Jongensradio anno 2007 Deel5

Dit topic is gesloten

Op 16 september 2008 20:05:48 schreef fred101:
Daarna werd Timmie even flink gekieteld voor de microfoon en zo'n kinder-gil zorgt ook voor uitslag.

Fred

Kan je nagaan wanneer er weer eens maagden geofferd worden...

@Piet: 5 windingen zijn genoeg voor de 80m, indien je een afgestemde raamantenne hebt. (denk ik tenminste)

http://img75.imageshack.us/my.php?image=maglooptn2.jpg

Ik hoop dat dit zo'n beetje je vragen beantwoord. Ik zou voor een afgestemde gaan. Dan pik je het minste elektrische veld op. Bij fred thuis maakt dat allemaal niets uit, maar bij mij thuis heb ik alleen goede ontvangst met het magnetische veld, het elektrische zit vol met storing. Er zijn allerlei maatregelen genomen om die antenne zo min mogelijk op het elektrische veld te laten reageren, als je m bouwt zoals ik voorstel.
Nadeel van zo'n magloop is dat het minder signaal geeft dan 20m draad. Maar ach, er valt goede ontvangst uit te halen.

Waarschijnlijk heb je wel een goede ringkern.

Over die ontvanger: je had nu toch een DC-ontvanger gebouwd? Die hoort piep piep te zeggen. Of heb je nu ondertussen alweer iets anders gebouwd? Tis een oscillator met mixer. Inderdaad hetzelfde als een genererende rechtuit, da's een oscillator en mixer ineen.
Dat het er op je scoop slecht uitziet is de HF-straling uit de osc. die de probe oppikt, die is dan sterker dan het signaal zelf. Niet vreemd.

ringkernen: gewoon proberen. Je merkt vanzelf of er signaal door komt.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Schimanski

Golden Member

PietdePiet: Vooral voor ontvangst hoeft een loop niet zo ingewikkeld te zijn. Ik heb zelf een loop gemaakt met een stuk coaxkabel waarvan ik de middenader niet gebruik maar alleen de buitenmantel.

De kabel is een stuk oude computercoax (93 ohm) maar het mag elk stuk coax zijn wat je hebt liggen. Mijne heeft een dikte (buitenmantel) van 6mm, maar hoe dikker hoe beter.

Ik heb een loop met twee windingen gemaakt (diameter = 83 cm) en tussen de twee uiteinden een varco uit een oude radio (500pF). Dit geeft een kring welke ongeveer afstembaar is van 3,4 tot 8 Mhz.

Om het signaal in de radio te krijgen heb ik een koppellusje gemaakt van coax. Neem een stuk coax (b.v. rg58) en maak een zolang stuk van de binnenader vrij dat je er een lusje met 15 cm diamter van kunt maken. Het uiteinde soldeer je dan aan de mantel van de coax (niet de aan mantel van de antennekring) het andere eind van de coax gaat naar de radio. Het uitkoppellusje maak je vast (plakband of zo) in het midden van de antenneloop. Er is dus geen verbinding tussen de twee lusjes.

Deze antenne heeft bij mij een bandbreedte van ong. 150 Khz. Je moet dus om de hele 80 mtr. te bestrijken wel de antenne bijstemmen (afstemmen op max. signaal nadat je de radio hebt afgestemd) het voordeel is wel dat je veel extra selectiviteit hebt waardoor de ontvangst rustig is en ook zwakke stations er goed uitkomen.

Vergeleken met een dipool (2x20mtr) is het signaal een stuk zwakker, maar op beide antenne's kan ik dezelfde stations ontvangen (ook zwakke).

Hier twee foto's
http://www.uploadarchief.net/files/download/loop.jpg

detail uitkoppellus en varco
http://www.uploadarchief.net/files/download/loop-detail.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ja ik heb een DC gebouwd. Hoort die te piepen? Hoe kan ik dan zenders horen? Die komen er overheen zetten?

Is het manier A of B?
http://www.uploadarchief.net/files/download/antenne.gif
De letters zijn een beetje raar. Ik drukte perongeluk op monochrome bitmap, ipv gif. De kleuren zijn dus weg.

Die wikkeling-aantallen rond de ringkernen zijn dus experimenteel?

/e Ik zal wel dom zijn, maar ik begrijp het niet helemaal, Schimanski. (Dat zijn trouwens niet de leukste tatorts;)) Hoe zit dat nou met die lusjes?

Ik neem een stuk coax, daarvan soldeer ik de binnenkant via een lusje aan de mantel. En dan? Die hang ik gewoon in de cirkel?

Ik heb trouwens geen idee wat voor soorten coax wij allemaal hebben. Kan ik dat meten?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Jinny

Golden Member

Op 16 september 2008 21:27:03 schreef Pietdepiet:
Ja ik heb een DC gebouwd. Hoort die te piepen? Hoe kan ik dan zenders horen? Die komen er overheen zetten?

Is het manier A of B?

Manier B

Die wikkeling-aantallen rond de ringkernen zijn dus experimenteel?

Ja, maar je kan in eerste aanzet ook de ringkernen vergeten, en de coaxs direct aan de loop hangen.

Ik heb trouwens geen idee wat voor soorten coax wij allemaal hebben. Kan ik dat meten?

Ja, met een capaciteits meter.
Iedere coaxs heeft zijn eigen specifieke waarde per meter in pf.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Oké, maar ik overweeg nu de manier van Schimi. Die is een stuk simpeler.
Capaciteitsmeter. Dat wordt het volgende project.

Ik bedacht mij net, dat ik met de scoop had gemeten, dat de DC nu op max 3.4Mhz zit. Dat is iets te laag. Ik zal morgen dus ook een winding verwijderen.

Wat ik mij nog afvroeg: Bestaan er ook Dual-gate mosfets onder de buizen? Kan je dus een buizen DC hebben?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Natuurlijk.
Hexode, heptode, oktode.. ze telden zo door.
De ECH81 is zowat de laatste en bekendste mengbuis (de H) met ingebouwde oscillatorbuis (de C) in de gewone huiskamerradiotechniek.

/e: maar je denkt toch niet dat directe conversie alleen kan met dual gate mosfets of meerroosterbuizen?
Sommige van de beste deden het gewoon met dioden!
En met twee buisjes kun je ook prima mixen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 16 september 2008 21:56:46 (35%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Op 16 september 2008 21:51:20 schreef Pietdepiet:
Wat ik mij nog afvroeg: Bestaan er ook Dual-gate mosfets onder de buizen? Kan je dus een buizen DC hebben?

Met buizen is zoiezo meer mogenlijk dan met torren.
Lees maar eens wat stukjes van Piet van Schagen en Guido Kiss.

Ff googlen.

/e, FET was me voor.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik zou bijna spontaan fan worden. Die zijn vast niet zo statisch-gevoelig als die dekselse DG-mosfets.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Jinny

Golden Member

Op 16 september 2008 21:57:09 schreef Pietdepiet:
Ik zou bijna spontaan fan worden. Die zijn vast niet zo statisch-gevoelig als die dekselse DG-mosfets.

Zekers, een buis kan wat hebben.
Als je er wat vaker mee hebt gewerkt ga je vanzelf blij worden.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Schimanski

Golden Member

Op 16 september 2008 21:27:03 schreef Pietdepiet:
Dat zijn trouwens niet de leukste tatorts

Ik keek nooit naar tatort, totdat een vriend mij opeens Schimanski ging noemen. Mijn eigen naam is Mans en ik vondt het wel een grappige nickname, verder heb ik niet zoveel met Tatort hoor.

Ik neem een stuk coax, daarvan soldeer ik de binnenkant via een lusje aan de mantel. En dan? Die hang ik gewoon in de cirkel?

Yep, helemaal correct. Maak een lus, kern (mantel verwijderd) aan mantel en andere zijde in de radio, en hang die in het midden van de loop. Met het midden bedoel ik het midden van de coax loop (niet het middelpunt van de cirkel) Zie detail foto.

Voor een dubbele loop met diam. 83 cm. heb je iets meer dan 5 mtr. coax nodig. Maar wiskunde is geen probleem voor jou :).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Schimanski

Golden Member

Op 16 september 2008 21:07:42 schreef (Z)weetvoetje:
[...]Kan je nagaan wanneer er weer eens maagden geofferd worden...

Over maagden gesproken. Ik kwam laatst deze cartoon tegen en moest op een of andere manier direct aan Frithjof en Fred denken ;)

[Bericht gewijzigd door Schimanski op woensdag 17 september 2008 09:10:19 (29%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik keek nooit naar tatort, totdat een vriend mij opeens Schimanski ging noemen. Mijn eigen naam is Mans en ik vondt het wel een grappige nickname, verder heb ik niet zoveel met Tatort hoor.

Maar een goede probleem-oplosser als De SchiMANSki blijk je hier ook wel te zijn .

Evert
edit:/ hoe je goed quote zal ik wel nooit leren ...

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Hugo Welther

Moderator

Op 16 september 2008 23:58:26 schreef Radioortje:
..
Evert
edit:/ hoe je goed quote zal ik wel nooit leren ...

Druk gewoon op de quote button http://www.circuitsonline.net/images/f_quote.gif

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

deed ik ,
en dan wissen wat je niet bedoelt ,
en dan krijg je dit hierboven dus .
Geeft niks , ooit daagt het wel ...

Evert

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Henry S.

Moderator

Iets teveel weggehaald ;)

code:


[quote][message=849837,quote][b]Op 17 september 2008 00:09:26 schreef Radioortje[/b][/message]:

Moet altijd blijven staan.
En altijd afsluiten met

code:


[/quote]

@Fred: Mail is binnen, mooi werkje :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Zo de componenten tester is af. Morgen aan de scoop verder. Ik denk dat ik twee gelijke loopjes maak. Dan kan ik dat experiment met 2 onvangers (de racals of twee FT101E's) en een scoop doen. Daarna wil ik weer iets met buizen bouwen. De 5 buis zender, maak jullie borst maar nat, dat gaat vast niet in een keer werken want daar komt natuurlijk niet zo'n suf eindbuisje in maar een iets wat meer licht geeft.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 17 september 2008 00:29:33 schreef Henry S.:
Iets teveel weggehaald ;)

Sorry hoor , het is maar even om te proberen en te leren .

Evert

e\: hééé , ik kan het ook !!!

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
fred101

Golden Member

Evert, gefeliciteerd. Je hebt post 666 >:-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oh o. Post 666. Die had ik ook, vanaf toen ging het helemaal mis.

Ik ga straks eens een wikkeling verwijderen en dan gewoon nog eens proberen met wat draad. Als het dan nog niet werkt, dan ga ik wel die antenne maken.

Op 16 september 2008 22:24:56 schreef Schimanski:
[...]
Ik keek nooit naar tatort, totdat een vriend mij opeens Schimanski ging noemen. Mijn eigen naam is Mans en ik vondt het wel een grappige nickname, verder heb ik niet zoveel met Tatort hoor.

Is leuk hoor:)

Op 16 september 2008 22:24:56 schreef Schimanski:
Voor een dubbele loop met diam. 83 cm. heb je iets meer dan 5 mtr. coax nodig. Maar wiskunde is geen probleem voor jou :).

Dankje:D Dat begrijp ik, maar ik heb nog wel een stuk dat ik van mijn opa en oma heb gekregen. Kunnen mijn ouders ook niet zeuren dat het zonde is. Weten jullie wat voor coax dat is, als ik zeg dat het werd gebruikt om een ouderwetse tv-hark-antenne aan te sluiten op een tv. Het liep zegmaar van de hark naar de tv. Ik gok dat de kern .8mm is. Dan rondom 2mm plastic en dan een gevlochten koperen mantel. De totale diameter is 7mm.

/e Welke antenne suggereren jullie nou? Die van Mans of de aperiodische?
@Fred, mag ik het linkje naar die componenten tester nog eens? Ik kan hem niet meer vinden. Gevonden. heb jij deze gemaakt?

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is "ongetwijfeld", zoals de Fransen zeggen (in het Frans), 75Ω kabel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dus dat is geschikt als antenne-coax, mocht ik die gaan maken. Is het ook geschikt als coax van de antenne naar de ontvanger? Die moest 50ohm zijn...

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zou ik niet mee zitten: het zou me al heel erg verbazen als de ingang van de ontvanger 50Ω was.

Iets anders is dat het toch wat stugge kabel is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ik heb een iets andere gemaakt. Beetje een mix van diverse. Ik heb bv 6 spanningen van 1,5 tot 15V.

Nijntje, in de tijd die je nu hebt getwijfeld tussen die twee antennes had je ze beide kunnen proberen :-)
Maak nu maar die aperiodische als je draad genoeg hebt en anders die van (Z) of Mans. Deze laatste zijn in storing omgevingen beter maar hij moet wel op frequentie staan en daar zie ik de bui al hangen, nog een onbekende factor.
Per situatie is het ook anders. Bij mij werkte die aperiodische echt super maar bij adri doet zijn draad van 5 meter op het balkon het net zo goed.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

FET verstopt zich altijd achter een jeugdfoto maar deze is wat recenter >;-)

http://signl.cs.umass.edu/brian/genealogy/terman.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Vloek en ellende dale op je hoofd! (W.)

Begin ik net een beetje jeugdig image te krijgen (hoop ik toch), kom jij 'm weer even verstoren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit topic is gesloten