Ik had graag een witte LED 's nachts laten branden op een batterij, die laatste laat ik overdag op via een zonnepaneeltje.
Dat bestaat natuurlijk al, in elke doe het zelf zaak kan je zoiets kopen. Maar ik wil dat het LED'je ook putje winter de ganse nacht blijft branden.
Mijn eerste gedacht was om zo een solarlampje te gaan kopen in de winkel en dat (meestal) minderwaardig zonnepaneeltje te vervagen door 2 betere paneeltjes.
Maar als ik zo iets koop, dan weet ik niet hoe die schakkelingen er precies uitzien en wat nu precies wat doet. Dus niet echt verstandig om daar dan zo maar twee zonnepaneeltjes aan te hangen.
Dus dan maar op het net gezocht en toen kwam ik bij vego.nl terecht.
Daar heb ik ondertussen de volgende KEMO kits gekocht:
4 x Kemo M139 zonnepanelen (http://www.vego.nl/kemo/27/27.htm)
1x Kemo M026 zonnecel omvormer http://www.vego.nl/kemo/29/29.htm
1x Kemo M122 schemerschakelaar http://www.vego.nl/kemo/29/29.htm
Die zonnecel omvormer zorgt ervoor dat de 2V die de paneeltjes leveren omgezet wordt in ongeveer 15V. Daarmee laad ik dan een 12V loodaccu. Volgens de specificaties zou de omvormer er ook voor zorgen dat de batterij niet overladen wordt. Vooral in de zomer zou dit wel het geval kunnen zijn.
Over de batterij zet ik dan in serie die schemerschakelaar, een witte LED (3.8V, 20mA) en een weerstand van theoretisch 410 Ohm (in de praktijk zal ik 2x220 Ohm gebruiken). En ziedaar ik heb wat ik moet hebben.
Maar achteraf bekeken was het misschien niet slim om alles op te transformeren naar 12V. Want uiteindelijk stook ik 164mW (8.2V x 20mA) op in die serieweerstand en slechts 76mW wordt gebruikt door de LED. In dat opzicht kan ik dan evengoed twee LED's in serie zetten met 1 weerstand van 220 Ohm. Twee LED's is niet nodig en wijst erop dat ik de energie aan het verkwisten ben.
Dus nu speel ik met een aantal gedachten:
1) Ik werk met wat ik nu heb gekocht en koop daarbij twee 6V loodaccu's. Als ik die in serie zet heb ik ook een 12V batterij die ik kan opladen met die Kemo M026. Nu zoek ik dus een mogelijkheid om afwisselend die twee 6V bronnen te gebruiken voor mijn LED. Ik kan ze niet zomaar parallel schakelen want ze staan reeds in serie.
2) ik stap af van de gedachten eerst naar 12V te moeten.
Maar dan moet ik dus een equivalente component/schema/Kit hebben als de M026 die de output van mijn zonnecellen bijvoorbeeld omzet naar een voltage geschikt voor het opladen van een 6V batterij (hoeft voor mij geen loodaccu te zijn) + zorgt voor overladen. En ook een vervanging voor de M122 schemerschakelaar want volgens de specificaties heeft hij 12V nodig. Hiervoor kan ik wellicht http://www.circuitsonline.net/circuits/view/41 gebruiken.
Alle suggesties zijn welkom! Misschien is er een veel eenvoudigere/betere oplossing waar ik niet van afweet.
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Je kan een led ook geschakeld aansturen, op die manier zal je veel minder energie verspillen.
Ongeveer alle chipjes voor geschakelde voedingen gebruiken een referentiespanning van 1.25V, je wil een stroomsturing dus ga je die spanning halen over een weerstand tussen de massa en je led (normaal wordt een spanningsbron gemaakt en neemt men de referentiespanning met een spanningsdeler van de uitgangsspanning). De andere kant van de led hangt aan de uitgang van de geschakelde voeding.
In die serieweerstand zal je 1.25V * 0.020A = 0.025W verstoken, in een gewone serieweerstand zou je 0.164W stoken, 6.6 keer minder verbruik dus.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Die M026 lijkt instelbaar met een zenerdiode, dus wellicht ook geschikt voor 6 volt uitgang? Range en rendement zie ik er niet bij staan verder, blijft gissen.
Overigens zou ik overwegen te werken met 4 NiMH's met totaal ca 4.8v, een simpel stroombronnetje erachter voor de leds is dan nog wel acceptabel qua verliezen.
Waarom wil je met zonnecellen werken, omdat er geen netstroom beschikbaar is op die plaats? Of gewoon voor de hobby?
Voor het milieu of om stroomkosten te sparen moet je het iig niet doen. Dan werk je beter met een netvoeding.
Het zal er nog om spannen of je op de donkerste dag van het jaar genoeg energie haalt uit die paneeltjes om een led de hele nacht te laten branden.
In de zomer zal je een gigantisch overschot hebben..
Als je handig bent in smd solderen kun je deze step up ICtjes gebruiken van LINEAR TECHNOLOGY:
LT1613
of
LT1308B
of
LT1932
of
LT1937
Bij een ingangsspanning van 1.5 volt kun je 2 NiCa cellen in serie laden.(loodaccus laden zal moeilijk worden met deze ic's!)
Een 2de ic kun je dan gebruiken om de leds te voeden vanuit de NiCa cellen.
Er is ook een shutdown pin aanwezig,als je die aansluit op het zonnepaneel kun je de leds aanschakelen als het donker wordt.
Zo heb je geen aparte schemerschakeling nodig en gebruik je de zonnecellen als lichtsensor.
This maar een ID.
Suc6
Roger
Op 18 september 2008 22:22:13 schreef Videomodulator:
Je kan een led ook geschakeld aansturen, op die manier zal je veel minder energie verspillen.
Ongeveer alle chipjes voor geschakelde voedingen gebruiken een referentiespanning van 1.25V, je wil een stroomsturing dus ga je die spanning halen over een weerstand tussen de massa en je led (normaal wordt een spanningsbron gemaakt en neemt men de referentiespanning met een spanningsdeler van de uitgangsspanning). De andere kant van de led hangt aan de uitgang van de geschakelde voeding.
In die serieweerstand zal je 1.25V * 0.020A = 0.025W verstoken, in een gewone serieweerstand zou je 0.164W stoken, 6.6 keer minder verbruik dus.
Geschakelde voedingen? Daar had ik voor jouw antwoord nog nooit van gehoord. Maar ondertussen heb ik hier al flink zitten googlen en heb al veel bijgeleerd 
Dat ik bijvoorbeeld met de LM317 iets kan doen.
Zoals ik jouw uitleg begrijp kom ik de volgende schakeling uit:
+12V---LM317---LED---Weerstand--(1)--Massa
| |
(2) |
| |
-------------------------
waarbij die LM317 ervoor zorgt dat er 1.25 V staat over de punten (1) en (2). Maar ik denk dat dit mij niet kan helpen vermits mijn LED al 3.8 V moet hebben.
Misschien dat je volgende schakeling bedoelt:
Die figuur komt overigens van de website
http://users.telenet.be/davshomepage/current-source.htm
In dat geval heb ik de volgende vraag: wat is het verlies aan vermogen in die LM317? Want in mijn situatie zou Vingang van de LM317 op +12V staan terwijl Vuitgang op 5.05V staat (1.25V over de weerstand en 3.8V over de LED). Is het juist dat er ook 20mA door de LM317 gaat? Indien zo dan kom ik op een vermogen gedissipeerd in de LM317 van 139 mW. Wat is dan eigenlijk het voordeel van die LM317 ten opzichte van mijn oorspronkelijk weerstand van 410 Ohm?
Op 19 september 2008 01:14:13 schreef Ben_:
Die M026 lijkt instelbaar met een zenerdiode, dus wellicht ook geschikt voor 6 volt uitgang? Range en rendement zie ik er niet bij staan verder, blijft gissen.Overigens zou ik overwegen te werken met 4 NiMH's met totaal ca 4.8v, een simpel stroombronnetje erachter voor de leds is dan nog wel acceptabel qua verliezen.
Je kan inderdaad het voltage beperken door een zenerdiode aan de M026 te hangen. Heb dit ook al uitgeprobeerd. Maar spijtig genoeg krijg ik maar dezelfde stroom als wanneer ik er 12 V laat uitkomen. Dus dat is wel zonde.
Op 19 september 2008 10:52:38 schreef subsonik:
Waarom wil je met zonnecellen werken, omdat er geen netstroom beschikbaar is op die plaats? Of gewoon voor de hobby?Voor het milieu of om stroomkosten te sparen moet je het iig niet doen. Dan werk je beter met een netvoeding.
Was het maar een of ander hobby projektje.
Een bevriend koppel heeft hun dochter verloren en nu wil de moeder graag dat er 's nachts een klein lichtje schijnt op het graf van hun dochter. Daar staat namelijk ook een mooie glazen schijf op met daarin een foto van hun dochter. 1 ledje verlicht die plaat al zeer goed met een mooi resultaat. Dat hebben we al uitgeprobeerd. Dus inderdaad ik heb daar geen stroom voorhanden.
Op 19 september 2008 11:01:45 schreef Zonnepaneeltje:
Het zal er nog om spannen of je op de donkerste dag van het jaar genoeg energie haalt uit die paneeltjes om een led de hele nacht te laten branden.
In de zomer zal je een gigantisch overschot hebben..
Ja, ik heb inderdaad al gemerkt dat er veel verschil is tussen "strooilicht" en die zonnecellen direct naar de zon te richten. Dus in de zomer zal ik daar teveel energie van krijgen, terwijl ik in de winter (wanneer we maar een paar uren dag hebben met wellicht nog eens bewolking) wellicht niets uit die 4 zonnecelletje zal kunnen halen.
Misschien moet ik afstappen van die zonnecelletjes en overwegen of ik niet gewoon ergens een autoaccu kan plaatsen. Zo iets van 70 Ampere. Als ik die twee keer per jaar kan opladen ben ik ook gered. Of zou die teveel zelfontladen? In ieder geval ga ik toch ook door met die zonnecelletjes. Ik vind het wel leuk zo die schakelingetjes.
Op 19 september 2008 17:56:13 schreef -=roger=-:
Als je handig bent in smd solderen kun je deze step up ICtjes gebruiken van LINEAR TECHNOLOGY:LT1613
of
LT1308B
of
LT1932
of
LT1937.....
This maar een ID.
Suc6
Roger
Beste Roger, ik heb nog geen tijd gehad om jouw voorstel eens grondig te bestuderen maar dat doe ik zeker nog 
Bedankt op voorhand.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 19 september 2008 20:51:34 schreef thomasvrede:
...Geschakelde voedingen? Daar had ik voor jouw antwoord nog nooit van gehoord. Maar ondertussen heb ik hier al flink zitten googlen en heb al veel bijgeleerd
Dat ik bijvoorbeeld met de LM317 iets kan doen....
Neen, een LM317 als stroombron zal hetzelfde doen als een gewone voorschakelweerstand, het verschil is dat je met een gecontroleerde stroom werkt (bijvoorbeeld bij variaties in ingangsspanning kan dat handig zijn), je blijft evenveel energie verstoken.
Schema voor een geschakelde voeding zal eerder dit worden:
-----
out|---spoel---LED---Kleine Weerstand---Massa
| + diode |
| |
ref|---------------
-----| met links een deel van het aansturings-IC. Het id is dat je het IC de voedingsspanning volledig doorverbind of onderbreekt, een blokgolf dus, waarbij nauwelijks energie verloren gaat (geen weerstand, enkel minieme verliezen in het IC). De spoel (en vrijloopdiode) zorgen ervoor dat de blokgolf omgezet wordt in een vlakke spanning (hier gaat ook een beetje energie verloren).
Speel eens met deze tool, R1 en R2 vallen weg en aan de Vout komt de led en de kleine weerstand (62.5Ohm voor 1.25V op 20mA), pin 5 komt dan aan het punt tussen led en kleine weerstand. Vripple (toegestane rimpel op de uitgang) en Fmin (frequentie waarop het ding schakelt) zijn niet echt kritiek, frequentie heb je liefst onhoorbaar (je hoort tot max 20 kHz, neem 25 kHz) en ripple maakt niet veel uit (neem 50mV ofzo). Vergeet ook niet dat de Vout = de spanning over de led + spanning over de kleine weerstand, 3.8V + 1.25V dus.
Je hebt nog steeds niet geantwoord op mijn vraag, waarom wil je zonnepaneeltjes gebruiken? Putje winter met ons typische zwaar bewolkt weer ga je het niet redden.
Als je op netstroom werkt, en een paar LED's 24/7 laat branden, ben je minder dan een euro kwijt per jaar aan elektriciteitsverbruik! En ergens een draadje naartoe trekken is toch ook niet het einde van de wereld?
't Is natuurlijk niet zo leuk als een complexe schakeling bouwen met zonnepanelen en accu's...
[edit] Sorry, ik had blijkbaar over je reactie heen gelezen 
Heb wel reeds geantwoord, scroll maar een beetje naar boven
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (83%)]
Met de PR4403 is vast iets moois te maken.
Zonnecellen -> schottkydiode -> 1.2V 10Ah NiMH accu, dan heb je voldoende capaciteit om niet te kunnen overladen in de zomer 
Het eerste ic dat ik tegenkom speciaal voor kliene zonnepaneeltjes.
Enig id van prijs en waar te bestellen?
@Thomas
Een draad trekken is geen optie ,een grote accu plaatsen ook niet lijkt mij.
Houd het klein ,een witte led op 5mA verlicht al het foto lijstje.
Met 1 NiCa batterij en een convertertje kom je al ver en hartje winter brand er natuurlijk een kaars.
PR4403 kost 70 cent bij Reichelt:
http://www.reichelt.de/?SID=26KNX316wQARoAABa-Go47465da940e21fe776c9fe…
Deze is ook verry nice!
LTC3526 "680mV start-up voltage and operation down to 500mV once started" (Kun je die ook leveren Paul?)
Perfect om een supercap leeg te trekken.
Ah we leven maar 1 keer,ga er een paar bestellen.
Is er alleen in DFN? Niet zo'n geliefd formaat. Ook nogal hoge quiescent current (tenzij de L-versie?). Denk dat Maxim dan misschien interessantere chips levert wat dit betreft. Ik ben dat nog aan het onderzoeken. Maxim chips zijn ook erg lastig te krijgen.
Met normale componenten gaat het natuurlijk ook.
Dit schema ken je?
(condensator accu van Elektuur)
Copyright!
Stel je deze voor met 1 of 2 dikke Alkaline batterijen in plaats van die condensator.Zoek anders eens naar Step up circuit of joule thief.
Mijn ervaring met solar buitenlampjes is dat elke keer water het ding kapot maakt.
Hoe goed en zuinig het schema ook is ,waterdicht maken is echt een kunst.
Momenteel maak ik er eentje van een aluminium vitamine kokertje.(supradyn van de supermarkt)
In de dop zitten korels verwerkt die het vocht uit de ingesloten lucht absorbeert.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (6%)]
Op 23 september 2008 16:21:35 schreef -=roger=-:
Met normale componenten gaat het natuurlijk ook.
Dit schema ken je?(condensator accu van Elektuur)
Copyright!
Dat schema kende ik niet. Ik heb geen electronica achtergrond. Maar mits jullie hulp ben ik wel in staat om de (toch wel eenvoudige) schakeling die ik hier tracht te maken te begrijpen. Mijn probleem is vooral dat ik niet weet wat er voor componenten allemaal op de markt te verkrijgen is en wat zo de standaard tekstboek truukjes zijn.
Ik wil graag iedereen die op mijn post heeft gereageerd bedanken. Nu heb ik alles in handen om tot het einde te gaan......
Jullie horen nog van mij 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
@Ieder die het schema van Elektor wil zien: http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2003/oktober/condensator-accu.…
Geen pdf's waar copyright rust zomaar publiceren.
Aan iedereen die de moeite heeft gedaan om op mijn topic te antwoorden had ik graag mijn breadboard versie van mijn schakeling getoond
.De schakeling doet precies wat ik wou! Bedankt.

aan de linkerkant een 4400mAh NiCd oplaadbare batterij,
in het midden mijn breadboard en aan de rechterkant vier zonnecelletjes.
Een zoom van de schakeling:

R1 is een 1 Ω weerstand. Die dient enkel om de stroom te meten doorheen de schakeling en de LED. (zie hieronder)
R2 een 560 kΩ weerstand die zorgt voor het aan en uischakelen van de LED ivf de lichtinval op de zonnecellen.
PR4403 spreekt voor zichzelf. Ik was (on)aangenaam verrast door de grootte van die component. Leuk om daar met mijn grote soldeerbout 5 van de 8 pinnentjes op te moeten connecteren 
C1 is een 470 µF condensator
Z1 is een 1N5819 Schottky diode. (de rechtse zorgt ervoor dat de spanning van de batterij niet over mijn zonnecellen komt)
L1 een 100 µH spoel (de waarde ervan bepaalt de stroom doorheen de LED).
Nu heb ik enkele spoelen uitgeprobeerd en eens gemeten welke stromen er doorheen mijn schakeling en de LED lopen.
L1 (µH) | Ischakeling (mA) | Iled (mA) | Rendement (%)
--------------------------------------------------------------
22 | 49.0 | 12.7 | 25.9
44 | 26.2 | 6.5 | 24.8
100 | 15.0 | 2.8 | 18.7
220 | 10.6 | 1.1 | 10.4
Op basis hiervan ben ik voor de 100 µH gegaan. Met 2.8 mA doorheen die witte LED heb ik echt wel genoeg licht.
Naar 220 µH gaan leek mij qua rendement een beetje teveel verlies. Overigens meet ik helemaal niet de rendementen die ze opgeven in de beschrijving die typisch iets zijn tussen de 60 en 80 %.
Nu op naar de soldeerversie van mijn board en een nette verpakking.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Even een heel erge off-topic opmerking/vraag:
als er een monochrome LED wordt gebruikt die uitzendt op zeg rond 600nm en dus op 430THz (f=C/lambda), dan staat de LED toch al zowat de helft van de tijd uit? Dus is het licht dus al gemoduleerd hoewel natuurlijk niet zichtbaar. Betekent dit dat de opgenomen stroom door de LED dan ook een frequentie heeft van 430THz?
Natuurlijk niet maar wat is de reden dat er geen 1:1 verband is tussen de frequentie van het uitgezonden licht en de opgenomen stroom?
Gadjo
Leuk om te zien wat je gemaakt hebt.
Je hebt met die Sanyo een supergoede accu te pakken.
De condensator lijkt me gezien de grootte eerder een 470nF ?
Voor smd-ic's zijn zogenaamde adapterprintjes verkrijgbaar:
http://www.voti.nl/winkel/p/PCB-01.html
Leuk speelgoed, bestaat er nog een mooier hobby?
Probeer zoveel mogenlijk smd te gebruiken.Hierdoor kun je het lekker compact maken en smd onderdeeltjes kosten bijna niets.
Mag ik ook even mijn solarlampje showen?