kortsluitingkje wat verdampt is toen je een voeding aansloot.

Waarom heeft iedereen trouwens uitgebrande tantaals? Hier is er nog nooit een in rook op gegaan (ik werk er ook niet veel mee:), dus wel logisch), wel een die een kortsluiting bleek, erg warm werd en er kwam vloeibaar metaal uit... (wat na afkoeling stolde, 't kan ook dat er een klodder tin op lag, maar precies eronder zat een scheurtje, dus...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Sja, en wat gebeurd er met een VSA (eigenlijk 2 op 1 board) die sluiting maakt?
Deze VSA's sturen normaal 2 SON-T lampen van 400 watt aan.

http://img391.imageshack.us/img391/5169/img0199ai4.jpg

http://img391.imageshack.us/img391/8829/img0200kz9.jpg

En voor de volledigheid: Hier 1 die nog heel en compleet is.
Let wel, we hebben er tijdelijk 1 starter af gesloopt.

http://img154.imageshack.us/img154/7656/img0197pi1.jpg

[Bericht gewijzigd door Paul-RT op vrijdag 12 september 2008 23:06:01 (26%)

Never touch a running system !

Ja best wel. En de trafo ook.
En wat dacht je van de stank die eraf komt ?!?!

Never touch a running system !
Lucky Luke

Golden Member

Die ruik ik hier nog, puur door de foto's...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Maar... maar... deed-ie het nog?

Had daar niet ergens een zekering uit moeten fikken, in plaats van die trafo?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, dat had gemoeten.
Maar er staan 4 van deze platen op een 16 A automaat, en tussen automaat en plaat zit een slordige 175 meter kabel.
De automaat zal er dus niet zomaar uitgaan.

Wegfikken van de starter is nog geen sluiting.
Smelten / wegfikken van de trafo ook niet.
Die sluiting is uiteindelijk wel geweest hoor.....

Never touch a running system !
If you want to succeed, double your failure rate.

47nF bestellen ipv 4,7nF

doh nou kan ik weer niet verder met de tonestack van mijn buizen amp :(

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

- Na 3 uur SMD solderen onder een loepje neem je het niet meer zo nauw uit welk bakje het komt. SMD weerstand en SMD Condensator ziet er hetzelfde uit, valt toch niet op.

- Wat tin op de memory pinnen van een uc zijn geweldig voor uren plezier. Extern geheugen dat gebruikt wordt voor als programma en data geheugen, onderste gedeelte werkte, dus programma starte. Alleen de data was na een tijdje corrupt. Dat heeft wat uren software debuggen gekost...

- compilen naar c:\project2\out.hex en vervolgens vrolijk c:\project1.out.hex programmeren.. en maar afvragen waarom hij niet blijft werken..

En natuurlijk de good old verkeerde pinnen uit de datasheet gebruiken.. qfn en ssop pinout is meestal wel anders :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Die laatste kent iedereen denk ik wel.

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

Op 18 september 2008 22:30:53 schreef RoelA:
- compilen naar c:\project2\out.hex en vervolgens vrolijk c:\project1.out.hex programmeren.. en maar afvragen waarom hij niet blijft werken..

Met vele variaties: keurig compileren naar file.hex en die programmeren, maar de source die de IDE gebruikt for file.hex is niet file.asm in de zelfde directory maar een file.asm die heel ergens anders staat.

Of meerdere programmers tegelijk aangesloten, en je programmeert naar de verkeerde programmer.

Of (in een klas) staar je naar het bordje dat op de PC van je buurman is aangesloten.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Klassiek op een UNIX-bak is de onwetende die niet zo snel een naam voor een programma'tje kan bedenken, en het dan maar "test" noemt...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

@pros: ik weet niets van unix, maar kun je die toch even uitleggen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Er bestaat al een programma met de naam "test", en bovendien is het een buildin van bash en mogelijk van andere sh-varianten.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

HMH, het is m.i. veel leuker om eerst een paar dagen iedereen de kans te geven om zelf de clue te vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

20 jaar geleden iets heel idioots meegemaakt: Een schakeling gebouwd met 10 verschillende CMOS ic's erin per kastje (totaal 20 van die kastjes dus 200 IC's), allemaal via kabeltjes doorgeregen aan elkaar.

Natuurlijk test je er eerst eentje: doet het niet.
Meten en zoeken: kortsluiting op de ingangspinnen van een IC. Ding vervangen: nog steeds sluiting! Maakt de print kortsluiting? Nee, niets te zien: socket eraf gehaald (zat op het eerste prototype): geen sluiting eronder.

Toch maar effe op de pinnen van het IC gemeten: kortsluiting in het IC: vreemd heb ik er nu twee opgeblazen? Ontwerp fout? Meten of er foute spanning op de pinnen staat: alles goed. Voor de 3de keer een nieuw ic erin, na meten: kortsluiting.

Blijken er achteraf in een batch van 20 ic's in een nieuwe tube er 6 ic's achter elkaar kortsluiting te hebben op exact dezelfde pinnen. Die laatste paar had ik er dus uitgehaald en meteen gemeten zonder dat er ook maar een volt opgestaan had.
Zo bont heb ik het nog nooit meegemaakt. Uiteindelijk had me dat de hele avond gekost.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 18 september 2008 22:30:53 schreef RoelA:
En natuurlijk de good old verkeerde pinnen uit de datasheet gebruiken.. qfn en ssop pinout is meestal wel anders :)

Afgelopen week nog een die erger is:
De TPIC6595N/TPIC6A595N/TPIC6B595N/TIPC6C595N lijken functioneel identiek alleen op de maximale stroom na.
De TPIC6595N TPIC6B595N zijn wel compatible.

De C versie is anders (DIL16 ipv DIL20) dat valt nog wel op.

Maar wat nog erger is, is dat de A versie COMPLEET pin-incompatible is (ook DIL20). Welke gek dat bij Texas verzonnen heeft moeten ze aan de hoogste boom hangen. Verzin dan een ander nummer......

Gelukkig nog geen groot aantal IC's besteld anders de print moeten redesignen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Had hier overlaatst ook al zo'n frats voor, zou kunnen dat ik die ook al gepost heb. De opdruk van een gelijkrichterbruggetje (+ ~ ~ -) hadden ze doodleuk aan de verkeerde kant opgedrukt, waardoor + en - wel omwisselen. De rest van het circuit kon daarmee niet lachen. Uiteindelijk er toch achter gekomen in de datasheet en door de afgeschuinde referentiekant, dat het verkeerd opgedrukt was. Grrrrr!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
maartenbakker

Golden Member

Op 22 oktober 2008 23:08:40 schreef henri62:
[...]

Afgelopen week nog een die erger is:
De TPIC6595N/TPIC6A595N/TPIC6B595N/TIPC6C595N lijken functioneel identiek alleen op de maximale stroom na.
De TPIC6595N TPIC6B595N zijn wel compatible.

De C versie is anders (DIL16 ipv DIL20) dat valt nog wel op.

Maar wat nog erger is, is dat de A versie COMPLEET pin-incompatible is (ook DIL20). Welke gek dat bij Texas verzonnen heeft moeten ze aan de hoogste boom hangen. Verzin dan een ander nummer......

Dat hebben ze toch ook gedaan? Die A staat klem middenin het nummer, niet alsof het een suffix is ofzo ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 september 2008 22:03:21 schreef Paul-RT:
Ja, dat had gemoeten.
Wegfikken van de starter is nog geen sluiting.

Tsja, als je VSA blowt, kan jij voorlopig niet blowen......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Dit topic is gesloten