ik heb de luxe in bezit te zijn van een scoop
nu mete ik hiermee voornamelijk aan gescheiden kringen
massa clip op de massa en meten maar
nu heb ik echter een tv met opstart problemen
en ik kan die massa clip dus niet kwijt aan gnd van het chassis omdat ik dan contact maak met aarde
hoe meet je aan apparatuur dat niet gescheiden is van het net
want alle metingen die ik nu doe zijn gesuperponeert op 50 hzmoet ik nu meten via een scheidings travo tussen de wcd en het toestel
of moet ie tussen de wcd en de scoop en waar laat ik de aarde dan

Ik denk dat je een scheidingstransformator tussen de wandcontactdoos en de stekker van de scoop kan plaatsen

Beide apparaten niet aan de randaarde.
Een scheidingstrafo is sowieso altijd aan te bevelen.

Ik heb geen enkel meetapparaat aan de randaarde geknoopt zelfs de soldeerbout niet.

Voor een apparaat wat 'onder handen' is gebruik ik een scheidingstrafo en/of variac.

Op 2 februari 2004 23:10:51 schreef Jelle K:
Ik denk dat je een scheidingstransformator tussen de wandcontactdoos en de stekker van de scoop kan plaatsen

Als dan je gnd van de probe geaard is, dan heb je weer een probleem.
Er bestaan ook speciale probes voor dit soort problemen.

Op 2 februari 2004 23:14:14 schreef Hugo Welther:

[...]

Als dan je gnd van de probe geaard is, dan heb je weer een probleem.
Er bestaan ook speciale probes voor dit soort problemen.

daŽs dus precies het punt ,de massa van mijn probe ligt aan aarde en mijn scoop heeft een geaard snoer

theoretisch zou ik de te meten apparatuur achter scheidingstravo kunnen plaatsen maar dan ben ik nog niet veel verder want dan leg ik alsnog een zijde van de trafo aan aarde via mijn probe waardoor ikzelf alsnog een schokkende ervaring rijker kan worden

speciale probes? heb je toevallig een naam van dat spul
overigens heb ik twee probes en twee kanalen(metrix scoop)
kan ik dmv die tweede probe mischien gebruiken als gnd reverentie?
ik las ergens zoiets

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Dit heet een diferentiaal probe meen ik.
Deze hebben een zwevende ingang. Je kan dan bv ook de AC stroom meten door een apparaat aan het lichtnet met een scoop.

Op 2 februari 2004 23:36:29 schreef Hugo Welther:
Dit heet een diferentiaal probe meen ik.
Deze hebben een zwevende ingang. Je kan dan bv ook de AC stroom meten door een apparaat aan het lichtnet met een scoop.

differentiaal probe gaat hem niet worden
die dingen kosten zoŽn 300 euro
weet iemand een diy schema?

Je kunt met een twee kanaals scoop gescheiden meten. Gebruik hiervoor twee probes om de spanning op de twee punten te meten en trek deze twee van elkaar af. (kanaal 2 inverteren en bij kanaal 1 optellen). De massa aansluiting nergens op aansluiten! Je doet er verstandig aan om de ground aansluitingen van de probes tijdelijk te verwijderen zodat deze niet per ongeluk ergens contact mee kunnen maken.

Maar, of dit erg zinvol is bij metingen aan een apparaat dat met het net verbonden is?
Beide kanalen moeten de volle netspanning kunnen meten. De topspanning is normaliter 325 V, dus een 1:10 probe is noodzakelijk, en de verzwakker van de scoop moet zo zijn ingesteld dat de scoop niet overstuurd wordt, dus minimaal 10 V/div.
De gevoeligheid is dan 100 V/div. Als het te meten signaal b.v. 1 Vtt is dan vind je je signaal niet meer terug op je scherm.

Een differentiaal probe is een betere oplossing omdat deze beter zijn aangepast om kleine verschil signalen op een groter signaa te meten. Maar ook deze probe's hebben hun grenzen. Er moet vooral goed op de CMRR tegenover de frequentie gelet worden. (ivm de schakelende voeding) Maar de CMRR is altijd nog beter dan bij een differentaal meting met standaard probe's.

De beste optie is nog om gewoon met een geaarde scoop te meten en de tv via een scheidingstrafo te voeden. Via de ground aansluiting van de probe wordt dat punt van de tv geaard.
Maar het blijft oppassen geblazen!

Of je kan de stekker van de scoop gewoon vernieuwen door een andere stekker waarin je de aarde niet aansluit! Dit heb ik van de schrijver van het boek wat mij steeds weer helpt problemen op te lossen: "Voorkomen is beter..." van R.A. Pease. Echt een aanrader! :)

EDIT: Als je deze truc toepast let er dan wel op dat je de probe niet ergens mee verbindt als je wat op de scoop instelt, deze kan zonder aarding onder gevaarlijke spanningen komen te staan!

[Bericht gewijzigd door Benadski op ]

Op 3 februari 2004 00:16:04 schreef k.p.meinesz:

[...]

differentiaal probe gaat hem niet worden
die dingen kosten zoŽn 300 euro
weet iemand een diy schema?

Elektuur april 1994. Je moet FF naar de bieb of bij Elektuur op de site kijken of het artikel is na te bestellen.

OP school hebben we vaak ook problemen met het meten aan schakelingen waardoor de massaverbinding tussen toestellen via het lichtnet voor problemen zorgen. We nemen van een verlengsnoer waar de aarding van weggelaten is om de scoop te voeden.