hallo,
ik wil graag een VU-Meter bouwen.
nou kwam ik deze tegen op het internet.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59
iemand enig ervaring? of mening over deze meter.
heb er namelijk al een keer eentje eerder gebouwd die op deze leek maar kreeg hem niet werkend

alvast bedankt.

Dat is een standaard-toepassing van de LM3915. 't Zou al gek wezen, moest dat niet werken.

Wel de moeite waard dus om te bouwen volgens jullie?
weet iemand btw. waar ik 19" behuizingen kan kopen en wat de prijs daar ongeveervan is?

mvg justin

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

Conrad --> tussen de 40 en 65 euro.
De nieuwe site is een ramp, maar probeer te zoeken op de term '19 inch'.

Groeten!

19inch unit moet je kopen bij een geluidsbedrijf dat geluid en of disco verhuurt bij jou in de buurt.

daar krijg je het goedkoper dan bij Conrad.

Waarschijnlijk hebben zij ook nog wel een oude VU-meter liggen die je voor niets of een prikje kan meenenmen

succes

LM3916 nemen, geeft een echte VU indicatie.

Gewoon de LM3915 vervangen voor een LM3916?
kan i kdan ook nog verder switchen tussen de Dot and Bar mode?

en moeten er ook andere componenten vervangen worden?

Ja, die modes blijven gewoon hetzelfde. Het verschil is dat de LM3916 logaritmisch is en de '15 lineair.
Ik ben zelf ook een VU-meter aan het maken. Een artikel uit Elex is dat: de "Ruze Vu-meter". Daarin de de 3916. Hij is nog niet klaar. Ik maak een stereoversie, dus twee keer de zelfde schakeling.
Het verschil is dat er daar nog een gelijkrichter en een regelbare versterker in zitten, dat lijkt me wel handig als je hem in een 19" rack bij je andere (disco?) apparatuur wilt zetten.
Als uitgang gebruiken ze in Elex een aantal relais zodat er gewone gloeilampen kunnen worden aangestuurd.
Als je intresse hebt scan ik het artikel wel ff in een PB-tje.

Douwe

aah bedankt,

lijkt me opzich wel een leuk idee, alleen voor mij is het alleen audio dus licht zal niet zozeer aan te pas komen.die van mij moet ook 2 keer op hetzelfde printje gemaakt worden aangezien die van mij ook stereo word
ook heb ik al een 19" behuizing besteld bij de C*nrad en daar al een voeding ingezet

veel suc6 verder met de bouw,

Op 30 september 2008 13:29:38 schreef van willigen:
Ja, die modes blijven gewoon hetzelfde. Het verschil is dat de LM3916 logaritmisch is en de '15 lineair.

Nee, de LM3914 is lineair, de LM3915 logaritmisch en de LM3916 volgens VU.

Op 30 september 2008 12:12:16 schreef 0utbla$t:
Gewoon de LM3915 vervangen voor een LM3916?
kan i kdan ook nog verder switchen tussen de Dot and Bar mode?

en moeten er ook andere componenten vervangen worden?

Vergelijk de datasheets eens.

Klopt, ik zei het uit mijn hoofd. Ik had al het vermoeden dat ik net 1 getal ernaast zat...