Hoe wijzig ik deze filters?

Hoe wijzig IK deze filters ,

Ik ben niet zo super in electronica, dus niet gelijk gaan lachen...

ik heb zelf een spectrum analyzer/vu meter gebouw...
http://www.arjan-swets.com/spectrum/spectrum.jpg

en hij werkt best aardig, maar
ik heb een cd met testtonen... vanaf 20Hz tot 20 kHz..
allemaal -10dB

mijn vu metertjes slaan netjes uit bij de juiste frequentie.. alleen de ene slaat hoger uit als de ander

ik heb deze filters gebruikt...: http://www.sound.westhost.com/project63.htm

en ik heb dat programmaatje gedownload, waarmee je de weerstand en condensator waarden kan uitrekenen...

alle testtonen zij -10dB.. dit betekend toch dat ze allemaal evenhoog uit zouden moeten slaan?

en hoe krijg ik dat voor elkaar... met de waarde van R1 veranderen?

alvast bedankt...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Shiptronic

Overleden

even proberen met een potmetertje

even meten met een multimeter en de waarde instellen die nu ook op je print zit.

dan weerstand voor potmeter vervangen, hij moet dan nog steeds hetzelfde doen.

door nu aan de potmeter te draaien kunje kijken of het effect heeft.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Pasop, je kan niet zomaar een potmeter gebruiken....
Je Q-factor gaat ook meteen op de loop.
Ergens is er iets mis gegaan met het berekenen, of de verkeerde waarden zijn gebruikt.

De -10dB betekend dat het het signaal 10dB lager is dan het 0dBmV punt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Met R2 stem je het filter op de juiste frequentie af. Daarmee maak je de uitlezing op de bijbehorende toon dus maximaal.
De bandbreedte blijft daarbij onveranderd (de Q verandert precies zoveel als de centerfrequentie).

Als je ze zo allemaal piekt (potmetertje op de plaats van R2, filter pieken, potmeter eruit en opmeten, vaste weerstandjes erin) zou alles ongeveer evenveel uitslag moeten geven.

Als dat niet lukt, zul je ACHTER de filters regelaars moeten opnemen om de niveaus gelijk te trekken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 april 2007 15:50:35 schreef Frederick E. Terman:
Met R2 stem je het filter op de juiste frequentie af. Daarmee maak je de uitlezing op de bijbehorende toon dus maximaal.
De bandbreedte blijft daarbij onveranderd (de Q verandert precies zoveel als de centerfrequentie).

Als je ze zo allemaal piekt (potmetertje op de plaats van R2, filter pieken, potmeter eruit en opmeten, vaste weerstandjes erin) zou alles ongeveer evenveel uitslag moeten geven.

Als dat niet lukt, zul je ACHTER de filters regelaars moeten opnemen om de niveaus gelijk te trekken.

sorry maar wat is pieken?
en dus van r1 afblijven?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 28 april 2007 15:45:45 schreef Henry S.:
Pasop, je kan niet zomaar een potmeter gebruiken....
Je Q-factor gaat ook meteen op de loop.
Ergens is er iets mis gegaan met het berekenen, of de verkeerde waarden zijn gebruikt.

De -10dB betekend dat het het signaal 10dB lager is dan het 0dBmV punt.

volgens mijn niet.... zal het nog eens na kijken...

had ik nog een vraag... welke waarde kan ik het beste voor Q en gain nemen?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Henry S.

Moderator

Klopt, van R1 afblijven, R2 bepaald idd de versterking.
Maar waar komen deze grote afwijkingen vandaan?
Precisiecondensators zijn niet echt verkrijgbaar dus die hou je op een standaardwaarde met uitgeselecteerde condensators. De weerstanden moeten 1% zijn.

De Q bepaal je zo dat een volle uitslag (piek) op een band niet een uitslag op de naastliggende banden geeft.

En de gain... het is wel handig als het hele display meedoet ipv de onderste leds.

Met pieken stel je je filter af op de maximale uitslag, dus als R2 veel moet veranderen en je display ook op een naastliggende test freq reageert dan is de center-frequentie fout.

-10dB betekend btw ook dat niet het hele display aan moet gaan, uitgaande van eem LM3915 scheelt dat een ledje of 3-4.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

"Pieken" is aan het ene ding draaien, zodat iets anders maximaal wordt (zijn piek bereikt).
In dit geval: aan R2 draaien zodat de ledbalk zo hoog mogelijk wordt.

BIj draaien aan R2 verandert alleen de frequentie (en de Q), de versterking en bandbreedte veranderen dan niet. Daarom is dat een goede om aan te draaien.
Omdat in ieder geval de juiste balken al reageren, ieder op hun frequentie, denk ik dat er niet veel aan de onderdelen mankeert. Maar een fijnregeling van frequentie kan nog nodig zijn. Dat doe je met R2.

Als je aan R1 komt verandert alles tegelijk, dat is niet handig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

waarom max?

bij 200 hz -10 dB moet hij toch net zover uitslaan als met
4000 hz en -10 dB en 15khz -10 dB

als hij en test cd heeft meet verschillende frequenties maar die allemaal -10 dB zijn moeten ze toch allemaal even ver uitslaan?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Komen de frekwenties op de test-CD allemaal wel goed overeen met de daadwerkelijke centerfrq's van de filters ? De VU meters zijn -bij een niet-scannende setup- allen gelijk ?

Het een en ander lijkt me vrij gevoelig voor de toleranties van de onderdelen.

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 28 april 2007 18:02:55

sorry, maar wat je op de foto zie is gewoon muziek...
dit zijn niet de verschillen die ik heb...

en de testtonen die op die cd staan
20Hz,25Hz,31.5Hz,40Hz,50Hz,63Hz,80Hz,100Hz,125Hz,160Hz.....
en zo verder...

mij display van links naar rechts...
63Hz,125Hz,250Hz,500Hz,1KHz,2KHz,4KHz,8KHz,16KHz

en ik test ze met de juiste tonen...
,
De vu meter die heb ik zelf gechreven met een pic16f877
(om een doel te hebben met het programeren van een PIC, en omdat ik van die PIEK waarde ledjes wou hebben die iets later terug naar beneden vallen)

ik gebruik een 4017 om de kolomen te schakelen...
en een 4067 om de juiste filter te schakelen...

en toen het allemaal werkte viel me dus op dus op dat sommige 1 of 2 ledjes hoger uitslaan... vandaar dat ik het hier vroeg...

dus ik gebruik maar 1 vu meter... met 9 filters...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Sine

Moderator

Toonfiets er aan en door het spectrum heen rennen ...

Op 28 april 2007 18:25:09 schreef Sine:
Toonfiets er aan en door het spectrum heen rennen ...

ik heb wel een snorfiets staan..... wat is een toonfiets? is die cd niet goed?

en wat is nu de beste q en beste gain ... want ik heb zomaar 2 getallen gekozen...

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op zaterdag 28 april 2007 18:36:33

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Ik snap hoe je getest hebt, maar ik bedoelde -zoals Henry al eerder suggereerde- te zeggen dat de centerfrekwentie van de filters wat kan afwijken door toleranties.
Hoeveel invloed dat heeft vind ik lastig te voorspellen, maar het is het eerste wat in mij op kwam.

Zijn de metertjes log of lin, hoeveel dB of mV per LED ?

Sine

Moderator

Toongenerator,

Instellen op een gunstige uitgangs spanning ( helft van je leds ? ) en dan de door het frequentie gebied heen draaien.

Die CD zijn exacte frequenties, en zoals aart al aangaf zou het best kunnen dat je filters iets afwijken.

Met "toonfiets" bedoelen ze een toongenerator.
Frequency en amplitude zijn hiermee nauwkeurig instelbaar.

Zowieso vindt ik het wel heel cool gemaakt, petje af...

EDIT: haha, toiletbezoek doet me de das om ;)

[Bericht gewijzigd door NL Cortana op zaterdag 28 april 2007 18:39:08

Shiptronic

Overleden

als je de filters overbrugd geven ze dan wel allemaal het zelfde aan?

zit er geen verschil in de VU-meters ondeling?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 april 2007 17:18:13 schreef shiptronic:
waarom max?

bij 200 hz -10 dB moet hij toch net zover uitslaan als met
4000 hz en -10 dB en 15khz -10 dB

als hij en test cd heeft meet verschillende frequenties maar die allemaal -10 dB zijn moeten ze toch allemaal even ver uitslaan?

Ja. En dat doen ze nu niet. Dat kan komen doordat de filters niet exact op die frequenties staan. En dat regel je dus af door ze er wèl op te zetten.
Doordat de aflezing voor één bepaalde toon maximaal is als het filter op die toon staat afgeregeld, is dat dus de manier om te zien dat dat gelukt is.

Of het in de praktijk uitmaakt voor het plaatje is een andere vraag, die niet gesteld was. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 april 2007 18:31:17 schreef Aart:

Zijn de metertjes log of lin, hoeveel dB of mV per LED ?

Op 28 april 2007 18:54:02 schreef shiptronic:
als je de filters overbrugd geven ze dan wel allemaal het zelfde aan?

zit er geen verschil in de VU-meters ondeling?

@Aart: Weet ik veel :-)
ik gebruik de analoge ingang van een pic16F877
en in de software heb ik het bereik van de ingang gedeelt door het aantal leds , 10 dus...

dus de analoge ingang loopt van 0 tot 1024,
is het signaal
> 100 led 1 aan
> 200 led 2 aan
> 300 led 3 aan
enz

en dat doe ik ook met die rode kleur (het zijn dus 2 kleuren leds, en ik gebruik groen voor de vu meter en rood voor de top waardes... de rode vallen 1 sec later en langzamer naar benenden)

en de rode leds... ja ik onthou de vorige waarde.. is de nieuwe waarde hoger zet ik die nieuwe led rood aan, is de nieuwe waarde lager tel ik een teller af ...
heeft die teller 1 sec geteld ga ik die rode led laten vallen door er elke cyclus iets van de onthouden waarde af te trekken, totdat hij 0 is, of dat de nieuwe waarde weer hoger is...

dus volgens mij is het liniar.. en de dB?.. ik heb het geheel op een koptelefoon uitgang van een walkman/cd hangen... waar ik die test cd in heb zitten...
en ik regel met het volume van deze cd speler zo dat bijvoorbeeld bij 63Hz er 6 ledjes uitslaan... en toen nam ik eigenlijk aan dat als ik dan 125 Hz afspeel die ook 6 led uit moest slaan?

@shiptronic
ik heb dus maar 1 vumeter schakeling welke als software in de PIC16F877 draait...

die zelfde Pic stuurt ook de kolomen aan van me display...
en hij stuur dmv 4 outputjes de 4067 multiplexer aan...

als hij kolom 1 aan stuurt stuur hij ook binair 1 via die 4 outputjes naar de 4067 zodat hij ingang 1 doorschakeld naar de analoge ingang...

op ingang1 van de 4067 zit filter 1

dan meet in het signaal, is deze hoger als het vorige rondje stuur ik meer groen ledjes aan... is deze lager
dan trek ik van de vorige waarde 50 af...

door met dat getal 50 te rommelen kan ik hem sneller en trager laten reageren op de muziek...

en daarna eigelijk het zelfde verhaal voor de rode led..
is de nieuwe waarde hoger wordt dat de nieuwe waarde...
als de waarde vernieuwd wordt start ik een teller die er voor zorgt dat de rode led even blijft hangen....

is na die teller de gemeten waarden nog steeds kleiner ga ik er elke cyclus 10 vanaf trekken... (hier maar 10 omdat ze dan dus langzamer vallen als de groene leds...)

ik kan wel kijken of ik morgen een stukje film kan maken..

Ik heb wel eens het binaire getal welke naar de 4067 gaat op 1 waarden laten staan... en dan slaan alle 9 vu meters op het display het zelfde uit...

de filter overbrugt heb ik nog niet gedaan... kan ik ook wel eens proberen...

en ik zal eens kijken of ik wat kan doen met die R2 waardes...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

@ PIC voltmeter: Leuk idee. :) het is wel gebruikenlijk dit soort metingen logaritmisch uit te voeren, dus als de LM3915, niet als de 3914.

Dat zal het ws ook wat minder gevoelig maken voor kleine verschillen tussen de filters. Met 1024 waarden kun je 60 dB dynamiek halen, dat is met simpele niet zo steile filters & simpele gelijkrichters eigenlijk nog wat veel. Je zou kunnen overwegen een deel van de dynamiek voor een soort AGC te gebruiken, b.v. gewoon 3 dB per LED en de hele schaal (over max 30 dB) zo proberen te verschuiven dat bij het sterkts uitgestuurde kanaal net alle LED's branden.
Het gaat immers om de verhoudingen tussen de kanalen.

@ filters: Je hebt geen sweepje of rose ruis of iets dergelijks op die testCD staan waarmee je snel kunt testen of de levels dan wel gelijk zijn ?

je kunt je computer geluidskaart er ook op kunnen zetten, en daar een test programmaatje op installeren...

Op 29 april 2007 11:23:48 schreef Aart:
@ PIC voltmeter: Leuk idee. :) het is wel gebruikenlijk dit soort metingen logaritmisch uit te voeren, dus als de LM3915, niet als de 3914.

Dat zal het ws ook wat minder gevoelig maken voor kleine verschillen tussen de filters. Met 1024 waarden kun je 60 dB dynamiek halen, dat is met simpele niet zo steile filters & simpele gelijkrichters eigenlijk nog wat veel. Je zou kunnen overwegen een deel van de dynamiek voor een soort AGC te gebruiken, b.v. gewoon 3 dB per LED en de hele schaal (over max 30 dB) zo proberen te verschuiven dat bij het sterkts uitgestuurde kanaal net alle LED's branden.
Het gaat immers om de verhoudingen tussen de kanalen.

@ filters: Je hebt geen sweepje of rose ruis of iets dergelijks op die testCD staan waarmee je snel kunt testen of de levels dan wel gelijk zijn ?

pff...moeilijk allemaal :-)

oke eerst hoe maak ik het logaritmisch?

ik krijg dus via de analoge ingang een waarde binnen van 0 tot 1024...
en nu stuur ik de ledjaes aan in stappen van 100

maar als ik het logaritmisch wil maken... hoe moet ik dan de leds aan laten gaan?

Wat is AGC (sorry hoor)?

ja op die cd staat ook een pink noise -10 dB... maar als ik die er opzet gaan er (zelfs als ik het volume van de cd speler vol uit zet ) maar 2 tot 3 ledjes aan... wel allemaal even hoog...

maar waarom staan ze dan niet net zo ver uit?

er staan ook 3 sweeps op
sweep 30-300hz,-10dB,up-down,log
sweep 20-1000hz,-10db,up-dowb,lin
sweep 1-20Khz,-10dB,up-down,log

die slaan wel goed uit...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Shiptronic

Overleden

Op 29 april 2007 17:04:45 schreef Arjan Swets:
[...]

ja op die cd staat ook een pink noise -10 dB... maar als ik die er opzet gaan er (zelfs als ik het volume van de cd speler vol uit zet ) maar 2 tot 3 ledjes aan... wel allemaal even hoog...

maar waarom staan ze dan niet net zo ver uit?

er staan ook 3 sweeps op
sweep 30-300hz,-10dB,up-down,log
sweep 20-1000hz,-10db,up-dowb,lin
sweep 1-20Khz,-10dB,up-down,log

die slaan wel goed uit...

hier geef je exact het probleem aan, blijkt dus dat het niveau gelijk is, maar je filterd dus op andere frequentie als dat je om de CD hoord .

je filter staat ernaast (paar % is al genoeg gezien het steile karakter van het filter) en detecteerd de frequentie niet.

vu. meter slaat dan niet of mider uit

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Over hoe de log dB schalen werken zal vrij gemakkelijk erg veel te vinden zijn.

Voor spanningen komt het er op neer dat je de verhouding tussen de gemeten waarde en een gekozen referentiewaarde logaritmisch uitdrukt en die vervolgens met 20 vermenigvuldigt om op een dB schaal uit te komen.
De x10 is gewoon afgesproken, de x2 omdat het een spanning betreft en je een vermogensverhouding zou willen uitdrukken, dus U2. Want 2 · log (iets) = log(iets2)

b.v.
Uitlezing in dB(V) = 20 · log (Ugemeten / 1 V)

dus 10 V wordt dan 20 · log (10) = + 20 dB(V)
en 0.145 V wordt dan 20 · log (0.145) = - 17 dB(V)

Stel dat je waarde 1024 neemt als 0 dB, en stapjes van 3 dB per LED wilt maken - dan komt dat voor de een na bovenste (de -3 dB LED) neer op:

- 3 = 20 · log (waarde / 1024) =>
10-3/20 = waarde / 1024 =>
10-3/20 · 1024 = waarde = 724

enzovoorts voor -6, -9, -12 etc.

Shiptronic

Overleden

dat maak niet uit, de schaal verdeling zal niet kloppen.

Maar als hij dat voor alle filters gedaan heeft moet dit wel gelij zijn, het zal dan geen X dB zijn maar wel allemaal evenveel

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.