Dat snap ik, maar bedenk wel dat zo een schaal het geheel veel gevoeliger maakt voor verschillen in de filters.
Bij stappen van 100 per LED is de totale schaal van 1024 maar 20 dB `lang', en verloopt van boven naar onder als:
lin 1/10
LED 1 0 dB
LED 2 -0.9 dB
LED 3 -1.9 dB
LED 4 -3.1 dB
LED 5 -4.4 dB
LED 6 -6.0 dB
LED 7 -8.0 dB
LED 8 -10 dB
LED 9 -14 dB
LED 10 -20 dB
Dus een verschil van een paar dB en je zit er twee LED's naast, terwijl dat bij een log schaal van 3 dB per LED minder het geval zal zijn. Vandaar ook dat ik er naar vroeg.
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
even stil geweest...door omstandigheden,... maar het nu maar weer oppakken....
ik ga binnenkort toch een nieuwe print maken voor dit , dus heb gelijk een paar vragen...
als ik nu die filters van http://www.sound.westhost.com/project63.htm gebruik...
wat kan ik dan het beste voor Q en gain nemen?
mij display van links naar rechts...
63Hz,125Hz,250Hz,500Hz,1KHz,2KHz,4KHz,8KHz,16KHz
en kan ik misschien in het schema van het filter weerstanden wijzige voor potmeters zodat ik ze later bij kan regelen? en het filter precieser op z'n frequentie kan zetten,en het volume per kanaal kan regelen?
wat voor condensators kan ik het beste nemen?
Arjan Swets
weer even opgepakt, wil eerst alles wat hier nog ligt afmaken.... dus ook dit.... al die halve projecten...
Dus ik kan voor R2 een potmeter nemen voor de fijnafstelling?, en nog een potmeter achter het filter om later eventueel verschil bij te kunnen regelen?
en nogmaals wat kan ik nu het beste nemen voor de q-waarde en gain nemen? voor audio ?
Het beste... Q hoeft niet zo groot, een half octaaf voor een octaven EQ is zat.
Gain, 10-12dB versterking/verzakking is heel gangbaar.
R2 variabel, die regelt de demping, dus of alleen dat regelen nut heeft?
Speel eens met mfb-filter.exe
Met R2 stel je de center frequency in. De bandbreedte verandert daarmee niet (grappig toeval doordat de Q net zoveel omhoog of omlaag gaat als de ingestelde frequentie).
Ik herinner me deze als telex toonfilter. Daar was dat heel handig.
Arjan Swets
pffff... moeilijk allemaal....
, ik ben maar electro-monteur hoor...
laat ik het anders in de groep gooien....
wat moet ik aan de filters veranderen, zodat ik ,als het af is ,de frequentie, en het uitgangsniveau een beetje bij kan regelen?
zodat de testtonen op de CD, -10db, allemaal evenveel ledjes uit laten slaan....
even over dat MFB filter...
Ik vul bijvoorbeeld 63 hz
en dan bij gain? 10of 12?
en dan bij q, ik bedoel wat is niet zo groot..? octaaf =8, half octaaf is 4... dus q=4... zoiets..
Als je wilt dat de uitslag bij alle testtonen even groot is, dan is het het makkelijkste als je de frequenties van de filters laat overeenkomen met die testtonen.
Dus als je bv. hebt: 63, 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000, 8000Hz (een bekende reeks), dan kies je de frequenties van de filters ook die waarden.
Dat zijn dan dus "oktaaffilters", omdat ieder filter de dubbele frequentie (=oktaaf) van de vorige is.
De Q-waarde kun je nog kiezen. Als je een Q van 1,4 neemt, dan sluiten de filters mooi op elkaar aan. Een toon precies tussen twee filters in komt er dan uit alle twee uit op een niveau van -3dB.
Wil je het overneempunt bij -6dB hebben, dan moet je een Q van 2,4 nemen.
De gain moet je ook zelf weten. Hoeveel mV gaat er in de filters, en hoeveel wil je er op de piekfrequentie uit hebben? Is dat evenveel, dan moet de gain 1 zijn.
/e: Als je het narekent, zul je zien dat R2 de frequentie bepaalt, terwijl de rest (gain, Q, condensatorwaarde) constant blijft. Dat is dus heel handig (als de waarde van R2 te gek wordt, moet je C2 een slag groter of kleiner nemen).
Maar er is niét een enkele handige weerstand die alléén maar de gain regelt. Zou je dat achteraf toch willen, dan moet je gewoon regelaars (potmeters) achter de filters opnemen.
Maar dit is in het begin van deze thread toch ook allemaal al aan de orde geweest? 
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (23%)]
Arjan Swets
Als je wilt dat de uitslag bij alle testtonen even groot is, dan is het het makkelijkste als je de frequenties van de filters laat overeenkomen met die testtonen.
Dus als je bv. hebt: 63, 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000, 8000Hz (een bekende reeks), dan kies je de frequenties van de filters ook die waarden.
Dat heb ik dus, 63,125,250,500,1k,2k,4k,8k,16k...
en ze moeten dus allemaal even ver uitslaan...
De Q-waarde kun je nog kiezen. Als je een Q van 1,4 neemt, dan sluiten de filters mooi op elkaar aan. Een toon precies tussen twee filters in komt er dan uit alle twee uit op een niveau van -3dB.
Wil je het overneempunt bij -6dB hebben, dan moet je een Q van 2,4 nemen.
Kijk dit antwoord zegt me al iets meer... dus ik neem 1,4..
dus als ik het goed begrijp, als een toon dan tussen 2 filters inzit , slaan beide het halve signaal uit?
De gain moet je ook zelf weten. Hoeveel mV gaat er in de filters, en hoeveel wil je er op de piekfrequentie uit hebben? Is dat evenveel, dan moet de gain 1 zijn.
Weer en antwoord wat me meer zegt... ja ik gebruik een line in-ingang, of een koptelefoonuitgan van een diskman ..
dus ik weet eigelijk niet hoeveel mV dat max is?
en de uitgang van de filters hangen aan een PIC..analoge ingang... en die lezen van 0tot 5 volt...
kan ik die gain dan ook zo kiezen dat het signaal uit gelijk hoger is?
Maar er is niét een enkele handige weerstand die alléén maar de gain regelt. Zou je dat achteraf toch willen, dan moet je gewoon regelaars (potmeters) achter de filters opnemen.
ja oke... dus een potmeter tussen de uitgang van het filter, en de analoge ingang..
(de uitgang van het filter op de ene kant van de potmeter.. en de loper aan de analoge ingang?? )
en als ik met dat programmaatje de waarde van de weerstanden uit reken, dan kan ik toch voor R2 een potmeter nemen dis dicht in het beriek zit van de uitgerekende waarde, zodat ik later altijd een beetje de frequentie bij kan regelen?
Maar dit is in het begin van deze thread toch ook allemaal al aan de orde geweest?
ja maar niet met zoveel woorden toch?.. althans, ik snapte het niet... ben niet zo slim...heb niet op die LOM-school gezeten voor me zweetvoeten.... 
Arjan Swets
Op 28 april 2007 15:50:35 schreef Frederick E. Terman:
Met R2 stem je het filter op de juiste frequentie af. Daarmee maak je de uitlezing op de bijbehorende toon dus maximaal.
De bandbreedte blijft daarbij onveranderd (de Q verandert precies zoveel als de centerfrequentie).Als je ze zo allemaal piekt (potmetertje op de plaats van R2, filter pieken, potmeter eruit en opmeten, vaste weerstandjes erin) zou alles ongeveer evenveel uitslag moeten geven.
Als dat niet lukt, zul je ACHTER de filters regelaars moeten opnemen om de niveaus gelijk te trekken.
je heb gelijk meeste stond er al....
alleen dit begreep ik niet...: (de Q verandert precies zoveel als de centerfrequentie)
De Q is de kwaliteitsfactor. Die wordt berekend door de afstemfrequentie te delen door de bandbreedte. De naam ('kwaliteit') komt uit de tijd dat een kleine bandbreedte altijd beter was. Dat gold toen voor de radio, maar is nu, in dit schema geen handige naam.
Enfin, als de afstemfrequentie (de piek) van het filter 2000Hz is, en de Q is 20 (dat is te hoog voor hier, maar even als voorbeeld), dan is de bandbreedte 100Hz.
Zou je nu aan R2 draaien, dan kun je de frequentie bijvoorbeeld 15% hoger draaien. Maar de Q wordt dan, door de manier waarop deze schakeling nu eenmaal werkt, óók 15% hoger.
Je krijgt dan dus een piek op 2300Hz, en een Q van 23. De bandbreedte blijkt dan dus 100Hz te zijn gebleven.
Om de exacte centerfrequentie in te kunnen stellen is draaien aan R2 een goede manier.
In jouw filters moet de Q overal gelijk zijn. De bandbreedte wordt dan groter bij de hogere frequenties, maar dat is juist correct, want die liggen ook verder uit elkaar.
Met een Q van 1,4 komt een frequentie die tussen twee filters in valt, 3dB zwakker uit ieder filter. Dat is dus 70% van de maximale spanning.
Met een Q van 2,4 wordt dat 6dB zwakker, dus 50% van de maximale spanning.
Tussenliggende, of nog andere, waarden zijn natuurlijk ook mogelijk. Het is maar wat je mooi vindt.
Als je de analoge ingang van een PIC moet aansturen, moet je zeker nog gelijkrichten?
Van 0 tot 5V is best veel spanning. Wil je 5V gelijkspanning krijgen, dan zal een filter ook een wisselspanning van 5V piek, dus 10V piek-piek, moeten afgeven. Je hebt dan niet veel extra meer om te kunnen regelen.
Maar als het goed is heb je ook helemaal geen amplituderegeling nodig.
Wat ik wel zou doen, is de uitlezing logaritmisch maken. Dat betekent gewoon dat je van de gelijkgerichte ingelezen spanning ergens in het programma eerst de logaritme neemt voordat je er verder mee werkt.
Doe je dat niet, dan zie je alleen op de hardste pieken wat lichtjes aangaan, en de rest van de tijd niets, of ééntje. Dat is niet leuk.
FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Wat voor gelijkrichter gebruik je?? (actieve gelijkrichter of gewone diode)
Zit er een RC filter achter de gelijkrichter?? Of moet je ADC het wisselende ingangssignaal verwerken?
Hoe vaak sample je de signalen? (bij een gelijkrichter+RC-filter per filter is het allemaal niet zo kritisch)
Misschien handiger de referentie spanning van je ADC op een wat lagere spanning te zetten; is er minder signaal nodig.
FullPower
Arjan Swets
ik had er een diode achter zitten....
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (88%)]
Arjan Swets
gain op 2, komt er dan 2x zoveel uit het filter als er in gaat?
begrijp ik dat goed...?
en tot hoever kun je daar dan mee door gaan? ik heb als voedingsspanning -12V, gnd, +12V
Ja, maar zeg het wat nauwkeuriger: de uitgangsspanning is tweemaal zo groot als de ingangsspanning.
De maximale uitgangsspanning zal wel een volt ofzo binnen de voedingsspanning blijven, dus misschien 10V (amplitude; dat is dus van -10 tot +10V).
Probeer je er meer uit te halen, dan loopt de uitgangsspanning natuurlijk vast (hij kan dan niet meer hoger of lager worden, gewoon omdat er niet meer voeding voor is).
Op 5 november 2008 00:33:24 schreef Arjan Swets:
pffff... moeilijk allemaal...., ik ben maar electro-monteur hoor...
Sorry Arjan, ik ging uit van wat meer audiokennis. met dank aan FET voor de toelichting.
Arjan Swets
Op 8 november 2008 20:29:03 schreef Henry S.:
[...]
Sorry Arjan, ik ging uit van wat meer audiokennis. met dank aan FET voor de toelichting.
geef niets...
als opleiding LBO-electro
later bij het VEV , mij MBI (monteur bedrijfsinstallaties), ATBI (assistent technicus) en me TBI (technicus berijfsinstallaties) gehaald...
en daar zat ook wel een beetje vemogens electronica bij...
motoren aan sturen door allerlei verschillende bruggen..
en meet en regel gedoe... PID regelaars enzo...
en de rest is hobby, en met een goed schema, kan ik het allemaal zelf wel...
maar dit heb ik zelf verzonnen... dus tja vandaar al die vragen....
en digitaal kan ik allemaal beter volgen dan analoog......