Weet iemand op welke codes wat uitgezonden wordt?

Het gaat hier om de toonfrequent codes die op 492Hz worden uitgezonden op het lichtnet (30 codes/minuut).

Voorbeelden hiervan: Straatverlichting permanent/gedeeltelijk (meerdere tijd verschoven blokken).
Nacht tarief schakeling.

Ik heb eens een zendprogramma TF PNEM gehad (uit 1990) maar die klopt niet meer volgens mij. Volgens die lijst zou het code 6 moeten zijn voor de straatverlichting, maar dat werkt niet.

Ik heb een TF ontvanger FTF 4.3/5581 die ik wil gebruiken voor mijn tuinverlichting.

De codes 1 t/m 5 hebben volgens mij een speciale betekenis dat ze een voorloop code selecteren. Daar kan ik een nokje (heel klein handletje op de code schijf) op omzetten tussen -/0/+, misschien dat het daarom niet werkt omdat de code niet matched.

Als ik je post zo lees kun je dus een TF genereren. Kun je dan niet uitlezen wat er gebeurt als de pulstrein voor straatverlichting verzonden wordt?

Dat klinkt wel cool. Zo het is wel donker buiten, even de straatlantaarns aanzetten. Waar heb je dat apparaatje gevonden?

Op 13 oktober 2008 16:10:15 schreef Jordi:
Als ik je post zo lees kun je dus een TF genereren.

Nee, ik heb een ontvanger, geen zender!

Ah, en je wilt dat de tuinverlichting samen met de straatverlichting aangaat. Slim. Maar je bedoelt dus: ik stel code 6 in op de ontvanger, en toch gaat die niet samen met de straatlantaarns aan.

Ik dacht even dat je zelf een code 6 kon maken. :)

Zou het zin hebben gewoon de secundaire van een trafootje, nog via een verzwakker, de geluidskaart in te sturen? Zo monitoren kost niets, en later kun je op je gemak uitzoeken wat er rond de bedoelde tijd verstuurd is geweest.

Hier een foto van het apparaat, hier zijn de eerste 10 palletjes te zien voor code 1 t/m 5, op 6 zit het eerste bistabiele relais.
http://www.uploadarchief.net/files/download/tf-relais.jpg

Zou het kunnen dat de TF in de meterkast dermate verzwakt wordt dat hij je ontvanger niet meer bereikt? Gebeuurt immers ook bij allerlei babyfoons en netwerkadapters....

Het signaal komt prima door. De start puls (meer dan 1 sec.) wordt ontvangen en dan begint de schijf netjes te draaien.
Ik hoor het ding ook op de toonpulsen klikken.

Ik ben toch bang dat ik een datalogger moet gaan maken om het e.e.a. te reverse-engineren om erachter te komen wat op welke codes zit.

elke code selecteren en bv een lampje eraan hangen , als het lampje tegelijk aangaat met de buiten verlichting heb je de goede

Kun je niet zien waar de schijf is als je de schakelpuls (enige tijd na de startpuls) hoort?

De FTF ontvanger van L@G is de laatste el.mech. ontvanger die dat bedrijf gemaakt heeft. Tegenwoordig is het allemaal electronisch spul
De eerste generatie, de RE was heel simpel, het had een mechaniek met een in 30 sec ronddraaiende schijf met een uitsparing en een tandje, vlak achter elkaar. Op deze wijze kon je na de startpuls 25 commando's geven. Het probleem bij die oerontvangertjes was de narigheid die je kreeg bij overspraak, signalen die door het koppelnet van het ene naar het andere el.netwerk reisden. In de jaren 70 en 80 probeerden de mannen van de energiebedrijven afspraken te maken. Een van de uitkomsten van al die vergaderingen was, dat alle nieuw te plaatsen ontvangers werden voorzien van een paar extra schakelvingers in de eerste 5 commando's. De eerste 4 schakelaartjes zijn bedrijfsspecifiek, de overige 6 zijn er om een groter aantal zendcommando's te kunnen maken. Commando's voor het schakelen van de openbare verlichting werden al gebruikt bij de eerste generaties ontvangers, dus daarom denk ik dat je de dipswitches gewoon in de neutraalstand kan zetten. (Wel opschrijven hoe ze stonden) Dan is het daarna gewoon proberen welke van de commando's 6 t/m 25 de OV is.
groeten
MvdK

Zojuist met code 6 is mijn verlichting ingeschakeld.
Nu nog uitzoeken hoe ik het ding 's nachts uit krijg.
Misschien het nacht tarief relais contact (break) in serie er mee zetten.

mvdk: Volgens mij worden die dipswitches gebruikt om de relais 1 t/m 5 handmatig in een bepaalde stand te forceren.
Ze doen volgens mij helemaal niks op de overige outputs. Puur mechanisch nokje.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (35%)]

Nou ja, heb er maar plezier van, er zijn geruchten dat de netbeheerders stoppen met toonfrequent. Het zijn straks alleen nog maar kabelaars, elektriciteit hoef je niet bij hun te kopen, ook de meetbedrijven staan los van de netbeheerders. Dus zeggen ze : nachttarief sturen ? Dat doe je zelf maar. De overheid wil dat er z.g. slimme meters geplaatst gaan worden, daar heb je geen tarief meer voor nodig. Openbare verlichting is een taak van de gemeentes, die gaan nu overal schakelklokjes met een astronomisch uurwerk installeren. En dan is er nog het probleem met netvervuiling, terugleveraars, (WWK's en windmolens). om die TF nog een beetje te laten functioneren moeten voortdurend oplossingen worden gevonden

Toen ik eens over dit onderwerp rond-Googlede, las ik van veel gemeenten in NL dat ze de verlichting (en andere dingen) per SMS gaan schakelen. Niet per stuk met de hand uiteraard, maar door geprogrammeerd SMS'jes te sturen naar de verbruikers die aan of uit moeten.