hoi ik ben marcel en ik heb n vraagje
ik heb zo'n paralelle poort interface gebouwd, werkt prima'! ik stuur m aan via quickbasic, met het commando OUT, maar ik zou ook graag inputs erop willen hebben, weet iemand hoe dat moet en heeft iemand hier een stukje qbasic code voor?
alvast heel erg bedankt!
Heey Marcel.
Ja ik weet wel hoe dat moet. Je hebt (zo uit het hoofd), op pin 10, 11, 12, 13 en 15 ingangen zitten. Probeer maar eens een van die 5 pinnen aan massa te hangen, door een draadje van pin 25 naar pin 10 bv te leggen.
Nou neem je in QBasic het commando
PRINT INP(&H379);
Op je scherm staat een waarde die veranderd op het moment dat je die draad wel of niet vast maakt. Een ding wel. 4 van de 5 draden zijn geïnverteerd. Welke precies weet ik niet uit mijn hoofd. Maar daar kom je vast wel achter !
Succes !
Antoine
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Hallo naamgenoot,
Nog even een kleine aanvulling. Het poortadres voor
de input is altijd het poortadres + 1.
Wil je de stuurlijnen (output) ook nog kunnen
gebruiken dan kan je die aansturen op het
poortadres + 2.
Marcel
Martijn Berntsen
pe4mb
pennr; aanduiding; adressering; datarichting
2; D0; BA, Bit 0; Uitgang
...; ...; ... ...
9; D7; BA, Bit 7; Uitgang
15; Error; BA+1, Bit 3; Ingang
13; Select; BA+1, Bit 4; Ingang
12; PE; BA+1, Bit 5; Ingang
10; ACK; BA+1, Bit 6; Ingang
11; Busy; BA+1, Bit 7; Ingang, Geinverteerd
1 ; Strobe; BA+2, Bit 0; In/Uitgang, Geinverteerd
14; Auto Feed; BA+2, Bit 1; In/Uitgang, Geinverteerd
16; Init; BA+2, Bit 2; In/Uitgang
17; SLCT IN; BA+2, Bit 3; In/Uitgang, Geinverteerd
BA staat voor Basis Adres, meestal &H378(LPT1), &H278(LPT2).
Een poort neemt dus 3 adressen in beslag.
Succes!
Martijn
(Ik zag dat het wat lelijk geworden was, maar ik hoop dat je het kunt lezen.)
Met C heb ik 8 inputs "gemaakt" op de LPT poort met behulp van een multiplexer (een 74ls157). Als je daar interesse in hebt dan zie ik het wel.
Op wo 19-12-2001 22:42:04 schreef Mark:
Met C heb ik 8 inputs "gemaakt" op de LPT poort met behulp van een multiplexer (een 74ls157). Als je daar interesse in hebt dan zie ik het wel.
ik wil graag weten hoe je dat gedaan hebt met die input poorten ik heb er acht nodig gebruik delphi 6.
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
ik wil graag weten hoe je dat gedaan hebt met die input poorten ik heb er acht nodig gebruik delphi 6.
daar ben ik ook zeer geinteresseerd in, als het je lukt, mag ik dan je source zien... 
alvast bedankt.
Op zo 27-01-2002 11:37:06 schreef Martijn Berntsen:
ik heb ook wel interesse voor je source code.Martijn
de 8 datalijnen op de printer port kun je zowel als input of als output gebruiken.
Je moet wel opletten hoe de port in de bios is ingesteld.
Zie verder www.beyonlogic.org voor een duidelike beschrijving
(scheelt mij tikken)
grtz,
williewortel
nog n vraagje
Hoi ben ik weer,
ik had eerst deze vraag gesteld, ben een beetje aan het prutsen geweest met Qbasic, maar ondertussen heb ik visual basic geleert, stukken beter moet ik zeggen. Heeft iemand de source code, of een projectje om via visual basic de parallele poort aan te sturen??
ik zou er erg blij mee zijn!
greetz Marcel
Op zo 27-01-2002 14:04:16 schreef williewortel:
[...]
de 8 datalijnen op de printer port kun je zowel als input of als output gebruiken.
Je moet wel opletten hoe de port in de bios is ingesteld.
Zie verder www.beyonlogic.org voor een duidelike beschrijving
(scheelt mij tikken)grtz,
williewortel
He williewortel jou link is hartstikke dood?
maar die 8 poorten moet je dan wel inlaten lezen op het poortadres 379 of niet?
welk gratis porggie gebruiken jullie voor het aansturen van delphi in WinNT based 2000,XP Gebruik XP heb nu NTport is alleen evaluatie versie heb de andere versie nodig
Link
Net als Willie heb ik de info ook van www.beyondlogic.org zonder "d" is dat inderdaad een dode link. Succes.