Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Haha.
Hoe heet FET eigenlijk echt?
Net 1 winding verwijderd. Nu zit ik volgens de scoop op de goede frequentie (3.7Mhz), en de dipper hoor ik daar ook.
Ik heb dat ene stuk coax (75Ohm dus) er weer aangehangen, maar het ditmaal uit het raam gegooid. Nu hoor ik alleen op sommige plekken flierp flierp en de rest ruis. Nog geen zenders dus.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Hij is al 26 jaar dood en toch maar posten op dit forum, staat dat niet de in de kleine lettertjes dat dat verboden is?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman is een electronica goeroe die reeds een tijdje SK is. Onze FET zijn identiteit is een goed bewaard geheim. Maar hij is niet de leeftijd van de foto. Hooguit iets van 85. Hij zat 2 klassen hoger bij Fritjoff op school. 
Ik was benieuwd of er een foto van Frithjoff op het net stond. Toen bleek dat onze FAS heel wat meer heeft gepubliceerd dan alleen over radio's. Ook een boel over microscoop/bacterie gerelateerde zaken.
Sherlock Fredson
'k Heb het niet gevonden. Maar daarom post ik voor de zekerheid maar in 't Nederlands, dan valt het niet zo op.
@Nijn: eigenlijk heet ik Ruud.
En Ruud is lang niet zo lelijk als op de foto ... 
@Nijn, is dit het 'flierp flierp' wat jij hoort?
http://www.kb9ukd.com/digital/arq.wav
Als dat zo is, hoor je toch wel een zender!
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Op de frequenties waar hij luistert zit ook amper een zender. 3.5-3.8MHz, daar, en daarboven is wat te beleven.
Hij hoort waarschijnlijk gewoon een paar TV's e.d. storen.
Hij hoort waarschijnlijk het flierp flierp, zoals hier: http://media.putfile.com/middengolf op het moment dat ie generereert, en niet op de zender staat.
Nee, Rd12Tf is een UHF zend/einduis buis gebruikt in Duits luchtafweer geschut, of bedoel je iets anders?
/e
Het geluid in de link die ik gaf, is een ARQ station (als je daar op doelt)
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (28%)]
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Precies, (Z), dat hoor ik. Zoals ik al zei; het klinkt als mijn genererende rechtuit.
Wat ik begrijp, is dat dat dus normaal is als je geen zender ontvangt.
Ik zit dus nu, volgens de scoop/dipper rond de 3.7Mhz. Dan zou ik toch goed moeten zitten?
rbeckers
Overleden
@Pietdepiet
Over namen:
http://www.tubecollector.org/rd12tf.htm
Heel bekende buis. 
http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_E._Terman
Heel bekende naam. 
Beide namen komen voor in "A Radar History of World War II ". Op aanraden van Frithjof gelezen. Terman heeft o.a. Hewlett en Packard , van HP, als studenten gehad.
Over antenne's:
Je was gewaarschuwd. Er zijn zeer veel mogelijkheden en onmogelijkheden om min of meer een zender te ontvangen. Zo ongeveer iedereen heeft daar eigen, meestal goede, ideeën over.
Pietdepiet
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb in het boekje jongens-transistors (nooit geweten dat een transistor mannelijk is)staat een standby-ontvanger maar nu weer een andere variant. Deze heeft een diode (oa85) en een tor (oc71,ac125, bc557 of bc559)
Schema is het eerste, pagina staat dwars.
http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=973&mode=view
Fred
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
@ piet ,
Bedenk wel dat vaak het gefluit en geflierp vele malen harder is dan ( indien aanwezig ) de modulatie van de ontvangen zender .
Evert
@piet: De loop hoeft niet persé van coax te zijn. Het is belangrijk dat het materiaal goed geleid, eenvoudig in een ronde vorm te brengen is, eenvoudig verkrijgbaar. Ik heb dus de buitenmantel van een coaxiale kabel gebruikt die ik toevallig had liggen.
Je kunt net zo goed een stuk flexibel koperen buis (verwarmings buis) gebruiken, b.v. zoals PA0IB hier doet. Kun je niets bruikbaars vinden, haal dan een wiel uit je fiets, band eraf, velg op één punt openzagen, C ertussen, et voila, "Le Cyclo Loop"
M.a.w. de coax die jij hebt liggen is prima, impedantie maakt echt niets uit je gebruikt n.l. alleen de buitenmantel (koper) en de coaxiale eigenschappen van de kabel doen er niet toe.....
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Het maakt niet zo heel veel uit voor ontvangst. Ik heb het van 2.5mm installatiedraad gemaakt, en dat werkt prima.
Rond de frequentie waar de flierp het laagste is kan je wat ontvangen (indien het een zender is). Indien het een SSB zender is, dan is het ook een soort flierp, maar dan wat brommeriger, en onregelmatig. Als je het een paar keer hoort, dan weet je het wel. Overigens zitten de SSB-zenders grootenedeels bovenin de 80m, dus het is wel handig als je nog tot 3.8MHz door kan gaan.
Pietdepiet
En hoe zit het met de diameter? Vanwaar 83cm? Kan het niet meer loops met een kleinere diameter? Zo'n groot ding is niet makkelijk op te ruimen...
Heb je geen kast met deuren? Dan kun je hem aan de binnenkant van zo'n deur wikkelen. Geen raam- maar een deurantenne dus. En het ruimt heel snel op.
Dat je dan rechthoekige rechtopstaande windingen krijgt maakt niet uit.
Zelf heb ik er eentje op een kamerdeur. Mooi hoor, vooral het richten gaat gemakkelijk met die scharnieren.
Pietdepiet
En dan hetzelfde principe? Met varco?
Opzich lijkt zo'n cirkel mij wel handig, maar dan moet de diameter wel een stuk kleiner worden. 30-40cm. Kan dat ook, of waar komt die rare 83cm vandaan?
Hee, ik zit inderdaad nog niet goed. Ik kan nu regelen van 3.5-3.75Mhz. Ik ga nog even met de spoel experimenteren. Ik zit dus wel bijna goed! Ik knip wel een stukje van de spoel-draden af. Nadat ik de vorige winding eraf had gehaald, heb ik de draden namelijk niet ingekort.
Net even het eind coax om de kastdeur gebonden. Ik hoor op 1 plek (3428571.43Hz) door het gefluit ook stemmen. Ik hoor heel hard gefluit, met daardoor stemmen. Wat zou ik moeten horen, dat geblieb van (Z) of stemmen?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 18 september 2008 15:12:56 schreef Pietdepiet:
En dan hetzelfde principe? Met varco?Opzich lijkt zo'n circel mij wel handig, maar dan moet de diameter wel een stuk kleiner worden. 30-40cm. Kan dat ook, of waar komt die rare 83cm vandaan?
Voor een niet afgestemde antenne maakt de diameter niets uit.
Je kunt er een varco aan parallel zetten en dan met je dipper eens kijken waar de zooi resoneert.
Je kunt ook eens op de hoeken vd deur een spijkertje (punaise) zetten oid en dan de volledige deur gebruiken.
Experiment te over.
Voor een zendloop op 80 meter wordt een enkele winding (ivm de Q factor) aanbevolen met een -lengte- van ongeveer 1/4 tot 1/3 golflengte.
Dat is dus minimaal 7 meter diameter.
Voor ontvangst kun je dat echter ook in meerdere windingen opspoelen.
Als je een stuk utp kabel hebt van 5 meter kun je bv 5 draden in een cirkel aan elkaar doorlussen.
Je hangt het stuk UTP aan de binnenkant van je kledingkastdeur, en verbind de oranjewit met de blauw en de andere kant vd blauw met de blauwwit en die dan weer met de groen enz.
net zo lang tot je 25 meter hebt.
Een varco parallel en een koppellusje en ontvangen maar.
Pietdepiet
Net iets ontdekt, waar ik, denk ik, niet blij van wordt. Ik rukte perongeluk een spoeldraad los. Het is één van de windingen van de oscillator-spoel. Nu hoor ik echter nog steeds gebliep e.d. Er is qua geluid niks verandert. Dat klopt toch niet?
/e Dat is vreemd. Die oscillator doet het zelfs zonder koppelspoel. Dus het is toch normaal dat ik nog iets hoor.
/e Nee, ik ben dom. Het is de koppelspoel van het antenne-gedeelte. Maar is het dan normaal dat ik nog steeds gebliep e.d. hoor? Ik kan mijn dipper ook gewoon nog horen. Hoe kan dat?
/e Zijn er dan mensen die een cirkel met 7m diameter hebben staan?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 18 september 2008 17:22:55 schreef Pietdepiet:
/e Zijn er dan mensen die een cirkel met 7m diameter hebben staan?
Ja, die zijn er.
Gemaakt van coaxs kabel.
Op 18 september 2008 17:22:55 schreef Pietdepiet:
Het is de koppelspoel van het antenne-gedeelte. Maar is het dan normaal dat ik nog steeds gebliep e.d. hoor? Ik kan mijn dipper ook gewoon nog horen. Hoe kan dat?
Als je nog steeds wat ontvangt, dan kwam dat kennelijk niet via de koppelspoel binnen, maar "waaide" rechtstreeks de afstemkring in. Meestal capacitief, maar bij die dipper misschien ook wel spoel-spoel.
fred101
Golden Member
Je moet geblieb horen, een ontvanger bouw je natuurlijk niet voor stemmen 
Is er niet iemand die een 80m QSO in stadse omgeving op MP3 kan zetten zodat hij weet wat hij moet horen. Dus met tune-signalen, digitale meuk maar vooral hoe een ssb signaal onder QRM klinkt. Ik weet nog mijn eerste 80m ontvanger (lokata) waar iedereen als donald duck klonk omdat ik in usb zat te luisteren. (die uiteindelijk met begeleiding van FET is omgebouwd naar LSB)
Fred
Pietdepiet
Hoe zorg ik ervoor dat het wél via de koppelspoel binnen komt zetten?
Maar Fred, het is toch het idee dat ik de USB ontvang? Als ik van de originele frequentie de oscillatorfrequentie aftrek. Dan luister ik toch naar de USB?
Voor een DC ontvanger maakt USB en LSB niet uit (dat is zijn nadeel, maar ook voordeel want makkelijk).
3701 (usb) - 3700 = 1
3699 (lsb) - 3700 = ook 1, alleen 180 graden verschoven. Dat ga je niet horen, dat verschil. 
Als het signaal alleen via de koppelspoel mag binnenkomen, moet je daar een goede antenne op aansluiten. Desnoods kun je de rest nog afschermen (inblikken), maar dat zal dan wel niet meer hoeven, tenzij je erg veel stoorbronnen dichtbij (een paar meter) hebt.