ik ben nu eindelijk klaar met winden(heb het handmatig moeten doen)

fotootje : :p

http://img300.imageshack.us/img300/862/afb012hy5.jpg

maar nu wil ik hem gaan vernissen maar ik weet niet welke vernissen er zoal mogen. ik ken er maar een en dat is polyutheraan vernis maar zijn er nog andere soorten ?

Zelf heb ik het ook met polyurethaan gelakt. Schellak mag ook maar daar is vrij moeilijk aan te komen. Je kan ook nog met epoxy werken, alleen schijnt dat vrij lastig te zijn omdat het zo dik is, wel heeft het als voordeel dat het een veel betere isolatie is. Meer soorten die mogen ken ik niet.

ok dankje ;-)

ik hoop dat die polyuretaan vernis nog goed in de handel te verkrijgen is.

want heb vandaag gaan kijken in een bouw centrum en daar hadden ze er wel maar er stond geen polyurethaan op. ga in het weekend eens gaan kijken in een doe-het-zelf-zaak. op hoop van zegen vind ik er .

de naam "boten vernis" wordt soms gebruikt voor polyurethaan vernis

jan

ah oke dankje ik denk dat ze dat meer zullen verstaan dan dat ik polyurethaan vernis zeg :-p

Zo zeg Fry, dat gaat de goede kant uit! Wat een monster gaat dat worden. :7
Als ie af is, komt er dan eindelijk weer een Teslathon deze winter in Utrecht!? ;)

Als ik mn elektronica voor een ne555 bobine gebeuren wil beschermen. Moet ik toch gewoon een diode over de mosfet zetten ??

Die nieuwe sppoel past helaas niet in de werkplaats. Na ja hij kan er net binnen staan en dan kan hij nog 1 meter streamertjes maken naar het dak.
Vanaf morgen gaan we weer 3 weken fulltime bouwen en hopen hem dan af te hebben. Binnenkort zullen er wel weer wat foto's komen dus.

Een diode over de mosfet helpt niks. Een diode over de bobine wel maar dan komt er nauwelijks spanning af. Een hoogspaiings mosfet gebruiken en eventueel een snubber over de bobine. R en een Ceetje

goedenavond heren,

Waar kan ik HV weerstanden kopen?

Ik zoek voor mijn marx generator +- 50 weerstanden van 330 Kohm die minstens 10 KV kunnen hebben. vermogen is niet zo belangrijk.

condensators en ander HV spul heb ik gevonden op ebay, maar geschikte weerstanden hadden ze er niet...

Wie weet waar ik ze kan vinden, alvast bedankt.\

foto's volgen nog ;)

Ik ken het probleem, wat dan overblijft zijn bedrijven als RS components of Farnell. Die hebben hoogspanningsweerstanden maar leveren helaas niet particulier. Via een vriend met een eigen bedrijf ben ik gelukkig op deze manier aan mijn HV weerstanden kunnen komen.

Verder heb ik nog een vraag voor fry, van welk materiaal en dimensies ga jij je roterende vonkbrug maken, want de elektrodes krijgen heel wat te lijden.

[Bericht gewijzigd door Inventorman op (50%)]

Als je in de buurt van utrecht woont kan ik je wel helpen met farnell.
Die hebben vr37 weerstanden van tegenwoordig vishay. Die zijn 3kv continu en kortstondig wat meer. Dat is eigenlijk de enige normaal te verkrijgen hoogspannings weerstand maar wel goed betaalbaar, kwartje per stuk ofzo.

De vonkbrug is nogal serieus. Een 60 cm diameter schijf van FR4 met daarop 26 alu koelblokken die per paar twee plakken wolfraam van 5*50*75 mm in klemmen. Dat geeft zo 12 roterende elektroden. De vier stationaire elektroden zijn van 10*50*100mm W, gevat in twee dikke alu koelblokken. Op die 4 blokken blazen twee bladblazers met totaal 5 Kw. Tussen het alu en de wolfraam zit steeds dun zacht gemaakt koper voor goed thermisch en elektrisch contact.
De schijf wordt aangedreven door een 2 kw cirkelzaag motor met een frequentie drive. Hopelijk komt de motor na een minuut op 3000 rpm.

Foto's komen volgende week denk ik. Vandaag zijn de stationaire koelblokken gemonteerd en de vier condensatoren met 22 mm koper aangesloten. Morgen gaan we verder met het opbouwen van de schijf.

Voor de liefhebber. Vanavond staan de mariobrother singing tesla coils op www.gogbot.nl in enschede op het marktplein.
Ik ga in iedergeval even kijken daar.

De coils:
http://www.arcattack.com/

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op (11%)]

Hoe was het in Enschede Fry? Jammer dat het zo ver weg was. Had me wel leuk geleken om te komen kijken.

Foto's!

De voet met primaire van EMM++ is af:
http://www.emmag.org/crap/base.jpg
http://www.emmag.org/crap/base2.jpg
Helemaal rechts zie je de aansluitingen voor de voeding. De nul en 28kvdc. De vier witte blokken zijn de caps. Ieder 100kv/100nF.

Hieronder 1 van de stationaire electroden van 10mm dik Wolfraam. Er zijn er totaal 4. Er zijn dus 4 gaps in serie. Op een leuk keramisch isolatortje van BACO :)
http://www.emmag.org/crap/stationaire.jpg

Hieronder de vonkbrugrotor. 12 electroden houders van gefreest aluminium op een schijf van fr4/g10 en natuurlijk weer wicu22 als bedrading :)
http://www.emmag.org/crap/vonkbrug.jpg

Enschede was best goed. Er was wat weinig ruimte voor de twee drsstc's. Daarom waren ze nogal getemd en deden een goeie meter. Ze kunnen wel 3,5 meter! Ze hebben een fullbridge met dus 4 cm300's. Muziek met streamers klinkt best goed. Lekker schor synthysizer geluid. Samen met een serieuze geluidsinstallatie in de achtergrond voor bas en drums. Nice!

oeh, dat ding gaat er steeds cooler uitzien!

ligt het aan mij of is dat een akelig grote teslacoil ?

Het ligt niet aan jou, hij is (wordt) akelig groot!

Dat is weer een knap stukje vakwerk Fry.
Die caps heb je echt netjes gemaakt, die zwarte stukjes over de buizen bij de aansluitpunten in de buurt zijn er zeker voor om te voorkomen dat die punten doorslaan?

niet om te gaan zeuren maar ik vraag me af of je wettelijk gezien zoiets in je bezit mag hebben. begrijp me niet verkeerd van mij mag je doen en laten wat je wilt, ik heb er toch geen last van maar ik vroeg het me gewoon af

Holy moses wat een gap !

Veel plezier met uitbalanceren :)

Uitbalanceren lijkt wel gelukt. Tenminste, de nu 12 kilo zware schijf geeft bij 1000 rpm nauwelijks enige trilling. Daar hebben we dan ook erg veel aandacht aan besteed. Een groter probleem is dat we niet boven die 1000 rpm komen met de 2,2Kw motor. Dat komt dus niet eens in de buurt van de ongeveer 3000 rpm die we willen halen.
De lucht weerstand hebben we dus zwaar onderschat. We hebben dus nog een leuk probleem op te lossen.

Fry wat een monster :) Ziet er echt goed uit. Ben zeer benieuwd naar je first light. Misschien trouwens een keer een idee om alle foto's in een post samen te vatten zodat de mensen een overzicht en idee krijgen van de schaal van dit project.

Over het probleem van je sparkgap. Je koelt hem met 2 bladblazers toch ? Als je die nou zo plaatst dat de luchtstroom het blad mee helpt. Dit zou toch nog wel een stuk moeten schelen lijkt me.

Nu even heel iets anders. Ik heb bij mij op school ook wat leraren zitten wie geinterseerd zijn in tesla coils. Er is bij ons op school ook een tesla coil gebouwt zelfs. Nu kwam ik met wat leraren in gesprek hierover en het zou mogelijk zijn om een keer hier op school een teslathon te organiseren. We hebben dan de beschikking over een 3 x 65 A groep. Hier zouden we redelijke vonken mee kunnen trekken. Het is allemaal nog niet zeker maar mocht er interesse zijn van de mensen hier ? Ik weet niet of ZAQ en Sparks nog steeds met teslacoils bezig zijn of hun coil nog hebben ?

Ik zelf heb geen grote coils meer op het moment maar ben bezig mijn kleine drsstc te reviseren. Wordt 60 cm hoog en moet 1.2 meter halen als het meezit. Ik zou binnenkort wel eens wat foto's posten. Ook heb ik mijn audio gemoduleerde vttc nog waar ik misschien een stereo versie van ga maken.

Laat maar horen hoe jullie erover denken.

@Jorrit
Laat ik nu net weer mots aan het verzamelen zijn.
Lijkt me leuk een teslathon.

Mijn eerste TC is af, alleen gister bij de tests ging het wat minder.
Eerst ging de sparkgap alleen af, maar er was geen breakout, daarna hadden we de sparkgaps opnieuw afgesteld alleen toen sloeg de aardlekschakelaar er telkens uit. Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Dit is ons aansluitschema:
http://www.foto-uploaden.nl/upload/3f2f49f8215e1ecf4c78c092c1d65c08.jpg