rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb de tweede helft van deze thread niet helemaal gelezen, maar wbt de originele discussie, ben ik het met de conclusie eens: een scope is het instrument wat je als eerste moet hebben.
Zoals je al schreef, een voedinkje kan oscileren, en dan heb je niks aan je LA. En veel digitale dingen kunnen met een 2-kanaals scope (mischien met externe triggering) redelijk in beeld gebracht worden. Alleen als je rare problemen hebt met systeem bussen en zo heb je een LA nodig. Maar "systeembussen" zitten tegenwoordig helemaal binnen in de AVR verstopt, en die "doen het gewoon". Kortom, m.i. zul je via SPI of I2C met randapparaten communiceren, en als het niet werkt, laat je het programma zo snel mogelijk de bitjes uitsturen, en ga je gewoon op de scope zitten kijken.... clk op het ene kanaal, data op de andere, en je kunt precies uitpuzzelen wat er gestuurd wordt....
Op 19 november 2008 12:32:39 schreef Roland van Leusden:
Ik heb nog een Tektronix 464 100Mhz met geheugen staan:Onlangs alle elco's van vervangen, mag voor 200 weg.
Mmm ziet er goed uit. Als ik de verschillen tussen deze scoop en de scoop waarop ik heb geboden op een rijtje heb dan wil ik hem wel. Ziet er nu uit als een goede deal. Het feit dat je de elcos hebt vervangen betekend ook dat hij nog lang mee zou gaan.
Halo wie kan mij zeggen welke meter ik zouw nemen?
ik heb veel onderdelen hier liggen en die wil ik graag kunnen door meten , ik moet er wel CRL,stroom wissel , en gelijkspanning mede kunnen meten ook diodes en transistoren.Ik denk dat daar een multimeter voor geschikt is (anologe of een digitale)wat vinden julie het beste?
Wel te weten ? ik wil weerstanden mede kunnen meten van mili ohm tot 200 mega ohm ,ik heb nog veel weerstanden van vroeger die minder zijn dan 1 ohm en die zijn niet gemakkelijk te meten en ook weerstanden boven 100 mega ohm.
in de hoop op een snel antwoord dank ik U.
Gr
Hmm,
Spoeltjes
Condensatoren
200M weerstandjes
Spanning & stroom.
Alles in 1 gaat duur worden. Ik zou een goede multimeter kopen zodat je goed de spanning en stroom kan meten. Dan nog een losse meter die hoge weerstands waarden kan meten.
En nog een losse L&C meter erbij. Elektuur heef de combi-c meter, alleen dan nog de spoeltjes.
Diodes kan je toch gewoon met een labvoeding testen? Begrens je stroom op 50mA en de spanning op 1V en meet de spanningsval. Dan de stroom iets verhogen en weer kijken hoe groot de spanningsval wordt. Voor dingen zoals lekstroom ga je toch wel wat duurdere apparatuur nodig hebben.
Wat wil je aan de tor meten. De Hfe, Vbe etc kan je nog wel meten maar een datasheet namaken gaat niet zomaar lukken.
Maar een beetje offtopic niet? Misschien even je eigen topic maken.
bassie- bedankt voor snelle antwoord , ik dacht toch dat ik in de topic meetapparaten zit is dat niet zo?
Wat betreft aankoop ik weet ook wel dat het duur kan uitvallen , maar ik wil een meter hebben die veel mogelijk heden heeft van de andere heb ik er wel 3 tot 4 stuks van , de bedoeling alles in een meter.bassie welke combi mer bedoelt U in Elektuur en spoeltje kan ik ook doormeten met een gewone Ohm meter .
Gr
Hoe meet je een spoel door met een ohm meter? Het enige wat je dan weet is de weerstand van het draadje waarmee de spoel is gemaakt. Als je aan een spoel gaat meten wil je inductie van het beesie lijkt mij.
Alles ik denk niet dat een alles in een bestaat. Een losse lcr en multimeter is wel te vinden.
Die gaat tot 200Mohm, maar de prijs wil ik niet weten.
Dit is het topic van critiacrof, je kan beter een eigen topic maken.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Om even in te gaan op de post van Rapperder: alles in één toestel is zeer moeilijk. Je zou al kunnen starten met een goede multimeter, die hebben meetbereiken voor stroom als spanning, zowel wissel als gelijk. Verder is er ook een bereik voor weerstandsmeting aanwezig. Zie dan ook dat er een transistor en diodetest opzit.
MilliΩmeter apart, isolatiemeter apart, RLC ook.
Er zijn wel weerstandsmeters die heel het bereik bestrijken van milliΩ tot honderden MΩ, maar die kosten geld hoor.
Maak beter zelf een topic aan binnen "Meten en meetapparatuur, dan kunnen we verder op jou zaak alleen praten, anders wordt dit een topickaap van degene die dit topic gemaakt heeft.
- - big bang - -