Mijn zoon van 9 jaar zou graag lichtjes laten branden en knipperen. Veel van elektriciteit en elektronica kent hij zeker niet. Mijn vraag is met wat zou hij het best zou beginnen.
Hij laat wel al ventilatoren en autolichten branden op een 12V loodaccu. Wie kan mij tips geven
Beginnen bij de basis. Kijk eens op marktplaats of 2de hand.nl voor een stel Philips EE20xx leerbouwdozen.
Als ie er netjes mee omgaat en er zuinig op is, gaan die nog heel lang mee.
Mijn neefje is daar 4 jaar geleden ook mee begonnen.
Er zijn ook moderene varianten, maar bij de kwaliteit en de inhoud daarvan stel ik mijn vraagtekens.
Die Philips dozen waren inderdaad best leuk. 2de hands nog regelmatig te krijgen. Koop er zelf een paar reserve torren bij, zodat je die kunt vervangen. Kan mij nog goed herinneren dat ik die wel eens molde. Pa weer met de soldeerbout aan de gang. Werd niet vrolijk als ik het 3x op een dag deed
.
Joeri de Man
LED there be light
Die moderne dozen zijn ook wel leuk. Ik heb hier een doos met 200 schakelingen was toen bij de intertoys. Daar zitten elco's condensatoren, weerstanden, potentiometers, draadjes, ledjes, speakertje in.
Dan kan je wel even vooruit en alles word bij het begin uitgelegd.
EDIT, Blijkbaar ben ook ik alweer van een wat oudere generatie
wat gaat de tijd hard
[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op (14%)]
Het voordeel van die Philips dozen is dat je de onderdelen daadwerkelijk in handen hebt. Er is dus ook een leertraject in component herkenning bij.
Die moderne dozen zit alles weggewerkt in een deksel en moet je alleen met draden aan de gang. De componenten zelf zie je niet.
Joeri de Man
LED there be light
hierm ogelijk nog iets
http://www.intertoys.nl/epages/intertoys.storefront/EN/Product/739502/…
Ik denk dat die doos van intertoys voor het begin wel een goede start is. Hopelijk hebben ze dit ook in Belgie.
Wordt daar morgen binnengesprongen. Alvast bedankt.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Mijn zoontje is pas twee, maar mijn dochter al vijf dus die laat ik al gaandeweg kennis maken met electronica.

Hier soldeert ze haar eerste astabiele multivibrator op een stukje gaatjesprint.
Zo leert ze gelijk de componenten kennen en terwijl ze bezig is vertel ik haar er wat over.
Je kunt hier op de site ook kijken naar beginnerstopics waar mensen aangeraden wordt mee te beginnen.
Meestal maar een handvol componenten en velleman heeft ook een beginnerskit met een boutje, wat gereedschap en 3 volledige kits.
Ik ben ook ooit eens begonnen met een EE doos van Philips, maar ben toch al snel overgestapt op solderen.
Vond ik toch leuker.
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
ik ben ook ooit eens met zoiets begonnen, maar naderhand was het niet meer zo leuk. en ging ik gewoon wat experimenteren (ik had toen geen idee wat bijvoorbeeld een transistor was) dus kapot = kapot.
iniedergeval, is het een leuk begin;)
zo'n doos is idd een goed begin, Daarna ga je steeds een stapje verder. ik herinner me nog een keer dat ik een ventilatortje uit een föhn aansloot op 220, dat werkt dus niet.
Ook leuk is het als je kapotte apparaten hebt. Kan je lekker me rommelen en slopen;)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Inderdaad, apparaten slopen en de onderdelen (proberen te) gebruiken voor andere dingen is erg leuk en leerzaam.
Ik ben zelf begonnen met oude onderdelen die m'n pa meenam; vooral schakelaars en relais, wat lampjes, en af en toe een motortje.
Een loodaccu lijkt me een heel slecht idee, omdat daarmee grote stromen kunnen gaan lopen bij kortsluiting. Je kunt beter een voeding kopen of maken met meerdere spanningen, met aparte aansluitingen of instelbaar, als het even kan kortsluitvast, dus met stroom begrenzing, of automatische uitschakeling als de stroom te groot wordt.
Joeri de Man
LED there be light
simpel multimetertje is ook wel erg prettig. Dit hoeft maar 4 euro te kosten maar het scheelt een hoop met bijvoorbeeld de weerstanden uit elkaar halen 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik heb Philips dozen gehad, maar later ook Kosmos dozen. Deze laatste hadden ipv het 'veertjes-systeem' een handiger prik-systeem dat leek op een breadboard.
Belangrijk zijn ook de bijbehorende boekjes, die ik bij Philips EN Kosmos allebei goed vond. Spelenderwijs wordt je alles uitgelegd terwijl je schakeling nabouwt, of later zelf bouwt.
Hier staan regelmatig Philips bouwdozen te koop: http://spielzeug.shop.ebay.de/items/Sonstige__W0QQ_nkwZphilipsQQ_armrs…
Op 28 september 2008 22:17:43 schreef rikjurne:
Ik denk dat die doos van intertoys voor het begin wel een goede start is. Hopelijk hebben ze dit ook in Belgie.
Wordt daar morgen binnengesprongen. Alvast bedankt.
Die doos heeft niet zo veel met elektronica te maken...
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
beste is een experimenteerdos
http://www.quasarelectronics.com/epl200.htm
http://www.amazon.com/Elenco-MX-907-200-Electronic-Project/dp/B000IXPY…
daar kan wienig mee mis gaan.
autobattrijen zijn nu niet bepaald speelgoed ... 1 fikse korstluiting en de boel staat in de fik....
Joeri de Man
LED there be light
yes ik heb hem gevonden!!!
http://www.ruimjespeelgoedop.nl/product_info.php/cPath/83/products_id/…
Dit is de doos die ik ook heb. Super ding
alles stap voor stap is eigenlijk de vernieuwde versie van "de kleine elektricien"
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Doe leerdozen zijn daar echt voor gemaakt. Er is enige tijd geleden een uitgebreide test geweest in Elektuur (nu Elektor), je moet maar eens zoeken op hun site. Daar werden gemakkelijkere en moeilijkere dozen naast elkaar afgewogen.
En zoiets groeit altijd, met daarna een klein voedingkje, deftig soldeerboutje, multimeter, ladenkastjes, etc etc.
- - big bang - -
edit: trouwens, waarom hem niet ineens met SMD laten beginnen? Kleine handjes kunnen daar in de regel nog beter mee overweg!
[Bericht gewijzigd door big bang op (15%)]