hallo,
Ik heb een philips plasma tv 6jaar oud
nu heb ik een probleem, hij gaat als ie koud is
moeilijk aan , en als hij aan is valt hij na een uur uit.
weet iemand wat de oorzaak hier van is.
en waar ik hem kan laten maken.
Gr Charles
Als de tv aan staat en goed werk even met de vlakke hand tegen de achterzijde van de tv slaan (met beleid).
Valt de tv dan weer uit, of zie je verstoring in het beeld?
Zoja--> slechte soldeerverbinding of een losse connector.
Dit is een mechanisch probleem, en goedkoop te repareren.
Indien trillingen geen effect hebben kan dit ook een slechte condensator zijn. 6 jaar is tegenwoordig einde levensduur (was vroeger >15).
In dat geval moet de voeding worden gecontroleerd. Dat is een duurdere reparatie. Er moet dan het e.e.a. worden vervangen. Rekening houden met > 100 euro.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er wordt weer eens geen typenummer genoemd, maar het is voor mij vrij duidelijk dat het gaat om een FM23/FM24/FM33 chassis of de voorloper daarvan. Elcoproblemen zijn dan de oorzaak en je moet het toestel ook niet meer gebruiken voordat de voeding geheel nagezien is.
Kijk inderdaad even naar het chassis type van de monitor want zo kan je geen diagnose stellen.
Bij de FM serie een bekend probleem bij de voorganger de FTV tja na een uur uitvallen betekende toch meestal een defect ysus module en dat betekend einde oeffening
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb aan de online kristallen bol die ik gebruik sinds de mijne defect is, gevraagd: "Welk chassis zit er in de plasma TV van katia?" en kreeg als antwoord "Het zou kunnen". Dit slaat overduidelijk op mijn antwoord over de voeding of Don's antwoord over de YSUS. Ik vrees dat je het daar voorlopig even mee zal moeten doen 
Hallo allemaal
Sorrie dat ik niet alle gegevens heb vermeld maar ik ben maar een leek op dit gebied.
Maar het gaat hier om de TV 42 pl 9964
en tuner FTR 9964
PS Hobby-ist het kloppen geeft geen geen storing.
Gr Charles, Catia
Is denk ik een FM 24 chassis met de bekende voedingen waarop eigenlijk alle kleine elco,s vervangen moeten worden.
tevens dienen een 2 tal elco,s op de X sus module vervangen te worden.
Wanneer je geen ervaring hebt en dus een leek bent zoals je schrijft begin er dan niet aan is zonde van het toestel want de FM 24 was een goede reeks (op die elco,s na dan)
Sorry catia dat ik inbreek in dit topic maar ook ik ben met een fm24 bezig.
Ik heb alle kleine elko's van en onder de 220 uf vervangen op de voedingsprint en de elko van 4,2 uf in de standby verhoogd naar 100 uf.
Tv-don:
Je zegt dat er ook een 2 tal elko's vervangen moeten worden op het x-sus board.
Dit wist ik nog niet, kun je zeggen welke dat zijn?
Of de pos-nr's?
Anders kan ik ook (proberen) een foto te plaatsen zodat je ze aan kan wijzen?
Hij ligt nu nog open.
Mvg Tien.
2 elco,s van 10 uf helemaal boven in op de x sus module
Ze zitten boven alkaar en zijn in smd uitvoering.
PLaats goede elocos, NEDIS NA elco,s dan werkt het toestel niet.
Wanneer het toestel wel gewoon start spuit ze dan even koud om te zien of ze niet bijna op zijn.
Niet meer starten is uiteraard vervangen.
Trouwens ik krijg van de week weer een repeat te weten een FM33 de lastigste uit de FM serie waar 46 uf elco,s een 3 tal onder de AL koelproffiel zitten .
ALTIJD vervangen in FM 24 zitten er daar 2 ook gewoon vervangen.
De elco bij de tea 15o7 oid moet verhoogd worden van 220 uf naar 470 uf
Hallo Tv-don:
Ik kan maar 2 smd elko's vinden op het x-sus board van 10 uf.
Eentje zit er op een recht opstaand printje.
De andere er vlak langs op het mainboard.
Ik denk niet dat je deze bedoeld?
Hieronder een foto waar ik die 2 elko's heb omcirceld.
http://www.uploadarchief.net/files/download/x-sus%20board%20fm24.jpg
Mvg Tien.
PLaats goede elocos, NEDIS NA elco,s dan werkt het toestel niet.
Zijn er slechte ervaringen met deze elco's? Voorheen leverde Nedis van die JD elco's, maar tegenwoordig steeds meer die NA's.
de JD's zijn eingelijk prima elko's...
De NA's voldoen prima in standaard toepassingen en lage frekwenties.
in geschakelde voedingen werken de JD's goed.
Martin
Op 5 november 2008 19:22:06 schreef Tien:
Hallo Tv-don:Ik kan maar 2 smd elko's vinden op het x-sus board van 10 uf.
Eentje zit er op een recht opstaand printje.
De andere er vlak langs op het mainboard.
Ik denk niet dat je deze bedoeld?
Hieronder een foto waar ik die 2 elko's heb omcirceld.http://www.uploadarchief.net/files/download/x-sus%20board%20fm24.jpg
Mvg Tien.
Sorry maar dit is geen FM 24 maar een FM 23 .
Derhalve gaat dat van die 2 elco,s dan ook niet op
Oke, bedankt Tv don.
De opmerkingen die je plaatste over de voeding gelden die ook voor de voeding van dit toestel?
Is inderdaad een fm 23 (32fd9944).
Sterkte gewenst met de fm33!
Mvg Tien.
Dank je dat komt wel goed het is nu dus zover om gewoon in alle FM voedingen ALLE kleine elco,s te vervangen en niet alleen die op dat moment gevoelig zijn voor temperatuur.
Dus met name in de FM 23 zitten 2 elco,s onder de alluminium koelproffiel ven 47 uf 105 graden en die moet je ook zeker vervangen.
Voorts ook in de 5 V VCC voeding 47 uf en een aantal van 2,2 uf.
In de LLC voeding zitten ook kleine elco,s afhankelijk van de serie 4,7 uf 47 of 100 uf en 2,2 uf en eentje van 1000 uf .
Vervangen allen kan heel vreemde klachten geven en plaats in dat geval GOEDE elco,s
Ook de 2 elco,s boven de zwarte koelproffiel niet vergeten van 100 uf (pre conditioner)
Doe ene elco van 220 uf naast de tea 1507 verhogen naar 470 uf
In de 5 volt stand by voeding ALLE elco,s zonder meer vervangen.
PLaats in dit circuit ipv die ene 4,7 uf elco een 100 uf exemplaar.
Voorts zit er nog eentje van 22 uf en 1 uf welke ik vanaf nu standaard ook vervang
Ik heb het een beetje gehad met die dingen kwamen teveel repeat dus vanaf nu vervang ik alle kleine elco,s en igv fm33 en fm24 ook div elco,s op de x en de ysus module
Ik heb vandaag de laatste elco's opgehaald en gemonteerd.
ALLE elco's in de voeding zijn nu vervangen.
Het toestel start nu weer op als vanouds.
Hartelijk dank weer TV Don voor de tips.
Mvg Tien.