leip11
hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht
hoi,
ik heb hier de maxtern 539 oscilloscope staan. maar ik wil daar graag de handleiding van hebben nu heb ik op internet gezocht maar kan ik hier niks over vinden.
weet iemand mischien waar ik deze handleiding kan vinden?
groet,
timo
Het internet geeft geen hits, wat niet zo vaak voor komt.
Als het gewoon een min of meer standaard scoop is ben je waarschijnlijk gered met een algemeen verhaal. Oscilloscopes verschilden lange tijd niet ondoenbaar veel in mogelijkheden en gebruik.
Heb je een foto van het apparaat ?
leip11
het is een vrij ouwe oscilloscope. en het gebruik er van vind ik zelf op dit moment nogal lastig omdat ik er weinig info over kan vinden.
maar misschien heeft iemand precies de zelfde thui staan. en weet die er meer van.
timo
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Zet hier een foto neer, men zal je graag vertellen hoe hij werkt.
Ondertussen kun je eens wat basics doornemen.
leip11
de basic's snap ik wel ik gebruik zelf op school ook een oscilloscope, en nu ik stage loop ook vrij veel. maar met deze kom ik er nog niet echt uit.
foto komt zo snel mogelijk
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
rbeckers
Overleden
Ik ben benieuwd naar de foto. Wat is er lastig aan en wat is het voor een scoop. Van een maxtern 539 heb ik nog nooit gehoord.
Het is toch goed geschreven?
Het lijkt zeer veel op een Tektronix, maar er staat Maxtern op ? Is het een soort imitatie ?
Zo op het oog is het een zeer eenvoudig demonstratie ding voor scholen. Geen trigger opties, ongebruikenlijke schalen.
Heeft Tek ooit zoiets gemaakt ? - ik denk het eigenlijk niet.
leip11
ik heb deze van de opa van me vriendin gekregen toen hij overleden is. heb er van hem nog een in de kast staan maar daar is een voedings ic van kapot waar hier op het forum ook al ergens een topic over is. maar dat ic is zover ik weet niet meer te verkrijgen.
dus ik wilde deze gebruiken maar kom er niet echt uit.
lijkt me een vrij simpel scoopje
een knop voor horizontaal en een voor vertikaal.
vertikaal kun je nog een spanningdeler in stellen, de knop daar onder.
de horizontaalknop zal stelt het triger moment in en de knop daaronder de snelheid van de horizontale.
Volgens mij kun je alleen niet afleiden wat v/div of T/dv is. je kunt dus wel een golf weergeven maar daaruit niet de spanning of frequentie exact afleiden
Anoniem
knop gain:
het bereik van het y kanaal met factor 10 of 50 verkleinen
sweep:
ik gok dat dit de tijdsinstelling is
achterzijde: focus en waarschijnlijk rotatie
x en y pos ken je waarschijnlijk wel
Kwa uiterlijk kan het ook nog Cossor zijn.
Dit is een basis scope vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Leader LBO-310.