Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Lijkt mij wel.
Ik heb hier een Fluke 65 liggen en we gebruiken die voor niets anders.
Let wel op dat de laser flink afwijkt als je van dichtbij meet. Daar heb je dan eigelijk niets meer aan (als richtpunt).
Dat komt omdat de laser en de IR opnemer naast elkaar zitten.
Op de typische afstand (vanaf 20 cm) werkt de laser zonder problemen.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Daqrnaast heeft een IR thermometer ook een relatief grote spot. (met brandpunt en dergelijke).
Je hebt ook typen IR thermometers met 2 richtlasers, welke ook kruisen op het brandpunt. Zo weet je een stuk nauwkeuriger wat je meet: oa ook de grootte van de spot.
Maar een I thermometer werkt niet op ieder oppervlak het beste: mat zwart straalt veel beter dan glimmend metaal. of glas.
Anoniem
Nee, daar zijn ze in principe niet geschikt voor. De spot is veel te groot voor hedendaagse componenten. Tenzij het natuurlijk over vermogenelektronica gaat.
Dat zijn praktische metertjes , maar eigenlijk zijn ze aleen interessant bij specifieke toepassingen.
Ik heb een dergelijk apparaat en het isprima om de oppervlaktetemperatuur van voorwerpen heel snel en vrij accuraat te meten.
De ervaring heeft mij geleerd dat je zulks met de nodige aandacht en kennis moet doen wil je er geen mijl vanafzitten.
Eerst en vooral moet je beseffen dat de laserstraal enkel een richtinstrument is.
Het meetelement is passief.
Het meet in een kegelvorig front. Dus hoe verder je van een voorwerp afstaat hoe groter het oppervlak waarin gemeten wordt.
Lijkt logisch, maar je moet er wel aan denken.
Op blinkende metalen voorwerpen zoals spiegels, metalen platen gaat het niet.
Daar kleef je best een stuk zwarte tape, een zwart blad papier of een ander dun plaatje op.
Zelfs van dichtbij is het oppervlak te groot om de temperatuur van componenten te meten.
De temperatuur van koelplaten gaat wel prima, als ze maar niet in bloot glanzend metaal zijn.
Om de temperatuur van chips of weerstanden op een print te meten gebruik ik de contact-temperatuurprobe van hetzelfde merk type 80T-150U. Deze heeft een fijne tip die ook op kleine componenten past.
Anoniem
Op 2 oktober 2008 15:02:10 schreef Bart Hiddink:
Lijkt mij wel.
Ik heb hier een Fluke 65 liggen en we gebruiken die voor niets anders.Let wel op dat de laser flink afwijkt als je van dichtbij meet. Daar heb je dan eigelijk niets meer aan (als richtpunt).
Dat komt omdat de laser en de IR opnemer naast elkaar zitten.Op de typische afstand (vanaf 20 cm) werkt de laser zonder problemen.
Voor vermogenelektronica zal dat wel kloppen.
De temperatuur van transfo's kun je heel goed meten en van grote thyristorbruggen en ballasten voor gasontladingslampen enzo.
Maar een zwakstroomprint zoals in een tv, dvd daar is het niet erg geschikt voor.
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Anoniem
Op 2 oktober 2008 19:09:05 schreef Bart Hiddink:
Is een TQFP48 nog te groot?
Was dat niet zo eentje waarvan er 10 onder je vingernagel passen?
Nee, voor printjes is zo'n goedkoop flukeding niet geschikt.
Waar ik wel laaiend enthousiast over ben is een warmtebeeldcamera.
Daar haal je zo op het zicht de fout uit een print en nog veel meer..
Nadeel, kost wel een doorsnee gezinswagen.
Anoniem
Ja, maar wat wil je er nu precies mee? Je geeft toch geen 100 Eu uit voor een geintje.
Heel slimme manier van werken heb je zeg, eerst vlugvlug iets aankopen en dan rondvragen of het wel geschikt is voor je (vage)doel.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]
Anoniem
Kwaad, ik? Nee hoor. Ik stel alleen vast dat jij zoals zovelen geen raad wil maar gewoon wacht op de eerste post die in je kraam past en als het ware het licht op groen zet om je idee uit te voeren.
Nogal lichtzinig om de post van Bart Hiddinck als trigger te gebruiken.
Niet dat Bart geen grote jongen is hoor, maar hij specifieert niet wat hij er precies mee doet en om wat het precies gaat.
net zoals jij.
Ik heb wat ervaring met zo'n ding en weet pertinent zeker dat je de temperatuur van kleine oppervlakten, pakweg kleiner dan een vierkante centimeter zelfs niet bij benadering kunt meten.
Ik heb voldoende andere middelen om zoiets te verifieren.
Maar jullie hebt me nieuwsgierig gemaakt.
Dus wat doet Bart precies, en wat wil jij er precies mee?
Ik kan me niet voorstellen dat je op een dag zegt ik heb nog zakgeld over. Hoe kan ik dat zo vlug mogelijk opdoen? Anders krijg ik volgende zondag geen nieuwe.
Helaas is dit absurde voorbeeld voor een chef in overheidsdienst de echte dagelijkse realiteit. zucht
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]